Algemene Loopthread

Ik ging een pauze nemen. De mentale vermoeidheid is te groot. Ik heb mijn Ironman al geschrapt en ging ook de marathon van Antwerpen schrappen. Uiteindelijk gisteren beslist toch te lopen. Benieuwd hoe dat allemaal gaat verlopen en hoe hard ik toch door de muur kan voor een eerste marathon.

@Zubrowka er moeten toch nog zekerheden zijn en al zeker nu Makila ons niet kon voorzien van updates wegens een rustweek.
Ik moet de video zelf nog bekijken maar zag hem op YouTube staan.

Edit: de reactie is precies weg.

Rustweek is (stilaan) ten einde

Gisteren 3 en 4 km (= 7 km in totaal) gelopen aan gemiddeld 6:00 min/km.

Vandaag voor de eerste keer dit jaar eens een echte intervaltraining proberen doen.
4km = 5:13 - 5:31 - 5:07 - 5:34
Topsnelheid 3:41
Traagste snelheid 7:36

Statistieken zien er wel OK uit - zeker voor een eerste interval. (altijd lastig)

Nu gaat den Michiel mij waarschijnlijk uitlachen met mijn topsnelheid vandaag - zo'n snelheid loopt hij met de ogen dicht tijdens een recuploopke. :support:

meh, laatste loopje voor Brugge morgen was niet top.
Hartslag lag 15-20 slagen hoger als ik normaal heb :oink:
Goed slapen en dan komt dit wel in orde. Veel succes!

Laatst bewerkt:
zeker nu Makila ons niet kon voorzien van updates wegens een rustweek.
Jawel hoor. Ik ben terug aan het lopen sinds vrijdag he. Het ging vandaag vlotjes, ik moest er niks moeite voor doen. Zo'n 5 dagen rust doet wel eens deugd.

Ik heb nooit naar mijn horloge gekeken. Gewoon een tempo gelopen dat goed en vlot aanvoelde en waarbij ik van de eerste meter tem de laatste meter in volzinnen kon praten met een collega die ook eens meeliep met mij. Achteraf bleek dat tempo dan 5:30 te zijn over een afstand van 14+ km.

Die interval van gisteren heb ik dus retegoed verteerd. Het was ook maar heel kort maar je moet ergens starten.

De conditie gaat alvast in stijgende lijn. Ik heb vooral nog moeite met snelheid. Vandaar dat ik wat intervallekes ga inlassen her en der.

Laatst bewerkt:
Runanalyze: VO2 = 65,4, voorspelde tijd: 1:12:31
Garmin: VO2 = 65, voorspelde tijd: 1:18:33
Trenara: 1:15:34

Om mezelf eens te quoten. Vandaag de halve marathon van Brugge gelopen.

Zat in een mooi groepje die aan 3:30 aan het pacen waren met een paar 'hazen'.
Helaas na 14km ze moeten laten gaan en eigen tempo gezocht.

Uiteindelijk gefinished in 1:15:36 en super tevreden!
Dus Trenara zat er zowat knal op.

Goed slapen en dan komt dit wel in orde. Veel succes!

Thx, het hielp toch een beetje :)
Alleen het goed slapen lukte niet zo goed, regelmatig wakker geweest.
Maar dus wat zorgen voor niets ;)

Polar klopt langs geen kanten. Ik heb zogezegd 64 volgens m'n horloge, maar via de lactaat en VO2max test kwam ik aan 52.
Serieuze korrel zout dus bij Polar.
Runalyze daarentegen zit wel redelijk dicht bij de waarheid.
Ik heb de laatste loopjes continue 53 op Polar. Maar eergisteren dan één recupke gedaan tegen 6min/km. Dan staat daar dat mijn VO2 max ineens maar 43 is voor die recuploop en mijn gemiddelde VO2 max gezakt is naar 50. :rofl:

Het lijkt wel alsof Polar gewoon zegt: Hoe snel kan je lopen en wat is je HR? Amai je loopt vandaag plots maar erg traag. Ja dan is uw VO2 max niet goed meer he!

Misschien toch gewoon beter nog eens zo'n lactaat test doen. :tongue:
Iemand die een goeie locatie daarvoor weet in de buurt van Heist Op Den Berg?

Laatst bewerkt:
PR van 5 minuten op de marathon in Brugge. 2u54'01"

Stevig windje en de kasseien in Damme waren niet zo aangenaam maar al bij al OK omstandigheden. Zeker ivm een week geleden.

Het marathon gebeuren nu eventjes in de kast steken en meer focus op een andere uitdaging en liefde: ultra trail!

Die plotse drop in temperatuur is ook terug ff wennen precies :p

Ik vond het de voorbij weken heerlijk om te lopen buiten.
Gisteren was dat toch duidelijk voorbij :unsure:

Ik heb de laatste loopjes continue 53 op Polar. Maar eergisteren dan één recupke gedaan tegen 6min/km. Dan staat daar dat mijn VO2 max ineens maar 43 is voor die recuploop en mijn gemiddelde VO2 max gezakt is naar 50. :rofl:

Het lijkt wel alsof Polar gewoon zegt: Hoe snel kan je lopen en wat is je HR? Amai je loopt vandaag plots maar erg traag. Ja dan is uw VO2 max niet goed meer he!

