Algemene Loopthread

Daarom dat ik hier ff vraag hoe snel intervals dienen gelopen te worden...
Ik had eens gelezen dat intervals van 3 a 4min gelopen dienen te worden aan uw 10km pr tempo. Dus dit lijkt wel bijna te kloppen. En veel trager dan 5min a 5min10 zal vervelend lopen worden denk ik

Ik ben absoluut geen expert, ik volg zelf geen schema’s en ben maar een trage ultraloper. Echter als ik u 1 tip mag geven, aarzel echt niet om sommigen van uw lopen traag te lopen. Ik ben zelf echt veel sterker geworden door mijn gemiddelde loopjes echt traag te lopen en mijn intervallen en tempolopen echt snel. “Easy days easy, hard days hard”. Mijn echt trage lopen doe ik soms aan 5:30/km en mijn snelle kilometers aan 3:30 à 3:50, daar zit dus een gigantisch verschil op.

Ze hebben er wel een halve marathon bijgenomen, waardoor ik nu dus 2x in Antwerpen vollenbak ga lopen.
Met ongeveer een maandje tussen valt dat perfect in te passen.

Ah, ik wist zelfs niet dat er een halve marathon was. Heb nog getwijfeld om mij in te schrijven voor de marathon van Antwerpen omdat ik dit jaar graag eens een marathon “full gas” wil lopen, maar een start zo laat op de dag is echt not-done voor mij.

Mocht ik tegen m'n leerkracht van toen zeggen dat ik nu HM's loop zou die van z'n stoel vallen..

Ha, same here eigenlijk. Ik was altijd staartje van de klas in atletiek. Niet dat ik er zoveel om gaf, het was nu eenmaal zo en ik aanvaardde dat. En ik deed weinig om er beter in te worden.
De jaarlijkse schoolveldloop was een halve marteling, ook al ging het zelfs in het zesde slechts om 5km. "Niet laatste worden" was een hele prestatie en de hele afstand lopen was een serieuze brug te ver.

M'n leerkrachten van toen zouden dus ook wel raar opkijken nu :)

Vraagje - binnen een kleine maand is mijn huidig HM programma afgerond en zal ik kijken om een marathon programma te starten. Ik wil nog een medische validatie doen in verband met mijn bradycardie, maar ik ga er nu even van uit dat dit OK zal zijn.

Als ik even snel reken zou een marathon schema van 18 weken mij ergens eind oktober brengen voor m'n eerste marathon (gegeven dat het blessurevrij kan verlopen). Maar ik wil misschien eerder al eens aan een eerste "wedstrijd" (zal het eerder een georganiseerde loop noemen :) ) meedoen en de halve marathon van de Port of Antwerp night marathon lijkt me dan wel een toffe om mee te beginnen.

Mij lijkt het niet echt een probleem om in de aanloop naar een eerste marathon een halve erin te steken. Ik zou die dan gewoon kunnen beschouwen als duurloop en dus ook niet alles geven, maar gewoon eens meepikken voor de ervaring.

Goed idee?

Eigenlijk kan je dat totaal niet weten zonder zijn lactaatwaarden :baard:
Niet echt, want hoe de lactaatwaarden en hartslagwaarden ook zijn, meer dan waarschijnlijk zou het optimaler zijn om een groter verschil in HR, en verschil in snelheid te hebben tussen de trage en de snelle. Niet elke interval moet aan 90% van je snelheid, er zijn er die dichter in de buurt komen van je doeltempo. Maar het verschil tussen de trage en de snelle loopjes is waarschijnlijk niet optimaal hier.

Vraagje - binnen een kleine maand is mijn huidig HM programma afgerond en zal ik kijken om een marathon programma te starten. Ik wil nog een medische validatie doen in verband met mijn bradycardie, maar ik ga er nu even van uit dat dit OK zal zijn.

Als ik even snel reken zou een marathon schema van 18 weken mij ergens eind oktober brengen voor m'n eerste marathon (gegeven dat het blessurevrij kan verlopen). Maar ik wil misschien eerder al eens aan een eerste "wedstrijd" (zal het eerder een georganiseerde loop noemen :) ) meedoen en de halve marathon van de Port of Antwerp night marathon lijkt me dan wel een toffe om mee te beginnen.

