Algemene Loopthread

Zou het dan niet logischer zijn om iets trager omhoog te gaan en de afdaling te gebruiken om iets sneller te gaan i.p.v. met opzet af te remmen?
Dat gaat voor je "volgers" toch ook veel natuurlijker voelen? En zeker aangezien die vaak voor een PR gaan en al diep moeten gaan.

Mocht ik pacers volgen zou ik dit toch ook eerder apprecieren. Zoveel mogelijk een constante effort ipv een constante pace.

Afgelopen week de Halve Marathon des Sables gedaan in Marokko. Ge kon de 70km, 100km of 120km doen. Heb de 100 km gedaan en
uiteindelijk 11e geëindigd (van de 132) en eerste Belg (in deze categorie). Tweede belg was 67e. Moet wel toegeven dat de meeste toppers wel in de 120km categorie zaten ^^

Vier dagen moest je zelfvoorzienend zijn en al je materiaal en eten etc... zelf meepakken. Die 100km dus gelopen met een rugzak van tegen de 10kg. Qua etappes was het etappe één 25km, etappe twee 40.4km en etappe drie 25.4km. Op de koninginne etappe twee van 40 km had ek superbenen en heb ek zelfs ff op plaats 3 gelopen in mijn categorie. Best wel de max om vooraan in de race te lopen en daar op uw ééntje een woestijnvlakte over te steken met een rugzak in de loden hitte in een waanzinnig mooie en zotte omgeving. Dan hebt ge wel ff een reality check van "wtf ben ik hier aan het doen :)". Werd ook totaal ni moe op die 40km ondanks de hitte die tot 51 graden met momenten opliep, de 10kg rugzak en de superlastige ondergrond. Op het einde kon ek er nog een sprintje uithalen zonder probleem. Da voelde echt de max aan.

Erna zat ek wel met een grote blaar aan de zijkant achteraan men voet en dit op beide voeten. Direct na de race naar de ziekenboeg gegaan. Ze hebben beide blaren opengestekt, vastgesteld dat er zand in zat en precies daar vel zitten uitsnijden waardoor dak precies met een gat in men beide voeten zat. Deed massa's pijn. Laatste etappe van 25km was pijnlijk en uitlopen op karakter. Na de laatste etappe dan nog zes uur in een zandstorm gezeten met weinig bescherming (organisatie onvoorbereid). Later die dag nog 3u in de ziekenboeg moeten doorbrengen met 38.4 graden koorts en last van men maag/darmen (zonnesteek?). Moest paar uur gekoeld worden met koud water & ijs op men borst & hoofd. Kon ook amper nog stappen door die wondes aan men voeten die superveel pijn deden. Dan nog eens al da zand overal in uw sokken, schoenen, kledij, eten, materiaal, etc... Was het wel ff beu allemaal.

Los daarvan wel een fantastisch avontuur. Een absolute aanrader.

Ook wel ff beu nu met lopen. Ben al bijna non-stop bezig sinds januari. Heel wat wedstrijden gedaan (10 miles antwerpen, 10km knokke, 15km dwars door brugge, 20km brussel, trailrun van 25km in chimay, halve marathon des sables in oktober, ...). Heb er ff genoeg van en ik hou het dees jaar voor bekeken. Had ook in juni een deel van de GR20 in Corsica gedaan die technisch heel lastig is (en met een rugzak van 18kg) en waar dak toch drie weken last van men knieën van had. Erna wat willen inhalen qua training waardoor ek last kreeg van men achillespees dus denk echt wel dak nu een pauze nodig heb. De motivatie is er na een lang loopseizoen ook totaal niet meer.

Laatst bewerkt:
Kijk en dan ben ik tevreden als ik een marathon uitloop :unsure:

Neenee, alle respect! Waanzinnig! :)
wat ook een prestatie is, ieder op zijn niveau hé !

