Algemene Loopthread

Dan ga je al echt naar ziekenhuis/sportdokter of groot centrum moeten kijken.
Voor een ECG moet er namelijk al een dokter bijzijn ter interpretatie (als het volgens het boekje gedaan zou worden).
Wil je een lactaattest op de loopband of eerder een veldtest?
Is dat niet altijd dat een sportmedische keuring (incl ECG in rust) door een (sport)dokter wordt uitgevoerd?

Normaal gesproken is er een bagage drop, daar wordt uw nummer aan je bagage bevestigd dus normaal is dat wel veilig.
Heel uw marathon lopen met een trui die je na 2km sowieso uit doet zou niet echt slim zijn. Wat velen doen is een trui aandoen die ze sowieso gingen weggooien en bij de start uitdoen (soms worden deze opgehaald voor goede doelen). Of een plastic poncho oid.

Station - Markt is ocharm 1,5km, dat is perfect om je warm te stappen/lopen (+ op de terugweg naar 't Zand)

Have fun :biglaugh:

:biglaugh: Merci.
Heb ook wel zo'n running belt waar ik een dun KW'ke in kwijt kan, maar vermoed dat het wel ergonomischer is zonder. Sowieso moet mijn phone daar ook nog in, want ik word spashezot als ik 4u moet lopen zonder muziek/podcast. En gellekes uiteraard.

Heb trouwens getraind met deze gellekes: PowerBar Powergel Cafeine Green Apple 41g (all4running.be)
Zitten carbs + zout in, ben ik dan op zich al redelijk 'safe' qua electrolyte-intake hiermee? Heb normaal gezien een belachelijk sterke maag, maar heb deze zomer toch 1x gehad dat ik bij een run van 28km wel heel effe krampen had (gelukkig snel over en verder kunnen lopen). Had toen 2l zelfgemaakte sportdrank mee in camelback+softflasks en daarbovenop die gellekes. Leek mij toen ook wel overkill, maar 't was 14u 's middags, volle zon en 28 graden.

Zondag geven ze 11 graden en volle zon, ideaal denk ik.

Zoals @eniac al eens zei, kriebelt het nu wel om een groot toerke te doen nu mijn tapering bezig is. Alsof er een leegte in mijn leven is door niet meer >60km per week te lopen. Vandaag begint het voorzichtige schranzen ook wel. Bagels, pindakaas, bananen, rijstpapkes en genoeg water (en sportdrank).
Kameraad van mij zei dat hij op raceday nen immodium pakt om te vermijden dat tijdens de race een #2 opkomt, iemand die dat afraadt? :unsure:

Dan ga je al echt naar ziekenhuis/sportdokter of groot centrum moeten kijken.
Voor een ECG moet er namelijk al een dokter bijzijn ter interpretatie (als het volgens het boekje gedaan zou worden).
Wil je een lactaattest op de loopband of eerder een veldtest?

Loopband is good enough. Gewoon niet op een fiets, want ik ben nu eenmaal een loper.
Ik blijf ook recreant en geen topsporter. Ik train niet volgens een schema en heb geen intentie om dat te beginnen doen, maar het zou leuk zijn om mijn hartslagzones en VO2 max eens te kennen. Cardiogram moet ik doen van mijn vrouw, maar ze heeft wel gelijk. Ik loop 50-100 kilometer zonder ook maar ooit enige controle ondergaan te hebben.

Denk dat ik ga beginnen met De Bourgondiërs van Bart Van Loo, lijkt me wel gepast in een stad als Brugge. Het boek heb ik gelezen, dus maak me gek, hyperactieve zot.

Haha die heb ik ook gebruikt tijdens m'n marathon training, voor de wedstrijd zelf toch iets energieker gekozen. Mix van hiphop, hardcore ,stevige beats en zelfs wat Carnaval muziek.

Zeg nu zelf, als je Hypa Hypa dropt vlieg je toch vooruit :rofl:

Ik heb dan weer Electric Callboy gebruikt voor mijn treadmill-sessies (srs). :unsure:

Ik bekijk die marathon zondag trouwens niet als 'wedstrijd' - ga daar echt met geen enkel ander doel naartoe dan hem uit te lopen op +-4u30. Gewoon proberen genieten en voor mezelf een benchmark zetten voor eventueel toekomstige marathons. En toevallig lopen er een paar duizend andere mensen mee. Ik vrees dat ik mij anders ga overdoen.

Ik heb dan weer Electric Callboy gebruikt voor mijn treadmill-sessies (srs). :unsure:

Ik bekijk die marathon zondag trouwens niet als 'wedstrijd' - ga daar echt met geen enkel ander doel naartoe dan hem uit te lopen op +-4u30. Gewoon proberen genieten en voor mezelf een benchmark zetten voor eventueel toekomstige marathons. En toevallig lopen er een paar duizend andere mensen mee. Ik vrees dat ik mij anders ga overdoen.

