Algemene Loopthread

Ik denk dat dat vlug vertekend met die kleppers die hier zitten :D (waar jij ook onder valt, hoor)
Ik ben nog nooit boven de 1.000 gekomen, en zit bijna altijd rond de 700-800km's. Ofwel door blessure ofwel door even looprust, plus gewoon een veel lager weekvolume dan enkelen hier. Maar ik denk dat het gemiddelde toch dichter bij mijn afstanden ligt dan bij die andere :p

Edit: En dus ook 1 à 2 schoenen per jaar. Twee, om af te wisselen of een wedstrijdschoen vs training.

Ik ben nog nooit boven de 1.000 gekomen, en zit bijna altijd rond de 700-800km's.

Had nu wel verwacht dat jij aan de 1000 ging zitten eigenlijk.

Dit jaar hier juist geen 2000 omdat ik al enkele maanden niet echt meer loop. Is dan ook het minste in jaren ;)
En dat terwijl ik dit jaar twee keer m'n verste afstand heb verbroken (120 en 142km).

Dit jaar hier juist geen 2000 omdat ik al enkele maanden niet echt meer loop. Is dan ook het minste in jaren ;)
En dat terwijl ik dit jaar twee keer m'n verste afstand heb verbroken (120 en 142km).
Dit jaar zitten er redelijk wat fietskilometers bij. Deels omdat ik eventjes gefietst heb om een blessure te vermijden, en deels omdat ik een aanzienlijke aanpassing in mijn schema's heb moeten maken doordat ik ook met de hond moet gaan wandelen :D Ik begon last te krijgen van wat overbelasting, en heb dan eens zitten rekenen. Ik wandel per maand een 100km extra, wat neerkomt op de belasting van één recuuploopje per week ongeveer. Dat recuuploopje vervang ik dus door de hometrainer: 3xlopen=2xlopen+1recupfiets+hondenwandelingen. (ik weet niet meer of ik dat hier al eens had gezet 🙈 )

In 2021 was ik op weg om los over de 1200km te gaan, tot ik corona kreeg en daarna te snel weer wou opstarten met een blessure tot gevolg. En in 2020 mijn hartonderzoek waardoor ik een paar maanden heb verloren. Maar dus om maar te zeggen: redelijk constant gelopen met prima weektotalen voor mezelf :D maar uiteindelijk komt er altijd wel iets tussen waardoor het niet alleen maar volgens plan gaat.

Toen ik nog aan orderpicking deed was mijn jaartotaal eens 4,5 km. Ik liep die afstand toen met 0 km (!) training in 18 minuten rond. :tongue:
(Mijn 2de beste tijd ooit anno 2023) En ik liep toen niet eens vol door.

Snelheid hangt ook deels af van je algemene conditie en ja die was toen héél goed hé.

Toevallig de eerste Rincon? Ik heb die ook gehad en die zat er echt snel door, maar nu aan een paar Rincon 2 bezig dat 920 kilometer heeft en waar ik de 1000 wel mee ga ronden. Lijkt me wel redelijk qua duurzaamheid.
Rincon 3.
Ik weet niet of de 2 veel beter is. Maar op de 3 ga ik niet meer dan 500km halen :P

Hier een 450 tal km's dit jaar. Ben ergens in maart beginnen met lopen eerst vooral 5km loopjes, nu probeer ik rond de 10 km lopen en dit 2 keer per week.

Wel nog altijd op dezelfde schoenen van 4 jaar geleden,Merrel, Barefoot schoenen.

Laatst bewerkt:
Ik zit waarschijnlijk aan paar 12 of 13 van Asics GT-2000. Heb er nog een klein tiental paar in de garage staan (waarvan ik er nog een paar in roulatie heb, de meeste zijn dan om in de tuin te werken, te verven etc) en heb er al eens een paar in de vuilbak gesmeten die helemaal op waren.

Rond 2010 in de lokale sportwinkel zo'n gang-analyse gedaan, die schoenen zaten goed, sindsdien koop ik die gewoon meestal op amazon voor 90-100 euro per paar. Ondertussen zitten die waarschijnlijk 10 'versies' verder dan wat ik de eerste keer gepast had. Misschien ben ik gewoon weinig gevoelig aan dat soort dingen of misschien zit er gewoon helemaal niet zo veel verschil tussen die versies.

Tijd voor een nieuw paar trouwens, want denk dat mijn minst afgesleten GT-2000 ook al vlotjes over de 1000 kilometer hebben gedaan.

Ik zit waarschijnlijk aan paar 12 of 13 van Asics GT-2000. Heb er nog een klein tiental paar in de garage staan (waarvan ik er nog een paar in roulatie heb, de meeste zijn dan om in de tuin te werken, te verven etc) en heb er al eens een paar in de vuilbak gesmeten die helemaal op waren.
zeer herkenbaar, mijn madam wordt stilaan zot van het aantal loopschoenen dat overal te vinden is :biglaugh:

Rincon 3.
Ik weet niet of de 2 veel beter is. Maar op de 3 ga ik niet meer dan 500km halen :p

Ook een paar Rincon 3 hier, marathon Rotterdam ermee gedaan. Die hebben voorlopig nog wel slechts een dikke 200km, dat worden mijn tempo trainingschoenen voor Gent.

