Algemene Loopthread

Vandaag was mijn eerste training van mijn 18 weken schema voor de Antwerp Night Marathon 🥳 Oh wat wil ik zo hard die medaille, die erkenning van een Marathon goed tot een einde te brengen 😅
En toevallig vandaag ook mijn eerste keer Running index 66 behaald volgens Polar.

Morgen terug mijn eerste intervaltraining sinds maart. Ik zal deze vermoedelijk wat met de rem op lopen en mijn scheenbenen sparen, aangezien ik vrees dat dit terug zal beginnen bij 4 trainingen/week.

Aan welk tempo lopen jullie intervals?
Meestal loop ik:
Korte loopjes rond 4:45 (150bpm)
Lange duurloop rond 5:00 (145bpm)
Intervals van 4 a 5min rond 4:00 (165bpm)

Maar ik denk eraan mijn intervals gewoon op 4:20 ofzo te lopen (=mijn pr tempo hm).
Mijn doel van de marathon is gewoon uitlopen. En hopelijk in 3:30. Afhankelijk van hoe mijn laatste lange duurlopen zullen gaan deze zomer, zou ik durven deze tijd nog wat te verlagen. En ben ik nu lui, en moet ik toch elke week streven naar intervals <4min?

Na meer dan een jaar niet gelopen te hebben, ben ik half maart weer herbegonnen. Ik had als doel weer 5 km aan één stuk te kunnen lopen. Sindsdien telkens 2x per week gaan lopen en vandaag was het zover: 5 km in één keer zonder wandelen tussendoor in 29:01.

Niet slecht. Na 5km zat ik aan 29:09 Slechter dan jij. :cry: Daarna heb ik er wel de pees op gelegd en dan de volgende 5km gelopen in 26:46. :tongue:

Ik voel niks meer van mijn blessure, dus ik heb in de tweede helft redelijk goed kunnen doorlopen. Nu gewoon rustig verder trainen zonder te forceren, want in juni sta ik minstens 2 weken aan de kant.

Na meer dan een jaar niet gelopen te hebben, ben ik half maart weer herbegonnen. Ik had als doel weer 5 km aan één stuk te kunnen lopen. Sindsdien telkens 2x per week gaan lopen en vandaag was het zover: 5 km in één keer zonder wandelen tussendoor in 29:01.

Zeer goed gedaan, proficiat!

Mijn PR om de 100 meter sprint is 17 sec en nog wat, en dat haalde ik toen ik 16 jaar was. Sindsdien nooit meer in de buurt daarvan gekomen.
Ik was toen de allertraagste van de klas en toch is dit nog altijd mijn PR :)

Dus ik haal amper/helemaal géén 20km/u zelfs niet op topsnelheid

Natuurlijk als ik er specifiek voor train ga ik véél sneller kunnen lopen op de 100 meter hé, maar het is duidelijk: Ik heb 0% talent om echt snel te lopen.

toen ik 16 jaar was
Op die leeftijd was 100m de enige discipline waar iets van bakte. Mede omdat ik gewoon langere benen had dan mijn klasgenoten, alle andere loop disciplines vielen wat tegen :laugh:

Mocht ik tegen m'n leerkracht van toen zeggen dat ik nu HM's loop zou die van z'n stoel vallen..

Heb de indruk dat er wel redelijk wat zijn die Antwerp Night marathon hebben aangevinkt in de agenda.

Bon, ik ga er ook voor (vorig jaar geblesseerd gevallen in juni dus dat jaartje uitstel was geen drama)

Ben eens benieuwd wat het zal geven. :)

Heb de indruk dat er wel redelijk wat zijn die Antwerp Night marathon hebben aangevinkt in de agenda.

Bon, ik ga er ook voor (vorig jaar geblesseerd gevallen in juni dus dat jaartje uitstel was geen drama)

Ben eens benieuwd wat het zal geven. :)

Vissen ze niet wat in de 10 Miles vijver? Nog nooit van deze wedstrijd gehoord.

