Algemene Loopthread

De voorbereiding op een goede nachtrust en vlot inslapen start vanaf de moment dat ge opstaat. Er worden doorgaans veel goede tips gegeven, maar het belang van zonlicht in de ochtend (vitamine D) wordt zelden gegeven. Gewoon al eens twintig minuutjes buiten zijn in de voormiddag helpt al enorm om je lichaam goed wakker te krijgen en in de juiste cyclus te krijgen zodat je 's avonds vlot kan slapen.

Het effect is natuurlijk niet same day merkbaar, maar op de lange termijn zeker wel.
 
Paar uur voor het slapen gaan niet meer eten en geen alcohol meer drinken is voor de mij wel de grootste factor geweest op m'n nachtrust. Als ik nu nog eens wat drink (Tijdens de feesten bv) dan slaap ik archislecht.
 
Wat ook erg belangrijk is -zeker als je veel zweet tijden het lopen- is voldoende zout in nemen. (en water, maar zout wordt wel eens vergeten)
Als je te weinig zout in je lichaam hebt dan mag je nog liters water drinken, dat water neem je dan niet voldoende meer op.
Voorts leidt een te kort aan zout tot een te lage bloeddruk. En dat is dan ook weer nefast voor uw nachtrust.

Ik hoor mensen al zeggen: Als je normaal eet heb je sowieso voldoende zout binnen.
Dat is waar, maar als je veel sport en daardoor ook veel zweet (en zout verliest), dan kan het dus gebeuren dat de normale dagelijkse hoeveelheid toch niet voldoende is.
 
Laatst bewerkt:
Mensen hier die (chronisch) last hebben van pijn/blokkages aan onderrug, gelinkt aan het lopen?

Heb nu voor de zoveelste keer last van de onderrug, en ben vrij zeker dat het NIET van het lopen is, omdat ik vaak beter ben indien ik er mee ga lopen (komt losser, en doet vervolgens minder pijn).

Ik fitness ook nog maar vermijd eventuele oefeningen die nefast zijn voor onderrug (squat, deadlift) omdat ik daar geen correcte training voor heb gehad (en dus ook de houding niet perfect ken). Lijkt me logischer dat het daaraan ligt, maar nu lees ik her en der dat veel lopen toch ook een impact heeft op de onderrug en eventuele blokkages.

(Ik liep in 2021 ongeveer 2500km, en vorig jaar net boven de 2000km)
 
Mensen hier die (chronisch) last hebben van pijn/blokkages aan onderrug, gelinkt aan het lopen?

Heb nu voor de zoveelste keer last van de onderrug, en ben vrij zeker dat het NIET van het lopen is, omdat ik vaak beter ben indien ik er mee ga lopen (komt losser, en doet vervolgens minder pijn).

Ik fitness ook nog maar vermijd eventuele oefeningen die nefast zijn voor onderrug (squat, deadlift) omdat ik daar geen correcte training voor heb gehad (en dus ook de houding niet perfect ken). Lijkt me logischer dat het daaraan ligt, maar nu lees ik her en der dat veel lopen toch ook een impact heeft op de onderrug en eventuele blokkages.

(Ik liep in 2021 ongeveer 2500km, en vorig jaar net boven de 2000km)
Ik heb sinds een goed jaar ook last van m'n onderrug, voornamelijk rechts. En dat probleem zit, volgens m'n kinesist, niet in m'n onderrug maar in m'n bil/heup. Heb er ook meer last van door niet te lopen, dan wel.
 
Mensen hier die (chronisch) last hebben van pijn/blokkages aan onderrug, gelinkt aan het lopen?

Heb nu voor de zoveelste keer last van de onderrug, en ben vrij zeker dat het NIET van het lopen is, omdat ik vaak beter ben indien ik er mee ga lopen (komt losser, en doet vervolgens minder pijn).

Ik fitness ook nog maar vermijd eventuele oefeningen die nefast zijn voor onderrug (squat, deadlift) omdat ik daar geen correcte training voor heb gehad (en dus ook de houding niet perfect ken). Lijkt me logischer dat het daaraan ligt, maar nu lees ik her en der dat veel lopen toch ook een impact heeft op de onderrug en eventuele blokkages.

(Ik liep in 2021 ongeveer 2500km, en vorig jaar net boven de 2000km)
Mijn onderrug voelt ook beter als ik voldoende loop.

