Algemene Loopthread

Ik weet natuurljk niet wat je allemaal op een week eet.
Maar indien je met 40km/week echt alle teugels los kan laten dan mag je inderdaad blij zijn dat je een goeie stofwisseling hebt.
Dat laatste is gewoon een feit. Echter veel mensen die mij niet goed kennen (vooral op de werkvloer gebeurt dat wel eens) denken dat ik alles kan eten wat ik wil en ik niks doe buiten op ne stoel zitten (ik doe bureauwerk he).

Dat is wel een ergernis. Mensen zijn soms jaloers op mij. En dan krijg ik wel eens toe gestopt. "Ik moet er veel moeite voor doen!
Ik moet op mijn eten letten! En jij Makila? Jij doet just NIKS! Je zit maar op NE stoel en dat is het dan. Gelukzak!"

Maar zo werkt het niet. Ja ik ben een gelukszak, maar zonder te sporten blijf ik toch ook niet op gewicht.
Als ik niks sport dan weeg ik over een jaar ook 110kg. Daar ben ik 100% zeker van.

Ah wel. Je kan er nu mee lachen maar ik ben doodernstig. Ik wil kunnen fretten en saufen zoveel ik wil zonder er te moeten opletten en toch gene gram bijkomen. En als ik 40+ km loop dan is dat het geval.
Als je geen 40km haalt maar er wel tempo/interval bij doet kan je waarschijnlijk nog hetzelfde bekomen hoor (= niet bijkomen).?
Ik heb genetisch een heel goeie verbranding (wel minder dan in mijn jeugd).
Ik kom van nature niet gemakkelijk bij (en ja dat is echt een luxe).
En dan krijg ik van die blikken !!! :oi22: Maar ja dan moeten ze maar méér sporten se. :tongue:
Niet in alle gevallen is meer sporten zomaar ee oplossing. Vaak helpt meer bewegen wel maar je blijft zelf met je snelle verbranding geluk hebben.

Als je geen 40km haalt maar er wel tempo/interval bij doet kan je waarschijnlijk nog hetzelfde bekomen hoor (= niet bijkomen).?
Dat is waar. Maar ik kom terug van een aantal blessures waaronde mijne rug he.

Mijn rug is 100% pijnvrij en wordt elke dag terug sterker, maar ik kon aan het begin van dit schema alvast nog geen intervals aan.
Ik heb dan gekozen geen enkel risico te nemen en eerder op kilometers opbouwen te gaan dan tempo en intervallopen.
De kans dat ik dan anders nu terug in de lappenmand zou liggen schat ik op 90%. En nu is dat dus niet het geval.
(Ik kan mis zijn - misschien zit dat ook wat mentaal in mijn hoofd - ik ben geen expert maar ik ken mijn eigen lichaam wel het beste hé ;))

Ik ga vanaf week 13 (na mijn volgende rustweek) zien of het nu wel lukt. We zullen wel zien.
Maar ik ben akkoord dat nog meer kilometers (ik zal nu aan 37 zitten na zondag) opbouwen eigenlijk voorlopig niet per se meer hoeft.

Ik schrik hier toch vaak van het aantal km’s dat er sommigen per week afleggen.

Hoe krijgen jullie dat gecombineerd met werk/gezin/kinderen en andere verplichtingen?
Is toch iets waar ik persoonlijk hard mee sukkel…

Het graag doen helpt al veel.
Ik werk zelf 6 op 7, en van die 6 dagen ben ik op week dagen s'morgen thuis weg om 6u. en ben om 18u. terug thuis.
Dan is het ofwel meteen gaan lopen, of wel eten (maken), eten, 1,5u wachten en dan nog de baan op.

Ik probeer toch wel 4 a 5 keer te gaan. (in het weekend doe ik de longrun.)

Moet wel zeggen wij hebben geen kinderen, en de vrouw laat mij goed begaan. Alleen klaagt ze da ik veel te mager aan het worden ben :-)

Het is soms zwaar, (mijn werk als hoofdmagazijnier helpt er nie bij (ben ook 10u per dag voor aan het rondrennen))
Maar het lukt me nog wel. Hoofddoel blijft de 1e marathon 22 oktober.
Ooit eens een droom, die nu dichter komt.

