Algemene Loopthread

Eerste georganiseerde HM :)
Vorig jaar in september al een eerste HM hier in Gavere gelopen op m'n eentje (1:57) en sindsdien dat soort afstanden al wel vaker gelopen. Nu weer aan het toewerken naar een nieuwe poging waarbij ik op 1:55 ga mikken.

Als ik dan in Antwerpen weer iets sneller kan zou dat leuk zijn, maar op zich geen absolute must. Niet bij de laatste finishers zijn zou ik al vrij tevreden mee zijn.
Mijn persoonlijke mening, maar je doet ermee wat je wilt eh :P, dat is te vroeg om te mikken op een marathon.
Persoonlijk zou ik eerst die halve goed onder de knie hebben, onder 1u40 lopen en dan pas door trainen naar een volledige. Ik ben niet zo voor die hele marathonhype. Toch zeker als je nog niet zo heel lang loopt.

Moraal van het verhaal: een schema is dus op zijn efficiëntst wanneer dit op maat is, en dus ook na het uitvoeren van een lactaatinspanningstest.

Ik heb nochtans al overwogen om dit eens te laten uitvoeren. Maar het kwam er tot op heden nog niet van...
Ook het opstellen van een goed schema had ik graag eens laten uitvoeren. Vooral omdat ik eigenlijk minder loper, en meer mtb’er ben. En dus ook mijn ritjes kan blijven combineren met het lopen. Maar daar gaat deze topic natuurlijk niet over.

Hmmm. Misschien moet ik dit toch binnenkort eens doen.
Voorlopig blijf ik dus mijn crappy schema volgen, doe ik mijn duurlopen wat trager en intervals sneller 😅

Mijn persoonlijke mening, maar je doet ermee wat je wilt eh :p, dat is te vroeg om te mikken op een marathon.
Persoonlijk zou ik eerst die halve goed onder de knie hebben, onder 1u40 lopen en dan pas door trainen naar een volledige. Ik ben niet zo voor die hele marathonhype. Toch zeker als je nog niet zo heel lang loopt.

Meningen altijd welkom hoor. Sowieso gewaardeerd.

Ik ga daarin eerlijk zijn: voor mij hoeft snelheid minder, maar ik geniet wel gigantisch hard van onderweg zijn. Hoe langer, hoe liever. In november zo ook een 25km gedaan, gewoon omdat ik het leuk vond. Ik haal daar meer voldoening en plezier uit dan minuten van m'n PR's te schaven (ook al is dat ook plezant he, begrijp me niet verkeerd). Mijn leukste loopjes waren 2u gaan lopen in Kroatië (gezien de temperatuur toen zelfs maar aan 6:25 gelopen ofzo), deze winter in de vrieskou en in totale rust 20km onderweg zijn, die 25km, etc. Daar wil ik meer van.

Ben ook niet meer van de jongste en nooit snel geweest, ik zie mezelf niet al te snel 4:45 gemiddeld lopen op de halve. Als ik voor mezelf dat als doel ga stellen voor ik ooit naar een marathon toewerk, dan denk ik dat demotivatie eerder het gevolg zal zijn. Dat wil ik ook niet :)

Duurloop te snel, of intervals te traag :p

op zich niet echt een groot probleem. Wel niet super optimaal.
Nog even op terugkomen: Wat is zowat de ideale split dan? Qua verschil?

Ik loop momenteel 5 tot 6x per week (wat mss al te veel is).
Daar doe ik 2x een 'trage' loop aan HS<130, dat is voor mij tempo ergens 5:30-5:40. (10 tot 11km)
Dan 2-3x per week een normale/snellere loop van 10-12km, tempo ergens 4:20 - 4:40 afhankelijk van de form van die dag.
Nu doe ik daar sinds recent 1x interval (10km, kilometer intervals). De snelle intervals daar zijn tussen 3:40 en 3:50, de trage kilometers 5:30-6:00 (alhoewel ik soms ook 5:20 heb..).

Dan 1x per week (zondag) is de lange afstand, 16km of 21km afhankelijk van goesting/weer. Tempo daar varieert 4:20-5:00, de ene week sneller en de andere week trager.

Ik heb nooit een deftig schema gevolgd, dus ik stel mij de vraag hoe slecht mijn manier van trainen is momenteel op die manier. :unsure:

Zo'n uitgebreide screening (ganganalyse, vo2 max, lactaat) ga ik ook ooit eens doen bij SPORTS in UZA. Mss nadat ik sub 3u marathon gelopen heb.