Niet voor iedereen een hulp, maar deze oefeningen waren verrassend effectief :




Eens je fysiek het opzet voelt van elke oefening kan je dat zelf wel incorporeren in je workout en opwarming.
 
Ik heb sinds een goed jaar ook last van m'n onderrug, voornamelijk rechts. En dat probleem zit, volgens m'n kinesist, niet in m'n onderrug maar in m'n bil/heup. Heb er ook meer last van door niet te lopen, dan wel.
Dat is hetgeen ik vreemd blijf vinden, als het zou veroorzaakt worden door lopen dan zou lopen niet per se beter mogen aanvoelen dan niet lopen? :unsure:
Vorige week 2x naar kine geweest, die een blokkage voelde en dus probeerde kraken. Laatste keer was dat wat ik nodig had, deze keer deed het meer pijn de dagen erna dan er voor, en is het enkel beter wanneer ik ga lopen..

Misschien toch maar eens naar de dokter gaan voor een foto.
 
Wat ook erg belangrijk is -zeker als je veel zweet tijden het lopen- is voldoende zout in nemen. (en water, maar zout wordt wel eens vergeten)
Als je te weinig zout in je lichaam hebt dan mag je nog liters water drinken, dat water neem je dan niet voldoende meer op.
Voorts leidt een te kort aan zout tot een te lage bloeddruk. En dat is dan ook weer nefast voor uw nachtrust.

Ik hoor mensen al zeggen: Als je normaal eet heb je sowieso voldoende zout binnen.
Dat is waar, maar als je veel sport en daardoor ook veel zweet (en zout verliest), dan kan het dus gebeuren dat de normale dagelijkse hoeveelheid toch niet voldoende is.

Ik zweet gelijk een rund :) Heb er eigenlijk nog nooit aan gedacht om extra zout in te nemen.

Ik vind dat nog wel een goed onderwerp. Ik zweet veel en zelfs bij rustige korte loopjes bij koude temperaturen proef ik het zout op mijn gezicht wanneer ik terug thuis ben.

Zijn er zaken die je dan best doet? Zowel door de week als bvb tijdens marathon?
Tips zeker welkom.
 
Ga je lopen (kort) voor het slapen?
Ik merk namelijk dat als ik 's avonds ben gaan lopen, dit best niet te laat inplan omdat ik anders moeilijk in slaap val.
Op andere momenten nooit last van

Dat soort zaken is zo persoonlijk he.

Sinds ik loop (ondertussen meer dan 10 jaar) slaap ik veel beter. 98% van de tijd moet ik mij maar in bed leggen en 2 minuten later slaap ik al. Ik kan perfect 's avonds gaan lopen, tien minuten later in bed liggen, en ik val ook gewoon direct in slaap.
Denk nu wel dat ik een wat atypisch lichaam heb. Hoe meer ik sport hoe minder ik behoefte heb om te eten (ik moet mezelf dus verplichten). Heb 100 kilometer gelopen op een granolareep, twee tassen bouillonsoep, handvol nootjes en wat druivensuiker. Ik kan perfect opstaan om dan 3 uur te lopen op een nuchtere maag. Etc.

Conclusie: laat die algemene regels voor wat ze zijn. Elk lichaam is anders en met de jaren leer je hoe je eigen lichaam reageert. Ik heb één keer voor een marathon zo'n carbo-loading schema gevolgd en tijdens de marathon had ik dan last van mijn maag omdat dat eigenlijk anders is dan mijn gewone eetpatroon.
 
Ik vind dat nog wel een goed onderwerp. Ik zweet veel en zelfs bij rustige korte loopjes bij koude temperaturen proef ik het zout op mijn gezicht wanneer ik terug thuis ben.

