Algemene Loopthread

Iemand hier pro of contra's?
Hier heb ik dus echt schrik voor, nl naar toilet moeten gaan tijdens de marathon.
Het gebeurt wel eens dat ik bij de longrun's moest gaan. Als ge alleen loopt s'morgens vroeg is da geen probleem.
Maar ik zie me dat nog niet op de Meir doen binnen 10 dagen :oi22:
Ik neem dat ook.
Wel pas een half uur voor de start zodat ik zeker nog eens deftig naar het toilet ben kunnen gaan.

Loopband is good enough. Gewoon niet op een fiets, want ik ben nu eenmaal een loper.
Ik blijf ook recreant en geen topsporter. Ik train niet volgens een schema en heb geen intentie om dat te beginnen doen, maar het zou leuk zijn om mijn hartslagzones en VO2 max eens te kennen. Cardiogram moet ik doen van mijn vrouw, maar ze heeft wel gelijk. Ik loop 50-100 kilometer zonder ook maar ooit enige controle ondergaan te hebben.
Net eens gekeken wat je bij Energylab zou betalen voor dit allemaal. Is er toch ook niet naast.
Conditietest lopen 200 euro
VO2max erbij testen +35 euro
Sportmedische keuring voorafgaand (ECG) +70 euro
305 euro in totaal :eek:

Bij 360-sports is het 120 (test) +65 (VO2MAX) + 50 (ECG) is 235 euro.
sportlabo.be is misschien ook wat je zoekt maar daar kan ik geen prijzen van vinden.

Vanwege je vraag voor ECG en VO2max moet je echt al naar heel specifieke medische of grote centrums gaan.

Wat je eventueel wel zou kunnen doen is naar een sportarts gaan voor een specifieke sportkeuring (ECG,...) Hiervan krijg je bij sommige mutualiteiten zelfs terugbetaling. Een lactaattest kan je bij veel trainers, sportcentrums laten doen, VO2MAX test er echt bij ga je weer naar de grotere en meestal ook duurdere centrums moeten gaan. Uiteindelijk krijg je hier enkel een getalletje uit (want ik gok dat je er specifiek niet meer mee gaat doen)?
Uit persoonlijke ervaring heb ik wel al gemerkt bij verschillende atleten dat Garmin hier een vrij accurate voorspelling van kan doen.

De enige reden waarom je dat kunt gebruiken is relatief aan je eigen scores op andere momenten. En dan nog met een juiste interpretatie van wat de scores betekenen. Want bij Runalyze heet iets Marathon Fitness, wat eigenlijk gewoon Chronische Belasting is. Dan is het belangrijk om te weten hoe dat juist in elkaar zit. Maar het is sowieso geen accurate weergave van je echte vo2max.
Uiteraard is dat geen exacte wetenschap. Maar op zich fijn toch iets of wat een (vertekend) beeld te krijgen. En ook de competitie in jezelf aan te wakkeren.

Hoelang duurt dat voor die dingen opschuiven? Ik heb mijn Garmin sinds vorige donderdag, ondertussen 3 activiteiten gelogd. Mijn vo2max blijft staan op de standaard (42) zoals ik die uit de doos haalde. Ondertussen heeft hij wel racepredictions gegeven, maar die heb ik met mijn activiteiten al beide verbeterd met 3-6 minuten. Dus ik ben benieuwd hoe lang het duurt voor hij een voorspelling doet op alle gegevens.

toch wel groot verschil tussen Garmin en Runalyze bij mij -> volgens Garmin 53 terwijl Runalyze 47 aangeeft (wat me correcter lijkt)

Uiteraard is dat geen exacte wetenschap. Maar op zich fijn toch iets of wat een (vertekend) beeld te krijgen. En ook de competitie in jezelf aan te wakkeren.

Hoelang duurt dat voor die dingen opschuiven? Ik heb mijn Garmin sinds vorige donderdag, ondertussen 3 activiteiten gelogd. Mijn vo2max blijft staan op de standaard (42) zoals ik die uit de doos haalde. Ondertussen heeft hij wel racepredictions gegeven, maar die heb ik met mijn activiteiten al beide verbeterd met 3-6 minuten. Dus ik ben benieuwd hoe lang het duurt voor hij een voorspelling doet op alle gegevens.
Ga op je watch naar je training status widget, ga hier naar VO2 Max en duw start/stop, dan krijg je een "last 4 weeks" chart te zien van je VO2 Max. Zie je meteen hoe dat beweegt :)
Van zodra je de 42.5 lijn bereikt zal hij naar 43 springen.

Laatst bewerkt:
Ging eens kijken naar runanalyse om daar account aan te maken om die VO2 waarde eens te bekijken.
Blijkt dat ik die al had en nog steeds al mijn activiteiten sync :crazy:

Dus even update van de voorspellingen:

Runanalyze: VO2 = 65,4, voorspelde tijd: 1:12:31
Garmin: VO2 = 65, voorspelde tijd: 1:18:33
Trenara: 1:15:34

Runanalyze en garmin hun VO2 waarde is dezelfde, alleen de voorspelde race tijd verschilt enorm.
Zelf dacht ik te starten aan tempo 3:30 en dan na een aantal km te zien hoe het gevoel zit, maar denk niet dat sneller als dat erin zit.

Wat je eventueel wel zou kunnen doen is naar een sportarts gaan voor een specifieke sportkeuring (ECG,...) Hiervan krijg je bij sommige mutualiteiten zelfs terugbetaling. Een lactaattest kan je bij veel trainers, sportcentrums laten doen, VO2MAX test er echt bij ga je weer naar de grotere en meestal ook duurdere centrums moeten gaan. Uiteindelijk krijg je hier enkel een getalletje uit (want ik gok dat je er specifiek niet meer mee gaat doen)?

