Algemene Loopthread

Kunnen we ook nog lopen puur voor het plezier? De Christmas run in Geraardsbergen was bv top, echt super georganiseerd en zeker zijn €10 waard 😎

Afgelopen dinsdag laatste loopje van het jaar, besloten om tot na nieuwjaar de schoenen aan de kant te zetten want linkerenkel/pees nog niet 100%. Dit jaar de kaap van +2000km gerond en zowel op de halve (verrassing) als de marathon persoonlijk record verbroken. Wel teleurgesteld dat de marathon niet onder de 3uur was. Ook op 10 miles en 10km verbetering van mijn tijden (voor wat het waard is).

Probleem is dat hij helemaal op het einde ligt, heel smal is en hij geleidelijk aan omlaag en omhoog gaat.
Naar beneden rollen gaat in het begin nog vrij vlot, maar je moet nog altijd wel moeite doen om te blijven lopen want hij is niet zo steil dat je bijna vanzelf loopt. Maar hoe verder hoe meer het flou wordt of je nu omhoog of omlaag aan het lopen bent, tot het effectief omhoog gaat en je zachtjes doodgeknepen wordt :p

De luchtkwaliteit is er ook niet zo geweldig, al helpt het wel dat er tegenwoordig nog weinig verkeer doorgaat.
De bordjes van de nooduitgangen in't oog houden. Die geven perfect aan hoever het begin en einde van de tunnel is en also weet je perfect of je bijna in't midden of er al voorbij bent. Jarenlange Antwerp 10miles ervaring :cool:

Teveel vrije tijd in het kerstverlof is niet aan mij besteed. Gisteren heb ik me in een opwelling en verlangen naar vakantie ingeschreven voor de marathon Valencia :wallbash:

In 2021 liep ik mijn eerste en enige marathon. Nu ben ik in opbouw om dit nog een te herhalen in Parijs in april. Maar dit keer met een betere, hopelijk deze keer blessurevrije, voorbereiding.
En jah.... Er staat nu dus nog een 2de op de planning volgend jaar :biglaugh:

Antwerpen 2021: 3:35
Parijs 2024: doel 3:15
Valencia 2024: doel <3:00

Heeft iemand een goed schema om te trainen van 10k naar 10 miles/halve marathon?

Heb de afgelopen maanden de schema's van Hal Highdon gevolgd en vond die geweldig, na weer een hele tijd niet te lopen ben ik vlotjes weer naar 5k en 10k getraind.

Maar nu moet ik ofwel novice 10 miles volgen (https://www.halhigdon.com/training-programs/15k-10-mile-training/novice-15k-10-mile/), en dan loop ik de eerste 8 weken nooit 10km dus dat lijkt me niet zo geweldig.
Maar de intermediate (https://www.halhigdon.com/training-programs/15k-10-mile-training/intermediate-15k-10-mile/) (die qua afstand beter lijkt vanaf week 1) plant 5-6 loopdagen per week en dat is te hoog gegrepen voor mij.

Ik heb echt nood aan een goed schema want als ik geen specifiek doel heb geef ik snel op.

Bedankt alvast en fijne kerst!

EDIT: Toch nog een schema gevonden op die site die mij ligt!

Laatst bewerkt:
Volgende week start ik aan mijn 15 weken schema voor de marathon van Rotterdam en ik moet zeggen, het ziet er goed uit. Ik heb in de afgelopen 10 weken gemiddeld 60.5 km per week gelopen en ook minstens 1 krachtsessie van 60min per week gedaan. Ik sta er nu beter voor dan aan de start van mijn marathonschema waarmee ik in 2022 in Brugge en Rotterdam rond de 2u49 liep.

De afgelopen weken ook naar de kiné geweest om wat extra aandacht te geven aan mijn linker been en heup, waar wat krachtverschil en wat verschil in mobiliteit in zat. Heel wat interessante oefeningen geleerd die ik ook thuis kan blijven doen.

Veel succes aan iedereen die stilaan begint te trainen voor de wedstrijden in het voorjaar!

Bij mij begint maandag ook mijn specifiekere voorbereiding voor de marathon van Gent. De laatste 8 weken heb ik mijn conditie onderhouden met gemiddeld een 70-tal km/week. Ik doe deze zaterdag ook nog een 5km solo time trail voor het plezier. Voor Gent zal ik deze keer gebruik maken van een 12 weken schema ipv 18 weken. Hiervoor zal ik de laatste 12 weken nemen van Pfitzinger 18/55. Mijn doeltijd valt nog nader te bepalen tijdens de trainingsblok maar ik verwacht rond de 2:53-2:56.

Voor mezelf moet ik nog eens uitmaken wat ik precies als loopdoel ga zetten volgend jaar, er is sowieso ook al een fietsdoel.

