Algemene Loopthread

:clap:

Ik ben ook m'n afstand op barefootschoenen aan het opbouwen. Deze week voor het eerst over de 10 kilometer gegaan in 1 run. Dat voelt zeker niet overdreven aan, maar ik blijf voorzichtig en bouw niet sneller op dan voorgenomen. Verder probeer ik een groot stuk op schoenen met zero drop te doen. De transitie gaat goed. Ik kwam van 'amper' 4mm heel to toe drop, dus dat ging soepel. Ik merk echter tijdens het lopen nog een serieus verschil tussen die kleine drop en effectief 0 drop. Bij zero drop heb ik veel gemakkelijker een voorvoetlanding, en dat vinden m'n knieën wel fijn. Bij barefootschoenen komt de voorvoetlanding al helemaal vanzelf en m'n voeten reageren er ook nog beter dan gehoopt op.

Vanaf midden augustus (voor ik 0 drop en barefoot schoenen had) had ik een pijnlijke spier in een voet, wat steeds vervelender werd. Lopen ging nog, ik voelde het vooral als ik één à twee dagen niet gelopen had. Midden september ben ik het lopen met schoenen met 0mm drop beginnen opbouwen en begonnen met barefootschoenen te dragen in het dagelijkse leven. De voetpijn beterde naarmate ik meer met barefootschoenen en 0mm drop rondliep. Ondertussen, bijna 3 maanden verder, loop ik ook met regelmaat met barefootschoenen en zijn m'n dikke sleffers in huis ingewisseld voor barefoot sloefen. De pijn in m'n voet is sinds begin november volledig verdwenen. :clap:

Ik loop ondertussen 50% van de tijd op 0 drop en rond de 10 km/week in barefootschoenen. De overige km's (meestal 20-30/week) maak ik nog steeds in m'n schoenen met 4mm drop. Ik wil deze 4mm schoenen ook gebruiken tot ze op zijn. Ik merk wel dat ook die schoenzolen minder snel verslijten bij midden- of voorvoetlanding dan bij hiellanding

M'n huidige barefoot loopschoenen zijn trouwens ook Merrell (Wrapt). Ik had die gekozen omdat ze een dikkere zool hebben dan de gemiddelde barefootschoen en dus goed geschikt leken als wandelschoen offroad voor beginners. Je voelt het niet (hard) als je op iets scherp trapt. Ik ben er echter niet helemaal tevreden over op de baan, gezien de zool achteraf bekeken te dik is naar mijn goesting (11mm), zeker nu ik enkele maanden 'ervaring' heb. Ik heb mezelf beloofd barefoot loopschoenen te kopen met een veel dunnere zool zodra ik gedurende een tijd (pakweg 6 maanden) merk dat ik minstens 20 km/week op barefootschoenen aankan zonder dat m'n lichaam protesteert. Aan dit tempo zal dat hopelijk voor ergens volgende zomer zijn.
Had eerst de 5 fingers van vibram, maar door een scheve teen doen die schoenen na een tijd pijn, waardoor lopen niet meer mogelijk was.

In 2019 in de zomer besloten om in 1 keer over te gaan op barefoot schoenen, dus zowel loopschoenen als dagelijkse schoenen, sloefen.... Heb toch een tijdje gevoeld aan mijn lichaam dat er iets veranderd was.

Maar barefoot werkt niet voor iedereen, mijn vrouw mag niet enkel barefoot schoenen dragen, anders heeft ze veel te veel last van haar knieën.

Hier zal 2023 afgesloten worden met een dikke 500km. Een pover aantal km's. Maar ik ben ook pas in augustus beginnen lopen, op enkele uitzonderlijke loopjes tussen het fietsen door.
Enkele weken geleden wel nog een halve marathon gelopen, enkele seconden trager dan mijn PR, maar op een veel lastiger parcours.

Volgend jaar zal normaal een beter loopjaar worden met de marathon in Parijs op de agenda.
Momenteel ben ik nog aan het zoeken naar/puzzelen aan een goed trainingsschema. Het is pas mijn 2de marathon (eerste 3u35), en wil toch richting 3u15 gaan deze keer. Echter zijn bijna alle schema's online 5x/week lopen, wat te belastend zal zijn voor lichaam.

Welke schema's volgen jullie, of stippelen jullie deze ook wat zelf uit?

