Algemene Loopthread

Zone 2 is tegenwoordig goed haalbaar (145/165BPM). Lager dan 145 is moeilijk, ook omdat (denk ik) de efficiëntie daalt bij heel traag lopen.
Of ik nu 8min/km of 6min30/km loop, hartslag zal daar altijd tussen de 140-145 liggen.

Er zijn uiteraard ook andere factoren zoals vermoeidheid, slecht slapen, slechte dag hebben, mentaal (piekeren waardoor hartslag stijgt),...

/begin rant

Grrr.

Ik ben 2 weken weggeweest en heb toen niet gelopen. Ik heb op verlof wel 3 keer per week een sessie met weerstandsbanden van gemiddeld 45 minuten gedaan om op z'n minst m'n spieren niet te laten 'aftakelen' omdat ik weet dat ik van glas ben.

Terug van verlof begon ik weer te lopen, met telkens een dag tussen, en zonder andere activiteiten (terwijl ik voorheen 6 dagen per week sportte). Dat ging allemaal wel. Het ging in het begin niet vlot (stukgaan op wat normaal hersteltempo is), maar so be it. Na 3 keer was m'n lichaam er terug aan gewend en ging het weer zo vlot als voorheen.

Dinsdag, daags na een rustdag, wanneer ik 10 dagen terug was van verlof, kon ik 's ochtends plots niet op m'n linkervoet steunen terwijl ik afgelopen 10 dagen van niks last had. :sarcastic:

Nu zit ik hier dus met hielspoor. Hopelijk is het snel voorbij, want ik ben het stilzitten nu al beu. Ik heb de omliggende spieren, zoals aangeraden wordt, de laatste dagen gemasseerd en gestretcht. Zaterdag en zondag ga ik alvast fietsen om actief te blijven.

Het doet ook enkel 's ochtends echt pijn. Zodra ik een paar stappen gezet heb, voel ik het amper nog. Dan is het een dag lang mezelf inhouden en niet te veel steunen op een voet die eigenlijk geen pijn doet. Tegen de avond heb ik dan telkens het gevoel dat het oké is en na een nacht rusten wel over zal zijn, maar 's ochtends is het telkens hetzelfde liedje.

/end rant

Hier pikt het beter en beter op. De weken met Trenara, inclusief wekelijkse tempoduurloop en intervallenloop, beginnen toch vruchten op te leveren. Ik sta conditioneel duidelijk nog wel minder ver dan ik vorig jaar op dit ogenblik stond, maar toen lag de marathon ook wel 3 weken vroeger. Ik denk niet dat ik op hetzelfde niveau Rotterdam zal kunnen lopen als vorig jaar Gent, maar na het moelijke jaar vorig jaar en de zware impact van Covid ben ik wel heel positief gestemd. Ik ben voor mezelf m'n verwachtingen wat aan het managen :)

Wel al een tweetal kg kwijt ook ondertussen en als ik ook daar nog een paar kg rustig kan kwijtspelen tijdens de trainingsperiode, gaat dat ook wel meer vertrouwen geven.

Na dagen te vullen met reviews te lezen en 101x op het punt te staan nieuwe loopschoenen te kopen heb ik er eindelijk besteld. Na een tijdje zie je het bos niet meer door de bomen. En dan pik je in op die éne slechte commentaar waar je denkt: toch maar niet.
Het is nu een Brooks hyperion tempo en een adidas adios 7. Geen idee of deze schoenen nu eigenlijk zijn wat ik wil. Uiteindelijk heb ik nu maar 1 paar schoenen en ik wou een snelle (wedstrijd)schoen. Beetje overpronatie dat ik heb zorgt ervoor dat ik telkens twijfelde aan mijn keuze..