Zijn er zaken die je dan best doet? Zowel door de week als bvb tijdens marathon?
Tips zeker welkom.
Het komt er vooral op aan om voldoende te hydrateren in warm weer. Serieus zweten staat niet meteen gelijk aan een "zoutige" zweter maar het kan zeker geen kwaad om bij langere inspanningen toch voldoende elektrolyten te supplementeren.
Je kan steeds het trucje doen met wegen voor & na je inspanning. Al is dat niet 100% waterproof uiteraard... Ik meen me te herinneren dat je per gram glycogeen 3 gram water vast houdt in je lichaam. Dus ook al zou je niet zweten in theorie ga je toch zakken in gewicht gezien je ook glycogeen verbruikt. Het wegen voor en na kan wel een goede indicatie geven uiteraard. Ben je na een uur lopen meer dan een halve kg lichter dan heb je volgens mij te weinig gehydrateerd. Ben je vb. bij een 4 uur rit met de fiets slechts 0,5Kg lichter dan valt dit best wel mee. Alles in zijn context te bekijken.
Ook proberen doorheen de dag voldoende zout te eten. De mythe dat je van zout verhoogde hartkwalen hebt, denk dat dit al lang doorprikt is... Is voldoende bewijs op vandaag die het tegenovergestelde beweert.

Hier vanochtend reeds 1h20 op Z2 gefietst op zwift & vanavond nog eens 6X800 T10 lopen de piste. is al een eindje geleden, zal geen deugd doen! Morgen dan weer in mijn studieverlof 2H30 Z2 gepland. Om als amateursporter aan 10h te komen mag je toch best wel al wat uitsteken in de winter...
 
Trouwens voor de mensen die zich wat willen verdiepen in de science achter het sporten: Het boek "Peak" van Dr Marc Bubbs vind ik persoonlijk een grote aanrader. Komen bijzonder veel bruikbare tips & achtergrondinformatie over terug. Hij heeft ook een top podcast "The performance nutrition podcast". Persoonlijk voor mij de grootste bron van informatie geweest & nog steeds..
 
Dat is hetgeen ik vreemd blijf vinden, als het zou veroorzaakt worden door lopen dan zou lopen niet per se beter mogen aanvoelen dan niet lopen? :unsure:
Vorige week 2x naar kine geweest, die een blokkage voelde en dus probeerde kraken. Laatste keer was dat wat ik nodig had, deze keer deed het meer pijn de dagen erna dan er voor, en is het enkel beter wanneer ik ga lopen..

Misschien toch maar eens naar de dokter gaan voor een foto.
Mss eens naar een osteopaat gaan die uw rug volledig onder handen neemt?
Toen ik vorige keer eens helemaal losgemaakt ben, mocht ik wel 3-4 dagen niet lopen van haar. En het kan wel wat pijn doen de dagen nadien omdat uw lichaam zich terug in z'n plooi moet 'zetten'.
 
Mss eens naar een osteopaat gaan die uw rug volledig onder handen neemt?
Toen ik vorige keer eens helemaal losgemaakt ben, mocht ik wel 3-4 dagen niet lopen van haar. En het kan wel wat pijn doen de dagen nadien omdat uw lichaam zich terug in z'n plooi moet 'zetten'.
Zoals al eerder gezegd heeft pijn aan uw rug niet altijd te maken met de rug.
Heel vaak is het een totaal ander onderdeel van uw lichaam dat fout zit waardoor uw rugspieren eronder lijden. In heel wat gevallen is het te wijten aan de benen, heupen of billen.

Een simpele onbalans of een knoop in uw bilspier kunnen ervoor zorgen dat je in onbalans loopt, dit onbewust compenseert en waardoor je uw rugspieren overbelast.
Dat het “beter” wordt door te lopen is niet altijd zo, dat kan zo voelen maar hierdoor kan je perfect die spieren gewoon nog extra overbelasten.

Een goeie sportkine waarbij je komt als loper met rugklachten begint eerst te voelen aan uw benen en werkt zo naar boven.
Doet een screening en zet u minstens voor 1u aan het werk met specifieke oefeningen.
En zet u vooral thuis aan het werk. En dat thuis werken en dus oefeningen doen dat moet je gewoon constant doen.
 
Eerste keer die Vaporfly's aan gehad.

Zelfs met mijn notoire merkenaversie moet ik wel zeggen dat dit helemaal anders aanvoelt.
Je loopt precies op wolkjes :smile:
 
En, iemand hier die zondag meedoet aan de Baloise Park Miles? Ik start normaal in de golf van 10u, denk dat ik meteen van start ga ook dan.
 
En, iemand hier die zondag meedoet aan de Baloise Park Miles? Ik start normaal in de golf van 10u, denk dat ik meteen van start ga ook dan.
Ik had interesse. Maar toen had ik door dat Antwerp Athletics het mee organiseert.
Puur al voor de voorzitter zijn rijkswachtersnor doe ik al niet mee :P
 
Terug
Bovenaan