Komende week ga ik naar Barcelona en mijn schoonfamilie ontmoeten. Ik ga ervan profiteren om wat hoogtemeters te maken daar in Catalonië, want op 30 mei loop ik dan de GT42. Heb zo'n reddingsdeken moeten kopen in de decathlon want dat is blijkbaar verplicht mee te nemen in je hydration vest. Een beetje overdreven voor die afstand, maar ok.

Blijf het opvallend vinden hoeveel joggers hier zo gefixeerd bezig zijn met schema's. Ik hoop toch dat er nog genoeg mensen gewoon op gevoel lopen. En schrik hb om af en toe eens echt aan 100% te lopen moet je ook niet hebben. Wat je niet test op training moet je ook niet plots verwachten op wedstrijddagen.

Ik loop op gevoel maar fiets dan ook wel meer... Kijk wel op de klok voor mijn ronde tijd, hartslag varieert met periodes.
Vandaag nog 7km gedaan aan 5:45 dacht ik. Kostte wel wat meer moeite omdat ik maand of twee niet meer gelopen had maar alleen gefietst.

Meningen altijd welkom hoor. Sowieso gewaardeerd.

Ik ga daarin eerlijk zijn: voor mij hoeft snelheid minder, maar ik geniet wel gigantisch hard van onderweg zijn. Hoe langer, hoe liever. In november zo ook een 25km gedaan, gewoon omdat ik het leuk vond. Ik haal daar meer voldoening en plezier uit dan minuten van m'n PR's te schaven (ook al is dat ook plezant he, begrijp me niet verkeerd). Mijn leukste loopjes waren 2u gaan lopen in Kroatië (gezien de temperatuur toen zelfs maar aan 6:25 gelopen ofzo), deze winter in de vrieskou en in totale rust 20km onderweg zijn, die 25km, etc. Daar wil ik meer van.

Ben ook niet meer van de jongste en nooit snel geweest, ik zie mezelf niet al te snel 4:45 gemiddeld lopen op de halve. Als ik voor mezelf dat als doel ga stellen voor ik ooit naar een marathon toewerk, dan denk ik dat demotivatie eerder het gevolg zal zijn. Dat wil ik ook niet :)
Die 1u40 was maar om een voorbeeld te geven natuurlijk :P
Maar het is nu wel zo dat met meer te trainen, en eventueel ook wat gerichter, je ook gewoon sneller gaat worden. Als je nog maar net loopt en enkel maar opgebouwd hebt in volume heb je vaak nog marge om een stuk sneller te worden.

Een 10miles of halve is al geen korte afstand meer, en hoe meer je dat loopt hoe meer je ervaring opdoet en hoe meer je daar uit kan putten tijdens de wedstrijd. Ook dat is een meerwaarde voor een marathon.

Zit je al in een club? Ook dat is wel een meerwaarde om wat samen te lopen met gelijkgestemden. Vaak doen zij mee met wedstrijden van 5 tot marathon, kan ook wel eens plezant zijn om bijvoorbeeld de 10km te leren appreciëren. Vooral zo wat kleinere lokale wedstrijden. Zo van die grote wedstrijden zijn is tof voor af en toe. Maar zo een lokale 10km of 10miles is in feite veel toffer. Misschien maar 300 deelnemers, maar wel allemaal lopers, en ook van alle niveaus.

Daar doe ik 2x een 'trage' loop aan HS<130, dat is voor mij tempo ergens 5:30-5:40. (10 tot 11km)
Dan 2-3x per week een normale/snellere loop van 10-12km, tempo ergens 4:20 - 4:40 afhankelijk van de form van die dag.
Nu doe ik daar sinds recent 1x interval (10km, kilometer intervals). De snelle intervals daar zijn tussen 3:40 en 3:50, de trage kilometers 5:30-6:00 (alhoewel ik soms ook 5:20 heb..).

Dan 1x per week (zondag) is de lange afstand, 16km of 21km afhankelijk van goesting/weer. Tempo daar varieert 4:20-5:00, de ene week sneller en de andere week trager.