Wat zelf puzzelen meestal. Maar verwar aantal lopen per week niet met totale belasting hé. 3 keer intervallen per week is intensiever voor het lichaam dan 5 keer rustig lopen.

Recuploopjes op die schema's kan je ook makkelijk vervangen door wandelen of fietsen, wat belasting op gewrichten verminderd.

Maar sowieso goede attitude om je vragen te stellen over belasting, want zomaar iets volgen lijdt tot veel blessures.

Ik ben op zoek naar een goed trainingsschema van ongeveer 12-16 weken (voor marathon in Gent 24/03 en Parijs 7/04). Iemand die een goed schema kan aanraden, idealiter 3x week?

Context, ik doe elke dag wel iets van sport maar loop niet vaak. Max tot nu toe is de halve marathon in Brugge in 2u. Mijn doel voor de marathons zijn sub 4 uur.

Ik bekijk momenteel een schema van Strava (wat eigenlijk McMillan Running is denk ik).
Dat schema is 12 weken, 3x week:
  • 1x easy run (30 min - 1u30min)
  • 1x interval run (fartlek, yasso, progression..., ca. 1u)
  • 1x long run (1u30 tot 3u30)
De duur bouwt telkens op in de eerste 10 weken. De laatste 2 weken bouwt het wat af. De laatste 3 dagen wordt er niet gelopen.

Is dat schema wat ok denken jullie? Andere overwegingen?

Laatst bewerkt:
Ik ben op zoek naar een goed trainingsschema van ongeveer 12-16 weken (voor marathon in Gent 24/03 en Parijs 7/04). Iemand die een goed schema kan aanraden, idealiter 3x week?

Context, ik doe elke dag wel iets van sport maar loop niet vaak. Max tot nu toe is de halve marathon in Brugge in 2u. Mijn doel voor de marathons zijn sub 4 uur.

Ik bekijk momenteel een schema van Strava (wat eigenlijk McMillan Running is denk ik).
Dat schema is 12 weken, 3x week:
De duur bouwt telkens op in de eerste 10 weken. De laatste 2 weken bouwt het wat af. De laatste 3 dagen wordt er niet gelopen.

Is dat schema wat ok denken jullie, denken jullie? Andere overwegingen?
Op zich is dat wel goed lijkt me. Alleen is 3 keer echt wel het minimum om je conditie te verbeteren. Maar zoals hierboven gezegd kan je dat makkelijk aanvullen met wandelen of fietsen (of orderpikker zijn zoals Manila). 1/3 intervallen is qua percentage wel hoog. Zeker voor jouw doel is uithouding het belangrijkste.
Consistentie is het voornaamste, dus zeker blijven gaan, ook in een week waar het wat drukker is. En luisteren naar het lichaam, succes!

Zoals Vlitser reeds aanwijst is elke week een interval wat te veel van het goede. Ik zou dit maximum 1x per twee weken aanhouden en dit pas vanaf een 8 a 6 weken tot de wedstrijd (kwestie van een beetje te timen, je VO2max blijft niet oneindig stijgen). Daarbuiten eerder 1 keer om de drie weken om je anaerobe niveau aan te houden. Intervallen zijn goed voor sneller te kunnen lopen en je anaerobe tank te ontwikkelen, maar je uithoudingsvermogen (aeroob) is ook zeer belangrijk.

Als alle puzzelstukken op zijn plaats vallen…

IMG-2340.jpg

Buitengekomen voor een 14,35km oid dat ik moest lopen volgens mijn Garmin coach. Normaal aan een easy tempo. Maar ik heb net een trailrugzak met waterblaasding, het zonnetje scheen perfect op mijn snoet en een gelleke of twee om de man met de hamer zo lang mogelijk uit te stellen. Et voila. Ik moet nog veel boterhammen eten om mijn doel (sub 2uur) te behalen en eerlijk toegegeven: de laatste 2 kilometer waren puur op karakter. Maar ik heb dus mijn eerste halve marathon gelopen :love: . Van 3km in februari van dit jaar, naar dit. Voldoende werkpunten en ja, ik ga hier deze week last van hebben. Het gevoel neem ik mee de komende maanden en dat is het belangrijkste.

Ik zal dus toch een schema zelf wat proberen te maken.
Sowieso ga ik voor 4dagen per week.
Dinsdag: kort loopje van 5km eerste weken tot 8km laatste weken.
Woensdag: interval ook opbouwens
Vrijdag: langer rustig loopje van 8km eerste wenen tot 15km laatste weken.
Zondag: lange duurtraining van 12 eerste weken tot 32km in de piekweken.
En ertussen nog wat fietstochtjes en krachttraining.