Mij lijkt het niet echt een probleem om in de aanloop naar een eerste marathon een halve erin te steken. Ik zou die dan gewoon kunnen beschouwen als duurloop en dus ook niet alles geven, maar gewoon eens meepikken voor de ervaring.

Goed idee?

Uitstekend idee zelfs! Wanneer je een echt lang trainingsblok aanvat voor een groot doel is het zeer interessant om er een kortere wedstrijd (1/2 marathon als test op de marathon bvb) in mee te nemen. Je kan dat dan bekijken als tune-up race, m.a.w. in wedstrijdverband eens testen waar je staat. Gewoon zien dat er voldoende tijd tussen uw wedstrijd en de marathon zit als je toch wat wil pushen. Als je het gewoon als duurloop aanvat, is dat minder belangrijk.

Wanneer ik toewerk naar een groot doel, zoals een 100 mijl binnen 2 weken doe ik dat ook gewoon. 4 weken voor de wedstrijd loop ik dan een iets kortere afstand waar ik nog van kan recuperen om mijn niveau wat af te tasten. Dat heb ik nu ook weer gedaan met een 100km.

Wanneet je zo’n schema aanvat van 18 weken kan je er overigens gerust ook nog wat andere wedstrijden in meenemen vroeger in uw schema hoor. 18 weken is zeer lang en een paar kortere wedstrijden kunnen voor wat variatie zorgen, gewoon slim aanpakken.

Goed idee?

Knal daar gewoon een halve marathon aan maximum snelheid tussen. Tenzij dat echt dicht op je marathon zit (minder dan 2/3 weken) maakt dat echt niet uit.

Eigenlijk kan je dat totaal niet weten zonder zijn lactaatwaarden

Niet met zekerheid, maar met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid :tongue:

Uitstekend idee zelfs! Wanneer je een echt lang trainingsblok aanvat voor een groot doel is het zeer interessant om er een kortere wedstrijd (1/2 marathon als test op de marathon bvb) in mee te nemen. Je kan dat dan bekijken als tune-up race, m.a.w. in wedstrijdverband eens testen waar je staat. Gewoon zien dat er voldoende tijd tussen uw wedstrijd en de marathon zit als je toch wat wil pushen. Als je het gewoon als duurloop aanvat, is dat minder belangrijk.

Wanneer ik toewerk naar een groot doel, zoals een 100 mijl binnen 2 weken doe ik dat ook gewoon. 4 weken voor de wedstrijd loop ik dan een iets kortere afstand waar ik nog van kan recuperen om mijn niveau wat af te tasten. Dat heb ik nu ook weer gedaan met een 100km.

Wanneet je zo’n schema aanvat van 18 weken kan je er overigens gerust ook nog wat andere wedstrijden in meenemen vroeger in uw schema hoor. 18 weken is zeer lang en een paar kortere wedstrijden kunnen voor wat variatie zorgen, gewoon slim aanpakken.

Knal daar gewoon een halve marathon aan maximum snelheid tussen. Tenzij dat echt dicht op je marathon zit (minder dan 2/3 weken) maakt dat echt niet uit.

Niet met zekerheid, maar met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid :tongue:

Thx mannen. Heb me ingeschreven!
Ik zal begin september nog wel wat vragen hebben ivm de loop zelf. Ik zie dat er bvb. bevoorradingspunten zijn, maar ik denk dat ik eigenlijk gewoon met mijn eigen drank en eten wil lopen zoals ik het altijd doe op lange duurlopen.

Drinken en eten is zeer persoonlijk. Ikzelf doe een halve marathon zonder onderweg iets te nemen/mee te pakken, tenzij het echt zeer warm weer is. De algemene regel is zo'n beetje: doe zoals je gewoon bent van te doen. Als je op training steeds drinkt en iets eet, doe dat dan ook bij een wedstrijd. Daarnaast is het aanbod op zo'n bevoorrading meestal wel goed genoeg vind ik. Sowieso meer een peperkoek/zoute chips/banaan man dan een gelletjes man.

Eén ding wel: don't be that guy die opdaagt met een camelbak voor een 5K/10K wedstrijd. Just don't.

Gisteren gaan lopen en ineens weer steken in men kuitspieren, gelukkig nog kunnen verder wandelen vorige keer vervoer moeten bellen.
Zal weer effe rust zijn en kine. Meer drinken en de magnesiumtabletten werken dus niet.

