Algemene Loopthread

Trailberg gedaan vandaag. Was van december geleden dat ik nog eens meer dan 20km liep, door een aanslepende blessure waar ik eigenlijk nog altijd niet helemaal van verlost ben.
Beetje doorbijten laatste 7 km om het doel van sub 2u te halen, maar het lukte :) met goed 300 hoogtemeters nog wel tevreden met m'n 5'36"/km. Kudos aan de organisatoren om zo'n leuk parcours samen te stellen hier.

Goed gedaan! Altijd top om voor het eerst in een langere tijd weer een langere afstand af te leggen.

Na gisteren ben ik vandaag gewoon 45min gaan losfietsen en ik moet zeggen dat de benen al terug in orde aanvoelen. Op zich had ik vandaag eigenlijk al kunnen lopen als ik dat had willen doen.

Nu zit ik in de situatie dat ik nog 4 weken heb tot GTLC. De laatste 2 weken voor een 100mijl moet ik toch serieus wat rust inbouwen. Op zich kan ik dus nog 2 weken echt trainen en dan zal het voldoende moeten zijn.

Vandaag ook tot de vaststelling gekomen dat de Great Escape (100mijl) al een goede 3 weken na de TDS is. Als de TDS doorgaat , moet ik de GE dit jaar waarschijnlijk laten schieten. 145km met 9000hm in de Alpen gevolgd door 160km en 5500hm in de Ardennen is wat van het goede te veel, dan loop ik mijn lichaam de vernieling in.

Enfin, zeg nooit, nooit...

Die GTLC ziet er wel fantastisch uit. Zie mezelf nu wel geen 160km doen maar wie weet ooit eens de GT42.

Maakt niet uit e, niet iedereen moet 100 mijl trails gaan doen, dat vraagt nogal veel om dat tot een goed einde te brengen. Een +/- 40km trail is zeker voor de meesten weggelegd met een wat degelijke voorbereiding, dat zijn zeker mooie en haalbare doelen op middellange termijn.

Nog maar voor de tweede keer ga ik een zelfde loopschoen opnieuw kopen. Rincon 2 voor 100 euro op alltricks. Ook al gaan ze misschien maar 600km mee, ik vind het een super allround schoen. Comfort en toch geschikt voor wat tempo werk.

De andere schoenen die ik opnieuw gekocht heb, zijn de Adidas Adizero Adios 4 voor 90 euro.

Geen schrik Karry, de altra's komen er op termijn nog.

Nog maar voor de tweede keer ga ik een zelfde loopschoen opnieuw kopen. Rincon 2 voor 100 euro op alltricks. Ook al gaan ze misschien maar 600km mee, ik vind het een super allround schoen. Comfort en toch geschikt voor wat tempo werk.

De andere schoenen die ik opnieuw gekocht heb, zijn de Adidas Adizero Adios 4 voor 90 euro.

Geen schrik Karry, de altra's komen er op termijn nog.

Helemaal vergeten dat ik nog moest terugkomen op uw vraag ivm Altra wegschoenen, met dat gedoe zaterdag helemaal vergeten excuses!

Hierbij toch nog even mijn tips, puur gebaseerd op eigen ervaringen. Altra is dus zoals geweten altijd 0 drop en met een brede voorvoet zodat uw tenen mooi natuurlijk kunnen splayen/splitsen bij impact. Dat neemt echter niet weg dat ze, in tegenstelling tot wat velen denken, schoenen hebben met een meer minimalistische insteek (weinig demping) tot schoenen die eruitzien als een Hoka demping met dikke midsole.

Persoonlijk ben ik geen fan van hun schoenen met veel demping, type Torin en vooral Paradigm omdat die zeer log aanvoelen. Ik gebruik zelf de Paradigm voor super trage recuploopjes, maar die zou ik niet opnieuw kopen en aanraden.