Bear trail organisatie heeft net wat foto's op facebook van het parcours geplaatst -> er zal een "beetje" modder zijn nu zaterdag :biglaugh:

Nee merci, ik hou het voorlopig wel bij een halve marathon en een blaar. 😂

Uw tekst las als een boek, te zot voor woorden eigenlijk. Dikke proficiat met zo'n prestatie!
Ik heb zonet de aflevering van Tomtesterom over de marathon des sables nog es herbekeken en het klopt wel wat hij zei. Het probleem is niet zozeer de conditie, ge kunt immers altijd gewoon stappen. Het probleem zijn uw voeten. Zolang uw voeten in orde zijn, zit da wel ca va en lukt da wel. Maar op langere afstanden en zeker in dat type van terrein, is de kans reëel da ge blaren of pijn aan uw voeten krijgt. En dat zand zit en kruipt overal. Had gaiters aan en zelfs dan kroop het zand binnen de kortste keren in men schoenen en sokken. Als ge dan blaren krijgt, kruipt dat zand in uw blaren. Voor blaren moet ge naar de ziekenboeg maar daar beginnen ze direct in die blaar en in uw huid te snijden omdat er zand in gekropen is ('complex blister' noemen ze da).

Het zwaarste aan de (halve) marathon des sables is ni echt de conditie of die afstanden. Da staat op een verre vierde plaats. Op plaats twee en drie zijn dat de hitte en die rugzak. Maar met voorsprong op de eerste plaats zijn uw voeten en de gevolgen ervan da ge dan naar de ziekenboeg moet. Ik had totaal geen schrik van de etappes zelf en de afstanden, ook ni van de hitte. Ik had schrik dak terug naar die ziekenboeg moest om naar men voeten/wondes te moeten laten kijken. Da had ek mss wat lichtjes verkeerd ingeschat. Te veel gefocust op conditie en die afstanden.

Daarmee dak denk ik nooit de volledige marathon des sables ga lopen. Niet zozeer de afstand die me afschrikt maar de potentiële pijn van wondes aan men voeten.

Laatst bewerkt:
Zou het dan niet logischer zijn om iets trager omhoog te gaan en de afdaling te gebruiken om iets sneller te gaan i.p.v. met opzet af te remmen?
Dat gaat voor je "volgers" toch ook veel natuurlijker voelen? En zeker aangezien die vaak voor een PR gaan en al diep moeten gaan.

Misschien heb ik mij niet zo correct uitgedrukt. Uiteraard gaat het in de eerste plaats om de effectieve inspanning. Als het steil bergop gaat dan moet je natuurlijk niet de inspanning fors doen stijgen omdat je x pace wilt lopen. Dat is een evidentie.
Maar alles begint bij natuurlijk wat je verstaat onder bergop.
De Antwerp 10miles zijn niet volledig vlak. Maar het gaat ook niet waanzinnig bergop of heel lang steil bergop.
Ik deed de ekiden mee deze zaterdag, qua hoogtemeters was dat op 10km quasi gelijk :P

Automatisch ga je ook iets versnellen bergaf en vertragen bergop natuurlijk. Dat is zoals je zegt ook de natuurlijke reflex.
Maar je moet wel in uw achterhoofd houden dat dit binnen bepaalde grenzen moet blijven.
Als uw tempo pakweg 5min/km is dan kan je bergaf serieus gaan versnellen want de dalende gradiënt helpt u daar deels ook bij. Maar je moet wel nog altijd die snelheid lopen. Als jij dan ineens 4min30 of sneller gaat dan kan het zijn dat mensen moeten afhaken.

Bergop is het vooral kwestie van de effort wat constant te houden. Dus ja tempo moet dan dalen. Maar ook niet te veel laten terugvallen.
En daarnaast kan het ook niet de bedoeling zijn, zoals sommige wel doen, dat de verloren tijd bergop moet goedgemaakt worden in de vlakke stukken daarna.

Het zwaarste aan de (halve) marathon des sables is ni echt de conditie of die afstanden. Da staat op een verre vierde plaats. Op plaats twee en drie zijn dat de hitte en die rugzak.
Je hebt enige vorm van hittegewenning en hittetraining moeten ondergaan (al dan niet in combinatie met een zware rugzak) veronderstel ik. Je lichaam beter/efficiënter laten zweten, etc. Hoe ging dat in zijn werk? Paar weken op voorhand reeds ter plaatse en daar getraind of op een andere locatie?

Je moet u ook niet persoonlijk aangevallen voelen. En al zeker niet gaan wijzen dat ik jaloers zou zijn? Gebaseerd op wat dan juist doe jij die aanname?
Het kan gerust zo zijn dat jij wel een goeie pacing deed en dit heel serieus nam.
Ik ben niet de beste loper - ik doe dwars - ik maak fouten - ik luister niet altijd even goed. Blah blah blah ..