Ik zal wellicht ook in het publiek staan bij de (halve) marathon van Gent, één van m'n atleten loopt daar haar eerste halve marathon (hopelijk)!
Het is hier al veel gezegd geweest, maar voor de nieuwere lopers nog eens herhalen: loop rustig op training. Uit de lactaattest bleek dat ze veel te snel liep en dan kunnen blessures natuurlijk wel snel volgen.

Gisteren zelf nog eens gaan lopen in lange tijd, nu zal ik het terug wat meer doen!

Ik heb een vreemd loopjaar achter de rug, m'n eerste marathon afgewerkt dus dat is een zeer leuke mijlpaal, kleine blessure maar er was zeker ambitie voor meer maar helaas kwam het leven wat in de weg, door acht maanden lang te verbouwen weinig tot geen tijd meer gehad.

Begin september nog een korte trail wedstrijd gedaan (5K :unsure: ) en toen is het vuur terug aangewakkerd maar helaas is de verbouwing nog maar twee weken voorbij dus de opflakkering was van korte duur.

Alles is momenteel achter de rug dus ik hoop in januari toch eens de loopschoenen aan te kunnen doen en gewoon terug basisconditie te kunnen kweken, ze is namelijk volledig weg vermoed ik. Dan loop ik (uit sympathie vooral) m'n thuiswedstrijd in maart de HM van Kruibeke, gewoon casual al was het een LSD. Vervolgens zien we wel, consistentie zal van levensbelang zijn.

Misschien toch eens die trailambities opnemen?

Ivm basisconditie. Gisteren gelopen aan gemiddeld 5:40 (snelste loop sinds eind november) over een afstand van 10 km.
Even de heistse berg opgelopen doorheen dat bospadje boven. Het was echter donker dus moeilijk beloopbaar (veel boomstronken) dus ik liep daar erg voorzichtig. (anders struikel je daar wel over en lig je daar op de grond)

Ik was toch wel een beetje moe op het einde. :tongue: Dat was door een wisselend loopritme door die boomstronken + bergop lopen bij momenten toch min of meer ne intervalloop.

Laatst bewerkt:
Na een laatste HM van het jaar (ik loop er ondertussen 14 weken op rij eentje) staan er hier 2232 kilometer op de teller. Morgen nog een korter duurloopje en het zal een mooi jaar geweest zijn. Jammer van de dip in de zomer (die ik aan een ongediagnosticeerde Covid blijf wijten) of het waren er eerder 2500 geweest, maar bon, met 2000 kilometer als vooropgesteld doel kan ik niet malcontent zijn.

De conditie zit uitstekend als springplank voor de marathon van Gent binnen dik 2.5 maand.

Alleen zit ik nu wel met een probleempje. Ik zou graag voortdoen met mijn wekelijkse HM, maar dat is eigenlijk teveel voor de LSDs die Trenara mij in januari geeft, en Trenara reageert daarop door onder andere de tempoduurlopen te verkorten. En die zijn waarschijnlijk nog belangrijker voor het resultaat op de marathon. Maar ik geniet zo hard van die halves en als ik nu moet terugvallen de komende weken op LSDs van 14K is dat toch heel erg meh.

als ik nu moet terugvallen de komende weken op LSDs van 14K is dat toch heel erg meh.
Niet dat ikzelf elke week een HM liep. Maar het is echt sneu dat je standaard bij het begin van een marathonschema soms "onder niveau" moet lopen. Ik had het hier ook moeilijk om terug af te bouwen enkele weken geleden. Nog een 4-tal weken geduld en ik zit terug aan >20km loopjes. Oef. :biglaugh:

Trouwens mooie reeks hoor van 14 weken aan een stuk.

Alleen zit ik nu wel met een probleempje. Ik zou graag voortdoen met mijn wekelijkse HM, maar dat is eigenlijk teveel voor de LSDs die Trenara mij in januari geeft, en Trenara reageert daarop door onder andere de tempoduurlopen te verkorten. En die zijn waarschijnlijk nog belangrijker voor het resultaat op de marathon. Maar ik geniet zo hard van die halves en als ik nu moet terugvallen de komende weken op LSDs van 14K is dat toch heel erg meh.

Niet dat ikzelf elke week een HM liep. Maar het is echt sneu dat je standaard bij het begin van een marathonschema soms "onder niveau" moet lopen. Ik had het hier ook moeilijk om terug af te bouwen enkele weken geleden. Nog een 4-tal weken geduld en ik zit terug aan >20km loopjes. Oef. :biglaugh:

Tgoh op zich is dat meestal omdat de voorgeschiedenis niet helemaal gekent is en omdat ze zeker willen zijn om de lopers niet richting blessure te sturen. Als je er zoveel plezier aan beleefd zou ik dat gewoon voort doen. Afstand afbouwen (en niet vervangen door zwaardere intervallen op kortere afstand; m.a.w. de totale kwaliteit van trainingen verlagen) zal enkel zorgen voor afname of als het maar een weekje minder is herstel van het lichaam.

