Algemene Loopthread

Klein overzicht van de resultaten van mijn inspanningstest afgelopen maandag in UZA:

Leeftijd 34,8
Gewicht: 77kg
Lengte: 182cm
Vet%: 23,9%

TijdSnelheid (km/u)Volh. tijd (sec)HF (bpm)Lactaat (mmol)
00:000,0891.0
03:005,41801001.5
06:009,01801321,4
09:0010,51801461,5
12:0012,01801571,8
15:0013,51801612,9
18:0015,01801693,2
21:0016,51801765,4
24:0018,01801808,7
24:4719,54718210,9

VO²-max47,8ml.kg-1.min-1
VMAX18,4km/u

LactaatSnelheid (km/u)HF (bpm)VO² (l/min)
2-mmol12,31582,75
3-mmol14,11642,97
4-mmol15,61723,23

Conclusie:

1. Ik sta nog een paar kilogram te zwaar. M'n gewicht voor een marathon schommelt normaal rond de 72-73kg. Doordat ik in 2023 veel heb stilgelegen is mijn vet% veel gestegen. Ik ga nu een logboek in excel bijhouden en kcal tellen zonder overdreven te cutten. 2kg moet er zeker nog af kunnen in 3 maanden
  2. Mijn VO²-max is te laag. Voor mijn ambities en leeftijdsgroep zit ik in de kolom 'goed' en ik zou in 'uitstekend' moeten zitten. Zelfs rekening houdende met een gewichtsverlaging naar 72kg zou mijn VO²-max nog steeds maar 52 zijn.
  3. De snelheid die ik wil lopen op de marathon (3:55/km) zou nu nog net niet comfortabel genoeg aanvoelen, mede door mijn gewichtstoename. Ik moet de komende maanden meer trainingen doen rond deze snelheid (stond sowieso ingepland in m'n schema)
  4. Mijn lactaat stijgt al iets te snel rond 12km/u (boven de 2-mmol), dus moet zorgen dat de curve langer vlak blijft en niet plots snel stijgt. Mijn trage duurlopen moet ik rond deze snelheid doen
  5. Mijn aerobe drempel ligt rond de 155 bpm
  6. Mijn anaerobe drempel ligt rond de 172bpm
  7. Mijn lichaam gaat iets te snel suikers aanspreken ipv vet

Bemerkingen:

• Normaal ligt mijn hartslag rond de 135 bpm als ik 12 - 12,5 km/u loop (gemeten met H10 borstband Polar). Ik vermoed dat het door de zenuwen komt of doordat de snelheid op een loopband veel sneller voelt dat ik al rond de 157bpm zat. Ofwel werkt m'n borstband voor geen meter.
  • Ik dacht dat ik er nu al veel beter voor stond dat twee jaar geleden 13 weken voor de marathon (toen ik 2u48min35sec liep). Ik heb meer gefocust op krachttraining en een brede basis. Dus ik ga de resultaten me niet laten ontmoedigen want ik denk nog steeds dat ik binnen 13 weken fit genoeg zal zijn. Er komen nog heel wat pittige trainingen aan, als ik die tot een goed einde kan brengen, moet het me vertrouwen geven dat het uitgerust en met een goede taper en carb load wel degelijk mogelijk is
  • Ik ga proberen mijn trage duurlopen weer 's ochtends te doen nu het minder koud wordt, dat deed ik vroeger ook en misschien helpt het om op een (bijna) nuchtere maag mijn lichaam te leren sneller vetten aan te spreken dan suikers.
Leuk dat je het deelt! Zelf heb ik binnen enkele weken ook een inspanningstest in het UZA. Ik ga zo vrij zijn om je sjabloon over te nemen. Ik denk in ieder geval dat binnen (warm) op een loopband sowieso je hartslag wel sterk de hoogte in jaagt. Welke bedenkingen hadden ze bij puntje 7?