IMG-2340.jpg

Buitengekomen voor een 14,35km oid dat ik moest lopen volgens mijn Garmin coach. Normaal aan een easy tempo. Maar ik heb net een trailrugzak met waterblaasding, het zonnetje scheen perfect op mijn snoet en een gelleke of twee om de man met de hamer zo lang mogelijk uit te stellen. Et voila. Ik moet nog veel boterhammen eten om mijn doel (sub 2uur) te behalen en eerlijk toegegeven: de laatste 2 kilometer waren puur op karakter. Maar ik heb dus mijn eerste halve marathon gelopen :love: . Van 3km in februari van dit jaar, naar dit. Voldoende werkpunten en ja, ik ga hier deze week last van hebben. Het gevoel neem ik mee de komende maanden en dat is het belangrijkste.

Dikke proficiat! Goed gewerkt dit jaar, zalig toch 🙂
Als je het dan ook nog eens echt graag doet, zoveel te beter!

We hebben overigens een zeer gelijkaardig loopje gedaan vandaag 😄

Screenshot_20231210-135523~2.png

Aan de hartslag te zien was jij wel een pak rustiger :unsure:
Dat hangt van persoon tot persoon af. De ene loopt tegen 10 km/u in zone 1 met een HR van 120, iemand anders doet dat met een gemiddelde HR van 140. Je kan niet zomaar 1 op 1 vergelijken.

Sterk want er stond toch wel veel wind. :tongue:

Laatst bewerkt:
Dat hangt van persoon tot persoon af. De ene loopt tegen 10 km/u in zone 1 met een HR van 120, iemand anders doet dat met een gemiddelde HR van 140. Je kan niet zomaar 1 op 1 vergelijken.
Klopt, maar dit verschil zal ook wel grotendeels komen door de betere conditie.

Klopt, maar dit verschil zal ook wel grotendeels komen door de betere conditie.
Ik ga nog eens een lactaattest boeken. Voila ingepland zaterdag 20 januari om 10 u op de atletiekpiste te Hulshout.
Ik ga daar echt afzien want dat wordt meteen mijn eerste echte snelheidstraining :tongue:

Laatst bewerkt:
Volgende week de Natuurloop in men eigen gemeente. Als ik van thuis vertrek zal ik boven de 50km eindigen normaal, een primeur in mijn geval.

Voor 2023 3 hoofddoelen:
-Sub 2u50 Two Rivers Marathon in Nederland
-GTLC 85
-Kullamannen 100k

Gisteren ook nog eens langsgeweest in de Decathlon. Dochter moest nog iets hebben.

Gevolg: buitengekomen met 120 euro aan loopgerief voor mezelf 😂
Nieuw looplicht (oplaadbaar en met achterlicht, veel veiliger in het donker), nieuwe lange broek, shirt voor koud weer, nekverwarmer, marathon belt en 2 250ml soft flasks.

Volgende week de Natuurloop in men eigen gemeente. Als ik van thuis vertrek zal ik boven de 50km eindigen normaal, een primeur in mijn geval.

Voor 2023 3 hoofddoelen:
-Sub 2u50 Two Rivers Marathon in Nederland
-GTLC 85
-Kullamannen 100k
Ik twijfel nog om me in te schrijven.
Zopas nog een stukje in het polygonebos gelopen, en het ligt er hier en daar goed vettig bij.
Nochtans zou ik graag mijn nieuwe trailschoentjes eens proberen.

Vandaag is de laatste dag om in te schrijven, niet twijfelen.
Uniek parcours met tal van privé passages die enkel dat weekend toegankelijk zullen zijn.

Ik ben vandaag richting de Kemmelberg geweest vandaag. Daar lag het op bepaalde stukken ook behoorlijk vettig.

Gisteren ook voor het eerst (sinds heel lang) 18km gelopen. Kunt wel leuke toerkes doen wanneer ge meer kilometers doet :D

Een HM had wel gekund maar hou me liever aan mijn schema en ik moest savonds nog voetballen :unsure:

Een toptijd was het zeker niet maar ben wel blij dat ik zonder al te veel problemen heb kunnen uitlopen. Laatste 2km waren wel het lastigste want veel bergop toen :D

Terug
Bovenaan