Hier een weekje onvoorziene rust nadat ik mijn enkel omgeslagen heb.

Gelukkig enkel een verrekking van de ligamenten en niets ergers.

Het graag doen helpt al veel.
Ik werk zelf 6 op 7, en van die 6 dagen ben ik op week dagen s'morgen thuis weg om 6u. en ben om 18u. terug thuis.
Dan is het ofwel meteen gaan lopen, of wel eten (maken), eten, 1,5u wachten en dan nog de baan op.

Ik probeer toch wel 4 a 5 keer te gaan. (in het weekend doe ik de longrun.)

Moet wel zeggen wij hebben geen kinderen, en de vrouw laat mij goed begaan. Alleen klaagt ze da ik veel te mager aan het worden ben :)

Het is soms zwaar, (mijn werk als hoofdmagazijnier helpt er nie bij (ben ook 10u per dag voor aan het rondrennen))
Maar het lukt me nog wel. Hoofddoel blijft de 1e marathon 22 oktober.
Ooit eens een droom, die nu dichter komt.
‘S avonds na het eten lopen komt er hier zelden van.
Ook om 6u de duur uit en zien dat ik tegen 17u15 aan de crèche ben. Daarna thuis de kleine entertainen, eten geven, ondertussen zelf koken, kleine te slapen leggen en eten tegen dat de vrouw thuis is (rond 19u). Tegen dat alles gedaan is, is het vaak 20u en is mijn kaars uit.
Als ik thuis werk, heb ik ook bijna altijd net te weinig tijd na het werk om deftig te gaan lopen, gezien ik altijd moet zien dat ik op tijd aan de crèche ben.
Vaak komt het er dan op neer dat ik één keer tijdens de week maar en één keer tijdens het weekend kan gaan lopen…

Efkes off-topic ten opzichte van bovenstaande, maar een praktisch vraagske: valt dat doorgaans zo mee uw gerief opbergen in lockers op een massa-evenement als een marathon? Normaal gezien heb ik altijd wel iemand mee die mijn gerief kan bijhouden, volgende zondag sta ik er tot 10u alleen voor. Yikes. Afhankelijk hoe het weer is, draag ik wel gewoon een trui boven mijn loopkledij en desnoods kan ik die wel in mijn running vest steken (ja, ik ben zo ene).
Bovendien denk ik het openbaar vervoer te nemen, ook al is dat niet helemaal ideaal precies. Van het station van Brugge naar het Belfort is wel een eindje stappen, en van het Belfort naar 't Zand (= start) ook wel terug. SEBIET EMMEK AL KRAMPEN NOG VOOR HET BEGINT. Of overdrijf ik? Ja hé. 't Is de stress, meneer.

‘S avonds na het eten lopen komt er hier zelden van.
Ook om 6u de duur uit en zien dat ik tegen 17u15 aan de crèche ben. Daarna thuis de kleine entertainen, eten geven, ondertussen zelf koken, kleine te slapen leggen en eten tegen dat de vrouw thuis is (rond 19u). Tegen dat alles gedaan is, is het vaak 20u en is mijn kaars uit.
Als ik thuis werk, heb ik ook bijna altijd net te weinig tijd na het werk om deftig te gaan lopen, gezien ik altijd moet zien dat ik op tijd aan de crèche ben.
Vaak komt het er dan op neer dat ik één keer tijdens de week maar en één keer tijdens het weekend kan gaan lopen…
Mijn oplossing hiervoor is gaan lopen in mijn middagpauze. Die duurt dan wel vaak iets langer dan een uur, maar dat is voor mijn werkgever geen probleem. Het wordt eigenlijk zelfs gestimuleerd, er zijn dan ook douches op het werk aanwezig. Geen idee of dit een mogelijkheid is voor jou, maar voor mij werkt dat heel goed zo. Ik zou anders véél minder aan lopen toekomen.