Een hartslag kan rare dingen doen op race- of wedstrijddagen tijdens de opwarming of rustig joggen. Ik heb het laatste jaar regelmatig meegemaakt dat tijdens de opwarming m'n hartslag 20 slagen per minuut (of meer) hoger was dan normaal bij rustig joggen om dan tijdens de wedstrijd zelf (hoge snelheden dus) wel normaal te zijn.

Klein overzicht van de resultaten van mijn inspanningstest afgelopen maandag in UZA:

Leeftijd 34,8

VO²-max47,8ml.kg-1.min-1
VMAX18,4km/u

2-mmol12,31582,75
3-mmol14,11642,97
4-mmol15,61723,23

Conclusie:

1. Ik sta nog een paar kilogram te zwaar. M'n gewicht voor een marathon schommelt normaal rond de 72-73kg. Doordat ik in 2023 veel heb stilgelegen is mijn vet% veel gestegen. Ik ga nu een logboek in excel bijhouden en kcal tellen zonder overdreven te cutten. 2kg moet er zeker nog af kunnen in 3 maanden
  2. Mijn VO²-max is te laag. Voor mijn ambities en leeftijdsgroep zit ik in de kolom 'goed' en ik zou in 'uitstekend' moeten zitten. Zelfs rekening houdende met een gewichtsverlaging naar 72kg zou mijn VO²-max nog steeds maar 52 zijn.
  3. De snelheid die ik wil lopen op de marathon (3:55/km) zou nu nog net niet comfortabel genoeg aanvoelen, mede door mijn gewichtstoename. Ik moet de komende maanden meer trainingen doen rond deze snelheid (stond sowieso ingepland in m'n schema)
  4. Mijn lactaat stijgt al iets te snel rond 12km/u (boven de 2-mmol), dus moet zorgen dat de curve langer vlak blijft en niet plots snel stijgt. Mijn trage duurlopen moet ik rond deze snelheid doen

Bemerkingen:

• Normaal ligt mijn hartslag rond de 135 bpm als ik 12 - 12,5 km/u loop (gemeten met H10 borstband Polar). Ik vermoed dat het door de zenuwen komt of doordat de snelheid op een loopband veel sneller voelt dat ik al rond de 157bpm zat. Ofwel werkt m'n borstband voor geen meter.
  • Ik dacht dat ik er nu al veel beter voor stond dat twee jaar geleden 13 weken voor de marathon (toen ik 2u48min35sec liep). Ik heb meer gefocust op krachttraining en een brede basis. Dus ik ga de resultaten me niet laten ontmoedigen want ik denk nog steeds dat ik binnen 13 weken fit genoeg zal zijn. Er komen nog heel wat pittige trainingen aan, als ik die tot een goed einde kan brengen, moet het me vertrouwen geven dat het uitgerust en met een goede taper en carb load wel degelijk mogelijk is
  • Ik ga proberen mijn trage duurlopen weer 's ochtends te doen nu het minder koud wordt, dat deed ik vroeger ook en misschien helpt het om op een (bijna) nuchtere maag mijn lichaam te leren sneller vetten aan te spreken dan suikers.
Ik schrik van je VO2max. Gezien je straffe prestaties in't verleden op 10 miles, halve en hele marathon had ik gedacht dat die minstens 54 ging zijn.

Ik heb overigens ook quasi dezelfde raad meegekregen ivm lactaatopbouw, maar dan vanaf m'n anaerobe drempel. Vanaf 4 schiet die ongelooflijk steil de lucht in. Maar dat moest ik oplossen met HIIT training ^^

Leeftijd 34,8

VO²-max47,8ml.kg-1.min-1
VMAX18,4km/u

2-mmol12,31582,75
3-mmol14,11642,97
4-mmol15,61723,23

Conclusie:

Bemerkingen:

interessant om te lezen, krijg je daar ook prognoses bij, welke tijden volgens je test zou kunnen lopen?