Sinds maandag mijn trainingen op suggested workout gezet.
Ik kan elke dag gaan lopen maar doe dat voorlopig niet. Trainingen zijn voorlopig ook relatief kort tov trenara in de eindfase van het schema maar er is ook geen specifiek doel op vlak van snelheid.

Vandaag eerste keer sprint gehad en dat was met 3 min/km over 10 sec wat veel van het goede. Benen voelde er niet klaar voor maar ook met mijn zwakke hamstrings in het achterhoofd. Ik heb het op 3min30 gehouden.

Dan ook nog een keertje treshold gehad en de rest is base aan 139 bpm.

Wat ik wel raar vind is dat de workout al om middernacht wordt gemaakt als je nog een deel moet slapen.

Voorlopig ga ik niet wisselen van horloge. Denk dat het weinig zinvol is voor die paar extra features.

Mijn hrv is ook terug in balans na mijn weekje ziek zijn. Had afgelopen nacht zelfs 89 wat ik eigenlijk nog nooit heb gehad. Mijn lijn zit tussen 60 en 80 ergens.

Wat ik raar vind voor een slaapje van 4h30 met 52 slaapscore.

Het zijn maar cijfertjes zeker?

Hier rond de 1350 km voor dit jaar.

Eerste jaar sinds 2020 en begin van het lopen overtuigend over de 1000 km en maar een kleine blessure/overbelasting gehad.

Hopelijk ronden we af op 1500 voor dit jaar en kunnen we volgend jaar gewoon zo verder doen.

Ik zal iets boven de 2000km uitkomen dit jaar. Vorig jaar zat ik rond de 3000km (getraind voor 2 marathons, in 2023 maar 1 halve marathon wedstrijd en 10miles gelopen).

Hier een 450 tal km's dit jaar. Ben ergens in maart beginnen met lopen eerst vooral 5km loopjes, nu probeer ik rond de 10 km lopen en dit 2 keer per week.

Wel nog altijd op dezelfde schoenen van 4 jaar geleden,Merrel, Barefoot schoenen.
:clap:

Ik ben ook m'n afstand op barefootschoenen aan het opbouwen. Deze week voor het eerst over de 10 kilometer gegaan in 1 run. Dat voelt zeker niet overdreven aan, maar ik blijf voorzichtig en bouw niet sneller op dan voorgenomen. Verder probeer ik een groot stuk op schoenen met zero drop te doen. De transitie gaat goed. Ik kwam van 'amper' 4mm heel to toe drop, dus dat ging soepel. Ik merk echter tijdens het lopen nog een serieus verschil tussen die kleine drop en effectief 0 drop. Bij zero drop heb ik veel gemakkelijker een voorvoetlanding, en dat vinden m'n knieën wel fijn. Bij barefootschoenen komt de voorvoetlanding al helemaal vanzelf en m'n voeten reageren er ook nog beter dan gehoopt op.

Vanaf midden augustus (voor ik 0 drop en barefoot schoenen had) had ik een pijnlijke spier in een voet, wat steeds vervelender werd. Lopen ging nog, ik voelde het vooral als ik één à twee dagen niet gelopen had. Midden september ben ik het lopen met schoenen met 0mm drop beginnen opbouwen en begonnen met barefootschoenen te dragen in het dagelijkse leven. De voetpijn beterde naarmate ik meer met barefootschoenen en 0mm drop rondliep. Ondertussen, bijna 3 maanden verder, loop ik ook met regelmaat met barefootschoenen en zijn m'n dikke sleffers in huis ingewisseld voor barefoot sloefen. De pijn in m'n voet is sinds begin november volledig verdwenen. :clap:

Ik loop ondertussen 50% van de tijd op 0 drop en rond de 10 km/week in barefootschoenen. De overige km's (meestal 20-30/week) maak ik nog steeds in m'n schoenen met 4mm drop. Ik wil deze 4mm schoenen ook gebruiken tot ze op zijn. Ik merk wel dat ook die schoenzolen minder snel verslijten bij midden- of voorvoetlanding dan bij hiellanding

M'n huidige barefoot loopschoenen zijn trouwens ook Merrell (Wrapt). Ik had die gekozen omdat ze een dikkere zool hebben dan de gemiddelde barefootschoen en dus goed geschikt leken als wandelschoen offroad voor beginners. Je voelt het niet (hard) als je op iets scherp trapt. Ik ben er echter niet helemaal tevreden over op de baan, gezien de zool achteraf bekeken te dik is naar mijn goesting (11mm), zeker nu ik enkele maanden 'ervaring' heb. Ik heb mezelf beloofd barefoot loopschoenen te kopen met een veel dunnere zool zodra ik gedurende een tijd (pakweg 6 maanden) merk dat ik minstens 20 km/week op barefootschoenen aankan zonder dat m'n lichaam protesteert. Aan dit tempo zal dat hopelijk voor ergens volgende zomer zijn.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan