Algemene Loopthread

Vandaag na 2 weken blessureleed, terug een rustig toerke gedaan. HR 139 gemiddeld dus echt wel traag. 10km lang heb ik niets gevoeld, maar de laatste 750 meter voelde ik dan toch weer lichte last aan de hiel (maar géén pijn meer). Dat is normaal, ik heb zelden blessures maar als ik er één heb, dan voel ik dat nog wel een tijdje op het einde van een loopsessie. Maar dat was wel het sein om ermee te stoppen.

Ik ga nu 4 dagen (tem zondag) niet meer lopen en dan zien hoe het gaat. Ik ga voldoende moeten spreiden tussen loopsessies in, in't begin, anders ga ik gewoon terug hervallen hé.

Laatst bewerkt:
Ik heb al weken last van stijfheid bij de binnenzijkant van mijn kuiten (Ik denk de soleus muscle). Hoe strecht ge die spier? Als ik loop voel ik dat deze stijf staat.

Wat eten jullie de dagen voor een wedstrijd?
Wat eten jullie op de dag van een wedstrijd?
Gewoon eten.. ik eet zelfs frieten de dagen voor een wedstrijd. Geen enkel nadeel van ondervonden tot nu toe. Dag van de wedstrijd meestal boterhammen met veel zoet beleg en bananen

Ik heb al weken last van stijfheid bij de binnenzijkant van mijn kuiten (Ik denk de soleus muscle). Hoe strecht ge die spier? Als ik loop voel ik dat deze stijf staat.
Proberen uitrollen met een foamroller?

Ik heb veel gehad een deze video:
Vooral die met de bezemsteel.

Vandaag voor het eerst sinds anderhalve maand mij nog eens een testloopje gewaagd na mijn blessure!
Ik durf niet zeggen dat het al volledig genezen is, soms heb ik toch nog wat last, maar het lopen zelf voelde goed en pijnloos aan.
Als het zo blijft gaan ga ik dus heel voorzichtig weer beginnen met een loopje of twee per week :)
De conditie zelf zit door het fietsen wel nog heel goed, dus als ik weer vertrouwen heb en genoeg heb opgebouwd zal de pace wel snel weer goed zitten!

Vandaag voor het eerst sinds afgelopen zaterdag nog eens de snelheid wat getest met een brave fartlek sessie (17km, 4:13/km gemiddeld met links en rechts wat kilometers rond de 3:50).

Op zich zijn de benen redelijk goed hersteld na zaterdag en ben ik best tevreden van het gevoel, maar ik merk wel dat de vermoeidheid echt begint op te bouwen. Eigenlijk non-stop bezig sinds eind vorig jaar en dit jaar al meer dan 2000km op de teller. Volgende week wordt de laatste echte trainingsweek en dan begint mijn taper voor de GTLC, het is er zowat tijd voor.

Vandaag ook langs de huisarts geweest voor een attest dat ik nodig heb voor de GTLC en TDS. Heeft mij ook meteen doorverwezen naar een cardioloog op mij eens te laten testen/onderzoeken, lijkt me wel een goed idee.

Vandaag ook langs de huisarts geweest voor een attest dat ik nodig heb voor de GTLC en TDS. Heeft mij ook meteen doorverwezen naar een cardioloog op mij eens te laten testen/onderzoeken, lijkt me wel een goed idee.
Ik moest onlangs weer op mijn 3-maandelijkse controle in 't ziekenhuis waar standaard ook altijd de bloeddruk genomen wordt en blijkbaar dus ook de hartslag ... met mijn conditie zit het blijkbaar wel goed, want had daar in een toch niet al te rustige omgeving een rustpols van 44 :)

co-assistente vond dit wel verontrustend (had nochtans gezegd dat ik +- 70 km/week liep) dus ik kon direct na de raadpleging naar cardiologie voor een onderzoek, maar alles normaal ... ik doe dus rustig verder met lopen.

In 't ziekenhuis verzekerde de prof me nadien wel dat ik mijn lopen zeker en vast moest verder doen, en dat marathons etc allemaal geen probleem zijn, ... zo zie je maar, lopen is echt wel gezond (en Antwerp night marathon, here we come :clap: )

goh die cardioloogtesten..moest ze na mijn fratsen in 2015 ook jaarlijks laten uitvoeren en heb het twee jaar volgehouden. Maar zo'n ongeïnteresseerde cardioloog die je op een fietsje zet en erna de gegevens uitprint en je een rekening presenteert , daar word ik niet wild van.

Soit, morgen nog eens wat langer proberen te lopen hectische werkweek en te opgejaagd om mijn kcals te verbranden. Dat het nu morgen ook verdomme mooi weer wordt!!!

Ik moest onlangs weer op mijn 3-maandelijkse controle in 't ziekenhuis waar standaard ook altijd de bloeddruk genomen wordt en blijkbaar dus ook de hartslag ... met mijn conditie zit het blijkbaar wel goed, want had daar in een toch niet al te rustige omgeving een rustpols van 44 :)

co-assistente vond dit wel verontrustend (had nochtans gezegd dat ik +- 70 km/week liep) dus ik kon direct na de raadpleging naar cardiologie voor een onderzoek, maar alles normaal ... ik doe dus rustig verder met lopen.

