Algemene Loopthread

Heel mooie tijd, proficiat. Zeker op een niet supersnel parcours in Brugge.

Kan je wat meer info geven over je trainingen, sportgeschiedenis etc.?
Thx! Vond het op zich nog wel een goed parcours om vlot te lopen, buiten de kasseien op een aantal plaatsen.

Ik doe triatlon sinds een jaar of 6. Daarvoor reed ik al veel met koersfiets (maar nooit competitief, vooral tourtochten etc.) en lopen was maar bijkomstig op dat moment. Zo sporadisch eens een loopwedstrijd meegedaan.
Heb wel ontdekt tijdens triatlon dat lopen blijkbaar mijn beste onderdeel is als ik naar de uitslagen kijk.
Voor triatlon gebruik ik de schema's van TrainerRoad.

Eerste keer nu dat ik volledig schema van Trenara gevolgd heb. Zo een schema is niet echt combineerbaar normaal met triatlon (te intensief in combinatie met fietsen en zwemmen). Maar nu nog eens toegelegd op het lopen.
Was 4x / week lopen met volume tussen 50-60km. (met daarbij in mindere mate nog wat fietsen en zwemmen).
Mijn PR uit 2019 met 4min verbeterd :)

Heb één marathon gedaan met een sub 3u schema van energylab (toen gefnished in 3:00:30), in Gent (geen ideaal parcours, was het jaar dat we eerst een uur in de kou hebben staan wachten eer het parcours vrijgegeven werd).
Heb ook één Ironman gedaan met een marathontijd van 3:04.

Volgend jaar heb ik marathon van Parijs op de planning. Nog eens nadenken over welke tijd ik wil nasterven, maar volgens bepaalde calculaties zou 2u40 moeten lukken. Zal ook zien wat Trenara voorspeld :)

Volgend jaar heb ik marathon van Parijs op de planning. Nog eens nadenken over welke tijd ik wil nasterven, maar volgens bepaalde calculaties zou 2u40 moeten lukken. Zal ook zien wat Trenara voorspeld :)

nasterven 😂 , klopt ook wel waarschijnlijk.

Doe je naast de 4x/week lopen ook nog gewichtstraining?

Lopen gaat goed maar elk gevoel in mijn hamstrings doet me vrezen dat doe elk moment gaat verrekken.
Ik voelde mij niet 100% (lees ik was wat ziekjes deze week) dus ik had gerekend op +-7 km ipv 10+ km vandaag.
Maar ferme ijsregen, koude wind, ... pffttt .... (Ik kon alleen lopen na 20u)

Na een dikke 5 km heb ik er de brui aan gegeven. Ik had echt geen zin meer. Het was lekker demotiverend schijtweer.

Laatst bewerkt:
nasterven 😂 , klopt ook wel waarschijnlijk.

Doe je naast de 4x/week lopen ook nog gewichtstraining?

Met ups en downs, maar meer downs :p

Ben er nu terug met gestart omdat ik wel merkte dat ik bepaalde instabiliteit had aan mijn heupen tijdens de wedstrijd.
Combinatie van kracht en core stability

De laatste training is een feit. 12 weken lang toegewerkt naar de HM van komende zondag met spijtig genoeg een beetje blessureleed. Ik heb niet (deftig) kunnen lopen net op het moment dat ik het meeste volume moest doen. De laatste weken dus niet meer mijn schema kunnen volgen en eerder creatief moeten omgaan met type training en kilometers om herval te voorkomen. Interval training werd mij voor de zekerheid ook nog afgeraden door de kiné.

Mijn herstelvermogen heb ik ook overschat heb bij het opnieuw aanvangen van de trainingen; hartslag in rust ging een week lang omhoog, HRV in vrije val, meer belasting op de adductoren rond de lies.. Dit alles doet me toch twijfelen of mijn vooropgesteld doel van 1:40:00 haalbaar is. Zal me hoe dan ook aansluiten bij de 1u40 pacers en we zien wel zeker. Voldoende slaap en wat koolhydraten stapelen zullen ook een handje helpen.

Untitled.png

Gisteren en dinsdag mijn laatste twee zware trainingen in aanloop van de marathon van Frankfurt gedaan. Nu enkel nog lichte trainingen, jammergenoeg sinds woensdag voel ik wel een stekende pijn in mijn rechtervoet, als ik op internet kijk klinkt het als plantariis fascaris/hielspoor, al voel ik de pijn wat hoger dan mijn hiel precies. Iemand tips om de laatste week te overbruggen? Ibuprofen, een paar rustige duurlopen nog, wat oefeningen?

Ergens wel weer irriterend dat het plots zo komt opzetten, ik voelde weliswaar 'iets' in mijn rechtervoet de laatste week, zonder echt er de klemtoon te kunnen opleggen, dinsdag bij de intervaltraning zelfs geen pijn, woensdag was het mijn rustdag en overdag ook niet echt gevoeld, maar dan s'avond deed ik wat fitnessoefeningen (lees pompen) en precies plots die stekende pijn, zelfs snachts, gisteren voor het lopen een iburprofen genomen en dan was het ok..