Zeer goed idee zelfs!
Wedstrijdritme en een serieuze inspanningsprikkel is ideaal in een opbouw naar meer.

Wat is uw HM doel? Eerste HM?

Eerste georganiseerde HM :)
Vorig jaar in september al een eerste HM hier in Gavere gelopen op m'n eentje (1:57) en sindsdien dat soort afstanden al wel vaker gelopen. Nu weer aan het toewerken naar een nieuwe poging waarbij ik op 1:55 ga mikken.

Als ik dan in Antwerpen weer iets sneller kan zou dat leuk zijn, maar op zich geen absolute must. Niet bij de laatste finishers zijn zou ik al vrij tevreden mee zijn.

Als ik dan in Antwerpen weer iets sneller kan zou dat leuk zijn, maar op zich geen absolute must. Niet bij de laatste finishers zijn zou ik al vrij tevreden mee zijn.

Daar zou ik echt niet mee inzitten gezien uw niveau hoor. Op een “populaire” wedstrijd zoals die in Antwerpen waar er sowieso ook heel veel trage lopers zijn en mensen die er eigenlijk niets te zoeken hebben ga je met uw tijden absoluut niet bij de laatste finishers zijn.

Niet echt, want hoe de lactaatwaarden en hartslagwaarden ook zijn, meer dan waarschijnlijk zou het optimaler zijn om een groter verschil in HR, en verschil in snelheid te hebben tussen de trage en de snelle. Niet elke interval moet aan 90% van je snelheid, er zijn er die dichter in de buurt komen van je doeltempo. Maar het verschil tussen de trage en de snelle loopjes is waarschijnlijk niet optimaal hier.
Je mag eens raden tussen welke percentages zone 2 is voor mij tov mijn max HR. Opmerking: Schrik niet ;)
En ja deze %'s zijn bepaald door lactaat en inspanningstesten.
(Volgens google is zone 2 = 60-70% van de max HR, je kan al wel raden dat mijn persoonlijke %'s volledig anders zijn dan dokter google)

Ik heb mijn laatste recente lactaattest er eens bijgenomen (als iemand mij niet gelooft, ik wil best mijn scanner gebruiken en het papier inscannen voor jou)

Zone 1 - HR 134 - 144 (72% - 78%) - recuperatie
Zone 2 - HR 145 - 161 (78% - 87%) - zeer licht (maar eigenlijk best lopen in zone 2 tussen HR 145 - 154)
Zone 3 - HR 162 - 169 (87% - 91%) - ietwat zwaar
Zone 4 - HR 170 - 176 (91% - 95%) - zwaar
Zone 5 - HR 177 - ... (95%+) - zeer zwaar
Max HR: +-185 (deze is niet merkbaar gezakt de laatste jaren, maar ze zeggen altijd als je blijft lopen blijft de max ook langer behouden)
HR in volstrekte rust (Liggend in de zetel) = 45

Als ik op google even kijk dan zie ik hetvolgende staan -->
Zone 2 --> Licht = 60-70% van uw max

Mijn zones wijken dus absurd hard af van het 'gemiddelde'.
Vandaar dat ik persoonlijk een lactaattest echt wel belangrijk vind.
Anders bestaat de kans dat je volledig fout aan het trainen bent en met een volledig foutieve HR.

Laatst bewerkt:
Gisteren meegedaan aan de NaturaRun Meerdaalwoud Trail 20.5km met 350HM ongeveer. Binnen gekomen op 1:34:07. Best wel tevreden van aangezien ik altijd op verhard train en helemaal niet gewoon ben hoogtemeters te doen.

Voelde wel goed nadat mijn maag de 10 mijl op Genk Loopt volledig in de soep heeft gedraaid.

Wel teleurgesteld in de organisatie door sportevents: 25 euro voor enkel tijdsregistratie en bewegwijzering. Geen goodiebag op het einde of iets van recuperatie drank.

Laatst bewerkt:
Nee, is ook maar een eenvoudig schema van op internet.

Ik heb ook op deze site het schema voor de hm gevolgd, en eigenlijk wel tevreden over. Het was de eerste keer dat ik me hier aan kon houden zonder erg veel last van mijn scheenbenen...