Vergeet niet dat de trainingen minstens even leuk moeten zijn dan het uiteindelijke doel, anders hou je het niet vol ;)

Na een laatste HM van het jaar (ik loop er ondertussen 14 weken op rij eentje) staan er hier 2232 kilometer op de teller. Morgen nog een korter duurloopje en het zal een mooi jaar geweest zijn. Jammer van de dip in de zomer (die ik aan een ongediagnosticeerde Covid blijf wijten) of het waren er eerder 2500 geweest, maar bon, met 2000 kilometer als vooropgesteld doel kan ik niet malcontent zijn.

De conditie zit uitstekend als springplank voor de marathon van Gent binnen dik 2.5 maand.

Wat is het weekvolume dat je nu aan het lopen was en welk volume raadt Trenara aan (en over welk aantal trainingen?) Zoals Vlitser zegt zou ik ook rekening houden met het plezier dat je er uit haalt. Maar het schema licht aanpassen zodat je zowel de HM's als de tempoduurlopen kunt doen lijkt me niet onoverkomelijk?

Bij mij begint maandag ook mijn specifiekere voorbereiding voor de marathon van Gent. De laatste 8 weken heb ik mijn conditie onderhouden met gemiddeld een 70-tal km/week. Ik doe deze zaterdag ook nog een 5km solo time trail voor het plezier. Voor Gent zal ik deze keer gebruik maken van een 12 weken schema ipv 18 weken. Hiervoor zal ik de laatste 12 weken nemen van Pfitzinger 18/55. Mijn doeltijd valt nog nader te bepalen tijdens de trainingsblok maar ik verwacht rond de 2:53-2:56.
Daarnet mijn 5km gedaan en gestrand op 17:22. Een PR van 16 seconden en heel tevreden mee. Nu begint het wel te prikkelen om eens effectief te focussen op de 5k voor een trainingsblok omdat ik het gevoel heb dat 16:xx wel binnen het bereik ligt.

Morgen nog een rustig loopje om het jaar af te sluiten en vanaf volgende week verhoog ik het volume terug :)

Ik ga dit jaar stranden op een zucht van 1500 km. Doel voor volgend jaar is 2000 km.

Morgen misschien afsluiten met een loopje van 30 km.

En daarna gewoon onderhouden en af en toe een trail meepikken en opbouwen naar ultra afstanden. Als ik volgend jaar een ultratrail kan afwerken richting het einde, is mijn jaar geslaagd.

Maar eerst en vooral blessurevrij blijven. Daarna komt de rest vanzelf wel.

Idd, weinig zin om nu te minderen qua volume... 🙂

Thx. Op eentje na wel echt pure LSD, dus zeer comfortabel en op het gemak lopen. Lichaam is er ondertussen zo aan gewend dat het weinig impact lijkt te hebben, ben ook niet echt moe achteraf. Doel was basisconditie voor de marathontraining op te bouwen, dat is wel gelukt.

Tgoh op zich is dat meestal omdat de voorgeschiedenis niet helemaal gekent is en omdat ze zeker willen zijn om de lopers niet richting blessure te sturen. Als je er zoveel plezier aan beleefd zou ik dat gewoon voort doen. Afstand afbouwen (en niet vervangen door zwaardere intervallen op kortere afstand; m.a.w. de totale kwaliteit van trainingen verlagen) zal enkel zorgen voor afname of als het maar een weekje minder is herstel van het lichaam.

Vergeet niet dat de trainingen minstens even leuk moeten zijn dan het uiteindelijke doel, anders hou je het niet vol ;)

👍
De intervallen en tempoduurloop voor komende week ga ik wel even screenshotten, want de herberekening gebeurt vannacht, dan kan ik kijken op welke manier Trenara terugschroeft. Desnoods doe ik dan de trainingen die er nu op staan ipv de bijgewerkte 🙂

Wat is het weekvolume dat je nu aan het lopen was en welk volume raadt Trenara aan (en over welk aantal trainingen?) Zoals Vlitser zegt zou ik ook rekening houden met het plezier dat je er uit haalt. Maar het schema licht aanpassen zodat je zowel de HM's als de tempoduurlopen kunt doen lijkt me niet onoverkomelijk?

Ik zit al een drietal maand op +- 50 kilometer per week. Trenara geeft mij volgende week 43, met langere loopjes tijdens de week en een 14K LSD.
Vanaf februari is het ok, dan zijn er genoeg lange lopen 🙂

Ik ga stranden op iets meer dan 600km, maar ook wel pas sinds juni bezig (en daartussenin ook 6 weken ofzo niet gelopen) :unsure:

Vandaag tempoloopje van 6km aan 5:12/km en ging wel goed, moet wel mogelijk zij om volgend jaar onder de 5:00/km te duiken op de 5 en 10km, al is dat het doel wel niet.

Voorlopig nog op koers om 3u45 te lopen op de KOTK in maart, ga er dan wel nog 2km aanbreien voor de marathon :unsure:

Terug
Bovenaan