Waar het veel interessanter wordt, is wanneer je kijkt naar hun schoenen met wat minder demping en dan vooral de Escalante. Ik heb zelf versies 1 + 1,5 en 2. Om het gemakkelijk te maken telt Altra bij hun nieuwe modellen altijd op met 0,5 punt, waarbij elk volledig cijfer normaal wat meer wijzigingen heeft. De Escalante 1 is de beste wegschoen ooit gemaakt, punt, maar die kan je niet meer krijgen. Versie 1,5 is dikke rommel, maar vind je gelukkig ook niet meer. Versie 2 is geweldig, nog altijd redelijk minimalistisch, maar iets stabieler dan versie 1. Versie 2,5 is zeer gelijkaardig aan versie 2 en ik denk dat versie 3 er nu zit aan te komen, maar die ken ik niet. Versie 2 en versie 2,5 mag je gerust als gelijk bezien en 1 van die twee vind je zeker aan een lage prijs (o.a. op alltricks).

Recent hebben ze ook de Rivera uitgebracht, zelf nog niet getest, maar volgens maten is dat een ideale wedstrijdschoen voor de marathon, maar dat heb je niet nodig denk ik.

Concreet zou ik u dus aanraden om de Escalante 2 of 2,5 te kopen. Dat is gewoon hun beste wegschoen en de perfecte introductie tot hun wondere wereld. Alleen
Zien dat je echt rustig opbouwt daarmee omdat die veel minder demping hebben dan wat jij al hebt + geen drop in vergelijking met uw andere schoenen die een hogere drop hebben.

@Karry98 amai, straf gedaan!
Van zo een tijd op een 100km kan ik enkel dromen ze ;)

Ik heb gisteren de Houffa Trail gedaan (53km en 1800hm). Gevoel zat veel beter dan op trail de la Soupe 2 weken geleden, maar opt einde waren m'n benen echt wel weer op ze. Direct van begin wel rustig aangepakt, het enige dat telde was de finish. Op alle bergen gewandeld. Zeer mooie natuur met goed weer (buiten de 5min hagel dan mss, alhoewel dat ook iets had en ik toen m'n benen iets minder voelde ;))

Voor de grizzly heb ik nog wat werk aan m'n benen, maar ik heb nog tijd :)

@Karry98 amai, straf gedaan!
Van zo een tijd op een 100km kan ik enkel dromen ze ;)

Ik heb gisteren de Houffa Trail gedaan (53km en 1800hm). Gevoel zat veel beter dan op trail de la Soupe 2 weken geleden, maar opt einde waren m'n benen echt wel weer op ze. Direct van begin wel rustig aangepakt, het enige dat telde was de finish. Op alle bergen gewandeld. Zeer mooie natuur met goed weer (buiten de 5min hagel dan mss, alhoewel dat ook iets had en ik toen m'n benen iets minder voelde ;))

Voor de grizzly heb ik nog wat werk aan m'n benen, maar ik heb nog tijd :)

Goed te horen dat je ervan hebt genoten, fenomenaal parcours 😍. Groot gelijk dat je uw tijd hebt genomen. Voor de Grizzly heb je inderdaad nog zeer veel tijd, zeker ook niet vergeten dat dat parcours 100x gemakkelijker is dan de Houffatrail en de trail de la Soupe.

Zelf vandaag alweer 18km gelopen, 2 dagen na de 100km en de benen voelen alweer min of meer in orde aan. De opgebouwde vermoeidheid zal er sowieso in blijven zitten tot de taper voor de GTLC, dat neem ik er wel bij.

KUL voor @Karry98

E0eWqBZX0AcvpiJ

Het was letterlijk onmogelijk om een slechtere timing te hebben, enkele dagen voor de GTLC (100mijl). Ik heb al domme dingen gedaan in mijn leven, maar dit is zelfs voor mij een brug te ver. Wel zeer jammer, want had graag deelgenomen.