Misschien toch gewoon beter nog eens zo'n lactaat test doen. :tongue:
Iemand die een goeie locatie daarvoor weet in de buurt van Heist Op Den Berg?
uw Running Index is niet gelijk aan Vo2max he. Dat is hun eigen berekening van uw conditie die ge dan kunt vergelijken doorheen uw trainingsschema. En op basis daarvan berekenen ze dan uw racetijden.

uw Running Index is niet gelijk aan Vo2max he. Dat is hun eigen berekening van uw conditie die ge dan kunt vergelijken doorheen uw trainingsschema. En op basis daarvan berekenen ze dan uw racetijden.
Ik heb alles nu geupload naar Runalyze. Mijn geschatte VO2 max is daar momenteel 47,64
Dat zou mijn hoogste VO2 max zijn sinds april 2022. (Toen was het 47,77)

Het blijven natuurlijk schattingen. Maar het wil wel zeggen dat ik op de goeie weg ben.

Iemand een idee waarom de race prediction van Garmin zich naar aanpast nadat je effectief sneller loopt over een bepaalde afstand?

Garmin gaf voor halve een tijd van 1:18. Ik loop uiteindelijk 1:15, maar na de wedstrijd is het niet dat die zich aanpast ofzo.
Eigenlijk zou je daarop moeten kunnen kalibreren ofzo.

PR van 5 minuten op de marathon in Brugge. 2u54'01"

Stevig windje en de kasseien in Damme waren niet zo aangenaam maar al bij al OK omstandigheden. Zeker ivm een week geleden.

Het marathon gebeuren nu eventjes in de kast steken en meer focus op een andere uitdaging en liefde: ultra trail!

Proficiat!
Hier ook uitgelopen, mijn eerste, ook wel een veel mindere tijd dan die van jou uiteraard. Paar fouten gemaakt waar ik uit leer, en die pak ik mee naar de volgende.

Dik respect voor organisatie en niet in het minst de pacers - heel blij dat ik mijn karretje daar heb kunnen aanhangen op 't einde en dat die mij figuurlijk de laatste 3 kilometer verder getrokken hebben.

@eniac vermeldde het hier een tijd geleden trouwens ook al: confronterend om de mensen van de 1/2e marathon af te zien slaan en te beseffen dat je pas halfweg bent en er nog 21km alleen voor staat. Tot dat punt hing er echt een aangenaam sfeertje en liep je in kolonne, vanaf dat punt was het plots... solo stratenloop. Mijn avg. pace is vanaf dat punt ook met 35"/km gezakt. Pijnlijk.

Iemand een idee waarom de race prediction van Garmin zich naar aanpast nadat je effectief sneller loopt over een bepaalde afstand?

Garmin gaf voor halve een tijd van 1:18. Ik loop uiteindelijk 1:15, maar na de wedstrijd is het niet dat die zich aanpast ofzo.
Eigenlijk zou je daarop moeten kunnen kalibreren ofzo.
Volgens mij hangt het af van je Vo2-max.

Ik heb mijn Garmin een anderhalve week ongeveer. Ik kreeg standaard een Vo2-max van 42. Race predictions geven bv 27:21 voor de 5k. Maar ik heb die vorige woensdag met de horloge aan gelopen aan 24:14. Ook de 10k staat hier op 1:00:05 terwijl ik die al 2x sneller heb gelopen.
Maar ik merk op dat bv eergisteren mijn vo2 naar 43 ging en dat mijn tijden al beter zijn (op 10k bv -7 minuten).

Ik vermoed dat zoiets dus veel tijd nodig heeft.

Hier ook uitgelopen, mijn eerste, ook wel een veel mindere tijd dan die van jou uiteraard. Paar fouten gemaakt waar ik uit leer, en die pak ik mee naar de volgende.

Dik respect voor organisatie en niet in het minst de pacers - heel blij dat ik mijn karretje daar heb kunnen aanhangen op 't einde en dat die mij figuurlijk de laatste 3 kilometer verder getrokken hebben.

@eniac vermeldde het hier een tijd geleden trouwens ook al: confronterend om de mensen van de 1/2e marathon af te zien slaan en te beseffen dat je pas halfweg bent en er nog 21km alleen voor staat. Tot dat punt hing er echt een aangenaam sfeertje en liep je in kolonne, vanaf dat punt was het plots... solo stratenloop. Mijn avg. pace is vanaf dat punt ook met 35"/km gezakt. Pijnlijk.

Dikke proficiat! Laat het "pijnlijke" vooral niet overheersen. Je hebt je eerste uitgelopen, dat is sowieso een prestatie om trots op te zijn. Je neemt een aantal learnings mee voor de volgende keer. :)

Proficiat!

Congratz
Allemaal btw afgelopen weekend in Brugge.

Mijne vuurdoop is nu zondag in Antwerpen. Stress begint al te komen :)
Gisteren nog een stevige loop gedaan van 11km. Nu proberen me kalm te houden.

Terug
Bovenaan