Leuk dat je het deelt! Zelf heb ik binnen enkele weken ook een inspanningstest in het UZA. Ik ga zo vrij zijn om je sjabloon over te nemen. Ik denk in ieder geval dat binnen (warm) op een loopband sowieso je hartslag wel sterk de hoogte in jaagt. Welke bedenkingen hadden ze bij puntje 7?
Tof, zeker doen. Veel succes ook.

Ze kijken hiervoor naar de Respiratory exchange ratio (RER) om je metabolisme te bepalen. Alles rond de 1.0 is oké. Meer dan 1 betekent dat je lichaam als primaire brandstof suikers verbrandt (veel beperkter aanwezig dan vet in het lichaam).

Verder heeft hij niet gezegd hoe ik dit kan verbeteren. Heb er het extra betalend trainingsadvies niet bijgenomen. Dus ga wat opzoekwerk doen en vooral zorgen dat ik m'n LSD niet aan een te hoge hartslag doe en m'n kortere recup loopjes op nuchtere maag doen.

interessant om te lezen, krijg je daar ook prognoses bij, welke tijden volgens je test zou kunnen lopen?
Neen, niet echt. Uit ervaring weet hij wel dat mensen meestal op een marathon 4km/u trager lopen dan hun VMax. Dus in mijn geval denkt hij dat ik momenteel maar in staat ben om de marathon aan 14 - 14,5km/u te lopen. Hij zei wel als disclaimer dat het niet wetenschappelijk onderbouwd is

Ik schrik van je VO2max. Gezien je straffe prestaties in't verleden op 10 miles, halve en hele marathon had ik gedacht dat die minstens 54 ging zijn.

Ik heb overigens ook quasi dezelfde raad meegekregen ivm lactaatopbouw, maar dan vanaf m'n anaerobe drempel. Vanaf 4 schiet die ongelooflijk steil de lucht in. Maar dat moest ik oplossen met HIIT training ^^

Ik ook. Mijn Polar gaf zondag 55 VO² max aan (gemeten met borstband), dus ik had eerder iets in die trant verwacht.

De afgelopen maanden misschien te veel interval/threshold/marathon pace trainingen gedaan en te weinig echt specifiek op VO² max getraind, maar toch.

Ik voel me nu al fitter dan vorig jaar toen ik in maart onder 1u20 liep op de HM (3:46/km) dus ik ga me er niet te veel van aantrekken ;)

Ik ook. Mijn Polar gaf zondag 55 VO² max aan (gemeten met borstband), dus ik had eerder iets in die trant verwacht.
Je horloge meet geen VO2max, een borstband ook niet, het geeft een schatting die vaak VDot genoemd wordt. VO2max kan enkel gemeten worden door te bepalen hoeveel zuurstof je kan verwerken. Je Vdot wordt bepaald op basis van met welke (geschatte) intensiteit je welke prestaties neerzet, waarbij de waarde ongeveer overeenkomt met de gemiddelde VO2max van iemand die jouw prestaties neerzet. Niet iedereen met dezelfde VO2max loopt even snel, omdat je prestaties ook afhankelijk zijn van hoe efficiënt je lichaam omgaat met die binnengehaalde zuurstof.

In die zin is het compleet zinloos om op basis van een effectieve VO2max waarde af te gaan om trainingen en doelen te bepalen, en is de Vdot -hoewel dit slechts een schatting van je VO2max bedraagt- ironisch genoeg een veel betere metriek op vlak van voorspellingen (op je beste afstand).

Laatst bewerkt:
Merci voor de duiding. De VDOT komt inderdaad overeen met de tijden uit de tabellen van Jack Daniels, ik heb zijn boek Running Formula hier liggen.

Leeftijd 34,8

VO²-max47,8ml.kg-1.min-1
VMAX18,4km/u

2-mmol12,31582,75
3-mmol14,11642,97
4-mmol15,61723,23

Conclusie:

Bemerkingen:

Heel fijn om zo eens te zien.