Ik heb nooit een deftig schema gevolgd, dus ik stel mij de vraag hoe slecht mijn manier van trainen is momenteel op die manier. :unsure:
Eerst en vooral laat je best uwzelf eens testen, dat is in feite de enige manier om correct op hartslag het lopen. Maar je kan zelf ook wat testen doen en het bij benadering bepalen.
lange trage duurloop doe je best in een lage hartslagzone, bij u ziet dat er vrij goed uit.
Normale lopen lijken mij iets te snel te zijn, maar als uw gevoel zegt dat het vrij comfortabel is dan zit dat wel vrij oké.
Hoe lang zijn die intervallen? Want als dat blokken van 1000-2000m zijn dan zijn dat toch stevige blokken. Maar als dat nog vrij oké is dan zou ik LSD iets sneller durven lopen.
Wat is bijvoorbeeld uw beste 5km tijd?
Die Port of Antwerp Night marathon kost 80 euro om deel te nemen, is dat altijd zo duur :wtf:

vroeger kostte de Antwerp marathon 60€, en dat was al serieus aan de prijs. 80€ is gewoon waanzin... Zonder shirt dan nog waarschijnlijk (al is die shirt ook geen flikker waard)?

Het verschil tussen uw trage loop en normale loopt lijkt mij te groot en het verschil tussen uw normale loop en uw interval lijkt mij te klein.
Ik vermoed dat ge uw normale loopjes net onder uw omslagpunt loopt wat eigenlijk te snel is voor een normaal loopje.

Anyway ... het blijven vermoedens. Zoals MrKend54l zegt is de enige manier om het zeker te weten uw hartslagzones laten bepalen met een lactaacttest of conditietest.

Peesontsteking in de knieholte. Woensdag gaan zwemmen ipv lopen heeft het een pak erger gemaakt waardoor de pijn non-stop, ook ‘s nachts aanhield. Minstens 2 weken out volgens de dokter 🤬

Eerst en vooral laat je best uwzelf eens testen, dat is in feite de enige manier om correct op hartslag het lopen. Maar je kan zelf ook wat testen doen en het bij benadering bepalen.
lange trage duurloop doe je best in een lage hartslagzone, bij u ziet dat er vrij goed uit.
Normale lopen lijken mij iets te snel te zijn, maar als uw gevoel zegt dat het vrij comfortabel is dan zit dat wel vrij oké.
Hoe lang zijn die intervallen? Want als dat blokken van 1000-2000m zijn dan zijn dat toch stevige blokken. Maar als dat nog vrij oké is dan zou ik LSD iets sneller durven lopen.
Wat is bijvoorbeeld uw beste 5km tijd?

vroeger kostte de Antwerp marathon 60€, en dat was al serieus aan de prijs. 80€ is gewoon waanzin... Zonder shirt dan nog waarschijnlijk (al is die shirt ook geen flikker waard)?
Intervallen zijn 1000m momenteel, dus 1km aan 3:40 tot 3:45 en dan 1km aan 5:30 tot 5:40. Zoiets probeer ik toch

Snelste 5km was 19min48 dus tempo 3:58. Is wel al even geleden dat ik daar een PR geprobeerd heb. 10km PR is 41min49 dus tempo 4:11, om een indicatie te geven.

test in UZA zit al even in mijn hoofd, zeker wetende dat ik dit jaar +3000km ga gelopen hebben als ik zo verder doe. Weet alleen niet of ik het ga volhouden van zodra ik terug kan gaan fitnessen :unsure:

Peesontsteking in de knieholte. Woensdag gaan zwemmen ipv lopen heeft het een pak erger gemaakt waardoor de pijn non-stop, ook ‘s nachts aanhield. Minstens 2 weken out volgens de dokter 🤬
Als je zelfs 's nachts pijn heb lijkt twee weken vrij optimistisch :unsure:

Veel beterschap wel!

Het plan om vrijdag (gisteren) te lopen heb ik uit voorzorg opgeborgen.

Ik heb geen nieuwe blessure aan de rechtervoet, maar nu heb ik wél een beetje pijn aan mijn linkervoet.
De reden is natuurlijk overcompensatie door de (ex)blessure aan de rechtervoet. :tongue:

Het is wél niet echt erg, morgen ga ik zowiezo terug lopen.

Als je zelfs 's nachts pijn heb lijkt twee weken vrij optimistisch :unsure:

Veel beterschap wel!
Merci! Het is zo goed als volledig pijnvrij na het nemen van een ontstekingsremmer, dus ik heb er voorlopig goede hoop op.

Ben er wel van verschoten hoe erg het geworden was na te gaan zwemmen, ik dacht dat dat goed ging doen tov lopen maar blijkbaar was de zijdelingse beweging van de knie in schoolslag een doodsteker.

Terug
Bovenaan