VO2 max is inderdaad enkel een getalletje en enkel uit interesse. Hartslagzones zou ik af en toe rekening mee houden, maar ik loop altijd zonder schema en zonder planning, dus in de praktijk zou het praktische nut van die te kennen ook beperkt blijven.
Tis eigenlijk simpel, ik loop graag omdat ik mijn hoofd kan leegmaken en omdat ik in de natuur kom. Van zodra het een verplichting wordt omdat ik een schema moet volgen weet ik ook dat de fun er af is voor mij.

Op zich is het niet goedkoop maar van 235 euro eenmalig ga ik ook niet doodvallen. Al bij al is lopen een goedkope hobby, denk dat ik er misschien 500 euro per jaar insteek en dat voor 250-300 uur amusement per jaar.
Blijkbaar betaalt Helan 25 euro terug, geen idee of dit bij andere ziekenfondsen ook zo is. Zou toch veranderen van ziekenfonds omdat ze eerder dit jaar serieus tegen mijn kar zijn gereden bij Helan.

Uit persoonlijke ervaring heb ik wel al gemerkt bij verschillende atleten dat Garmin hier een vrij accurate voorspelling van kan doen.

Denk dat die berekend wordt op basis van hartslag vs tempo. Ik ben is een week in de Alpen gaan lopen en mijn VO2 max was 8 gezakt op een week...houdt in elk geval te weinig rekening met terrein (ok, dat kan hij niet weten) en hoogtemeters.
Blijkbaar zit ik al 5 maand non-stop op dezelfde waarde, volgens Garmin.

VO2 max is inderdaad enkel een getalletje en enkel uit interesse. Hartslagzones zou ik af en toe rekening mee houden, maar ik loop altijd zonder schema en zonder planning, dus in de praktijk zou het praktische nut van die te kennen ook beperkt blijven.
Tis eigenlijk simpel, ik loop graag omdat ik mijn hoofd kan leegmaken en omdat ik in de natuur kom. Van zodra het een verplichting wordt omdat ik een schema moet volgen weet ik ook dat de fun er af is voor mij.

Op zich is het niet goedkoop maar van 235 euro eenmalig ga ik ook niet doodvallen. Al bij al is lopen een goedkope hobby, denk dat ik er misschien 500 euro per jaar insteek en dat voor 250-300 uur amusement per jaar.
Blijkbaar betaalt Helan 25 euro terug, geen idee of dit bij andere ziekenfondsen ook zo is. Zou toch veranderen van ziekenfonds omdat ze eerder dit jaar serieus tegen mijn kar zijn gereden bij Helan.

Denk dat die berekend wordt op basis van hartslag vs tempo. Ik ben is een week in de Alpen gaan lopen en mijn VO2 max was 8 gezakt op een week...houdt in elk geval te weinig rekening met terrein (ok, dat kan hij niet weten) en hoogtemeters.
Als garmin correct je Vo2max wilt berekenen moet je natuurlijk wel in alle zones lopen.
Stel dat jij in de alpen gaat lopen maar hoofdzakelijk duurlopen doet gaat die inderdaad geen correcte voorspelling doen.

Lopen op geaccidenteerd parcours is idd een valstrik voor van die sporthorloges/profielen om je VO2max correct te berekenen. Idd veel te weinig rekening houdend met de hoogtemeters.

Voila, hopelijk nu in een rechte blessurevrije lijn richting de mijnentocht.

Vandaag een lsd van 18 km afgewerkt aan 6min 15 gemiddeld. Een halve minuut sneller dan de bedoeling was.

De gemiddelde hartslag van 144 vind ik dan mss wat hoog. Maarja, ben nuchter vertrokken na een nachtpost en 5h slaap.

De vo2 max en de raceprognose die uw horloge geeft moet je inderdaad met een korrel zout nemen.

Zaterdag op het gemak achter mijn nummer. Dat is al wat minder massa drukte.
Alles is uitverkocht voor komende zondag in Brugge.
Koen Naert zal er de halve marathon lopen.

Veel succes aan iedereen die meedoet dit weekend!
Dit weekend zijn we niet thuis, maar hopelijk daar toch op een ochtend een aantal kilometers kunnen doen. Laatste 7 dagen ongeveer 30km in de benen. Zien dat we dat zo houden.

Volgend weekend normaal nog eens de 16 kilometer aandoen. Ga eens een gans andere route proberen en op één of andere vreemde manier boezemt me dat toch wat zenuwen in. De loop die ik wil doen is quasi altijd naast het kanaal en dat ben ik niet gewoon. Normaal een mooie afwisseling tussen verzorgd bos, weg en dijk. Dat brengt toch wat meer variatie.

Ik ben de afgelopen weken ook begonnen wat meer langs het jaagpad te lopen, terwijl ik eigenlijk liefst langs onverharde paadjes loop. Meestal is het op die laatste rustiger, en aangezien ik meestal met hond loop...
Mijn achillespezen begonnen echter wat op te spelen door al dat oneffen terrein, dus vandaar. En aangezien het herfst wordt en vroeger donker, worden die jaagpaden ook wat rustiger. Herfst is toch mijn favoriete loopseizoen moet ik zeggen (allez, ze hebben allemaal wel iets, natuurlijk) :)

Deze week voor het eerst meer dan een uur gelopen! De 10km komt dichterbij, al schaam ik me soms dat ik zo traag voetgangers voorbij steek :crazy:.

Terug
Bovenaan