Ik ben absoluut wel geen expert of kenner, hè... maar die bemerkingen en conclusies komen van jou als ik het goed begrijp? Want ik vind een paar ervan wel opmerkelijk. Er gaan anderen overduidelijk meer van weten, maar:
Je punt je drie, meer trainingen rond marathontempo om dat tempo gemakkelijker te doen aanvoelen... Is dat zo? Ik denk dat je dan uitkomt op heel "grijs" trainen, wat de meeste net niet aanraden? Of zie ik dat fout, omdat het om een marathontempo gaat en geen kortere race. Dat hangt een beetje samen met puntje 4 voor mij: Trainingen om je aerobe snelheid hoger te krijgen, hebben volgens mij net als plafond dat omslagpunt. Niet als streefsnelheid. Dus ik zou die lange duurtrainingen maar aan pakweg 80% van je tweede drempel doen, 136.

Nu, ik lees verderop dat dat ook meestal je HR is aan 12km/u, dus dat kan zeker overeenkomen. Ik heb ook gemerkt dat ik op de dag van de meting ineens al hoger in de stress zat en dus veel sneller een hogere HR had dan normaal.

En over nuchter trainen... ik ben daar geen echte fan van. Deze is wel heel goed (ik ben weer daar :D ) :

Maar dat sneller leren vetten aanspreken lijkt een fabeltje. Plus je gaat je lichaam onder meer stress zetten, waardoor je HR misschien hoger gaat en je sneller voorbij je ideale HR gaat op training, en het moeilijker wordt om kwaliteitsvolle trainingen te doen. Kwestie van hardheid kan het wel helpen, omdat je je lichaam "scherp" houdt omdat het niet altijd ideaal gaat in wedstrijden. Maar als je het structureel doet, kan het zijn dat de nadelen de voordelen niet waard zijn.

Trouwens, nu ik het toch over podcasts heb :D In de Real Science of Sports van deze week zit een heel stukje over VO2-max-tests en de zin en onzin daarvan. Hoeveel speling er is tussen verschillende machines, oa omdat Blummenfelt een VO2 van meer dan 100 had. De conclusie daar was vooral dat de grote duursporters vaak niet zo'n superhoge VO2-max halen, omdat ze op andere vlakken getraind zijn EN omdat hun loopeconomie gewoon veel hoger is. Iemand met een VO2-max van 80 aan 18km/u heeft een veel slechtere loopeconomie dan iemand met een VO2-max van 56 aan dezelfde snelheid. Tuurlijk is de kans groot dat die van 80 iets sneller kan, maar heel veel verschil gaat dat ook niet maken voor je duurinspanning.

De VO2-maxmeting van je horloge zou ik echter alleen bekijken om te vergelijken met vorige momenten bij jezelf. Ik denk dat de kans even groot is dat die niet klopt, als dat die wel klopt. 55 zal beter zijn dan 52 bij jezelf voor bepaalde inspanningen. Maar of 55 op je horloge nu echt beter is dan 52 op de machine?

Op 47:55

Edit: 10min voor het einde beginnen ze over nuchter eten ook :D

Laatst bewerkt:

Leeftijd 34,8
VO2max: 47,8

Niet slecht bedoeld maar dit zijn cijfers die ik totaal niet relateer met je prestaties.
Cru gezegd is uw vetpercentage gezien uw leeftijd te hoog, zeker als je sportief/ atletisch bent en lopen uw doelsport is. En zou je in theorie dus ook niet zulke prestaties kunnen leveren, of je zou gewoon heel veel talent moeten hebben.
Maar natuurlijk hoe accuraat zijn deze cijfers?

Het zou kunnen dat je inderdaad de gave hebt om toch nog goed te presteren ook al heb je wat meer VP. Het zou kunnen dat je inderdaad een lagere VO2max hebt en toch nog prestaties kan leveren omdat je lichaam efficiënt is.
Maar het is de beide. Indien het zo is des te beter zo uiteraard, dat wilt zeggen dat er echt wel nog voldoende marge is!