Efkes off-topic ten opzichte van bovenstaande, maar een praktisch vraagske: valt dat doorgaans zo mee uw gerief opbergen in lockers op een massa-evenement als een marathon? Normaal gezien heb ik altijd wel iemand mee die mijn gerief kan bijhouden, volgende zondag sta ik er tot 10u alleen voor. Yikes. Afhankelijk hoe het weer is, draag ik wel gewoon een trui boven mijn loopkledij en desnoods kan ik die wel in mijn running vest steken (ja, ik ben zo ene).
Bovendien denk ik het openbaar vervoer te nemen, ook al is dat niet helemaal ideaal precies. Van het station van Brugge naar het Belfort is wel een eindje stappen, en van het Belfort naar 't Zand (= start) ook wel terug. SEBIET EMMEK AL KRAMPEN NOG VOOR HET BEGINT. Of overdrijf ik? Ja hé. 't Is de stress, meneer.

Normaal gesproken is er een bagage drop, daar wordt uw nummer aan je bagage bevestigd dus normaal is dat wel veilig.
Heel uw marathon lopen met een trui die je na 2km sowieso uit doet zou niet echt slim zijn. Wat velen doen is een trui aandoen die ze sowieso gingen weggooien en bij de start uitdoen (soms worden deze opgehaald voor goede doelen). Of een plastic poncho oid.

Station - Markt is ocharm 1,5km, dat is perfect om je warm te stappen/lopen (+ op de terugweg naar 't Zand)

Have fun :biglaugh:

Ingeschreven voor de HM in gent eind maart, poging 2. Hopelijk wat deftig weer.
Trainingsplan van Garmin loopt maar tot eind januari. Eerst nog wat lopen onderhouden voor ik aan het plan begin.
3 maand is wat kort vrees ik. Het plan vorig jaar al eens voor 3/4 gedaan en moest er dan al eens 20 doen op training. Was wel saai.
Doel voor ogen: 2u.

Mijn oplossing hiervoor is gaan lopen in mijn middagpauze. Die duurt dan wel vaak iets langer dan een uur, maar dat is voor mijn werkgever geen probleem. Het wordt eigenlijk zelfs gestimuleerd, er zijn dan ook douches op het werk aanwezig. Geen idee of dit een mogelijkheid is voor jou, maar voor mij werkt dat heel goed zo. Ik zou anders véél minder aan lopen toekomen.
Heb dat in het begin van het jaar wel een paar keer gedaan. Maar tegenwoordig komt dat slecht uit. Meeting tot 12u en om 13u meteen de volgende 💁🏻‍♂️ . Met aankleden en douchen achteraf bijgerekend, krijg ik er max 5km uit.

Ik ben gestrand op een dikke 36 km deze week (er stond 37 km ingepland). Het is genoeg geweest want ik heb gisteren ook nog in de tuin liggen werken en mijn armen waren stijfjes.

De tolerantie is gestegen van max 60 naar max 62. De gemiddeld running index is gestegen van 46 naar 51. Volgens Polar zou ik op 4 augustus een 10km kunnen lopen in 57:30. Vandaag zou dit 51:30 zijn. Dat kan wel kloppen denk ik. Qua gevoel zal het alvast zoiets zijn.

Ik had waarschijnlijk sneller (opnieuw) vooruitgang kunnen maken maar ik nam zero risico. Ik word dus wel terug beter en ik zit bijna aan mijn eerste doel: 40km zonder pijntjes. Maar nu even een rustweek. Ik loop tem vrijdag gene meter meer.

Laatst bewerkt:
Eerste maal in de 17 jaar ofzo dat ik loop, dat ik grens van 100km overschrijd in één week, 105km in totaal deze, piekweek en nu drie weken afbouwen richting Frankfurt. Heel fris voelde de benen van de morgen niet echt aan bij het opstaan, maar eenmaal op pad kwam ik wel onder stoom, drie gellekes getest voor de marathon, niet echt gelet op tempo en uiteindelijk 34km aan tempo van 5m04s/128 hr avg.
Mooi weer om te trainen vandaag, maar nu mag de temperatuur en de zon eens beginnen minderen, toch zeker over drie weken.

Gisteren eens gaan lopen in Villers-la-Ville, de 12km, als voorbereiding op de halve marathon binnen 2 weken. Pittig parcours toch, paar stevige kuitenbijters. Het was met een vrije start. Vertrokken wanneer het mocht, iedereen voor me opgerold, als eerste binnengekomen. Maar uiteindelijk niet de snelste tijd omdat er nog enkele sneller hadden gelopen die na me gestart waren🥶 toch leuk om de stewards te horen zeggen "tu es le premier, bon course" 😬

Terug
Bovenaan