Merci voor de tip in ieder geval!

ah de Chiel, zelf geen slechte loper voor DCLA dacht ik en bekend in het loopcircuit binnen Hageland ;-)

Wat schoenen betreft, ben nu zelf met mijn rode Speedgoats aan 1500km geraakt. Normaal gaan ze bij mij ook weg op 1000km of daaromtrent.
Maar deze blijven gewoon zeer lekker zitten . Vreemd hoe je dat soms kan hebben, terwijl je dan met zijn opvolger veel minder dat gevoel krijgt.
Dringend tijd dat ik me eens nieuwe kledij koop en nieuwe schoenen, horloge is ook al maanden zo goed als dood waardoor ik met gsm lig te lopen als ik iets wil registreren.
De vreemde bijwerking van al een ganse tijd tegen mn zin te lopen is dat ik weer sneller word. De 'het hangt mijn voeten uit, dat ik maar snel thuis ben' helpt daarbij om sneller te lopen ;-). Loop nu rond de 70km max per week itt eerste helft van 2020 waarbij ik toen op 135km gemiddeld uitkwam en alle zin in lopen ermee ben verloren. Kan raar overkomen maar je kan nog steeds elke dag lopen ook al heb je er nooit zin in (aangezien ik vet nog meer haat dan lopen )

dit gezegd zijnde, weer een ganse dag Teamsopl voor de boeg, leuk ...

Gisteren Runners’ Lab gedaan, wou iets om af te wisselen met mijn Ghost 13’s nu de 12’s op zijn. 6 paar schoenen getest en imo kwam niets in de buurt kwam van de Ghost 12/13. Omdat ik bang ben dat ik die té gewoon word (het zijn mijn 1e en 2e paar loopschoenen) wou ik sowieso een andere schoen wou om mee af te wisselen, uiteindelijk voor de Mizuno Wave Skyrise 2 gegaan. Achteraf nog 5km mee gaan lopen … geen slechte gevoel, maar ik vind de Ghosts toch veel beter aanvoelen.

Ga nu effe moeten doorbijten met die schoenen, hopelijk zorgen ze er voor dat ik gewend raak aan ‘wat anders’.

Laatst bewerkt:
Gisteren Runners’ Lab gedaan, wou iets om af te wisselen met mijn Ghost 13’s nu de 12’s op zijn. 6 paar schoenen getest en imo kwam niets in de buurt kwam van de Ghost 12/13. Omdat ik bang ben dat ik die té gewoon word (het zijn mijn 1e en 2e paar loopschoenen) wou ik sowieso een andere schoen wou om mee af te wisselen, uiteindelijk voor de Mizuno Wave Skyrise 2 gegaan. Achteraf nog 5km mee gaan lopen … geen slechte gevoel, maar ik vind de Ghosts toch veel beter aanvoelen.

Ga nu effe moeten doorbijten met die schoenen, hopelijk zorgen ze er voor dat ik gewend raak aan ‘wat anders’.

Houd ook wel in gedachten dat sommige schoenen echt een “break-in” periode nodig hebben en daardoor niet meteen aangenaam voelen, zeker als je die niet gewoon bent. Een nieuw paar Altra Escalante is bvb direct super comfortabel, daarmee loop ik meteen 20+km aan 4:30 al ik wil. De Altra Paradigm voelt dan weer pas goed aan na dik 70km.

@Ultra100 Ik kan mij perfect inbeelden dat je door constant 135km per week te lopen de zin volledig verliest. Ik loop nu ook minder dan vorig jaar deze periode (toen wel lockdown). Ik loop nu 100 à 120km per week en dat is goed zo. Ook veel meer afwisseling: lange tochten in de Ardennen, snellere trainingen op de weg, enz.

ah de Chiel, zelf geen slechte loper voor DCLA dacht ik en bekend in het loopcircuit binnen Hageland ;-)

Wat schoenen betreft, ben nu zelf met mijn rode Speedgoats aan 1500km geraakt. Normaal gaan ze bij mij ook weg op 1000km of daaromtrent.
Maar deze blijven gewoon zeer lekker zitten . Vreemd hoe je dat soms kan hebben, terwijl je dan met zijn opvolger veel minder dat gevoel krijgt.
Dringend tijd dat ik me eens nieuwe kledij koop en nieuwe schoenen, horloge is ook al maanden zo goed als dood waardoor ik met gsm lig te lopen als ik iets wil registreren.
De vreemde bijwerking van al een ganse tijd tegen mn zin te lopen is dat ik weer sneller word. De 'het hangt mijn voeten uit, dat ik maar snel thuis ben' helpt daarbij om sneller te lopen ;-). Loop nu rond de 70km max per week itt eerste helft van 2020 waarbij ik toen op 135km gemiddeld uitkwam en alle zin in lopen ermee ben verloren. Kan raar overkomen maar je kan nog steeds elke dag lopen ook al heb je er nooit zin in (aangezien ik vet nog meer haat dan lopen )

dit gezegd zijnde, weer een ganse dag Teamsopl voor de boeg, leuk ...
Als je het lopen zo moe bent.. ga dan fietsen of een andere sport doen bv.. keuze genoeg denk ik ;-)