Ik moet er wel bij zeggen dat de vetmeting gewoon met een simpel toestel was (handvat met metaal voor de geleiding), niet met een dexa scan of via een huidplooimeting.

Ik weeg dan wel 5kg zwaarder dan m'n wedstrijdgewicht in 2022 maar zal zeker niet allemaal vet zijn, want heb in 2023 heel wat meer uurtjes in de gym doorgebracht.

Niet slecht bedoeld maar dit zijn cijfers die ik totaal niet relateer met je prestaties.
Cru gezegd is uw vetpercentage gezien uw leeftijd te hoog, zeker als je sportief/ atletisch bent en lopen uw doelsport is. En zou je in theorie dus ook niet zulke prestaties kunnen leveren, of je zou gewoon heel veel talent moeten hebben.
Maar natuurlijk hoe accuraat zijn deze cijfers?

Het zou kunnen dat je inderdaad de gave hebt om toch nog goed te presteren ook al heb je wat meer VP. Het zou kunnen dat je inderdaad een lagere VO2max hebt en toch nog prestaties kan leveren omdat je lichaam efficiënt is.
Maar het is de beide. Indien het zo is des te beter zo uiteraard, dat wilt zeggen dat er echt wel nog voldoende marge is!
Dit vind ik wel heel gevaarlijk om zo absoluut te stellen. Zeker als je ziet dat de meeste bewegingsleer tegenwoordig keihard de andere kant uitslaat: jij weet toch helemaal niet wat Michiel z’n ideale racegewicht is. Het doel is de prestatie, het gewicht kán je daarin helpen. Maar om van gewicht het doel te maken, dat is heel gevaarlijk.

Ik kan via mijn werk een gratis lactaattest doen nu ik mijn sportmedische keuring gehad heb. Ik zal vragen voor een hertesting ergens in maart om te kijken of mijn trainingen zijn vruchten afgeworpen hebben.

Ik ben nu mijn calorieën aan het tellen (mijn macro's eiwti/kh/vet tel ik voorlopig nog niet) en na drie vrij standaard dagen, zoals ik vaker eet, zit ik rond de 2500kcal gemiddeld. Mijn RMR (resting metabolic rate = wat je verbrandt als je niet zou bewegen) zou rond de 1700kcal liggen, rekening houdende met mijn 6 trainingen per week moet ik dit nog vermenigvulden met een bepaalde factor.

Ik moet er wel bij zeggen dat de vetmeting gewoon met een simpel toestel was (handvat met metaal voor de geleiding), niet met een dexa scan of via een huidplooimeting.

Ik weeg dan wel 5kg zwaarder dan m'n wedstrijdgewicht in 2022 maar zal zeker niet allemaal vet zijn, want heb in 2023 heel wat meer uurtjes in de gym doorgebracht.
Deze vetmeting is niet correct.

Was er VO2 meting per stap? Heb je die waarden ook?
Of enkel meting op einde met het masker?
De VO2 max meting is niet correct denk ik.

Je moet jouw loopefficiëntie maar eens berekenen.
Iemand met een VO2max van 47 die 3' 18km/u loopt heeft een berekende loopefficiëntie die onmogelijk te behalen is...
47ml/min/kgx77kg=3619ml/min
3619/18km/u= 200 ml/min/ km/u

Dat is de bijna loopefficiëntie van Kipchoge :), die zal op 180-200 zitten...

Laatst bewerkt:
Dit vind ik wel heel gevaarlijk om zo absoluut te stellen. Zeker als je ziet dat de meeste bewegingsleer tegenwoordig keihard de andere kant uitslaat: jij weet toch helemaal niet wat Michiel z’n ideale racegewicht is. Het doel is de prestatie, het gewicht kán je daarin helpen. Maar om van gewicht het doel te maken, dat is heel gevaarlijk.
Ik woog 78kg voor 1m84 toen ik 3u37min liep op de marathon van Brussel (2017). Ik heb weinig talent en ik loop absoluut geen tijden zoals Michiel (die 10x meer talent heeft), maar het is nu ook weer niet dat ik graatmager was of zo se. Dus ik ga eigenlijk akkoord met je.