Zo, nog 1 dag ....
Vanmiddag nog een laatste keer een half uurtje beetje loslopen, en dan is het morgen zover.
na bijna een jaar trainen staat morgen de 1e marathon op het programma.
van 0 naar 42.195. Ben heel erg benieuwd.
de zenuwen zijn er, de ingebeelde pijntjes en kwaaltjes ook denk ik :oi22:

Dit jaar volgens Strava 2302 km gelopen, dus daar zal het niet aan liggen denk ik.
Heb er ook echt de tijd voor genomen, ik wil hem kunnen uitlopen zonder problemen, en stiekem proberen onder 4u; te blijven.
Dan kan ik spreken van een geslaagde dag voor mij.

Het lopen heeft me echt fysiek en mentaal echt veranderd het afgelopen jaar. Ben 18kg kwijt (was niet dik, ofzo (102kg voor 1m95))
Bijna een verslaving geworden nu.

Voor alle andere mensen morgen veel succes.

nr. 2949 is er bijna klaar voor :)

Veel succes aan iedereen die morgen loopt!! 💪🏻💪🏻 En probeer af en toe wat te genieten.
Iemand tips om de laatste week te overbruggen? Ibuprofen, een paar rustige duurlopen nog, wat oefeningen?
Dat met je voet over een tennisbal of golfbal rollen is wel aangenaam misschien kuiten wat extra losmaken ook en niet te veel lopen, gok ik.

Antwerpen of Brussel kwam te vroeg. Ik heb vandaag wel ne snelle duurloop gedaan. Fysiek zit ik vrij goed maar de benen staan nog niet op punt (ik doe nog erg weinig snelle loopsessies). En met "dikke kak" benen 14km lopen is toch wel wat harken :)

Véél success aan diegenen die wel mee doen :)

Zowel een stuk van de halve marathon gezien als de doortocht van de marathonlopers bij de petrol op het zuid. Koen Naert als haas ;) Succes aan degene die nog aan het lopen zijn.

Alles ging eigenlijk vrij vlot aan de startzone. Ik was gisteren mijn nummer al gaan halen, maar de wachtrijen deze ochtend vielen precies wel mee. Ook het afgeven van de rugzak ging vlekkeloos.

Zeer tevreden van mijn prestatie. Juist onder de 1u50 gedoken, wat ik niet had verwacht. Op zo'n event kan je toch meer aan door de sfeer, de adrenaline, de aanmoediging.

Nu is weer de vraag: "wat is het volgende doel?". 😄

Antwerpen bestaat uit kerkhof en kasseien. 😅

Volledig ingestort na km 28 en binnengekomen op 3:50. Nochtans pacing plan gevolgd. Gelopen aan constante hartslag en constant 5:07, maar mijn hartslag bleef naar beneden gaan nadien. Voedingsplan gevolgd (75g kh/u) en genoeg gedronken. Het beste eruit gehaald en niet gestapt, dus wel content.

1u30'09". Het doel was onder 1u35 en zo dicht mogelijk bij 1u30. Spijtig dat het niet net onder 1u30 was 😂 maar ik heb dan ook 21,5km gelopen volgens m'n Polar.
Wel echt niks gemerkt van de aangekondigd drukte. Alles verliep perfect vlot. Beter parcours dan 2j geleden in elk geval.

Vrij vroeg aanwezig uit schrik voor de aangekondigde lange wachtrijen bij de rugzakken. Geen politie gezien voor controle, van enige vorm van wachtrijen was er geen sprake.

Ik had mijn doel vanaf het begin van het trainingsprogramma gesteld op 1u40, gefinished sub 1u42. Gezien mijn lichte blessure paar weken terug en vervolgens de problemen met mijn herstelvermogen bij het aanvatten van de trainingen, kan ik enkel zeer tevreden zijn met dit resultaat.

Garmin gaf deze ochtend nog altijd 'Strained' aan bij conditievorm (nu 'Overreaching' 😅) . Bij de start stond ik een stuk achter de pacers binnen het 1u40 vak maar was vergeten dat we zandloper gewijs zouden startten, ik heb die mannen dus nooit meer gezien en mijzelf moeten pacen. Binnen de 3km ging de hartslag naar 196 op een tempo van 5:30 - 5:45 en dat duurde tot aan de eerste bevoorrading (km 5) waar ik ff trager liep om water op te nemen. Vanaf dan was mijn hartslag genormaliseerd. Op een gegeven moment ook nog een gel kwijt gespeeld dat uit mijn broekzak gevallen was en de elastisciteit van mijn heuptas was ook waardeloos te noemen. Ik heb gewacht tot 1u15 in de race om mijn tweede - nu mijn laatste - gel in te nemen. Dat gaf op die moment eerder een nodige mentale boost. Na de grote markt te passeren duurde het best lang eer het einde in het zicht kwam, maar het feit dat ik niet alleen aan het afzien was gaf moed om door te gaan.

Na afloop waren mijn benen precies twee vaten lactaat, bij het wandelen mocht ik ze niet te veel strekken of de bovenbenen zouden volledig in kramp gaan. 😂 Nu de nodige rust nemen en kijken wanneer ik een volgende halve marathon kan lopen!

De afstanden waren raar. Mijn Garmin liep op een bepaald moment 1km achter en aan de finish heb ik plots 100m meer gelopen. Ik hoorde hetzelfde van lopers rond mij. Als het aan de finish maar klopt zeker.

Terug
Bovenaan