Persoonlijk vind ik dat dit schema suckt. Maar als je geen geld aan een schema wilt geven is dit waarschijnlijk het beste dat ge zult vinden. Voor mij bestaat er niet iets zoals 1 interval tempo. In mijn schema's zitten er intervallen in zone3, onderaan zone4, bovenaan zone4, zone5, HM pace, 10K pace, 5K pace.

Met dit schema zou ik de intervallen zo lopen zodat ge na uw laatste interval met uw tong op de grond ligt.

Moest ge toch geïnteresseerd zijn om een schema te kopen:
Sommige events bieden bij de inschrijving de mogelijkheid om voor 5 euro extra om een heel schema te krijgen op http://www.myenergylab.net/index.html . Anders betaalt ge 1 euro per week trainingsschema.
Andere mogelijkheid is https://www.8020endurance.com/plans/run-plans/. Die zijn een pak duurder en gaan uit van 5 training per week maar zijn wel enorm goed.

Je mag eens raden tussen welke percentages zone 2 is voor mij tov mijn max HR. Opmerking: Schrik niet ;)
En ja deze %'s zijn bepaald door lactaat en inspanningstesten.
(Volgens google is zone 2 = 60-70% van de max HR, je kan al wel raden dat mijn persoonlijke %'s volledig anders zijn dan dokter google)
Op zich zegt zone 2 of zo ook niet zo heel veel. Dat zijn ook maar gewoon percentages die ze erop kleven. Wat van belang is, zijn je twee drempelwaarden: Aerobe en anaerobe drempel. Ik werk met een andere berekening van de zones, die specifiek gemaakt is met het oog op een groot genoeg verschil tussen de trage en de snelle loopjes:

unknown.png

Toevallig vandaag net nog gedeeld op Discord ook. De eerste low-highkolommen zijn de percentages van de lactaatdrempel. De tweede low-high zijn de daadwerkelijke HR's.

X en Y zijn twee marges waarin je eigenlijk niet hoort te lopen. Ideaal gezien zit ik in 80% van mijn loopjes in zone 1. De zone daaronder heb ik gewoon niet benoemd. 20% in 4 en 5 met intervallen. Alleen de tempoloopjes zitten soms in 2, soms in 3. Het is ook niet dat je in brand vliegt als je in een foute zone zit :D Maar het is gewoon een leidraad.

Edit: Even de bron erbij ook. Dit komt uit een boek: https://www.bol.com/be/f/80-20-running/9200000033766554/
Dat is absoluut geen bijbel, maar wel een tof boek dat mooi uitlegt waarom het gepolariseerd lopen goed werkt, en waarom precies die verdeling.

Op zich zegt zone 2 of zo ook niet zo heel veel. Dat zijn ook maar gewoon percentages die ze erop kleven.
Ja inderdaad maar dat is juist de tricky part / het gevaar voor een beginnende loper. Die mens googled gewoon, denkt dan van: ik neem mijn HR en 70% daarvan = zone 2 dus aan die HR moet ik lopen!

Maar dat is dikwijls volledig verkeerd.

---

Ik heb mijn post wat gecorrigeerd. Ik had zones foutief genoteerd van het papiertje. Nu is het juist ;)
Ik loop meestal in een lage zone 2. Dat is aan 83-87% van mijn max. (terwijl dokter google zegt dat zone 2 - 60-70% van uw max is ;))

Gisteren meegedaan aan de NaturaRun Meerdaalwoud Trail 20.5km met 350HM ongeveer. Binnen gekomen op 1:34:07. Best wel tevreden van aangezien ik altijd op verhard train en helemaal niet gewoon ben hoogtemeters te doen.

Voelde wel goed nadat mijn maag de 10 mijl op Genk Loopt volledig in de soep heeft gedraaid.

Wel teleurgesteld in de organisatie door sportevents: 25 euro voor enkel tijdsregistratie en bewegwijzering. Geen goodiebag op het einde of iets van recuperatie drank.
Ja Sportevents heeft het inderdaad wel 'goed' bekeken vanuit hun standpunt. Prijzen zijn hoger dan 2019 of 2020 voor hun wedstrijden en qua bevoorrading is het mager. Maar ze moeten nu natuurlijk wel meerdere dagen personeel inzetten aangezien ze hun wedstrijden spreiden in de tijd. En elke dag de bewegwijzering van elke afstand controleren.
Maar true: het is duur.

Terug
Bovenaan