Algemene Loopthread

Je moet wel weten dat uw huid net instaat voor de temperatuurregeling van uw lichaam :p
Als jij dus veel oppervlakte vrij laat om warmte te onttrekken gaat dit ook zeer vlot gaan. Grotere deltaT zorgt ook voor een beter warmtetransport.
Kledij zorgt ervoor dat die buitenlucht dus minder en minder snel warmte kan onttrekken. Want dat is wat er gebeurt, de buitenlucht gaat warmte onttrekken van uw lichaam.

En als jij bij 2°C kans loopt op sterke stijging van uw kerntemperatuur dan ben je toch een krak hoor :p
Trouwens stijvere en strammere spieren zijn allesbehalve bevordelijk als je die gaat belasten, toch zeker zo herhaaldelijk als tijdens het lopen.
Omgedraaid is koelen van de spieren bij overbelasting, ontsteking en zwelling net aan te raden omdat dit de doorbloeding sterk vermoeilijkt doordat de bloedvaten vernauwen.
Nee, dat is niet wat ik zeg :D Natuurlijk ga je bij 2° je kerntemperatuur niet te hard laten stijgen (normaal gezien). Dat is het punt net. Als het te warm is, heb je dat probleem. Bij te koud heb je dat niet meer, dus zou kou in principe net goed moeten zijn.

En ik geloof best dat stijve spieren makkelijker scheuren, maar is dat nog het geval zodra je vertrokken bent? In de vaste beweging die lopen is, zonder abrupte snokken in je spieren? Want dat is het net: wat betekent dat specifiek voor het lopen? Strammere pezen en ligamenten zijn minstens even vaak een voordeel dan heel soepele. Ik denk echt niet dat het zo rechtlijnig is, die evidentie daarachter.

En ik geloof best dat stijve spieren makkelijker scheuren, maar is dat nog het geval zodra je vertrokken bent? In de vaste beweging die lopen is, zonder abrupte snokken in je spieren? Want dat is het net: wat betekent dat specifiek voor het lopen? Strammere pezen en ligamenten zijn minstens even vaak een voordeel dan heel soepele. Ik denk echt niet dat het zo rechtlijnig is, die evidentie daarachter.

Heel het principe achter blessures tijdens het lopen zijn net te wijten aan zijn repetitief karakter.
Het is net steeds die zeer kleine overbelastingen en overgebruik dat ervoor zorgt dat uiteindelijk de spier ermee ophoudt.

Je houdt te veel vast aan het principe koude spier dus stram, vanaf dat die beweegt scheurt die. Ben je aan het lopen en die is niet gescheurd dan is het oké.
Terwijl het net eerder is stram/ stijf dus steeds een klein minischeurtje. Een uur lang steeds minischeurtjes maken kan ervoor zorgen dat je de som ineens wel een grote scheur is.

Los of het zo rechtlijnig is denk ik toch dat we kunnen concluderen dat hoe dan ook het zeker geen voordelen heeft om uw lichaam niet te bedekken met kledij die een isolatielaag vormen.

Ik heb een hekel aan lange broeken om in te lopen, maar loop vanaf pakweg 7°C toch ook mét lange broek omdat ik anders kniepijn krijg. Ik heb sinds enkele jaren gemakkelijk (overgaande) kniepijn tijdens het lopen kouder dan pakweg 5°C. Vroeger liep ik quasi altijd met korte broek, ook bij vriesweer. Ik vind korte broeken nog steeds aangenamer zitten. Sinds ik een slijmbeursontsteking heb gehad aan een knie, 3 jaar geleden, neem ik het zekere voor het onzekere. Sinds dit jaar draag ik vaak zelfs 2 lange broeken over elkaar, nadat ik één keer 'stijve' knieën had na het lopen, en sindsdien heb ik geen last meer gehad. Ik vermoed dus dat de koude er voor iets tussen zit.

De reden waarom ik liever met korte broek zou lopen, is omdat ik het heel gemakkelijk te warm heb tijdens het sporten. De afgelopen dagen was het ook steeds prijs. Ik vertrek met enkele lagen aan, en heb na nog geen tien minuten al te warm, zelfs bij herstelloopjes. Handschoenen kan ik wel uitdoen en wegsteken na enkele kilometers, maar een trui is al lastiger. Op dat vlak zijn pistetrainingen wel ideaal. Dan kan je al het overbodige uitspelen na de opwarming. Als ik goed opgewarmd heb en bezig blijf, krijg ik het boven het vriespunt niet (snel) koud.

Edit: Met slapen is dat hetzelfde. Ik denk dat sommige mensen gewoon veel meer warmte genereren dan anderen. M'n vriendin en ik slape niet onder hetzelfde dekbed omdat wat voor haar goed is, voor mij veel te warm is. 🤷

Laatst bewerkt:
Awel, ik begin altijd te lopen met handschoenen als het (quasi) vriest. En ik doe die altijd uit na een paar km omdat ik mijn warmte niet kwijtgeraak langs andere uiteinden. Zelfde met een (loop)muts of iets over m'n oren. Kan ik niet verdragen omdat ik er te hard door oververhit.
Ik heb het te warm met handschoenen en muts.