Klinkt wel tempting voor de eerste volledige marathon, misschien tikkeltje te kort dag gezien de blessure maar in het slechtse is een HM ook goed natuurlijk.

Aan welk tempo lopen jullie intervals?
Meestal loop ik:
Korte loopjes rond 4:45 (150bpm)
Lange duurloop rond 5:00 (145bpm)
Intervals van 4 a 5min rond 4:00 (165bpm)

Je loopt je lange duurlopen aan 12 per uur an je intervals aan 15 per uur. Het ene strookt niet met het andere, en op het eerste zicht loop je je duurloop te snel.

Je loopt je lange duurlopen aan 12 per uur an je intervals aan 15 per uur. Het ene strookt niet met het andere, en op het eerste zicht loop je je duurloop te snel.
Daarom dat ik hier ff vraag hoe snel intervals dienen gelopen te worden...
Ik had eens gelezen dat intervals van 3 a 4min gelopen dienen te worden aan uw 10km pr tempo. Dus dit lijkt wel bijna te kloppen. En veel trager dan 5min a 5min10 zal vervelend lopen worden denk ik

Duurloop te snel, of intervals te traag :P

op zich niet echt een groot probleem. Wel niet super optimaal.

Ik had eens gelezen dat intervals van 3 a 4min gelopen dienen te worden aan uw 10km pr tempo. Dus dit lijkt wel bijna te kloppen. En veel trager dan 5min a 5min10 zal vervelend lopen worden denk ik
Troost u. Ik liep ook mijn duurlopen iets te snel in mijn topjaar 2017. Deze liep ik ook regelmatig rond 12km/u. Terwijl mijn intervals ook rond 15km/u zaten. Als je in vorm bent en na 15km lopen denk je: Pfff dit tempo gaat wel erg gemakkelijk! Dan had ik de neiging de volgende 15km lichtjes te pushen ;)

Of ik hiermee uiteindelijk tijd verloren heb op de marathon is moeilijk in te schatten. Ik liep toen 3u37 op de marathon (maar ik kon die dag +-3min sneller, ik heb het laten lopen wegens de teleurstelling dat 3u30 niet ging lukken).

Vissen ze niet wat in de 10 Miles vijver? Nog nooit van deze wedstrijd gehoord.
Normaal was er samen (in de ochtend, voor de 10miles) met de 10miles ook altijd een marathon sommige mensen deden beide mee, deze hebben ze nu afgesplits (om meer volk te trekken voor beide?).
Ofwel is deze een extra marathon naast de 10M en de marathon.

Normaal was er samen (in de ochtend, voor de 10miles) met de 10miles ook altijd een marathon sommige mensen deden beide mee, deze hebben ze nu afgesplits (om meer volk te trekken voor beide?).
Ofwel is deze een extra marathon naast de 10M en de marathon.

Vroeger werd de marathon effectief gelopen op dezelfde dag als de 10 miles. Nu hebben ze beide evenementen volledig afgesplitst. De dag van de 10 miles zal er in de toekomst dus geen marathon meer zijn. Het is niet zo dat er een extra marathon is bijgekomen (zou ook nogal absurd zijn).

Ze hebben er wel een halve marathon bijgenomen, waardoor ik nu dus 2x in Antwerpen vollenbak ga lopen.
Met ongeveer een maandje tussen valt dat perfect in te passen.

Niet vergeten dat je (hoogstwaarschijnlijk) een pak meer kilometers per week zal beginnen lopen. Wat nu een comfortabel tempo is kan dan te veel inspanning van je lichaam beginnen vragen en zich wreken. Hoe meer kilometers en hoe sneller je ze loopt, hoe meer risico op blessure ook.
Enfin, ik ben misschien een slechte raadgever want ik loop nooit met een schema. In elk geval heb je zeker de intrinsieke snelheid in de benen om 3:30 te lopen, de kunst zal zijn om de uithouding uit te bouwen. En dat doe je ook best door meer, maar tragere, kilometers te lopen.

Terug
Bovenaan