Maar zoals hierboven gezegd, de VO2 max lijkt absoluut niet te kloppen. Vetpercentage lijkt ook wat aan de hoge kant. Ik vermoed toch dat de echte VO2 max van Michiel > 50 gaat zijn.

Deze vetmeting is niet correct.

Was er VO2 meting per stap? Heb je die waarden ook?
Of enkel meting op einde met het masker?
De VO2 max meting is niet correct denk ik.

Je moet jouw loopefficiëntie maar eens berekenen.
Iemand met een VO2max van 47 die 3' 18km/u loopt heeft een berekende loopefficiëntie die onmogelijk te behalen is...
47ml/min/kgx77=3619ml/min/kg
3619/18km/u= 200 ml/min/kg/ km/u

Dat is de bijna loopefficiëntie van Kipchoge :), die zal op 180-200 zitten...

Ik zoek het even op en laat het je vandaag of morgen weten. Zo leren we nog iets bij. Thanks!

Gewicht is niet alles. Uiteraard niet.
Maar 23,9% vet is 23,9% vet. Grof gezegd is dat gewoon te hoog voor een gezond man van 34, laat staan iemand die sportief bezig is en sportieve prestaties van toch een hoog niveau wilt leveren. Dat is gewoon gewicht dat je meezeult waar je niks aan hebt.
Ga je naar 15-17% dan ben je nog niet graatmager, maar is toch al een heel ander beeld.

Zoals Mrcipo ook terecht aanhaalt kunnen de waarden haast niet kloppen als je ziet wat hij echt presteert.
Los van of hij nu in topvorm is. Hij liep wel 3minuten aan 18km/h. Terwijl hij voorafgaand al op 5,4mmol stond. Dat doe je echt niet met maar een eerde matig lage vo2max en relatief te veel onnodig gewicht.

Totaal geen afbreuk naar Michiel overigens want zijn prestaties zijn er, echt goeie prestaties. Maar puur kijkend naar zijn gewicht en VP, mocht dit effectief kloppen, dan kan hij hier zeker wel nog wat marge mee pakken.

Ik zoek het even op en laat het je vandaag of morgen weten. Zo leren we nog iets bij. Thanks!

Ik heb twee kolommen toegevoegd (VO² en Ve):

TijdSnelheid (km/u)VO² (l/min)Ve (l/min)Lactaat (mmol)
00:000,00,617,41.0
03:005,41,127,61.5
06:009,02,154,61,4
09:0010,52,261,81,5
12:0012,02,778,91,8
15:0013,52,885,62,9
18:0015,03,2101,33,2
21:0016,53,4106,45,4
24:0018,03,7119,68,7
24:4719,53,7120,810,9

Ik heb twee kolommen toegevoegd (VO² en Ve):

TijdSnelheid (km/u)VO² (l/min)Ve (l/min)Lactaat (mmol)
00:000,00,617,41.0
03:005,41,127,61.5
06:009,02,154,61,4
09:0010,52,261,81,5
12:0012,02,778,91,8
15:0013,52,885,62,9
18:0015,03,2101,33,2
21:0016,53,4106,45,4
24:0018,03,7119,68,7
24:4719,53,7120,810,9
Thanks!
Bij enkele stappen is er slechts een stijging van 0,1 terwijl toch telkens 0,3-4 verwacht wordt…
Jammer genoeg vaak wel wat foutenmarge bij VO2 meting.
Masker moet goed aansluiten, toestel moet goed gekalibreerd zijn, turbine mag geen obstructie hebben, leidingen speekselvrij,…

Ik zou er niet van wakker liggen!

Terug
Bovenaan