Echter ik blijf erbij dat als de pacing goed was geweest in 2017 tijdens de marathon van Brussel dat ik 3u30 had gelopen.
Veel pacers doen hun job goed maar inderdaad helaas niet allemaal.

Laatst bewerkt:
De foto's zijn wel een heel kluwen. Al die camera's hebben een andere klok... De gezichtsherkenning werkt wel. Alleen jammer dat de dude voor mij mijn finishfoto verpest. Normaal ben ik nochtans redelijk goed in finishfoto's. In het triatlon is het ook wel een iets minder dens pak. Volgende keer langer mijn pose aanhouden. :unsure:

Nu ik mijn eerste marathon gedaan heb, denk ik wel dat ik de kortere afstanden leuker vind. Ik vind de halve marathon (en halve triatlon) eigenlijk echt heel erg leuk. Daar heb ik nog het gevoel dat ik kan racen en in de marathon is het toch eerder inhouden en volhouden.

Je hebt enige vorm van hittegewenning en hittetraining moeten ondergaan (al dan niet in combinatie met een zware rugzak) veronderstel ik. Je lichaam beter/efficiënter laten zweten, etc. Hoe ging dat in zijn werk? Paar weken op voorhand reeds ter plaatse en daar getraind of op een andere locatie?
Nee, niet gedaan. Voor de volledige mss wel aan te raden maar voor de halve vond ik het persoonlijk niet nodig. Heb geprobeerd om ook zoveel mogelijk afstand af te leggen in het begin nog voor de grote hitte erdoor kwam. Op de dag van de 40km heb ik de eerste 22km constant gelopen aan een stevig tempo. Vertrokken om 7u30 en om 10u30 zat ik al aan check point 2 en op km 22. Daarna zakte het tempo wel wat door de hitte die steeds meer er begon door te komen maar uiteindelijk nog voor 14u30 binnen waardoor je een groot deel van de hitte van de (namid)dag niet hebt.

Gewoon blijven hydrateren en zo'n saharacap aandoen volstond voor mij wel voor die 100km.

Van de zes personen in onze bivouac deden er drie de 60km tijdens etappe twee en die kwamen respectievelijk om 20h, 21h en 00:15 toe. Dan zit ge heel de dag in die hitte. Er zijn er die dag ook (minstens) 4 flauw gevallen omdat ze zonder water zaten of door de hitte. En die deden de 20km maar dusja... Denk ook ni da ge u daar echt op kunt voorbereiden.

Nu, ge moet u niet laten afschrikken. Het viel op zich best wel mee. Er is ook nog een groot verschil tussen de volledige van 250km en de 100km die ik gedaan heb. Zolang uw voeten ok zijn en blijven, valt het best wel mee.

Er zaten daar trouwens ook 'gewone' personen tussen waarmee ik bedoel 'niet-lopers'. Ge zag daar ook gewone gepensioneerden en personen met overgewicht toekomen. Maar die komen dan die 70 km gewoon wandelen. Basically gewoon toeristen dus ^^ Als zij dat kunnen, kan iedereen dit hier op dit forum ook hoor.

Laatst bewerkt:
Heb je daar vaker last van? Eventueel toch eens laten nakijken met inspannings EKG?

Nee nooit eerder last van gehad. Of toch niet dat ik weet.
Was wel al langer aan het denken om nog eens op controle te gaan. Is ondertussen toch ook weer enkele jaren geleden.
Vroeger was dat verplicht om in te schrijven bij atletiekclub. Toen deed ik het wel jaarlijks.

Nu Tom Tom gestopt is met software en mijn horloge niet meer synced is het echt tijd voor een nieuwe
Via Agoria benefits heb je korting bij polar, garmin en Suunto (20%) en dan kom ik op de keuze tussen:
Polar pacer / pacer pro
Garmin forerunner 55 / 255
Suunto 5 peak -> maar die is out of stock

Bedoeling is 2 keer / week lopen in de koudere maanden (maar niet te lang, 45min is al genoeg), weet niet of extra functionaliteit van duurdere versie bij beide meerwaarde zijn dan (HS, GPS en rondetijden nemen is wat ik meeste gebruik en dat laatste is de tom tom niet zo goed in)
Iemand die ervaring heeft met zowel de polar als de garmin? Ben op termijn van plan Fiets GPS wss ook van Garmin te nemen

Laatst bewerkt:
Gewoon blijven hydrateren en zo'n saharacap aandoen volstond voor mij wel voor die 100km.