Dat was bij mij niets anders hoor, was wel weinig genieten aan in mijn geval want ipv een paar duizend, liepen er ocharme 62 anderen mee :lol:

Heb trouwens getraind met deze gellekes: PowerBar Powergel Cafeine Green Apple 41g (all4running.be)
Zitten carbs + zout in, ben ik dan op zich al redelijk 'safe' qua electrolyte-intake hiermee? Heb normaal gezien een belachelijk sterke maag, maar heb deze zomer toch 1x gehad dat ik bij een run van 28km wel heel effe krampen had (gelukkig snel over en verder kunnen lopen). Had toen 2l zelfgemaakte sportdrank mee in camelback+softflasks en daarbovenop die gellekes. Leek mij toen ook wel overkill, maar 't was 14u 's middags, volle zon en 28 graden.

Je zal het voor jezelf nog wat moeten uitrekenen/uitdokteren en dan zien... Bij velen is de eerste marathon toch echt heel wat leren, je zal dus dingen hebben nadien waarvan je zegt "dat ga ik volgende keer anders doen".

Ik denk dat ik mijn eten/drinken pas bij de derde marathon (dit jaar Rotterdam) echt in orde had. Te weinig suikers ingenomen de eerste 2 keer, te weinig sportdrank, en te zwaar eten (ik had gels maar ook een aantal Cliff bars mee).

In Rotterdam vooraf echt goed nagedacht wat ik ging doen. Geland op 1 gel elke 5 kilometer net voor de drankposten zodat ik de plak snel kon doorspoelen. In het laatste uur gels met caffeine. Daarnaast bij elke drankpost 2 sportdrank en 1 water. En vooral: heel kort even stilstaan, zien dat je alles opdrinkt (ipv al lopende en de helft morst) en dan doorgaan.

Sowieso koffiedik kijken hoeveel sportdrank je dan echt binnenhaalt, maar ik had alleszins niet meer de inzinking die ik in Brugge en Gent had.

Sinds afgelopen week een VO² max nu van 51 🥳
Nog nooit naar gekeken. Maar nu je het zegt, voor de eerste keer ooit ga ik eens kijken (op Polar)

Begin augustus gemiddeld 46 (max 49)
Vorige week gemiddeld 51 (max 53)

In hoeverre dat dit in praktijk klopt? Geen idee.

Aan de hand van de VO2 max voorspelling die Garmin doet, voorspelt hij ook uw race tijden.
Ben eens benieuwd voor komend weekend de halve marathon van Brugge.

Garmin: VO2 = 65, voorspelde tijd: 1:18:33
Trenara: 1:15:34

Zit al een 3min verschil tussen. Es zien wie gelijk zal krijgen :)

Nog nooit naar gekeken. Maar nu je het zegt, voor de eerste keer ooit ga ik eens kijken (op Polar)

Begin augustus gemiddeld 46 (max 49)
Vorige week gemiddeld 51 (max 53)

In hoeverre dat dit in praktijk klopt? Geen idee.
Polar klopt langs geen kanten. Ik heb zogezegd 64 volgens m'n horloge, maar via de lactaat en VO2max test kwam ik aan 52.
Serieuze korrel zout dus bij Polar.
Runalyze daarentegen zit wel redelijk dicht bij de waarheid.

De enige reden waarom je dat kunt gebruiken is relatief aan je eigen scores op andere momenten. En dan nog met een juiste interpretatie van wat de scores betekenen. Want bij Runalyze heet iets Marathon Fitness, wat eigenlijk gewoon Chronische Belasting is. Dan is het belangrijk om te weten hoe dat juist in elkaar zit. Maar het is sowieso geen accurate weergave van je echte vo2max.

VO2max van 61 vandaag :cool: nog nooit hoger gehad, volgens de prognoses 1u22 op hm, en 2u58m, nu liep ik in april ook 1u22 op de halve marathon, maar toen was vo2 lager en richtijd geloof ik iets van 1u26ofzo

Kameraad van mij zei dat hij op raceday nen immodium pakt om te vermijden dat tijdens de race een #2 opkomt, iemand die dat afraadt? :unsure:
Iemand hier pro of contra's?
Hier heb ik dus echt schrik voor, nl naar toilet moeten gaan tijdens de marathon.
Het gebeurt wel eens dat ik bij de longrun's moest gaan. Als ge alleen loopt s'morgens vroeg is da geen probleem.
Maar ik zie me dat nog niet op de Meir doen binnen 10 dagen :oi22:

Terug
Bovenaan