Hier pikt het beter en beter op. De weken met Trenara, inclusief wekelijkse tempoduurloop en intervallenloop, beginnen toch vruchten op te leveren. Ik sta conditioneel duidelijk nog wel minder ver dan ik vorig jaar op dit ogenblik stond, maar toen lag de marathon ook wel 3 weken vroeger. Ik denk niet dat ik op hetzelfde niveau Rotterdam zal kunnen lopen als vorig jaar Gent, maar na het moelijke jaar vorig jaar en de zware impact van Covid ben ik wel heel positief gestemd. Ik ben voor mezelf m'n verwachtingen wat aan het managen :)

Wel al een tweetal kg kwijt ook ondertussen en als ik ook daar nog een paar kg rustig kan kwijtspelen tijdens de trainingsperiode, gaat dat ook wel meer vertrouwen geven.

Ik had dat gevoel deze week ook, staat nog een leuke tempoduurloop van 25k op de planning dit weekend maar nu zit ik al twee dagen met onze jongste in de kliniek.

Hopelijk kan ik hem zondag nog afwerken want die 25km was bij m'n vorige marathon trainingsplan het punt waar ik volledig door het ijs gezakt ben. Het is dus principe kwestie :D

Laatst bewerkt:
Ik had dat gevoel deze week ook, staat nog een leuke tempoduurloop op de planning dit weekend maar nu zit ik al twee dagen met onze jongste in de kliniek.

Hopelijk kan ik hem zondag nog afwerken want die 25km was bij m'n vorige marathon trainingsplan het punt waar ik volledig door het ijs gezakt ben. Het is dus principe kwestie :D

Ai, eerst al veel beterschap gewenst daar! Die lange duurlopen geven inderdaad wel wat vertrouwen als ze goed gaan. Ben je met Trenara bezig? Dan komt er een tweetal weken voor je marathon ook nog een simulatietraining. Dat kan ook nog veel vertrouwen geven :)

Trenara geeft me hier wel nogal funky schema eerlijk gezegd. Ik had voor mijn marathonschema de LSDs bekeken en het viel me op dat er nauwelijks LSDs tussen zaten van meer dan 18km. Blijkt dat in maart er meerdere lange duurlopen van 28K op donderdag staan ingepland... Ik moet wel werken he Trenara, hoe moet ik dat in godsnaam bolwerken.
Dat wordt dan wel wat schuiven dat die op zondag vallen. Wat dan weer weekendjes van 40+ km betekent :)

Dat wordt dan wel wat schuiven dat die op zondag vallen. Wat dan weer weekendjes van 40+ km betekent :)

Dat is dus wat je in feite niet moet doen. Het heeft een reden waarom die zo verspreid staan natuurlijk.
Met werk en time management is dat allemaal niet evident, dat is begrijpelijk. Maar je moet toch proberen maximaal die spreiding te handhaven en niet door gebrek aan tijd maar gaan schuiven om toch uw totale trainingsbelasting te halen.
TSS is niet alleen belangrijk, de verdeling van die TSS is net zo belangrijk.

Dat is dus wat je in feite niet moet doen. Het heeft een reden waarom die zo verspreid staan natuurlijk.
Met werk en time management is dat allemaal niet evident, dat is begrijpelijk. Maar je moet toch proberen maximaal die spreiding te handhaven en niet door gebrek aan tijd maar gaan schuiven om toch uw totale trainingsbelasting te halen.
TSS is niet alleen belangrijk, de verdeling van die TSS is net zo belangrijk.

Valt wel mee hoor, het gaat ook maar om trage kilometers en ik heb de voorbije jaren geleerd dat ik die wel goed verteer. Ik heb sowieso al steevast 2 loopjes op zaterdagochtend en zondagochtend ingepland staan, dat lukt dan wel.

Indien ik niet schuif ga ik die altijd moeten skippen en daar ga ik slechter uitkomen.

Ik denk dat je beter dan je 2de 'kortere' loopje gewoon verzet. Je mag de impact van zo'n lange duurlopen voor je lichaam echt niet onderschatten. Plan dan gewoon een rustdag in erna of een herstelloopje van max 45 min in zone 1.