Ik plan dit weekend naar de Ardennen te gaan, niet ver van Houffalize. Iemand toevallig een gpx-bestand voor een mooie trailroute in die regio? Afgelopen weekend was daar zeker de Houffa Trail? Aangezien ik maar een beperkte trailervaring heb, mogen de kilometers nog beperkt blijven (15 à 25km). Via komoot heb ik de indruk dat ik vooral op de grotere wegen daar blijf steken. :unsure:

Ik plan dit weekend naar de Ardennen te gaan, niet ver van Houffalize. Iemand toevallig een gpx-bestand voor een mooie trailroute in die regio? Afgelopen weekend was daar zeker de Houffa Trail? Aangezien ik maar een beperkte trailervaring heb, mogen de kilometers nog beperkt blijven (15 à 25km). Via komoot heb ik de indruk dat ik vooral op de grotere wegen daar blijf steken. :unsure:

Je kan altijd de 25km van de Houffatrail doen? Het voordeel van de Houffatrail is dat het van Sportevents is en dus niet extreem technisch of moeilijk is, maar dat je toch de nodige hoogtemeters en pracht hebt. Ik heb de gpx van 2020 net even opgezocht en die is 24km lang met +/- 800hm, dik te doen dus.

Anders kan je ook altijd meer richting het stuwmeer van Nisramont/Engreux gaan lopen. Prachtig daar! Je hebt daar bvb al gewoon de wandeling rond het stuwmeer, 13km en 400hm of zoiets, zeer gevarieerd en mooi, wel populair.

Als het een beetje extremer mag zijn kan ik u het mooiste van het mooiste aanbieden met routes die gebaseerd zijn op de Tharée trail. Dan mag je wel niet bang zijn van redelijk wat off trail gedoe, river crossing, zeer steile klimmen en meer hoogtemeters. Dan zit je aan 26km met 1200hm of zoiets. Loodzwaar en je zal veel moet wandelen, maar super wild, mega rustig en veeeeeel mooier dan de Houffatrail.

Je kan altijd de 25km van de Houffatrail doen? Het voordeel van de Houffatrail is dat het van Sportevents is en dus niet extreem technisch of moeilijk is, maar dat je toch de nodige hoogtemeters en pracht hebt. Ik heb de gpx van 2020 net even opgezocht en die is 24km lang met +/- 800hm, dik te doen dus.

Anders kan je ook altijd meer richting het stuwmeer van Nisramont/Engreux gaan lopen. Prachtig daar! Je hebt daar bvb al gewoon de wandeling rond het stuwmeer, 13km en 400hm of zoiets, zeer gevarieerd en mooi, wel populair.

Als het een beetje extremer mag zijn kan ik u het mooiste van het mooiste aanbieden met routes die gebaseerd zijn op de Tharée trail. Dan mag je wel niet bang zijn van redelijk wat off trail gedoe, river crossing, zeer steile klimmen en meer hoogtemeters. Dan zit je aan 26km met 1200hm of zoiets. Loodzwaar en je zal veel moet wandelen, maar super wild, mega rustig en veeeeeel mooier dan de Houffatrail.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Vallen die gpx-files achteraf ergens te vinden of is dat enkel bij inschrijving... Want dan kom ik te laat :D

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Vallen die gpx-files achteraf ergens te vinden of is dat enkel bij inschrijving... Want dan kom ik te laat :D

Die van de Houffatrail vind je online, maar kan ik u ook bezorgen indien nodig. Die wandeling rond het stuwmeer van Nisramont is aangegeven, daar heb je geen gpx voor nodig. De gpx van La Tharée kan ik u ook bezorgen, maar als je die zou doen geef ik u nog wel wat feedback omdat je daar op bepaalde punten een beetje moet oppassen.

Terug
Bovenaan