Denk dat je gewoon je lichaam moet kennen. Ik verdraag geen hitte dus ik heb daar niets te zoeken.
Nu, in alle eerlijkheid spreekt het concept mij ook absoluut niet aan. Zand, woestijn,...das gewoon mijn ding niet.

Nu Tom Tom gestopt is met software en mijn horloge niet meer synced is het echt tijd voor een nieuwe
Via Agoria benefits heb je korting bij polar, garmin en Suunto (20%) en dan kom ik op de keuze tussen:
Polar pacer / pacer pro
Garmin forerunner 55 / 255
Suunto 5 peak -> maar die is out of stock

Bedoeling is 2 keer / week lopen in de koudere maanden (maar niet te lang, 45min is al genoeg), weet niet of extra functionaliteit van duurdere versie bij beide meerwaarde zijn dan (HS, GPS en rondetijden nemen is wat ik meeste gebruik en dat laatste is de tom tom niet zo goed in)
Iemand die ervaring heeft met zowel de polar als de garmin? Ben op termijn van plan Fiets GPS wss ook van Garmin te nemen
Niet met die toestellen, maar wel algemeen: Ik ben uiteindelijk overgestapt van Polar op Garmin, omdat die een véél uitgebreider ecosysteem hebben, met niet alleen ietsjes meer costumization (dat kan misschien al aangepast zijn in de nieuwere Polars, maar volgens mij nog niet de Pacers), maar toch ook vooral meer analyse en data. En daar ben ik nog altijd heel tevreden van, ik hoef niet meteen terug hoewel de Polar "degelijker" aanvoelde. Zeker als je ook andere apparaten hebt, zou ik overwegen om in één ecosysteem te blijven. Uiteindelijk kan de hartslagband van Garmin ook nog een pakje meer data doorgeven als je die zou overwegen, bijvoorbeeld.

Er is echter ook nog een vierde merk bij waar ik naar zou kijken als ik opnieuw aan het zoeken was. Derde eigenlijk, want Suunto zo voor mij meteen afvallen door wat ik hoor ivm de gps (en in mindere mate de hoogtemeting) die echt wonky is. En dat is de Coros. Voor altijd net iets minder geven zij wel heel veel van de features van de groten. Ze zijn zeker niet meer het budgetmerk en bieden heel interessante dingen aan.

Niet met die toestellen, maar wel algemeen: Ik ben uiteindelijk overgestapt van Polar op Garmin, omdat die een véél uitgebreider ecosysteem hebben, met niet alleen ietsjes meer costumization (dat kan misschien al aangepast zijn in de nieuwere Polars, maar volgens mij nog niet de Pacers), maar toch ook vooral meer analyse en data. En daar ben ik nog altijd heel tevreden van, ik hoef niet meteen terug hoewel de Polar "degelijker" aanvoelde. Zeker als je ook andere apparaten hebt, zou ik overwegen om in één ecosysteem te blijven. Uiteindelijk kan de hartslagband van Garmin ook nog een pakje meer data doorgeven als je die zou overwegen, bijvoorbeeld.

Er is echter ook nog een vierde merk bij waar ik naar zou kijken als ik opnieuw aan het zoeken was. Derde eigenlijk, want Suunto zo voor mij meteen afvallen door wat ik hoor ivm de gps (en in mindere mate de hoogtemeting) die echt wonky is. En dat is de Coros. Voor altijd net iets minder geven zij wel heel veel van de features van de groten. Ze zijn zeker niet meer het budgetmerk en bieden heel interessante dingen aan.
Maar bij Coros heb je dan weer voordeel Garmin niet (en voor mij onbekend merk)
Meerprijs 255 tov 55 nog eens over nadenken dan, wetende dat ik met huidige horloge al > 15j doe komt dat per maand maar op paar cent :unsure:

Maar bij Coros heb je dan weer voordeel Garmin niet (en voor mij onbekend merk)
Meerprijs 255 tov 55 nog eens over nadenken dan, wetende dat ik met huidige horloge al > 15j doe komt dat per maand maar op paar cent :unsure:
Als je toch vernieuwt na zo lange tijd, waarom dan niet ineens naar de 265? Zit toch best wat meer op, en gaat waarschijnlijk ook langer mee voor hij obsolete wordt dan het vorige model. Maar dat ligt misschien meer aan mij :D

Terug
Bovenaan