Wat voor mij helpt is mijn handen in het begin in mijn mouwen steken, dat is in het begin voor mij warm genoeg en als het te warm es het ze er gewoon terug uit halen.

Voor mijn oren/hoofd gebruik ik een buff. Die is dun genoeg om het niet te warm te krijgen, maar zorgt ervoor dat er geen wind en koude aan mijn oren kan. En eventueel gemakkelijk uit te doen indien het te warm wordt.

Ik heb het te warm met handschoenen en muts.

Wat voor mij helpt is mijn handen in het begin in mijn mouwen steken, dat is in het begin voor mij warm genoeg en als het te warm es het ze er gewoon terug uit halen.

Voor mijn oren/hoofd gebruik ik een buff. Die is dun genoeg om het niet te warm te krijgen, maar zorgt ervoor dat er geen wind en koude aan mijn oren kan. En eventueel gemakkelijk uit te doen indien het te warm wordt.
Ik start met handschoenen en steek die na een 20-tal minuten in mijn mouwen.
Gebruik ook een buff, een zeer dikke/warme zelfs -> in het begin hoog opgetrokken, daarna meer als een soort sjaal.

Enige wat ik echt niet plezant vind is als het ook nog eens waait en hagelt en je zo constant van die ijsbolletjes in je gezicht krijgt... maar een dag niet lopen dat toch liever niet :biglaugh:

Ik start met handschoenen en steek die na een 20-tal minuten in mijn mouwen.
Gebruik ook een buff, een zeer dikke/warme zelfs -> in het begin hoog opgetrokken, daarna meer als een soort sjaal.

Enige wat ik echt niet plezant vind is als het ook nog eens waait en hagelt en je zo constant van die ijsbolletjes in je gezicht krijgt... maar een dag niet lopen dat toch liever niet :biglaugh:
Heb een bril dus alles van neerslag ben ik geen fan en loop niet graag met een pet.

Die knelt altijd na een tijdje. En ze breder maken zorgt ervoor dat ze afvalt.

Maar het houdt mij ook niet tegen om te gaan lopen.

Doe mij niet herinneren aan die plotse hevige bui met een mix afwisselend van hevige regen + hagelbollen nadat ik 15 km aan het lopen was en dan nog 15 km naar huis moest. :confused:

Vandaag weet ik of ik geloot ben voor Berlijn marathon. Derde keer goede keer?
Hier was het 3x noppes (2015 tem 2017)

Derde jaar op rij niet geloot :( M'n pr is 2u48 en 35sec. Er zal niets anders opzitten dan onder de 2u45 te lopen om rechtstreeks te kwalificeren in 2025 dan.
Ik ken echt niemand die geluk had met de loting. Is er eigenlijk iemand van beyondgaming die er ooit wel bij was?

Maar inderdaad, als je een tijd loopt onder 2u45 mag je mee doen zonder loting dacht ik.

Derde jaar op rij niet geloot :( M'n pr is 2u48 en 35sec. Er zal niets anders opzitten dan onder de 2u45 te lopen om rechtstreeks te kwalificeren in 2025 dan.
Ik zit er ook niet bij, helaas. Sub 2u45 zal hier nog iets te snel zijn voor volgend jaar te lopen (doel is sub 2h50 in het najaar). Veel succes in ieder geval!

Analisten van Morgan Stanley gingen afgelopen weekend in New York Central Park sneakerspotten.
Ze hielden de schoenen van hardlopers in de gaten en kwamen tot de conclusie dat Hoka, Brooks en Nike momenteel tot de meest geliefde schoenenmerken behoren.

Nja, had een Hoka schoen (no clue dewelke het was) geprobeerd tijdens mijn laatste visite in Runnerslab eerder dit jaar en ik kon precies niet deftig lopen met die schoen. Alsof die pas tot zijn recht kwam bij het betere tempowerk. Ik ga niet alle Hoka schoenen over dezelfde kam scheren maar mijn eerste ervaring/indruk was toch ook eerder negatief.

Wat is de reden dat Berlijn zo populair is en dat ze dus moeten loten? Dus bij ander marathons zoals in Nederland of New York is dat niet zo?

Wat is de reden dat Berlijn zo populair is en dat ze dus moeten loten? Dus bij ander marathons zoals in Nederland of New York is dat niet zo?
New York is toch ook zo? Tenzij je jouw ticket aankoopt bij specifieke reisbureau's.

En populariteit: Berlijn is 1 van de 6 Major's, de snelste Major en de enige die je als Europeaan kan doen zonder paspoort nodig te hebben. Dat zal allemaal wel meespelen.

Nja, had een Hoka schoen (no clue dewelke het was) geprobeerd tijdens mijn laatste visite in Runnerslab eerder dit jaar en ik kon precies niet deftig lopen met die schoen. Alsof die pas tot zijn recht kwam bij het betere tempowerk. Ik ga niet alle Hoka schoenen over dezelfde kam scheren maar mijn eerste ervaring/indruk was toch ook eerder negatief.
Met welke schoenen loop je anders?
Ook altijd kritisch over geweest. Maar heb een setje rincons en buiten dat ze duurzaamheid 0,0 zijn lopen ze wel echt goed.
Natuurlijk komt zo een lichte schoen wel meer tot zijn recht als je wat sneller loopt.

Terug
Bovenaan