Ik ben het met iedereen hier zowel akkoord als niet akkoord. Ik zou zelf ook proberen een spreiding te zoeken. Langs de andere kant geloof ik ook wel iemand die al jaren loopt als die zegt dat die geen probleem heeft met weekends van 40+km.

Op zich is een weekend met 40 rustige kilometers ook niet zo extreem als ge al jaren loopt. Ik ken ook volk dat in opbouw naar een marathon of ultra 160+km/week loopt, uiteraard na jaren opgebouwd te hebben. Dan zit je gemiddeld al boven de 40km per 2 dagen. 😅

Langs de andere kant geloof ik ook wel iemand die al jaren loopt als die zegt dat die geen probleem heeft met weekends van 40+km.

Jaren loopt is relatief. Eniac loopt 3 jaar max.
Dat is normaal het moment waarop je begint na te denken over het lange werk, dat je misschien de overstap van 10mijl of halve marathon naar de marathon maakt.

Cru gezegd weet een loper niet wat rustig is. Ik heb mij nu de laatste twee jaar iets meer toegelegd op het fietsen en dat is ook een stuk noodgedwongen.
Maar nog meer ben ik tot het besef gekomen hoe belastend lopen wel niet is. Hartslag is één ding, de lichamelijke belasting is iets helemaal anders.

Zuiver lopen is in feite nefast. Je zou lopen altijd moeten combineren met een sport die minder belastend is. Je wilt aeroob uwzelf belasten en niet altijd uw pezen en spieren.
Daarbij is fietsen in feite ideaal, je belast uwzelf aeroob terwijl uw lichaam niet de impact van het lopen moet verwerken.
Lopen en af en toe lang lopen is nodig voor belastbaarheid te trainen, maar niet elke training moet belastend zijn.
triatleten kunnen niet zo goed lopen omdat ze veel lopen, maar omdat ze naast lopen ook gewoon veel fietsen en zwemmen waardoor je ook gewoon veel kan trainen.

Laatst bewerkt:
Ik apprecieer sowieso alle advies en na 3 jaar kan ik inderdaad niet bepaald de expert genoemd worden 🙂

Maar ondertussen is het wel al anderhalf jaar geleden dat ik mijn eerste marathon deed en dus loopjes van die lengte doe, en ik denk ondertussen dat ik het wel zo kan aanpakken. De genoemde loopjes liggen ook zowat in de piek van het schema en ik moet echt wel aan de kilometers raken, weken van 70K zijn al niet heel overdreven voor een marathon training en als ik daar nog eens 15K ga uithalen komt dat mentaal niet heel goed. Dus wissel ik een 15K in het weekend met die 28K.

Kun je in Trenara dan niet bepalen dat je lange duurlopen in het weekend vallen? Aangezien Trenara toch bedoeld is voor amateurlopers lijkt het me raar dat lange duurlopen standaard op een weekdag worden gepland. En zo maar een 15k omswitchen met een 28k in een trainingsprogramma zonder verdere aanpassingen lijkt me nooit een goed idee. Dan gaat het nut van een trainingsschema toch volledig verloren, dan kun je even goed zelf al je trainingen plannen.

5:50/km - HR 156 - 14,1km lang. Op het eerste zicht een duurloopke, maar door de slechte omstandigheden, was ik echt stik, maar dan ook stikkapot.

Bergop - bijna niet te doen, het was spekglad en ik schoof meer dan dat ik liep. Bergaf was de allertraagste km van alle 14, dat zegt ook al genoeg.
Ook veel tegenwind .. veel sluipverkeer .. al schaatsend was ik sneller geweest ...

Mijn knieën deden na de loopsessie veel pijn, nochtans had ik ditmaal geen korte broek aan dus aan de koude loog het niet. Maar de wegen lagen er zo slecht bij, ik kreeg echt enorm veel 'bumps' te verwerken. Ik voel wel dat ik helemaal niet geblesseerd ben, ik ben in orde, het waren gewoon kut omstandigheden.