In 't ziekenhuis verzekerde de prof me nadien wel dat ik mijn lopen zeker en vast moest verder doen, en dat marathons etc allemaal geen probleem zijn, ... zo zie je maar, lopen is echt wel gezond (en Antwerp night marathon, here we come :clap: )

Hey man, goed om te horen alleszins.

Bij welke cardioloog ben jij hiervoor gegaan? Ik ga beginnen kijken voor een second opinion nu ik ondertussen toch goed over halverwege mijn HM programma ben en ik daarna aan een marathonprogramma wil beginnen.

Mag in PM hoor :)

goh die cardioloogtesten..moest ze na mijn fratsen in 2015 ook jaarlijks laten uitvoeren en heb het twee jaar volgehouden. Maar zo'n ongeïnteresseerde cardioloog die je op een fietsje zet en erna de gegevens uitprint en je een rekening presenteert , daar word ik niet wild van.

Soit, morgen nog eens wat langer proberen te lopen hectische werkweek en te opgejaagd om mijn kcals te verbranden. Dat het nu morgen ook verdomme mooi weer wordt!!!

Ik word er zelf ook niet echt wild van, maar het kan geen kwaad om dat te doen, al is het maar om de vriendin en familie eens gerust te stellen. Zij vragen al lang dat ik dat eens laat doen.

Als hij mij zegt dat ik geen ultra’s meer mag lopen om welke reden dan ook luister ik er niet naar ze.

Al een paar dagen dat ik af en toe 'voel' in mijn rechterknie, voordal eerder bij het buigen. Moeilijk uit te leggen wat juist het is ook wat meer in de knie zelf, vandaag een 7km gelopen en hoop en al twee iets gevoeld. Het is lang geleden dat ik nog eens ergens last had van bij het lopen.
Ik denk er aan misschien een weekje rust te nemen, want wil zeker de marathon in september niet hypothekeren.

Al een paar dagen dat ik af en toe 'voel' in mijn rechterknie, voordal eerder bij het buigen. Moeilijk uit te leggen wat juist het is ook wat meer in de knie zelf, vandaag een 7km gelopen en hoop en al twee iets gevoeld. Het is lang geleden dat ik nog eens ergens last had van bij het lopen.
Ik denk er aan misschien een weekje rust te nemen, want wil zeker de marathon in september niet hypothekeren.
Misschien beter eens laten nakijken bij dokter of kine? Rust mag nooit de enige remedie zijn. Die "pijn" komt omdat er ergens een probleem is. Als de oorzaak niet wordt aangepakt, zal de pijn in de weken na uw rust periode toch terug opduiken.

Knie problemen kunnen te maken hebben met te korte quadriceps.

Laatst bewerkt:
Rust is goed, maar je kan best elke dag wel een beetje rustig rondwandelen zodat de knie flexibel blijft hé.
Ik heb mij 2,5 weken geblesseerd aan de hiel en ik heb nog de meeste last (raar maar waar) -wanneer ik mijn hiel NIET gebruik en een lange tijd op ne stoel zit- :)

Rust is goed, maar je kan best elke dag wel een beetje rustig rondwandelen zodat de knie flexibel blijft hé.
Ik heb mij 2,5 weken geblesseerd aan de hiel en ik heb nog de meeste last (raar maar waar) -wanneer ik mijn hiel NIET gebruik en een lange tijd op ne stoel zit- :)
Dat is normaal eh bij geen beweging heb je minder doorstroming en stijft het op.

Dat is normaal eh bij geen beweging heb je minder doorstroming en stijft het op.
Ja inderdaad. Ik heb vandaag zéér rustig 10km gaan lopen en ik heb helemaal niets gevoeld. Ik heb dus alleen nog -bij momenten- wat ochtend en avondstijfheid.

Het was wel de juiste beslissing van vrijdag te skippen en vandaag de sessie in te korten van 15 naar 10km. Het is net door overbelasting dat je zo'n blessures te verwerken krijgt hé.

Bovendien over 3 weken word ik geopereerd dus ik ga het zowiezo tot dan rustig aan doen. En dan kan ik terug opbouwen vanaf midden of eind juni :)

De laatste fase van mijn training voor de GTLC is nu echt ingezet. Dit weekend nog 59km gelopen in de Ardennen (42km gisteren en 17km vandaag) om deze week af te sluiten op 123km. Op zich niet zo speciaal, behalve dat ik vorige week zaterdag nog een 100km had gelopen. Zeer tevreden dat ik de week daarop al terug meteen 120+km heb kunnen lopen.

Volgende week bouw ik al heel lichtjes af, richting 100 à 110km met zaterdag en zondag nog 2 trainingen in de Ardennen en dan start de taper echt. Ik heb er alle vertrouwen in.

Heb wat last aan de achterkant van de linker knie. Die 2 hele dunne dingen in het bovenbeen die aan de achterkant van de knie uitkomen, eigenlijk totaal geen idee wat dat zijn, maar denk dat het meer daar van komt dan van de knie zelf. Dagje of 2 rustig aan doen en anders dokter :(

Vind het zelf wel beetje opvallend dat ik nu in een periode zit zonder veel zeurende kwaaltjes. Meer dan 50 % van mijn km's bestaat uit snel tot zeer snel werk de laatste maanden. Wanneer ik vergelijk met een jaar geleden liep ik minder dan 5% ervan snel maar lag de omvang dubbel zo hoog en ondervond ik beduidend meer last

Terug
Bovenaan