Maar goed, ik heb het overleefd. Nu eerst mijn benen laten herstellen .. :tongue:

Laatst bewerkt:
Zuiver lopen is in feite nefast. Je zou lopen altijd moeten combineren met een sport die minder belastend is. Je wilt aeroob uwzelf belasten en niet altijd uw pezen en spieren
Nu ik ouder word merk ik, dat als ik veel train, dat mijn benen gewoon niet altijd meer mee willen. Dan zegt mijn HR: Allé sukkel, je kan nog zeker 20% harder lopen, je bent AMPER in zone 2 aan het lopen. Maar ik mag dan sleuren en trekken wat ik wil, als het training nummer 3 of 4 van de week is dan zeggen mijn benen: Fuck you, het gaat echt niet.

Vroeger had ik dat niet of veel minder .. Het is wel zo als ik slechte benen heb en ik blijf doorbeuken dan gaat het na een aantal km meestal wel beter (en nooit slechter)

Fietsen is in dat op zicht dan inderdaad misschien wel beter om even de benen los te schudden. Je conditie kan je ook met fietsen onderhouden of zelfs verbeteren en zo spaar je je pezen en spieren.

Laatst bewerkt:
Kun je in Trenara dan niet bepalen dat je lange duurlopen in het weekend vallen?

Ja dat is het net, ik stel in dat mijn LSDs op zondag moeten maar de uitwerking is niet helemaal dat 🙂

En zo maar een 15k omswitchen met een 28k in een trainingsprogramma zonder verdere aanpassingen lijkt me nooit een goed idee. Dan gaat het nut van een trainingsschema toch volledig verloren, dan kun je even goed zelf al je trainingen plannen.
Uit ervaring: Trenara vraagt je zelf op welke dagen je welke training wil, en de resulterende trainingen verschillen eigenlijk niet echt (enkel dat ze op de dagen vallen die jij instelt). Het gaat hem dan vooral om je lichaam aan kilometrages te laten wennen op rustig tempo.

De intervaldag moet best wel gepaard gaan met een rustdag voor en na, en dat blijft zo. En door te switchen leg ik de tempoduurloop op donderdag, dus ook met rustdag voor en na.

Ik denk echt niet dat voor die 2-3 keer er een wezenlijk verschil gaat zijn. Ik kom het wel melden met een mes culpa als het toch slecht afloopt 🙂

Deze ochtend training afgewerkt van 8x1km aan tempo tussen 3:34 en 3:42. Nu ongeveer 1 maand na m'n coronabesmetting niet echt veel last meer. Conditie en snelheid moeten nog wat terugkomen, maar dat komt eerder doordat ik me in november+ december vooral op krachttraining gefocust heb.

Geen idee of ik binnen 7 weken een tempo van 3:47 een 1u20 ga kunnen volhouden :unsure:

Deze ochtend training afgewerkt van 8x1km aan tempo tussen 3:34 en 3:42. Nu ongeveer 1 maand na m'n coronabesmetting niet echt veel last meer. Conditie en snelheid moeten nog wat terugkomen, maar dat komt eerder doordat ik me in november+ december vooral op krachttraining gefocust heb.

Geen idee of ik binnen 7 weken een tempo van 3:47 een 1u20 ga kunnen volhouden :unsure:
Had je dan een stukje weg zonder spekglad ijs, of liep je overdekt? Want anders lig je toch met je smoel tegen de grond aan dat tempo? :unsure:

Ik heb die snelheid niet, maar had ik gisteren of vandaag gelopen aan full speed, zonder ermee te lachen, ik had letterlijk op mijn bakkes gelegen.

Waarom specifiek gevaarlijk voor blessures?
Het is zinloos te lopen op Vaporflys aan die snelheid. Maar dat je door er traag tof trager) mee te lopen, plots een grotere kans hebt op blessures ontgaat mij toch ook. :tongue:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan