Algemene Loopthread

Onstabiliteit gecombineerd met weinig techniek. Zeer belastend voir de enkel allesinds.
Aan 10,5km/h beweeg je iw benen hedl anders dan aan 15km/h.
Als je snel loopt, kan je techniek toch ook gewoon (rot)slecht zijn? :unsure:
Alsook: Iemand die normaal 15km/u loopt op vaporflys die gaat als hij een keertje loopt aan 10km/u op die loopschoenen, ineens slechter zijn qua techniek?

Voor het overige volg ik je wel ergens.
 
Als je snel loopt, kan je techniek toch ook gewoon (rot)slecht zijn? :unsure:
Alsook: Iemand die normaal 15km/u loopt op vaporflys die gaat als hij een keertje loopt aan 10km/u op die loopschoenen, ineens slechter zijn qua techniek?

Voor het overige volg ik je wel ergens.

Maar de kans natuurlijk wel groter dat als je die hogere snelheden haalt, je techniek ook beter is?
 
Had je dan een stukje weg zonder spekglad ijs, of liep je overdekt? Want anders lig je toch met je smoel tegen de grond aan dat tempo? :unsure:

Ik heb die snelheid niet, maar had ik gisteren of vandaag gelopen aan full speed, zonder ermee te lachen, ik had letterlijk op mijn bakkes gelegen.


Het is zinloos te lopen op Vaporflys aan die snelheid. Maar dat je door er traag tof trager) mee te lopen, plots een grotere kans hebt op blessures ontgaat mij toch ook. :tongue:

Nee, in tegendeel. Aan hoge snelheid is de contacttijd van je voeten met de grond kleiner. Bovendien was het op een recht stuk. Een bocht zou ik niet aan 16km/u nemen. Tijdens m'n opwarming was het gevaarlijker.
 
Onstabiliteit gecombineerd met weinig techniek. Zeer belastend voir de enkel allesinds.
Aan 10,5km/h beweeg je iw benen hedl anders dan aan 15km/h.
Nu sla je dingen door elkaar.
Het is niet omdat je traag loopt dat daarom uw techniek goed is en omgekeerd.
Het klopt dat een vaporfly geen super ondersteunende schoen is en goed doorzakt. Maar dat hoeft geen probleem te zijn.
De schoen opzich zal geen blessures opleveren, de techniek en de stabiliteit van de loper zullen dat wel. Maar voor iemand die nu al aan 15km/h loopt kan dat ook opgaan.
Als ik sommige zie lopen dan frons ik toch wel eens de wenkbrauwen, maar ze gaan wel vooruit.
 
Gisteren heel wat schoenen gepast en uiteindelijk bleken de Hoka 6 het meest comfortabel voor mij. Ben benieuwd straks bij het eerste loopje
 
5:50/km - HR 156 - 14,1km lang. Op het eerste zicht een duurloopke, maar door de slechte omstandigheden, was ik echt stik, maar dan ook stikkapot.

Bergop - bijna niet te doen, het was spekglad en ik schoof meer dan dat ik liep. Bergaf was de allertraagste km van alle 14, dat zegt ook al genoeg.
Ook veel tegenwind .. veel sluipverkeer .. al schaatsend was ik sneller geweest ...

Mijn knieën deden na de loopsessie veel pijn, nochtans had ik ditmaal geen korte broek aan dus aan de koude loog het niet. Maar de wegen lagen er zo slecht bij, ik kreeg echt enorm veel 'bumps' te verwerken. Ik voel wel dat ik helemaal niet geblesseerd ben, ik ben in orde, het waren gewoon kut omstandigheden.

Maar goed, ik heb het overleefd. Nu eerst mijn benen laten herstellen .. :tongue:
Vandaag dezelfde afstand als vrijdag (14.1km), 2 luttele sec trager gelopen.
Maar geen pijn aan de kniëen, niks zwoegen en harken, niks moeite moeten doen, niks vermoeid. Met de vingers in de neus aldus. Het kan verkeren. :tongue:

Het verschil? Gewoon heel andere omstandigheden en ik had vandaag tevens mijn nieuwe loopschoenen aangetrokken (die waarmee ik vrijdag liep, hadden 900+ op de teller, die van vandaag 0 km, dat scheelt ook heel wat ..)

De eerste die nu zegt dat schoeisel en weersomstandigheden amper 1% verschil uitmaken en dat de rest nog steeds het mannetje is die het moet doen die kan beter snel gaan lopen voor ik aanbel aan de voordeur. :biglaugh:
 
Laatst bewerkt:
Hoe lang heb je nodig om nieuwe schoenen in te lopen of gewoon te worden?
Mijn huidig paar heeft nu 800km op de teller, maar ik moet eens opzoeken hoe ik kan zien of ze echt versleten zijn.
Zo ja, best z.s.m. nieuwe halen richting 10 Miles.
 
Ochtenlopen blijven toch zalig.
Had de magic Mile opt programma, maar gewoon eens gezien wat ik kon op de 5km. Een minuut sneller met opwarming in, de training doet toch wel degelijk iets 👌

800 km met Schoenen? Toch versleten dan.
Wel verschoten hoe voeten zwellen tov voor en na het lopen.
 
Mijn huidig paar heeft nu 800km op de teller, maar ik moet eens opzoeken hoe ik kan zien of ze echt versleten zijn.
Ik heb een paar gehad en daarmee heb ik 1100km gedaan vooraleer ze op waren.
Dit paar, is na 900km gewoon op, dus dat was de laatste keer dat ik ermee gelopen heb .. weg ermee.

Ik heb dan nog twee paar over.

Ik voel dat gewoon. Asics Nimbus zijn niet de lichtste loopschoenen (al is het nieuwe model waarmee ik vandaag liep wel lichter dan vorige versies), en ik ben relatief zwaar gebouwd, dus als loopschoenen versleten zijn, dan voelt dat aan alsof ik extra 'ballast' meesleurt. Bij loopschoenen die niet versleten zijn, heb ik dat gevoel niet.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren heel wat schoenen gepast en uiteindelijk bleken de Hoka 6 het meest comfortabel voor mij. Ben benieuwd straks bij het eerste loopje

Hoka Arahi 6 dan?

Hoe lang heb je nodig om nieuwe schoenen in te lopen of gewoon te worden? Mijn huidig paar heeft nu 800km op de teller, maar ik moet eens opzoeken hoe ik kan zien of ze echt versleten zijn.

Ik zou er eerlijk gezegd sowieso nieuwe halen om de 10M dan mee te lopen. Paar loopjes om ze in te lopen en 10M met een verse schoen lopen gaat veel aangenamer zijn.
Je kan de andere dan nog gebruiken in je trainingen tot ze helemaal op zijn.
 
Gisteren rustdag genomen wegens 2 nachten op rij slecht slapen.
Op het programma stond vandaag 20 min. in het doeltempo voor de halve marathon.
Ik ben tevreden hoe het gegaan is. Ik heb voor het eerste "vlot" 20min. onder de 5min/km gelopen. Hartslag bleef stabiel en ik had het gevoel dat ik die inspanning nog lang kon blijven doortrekken.

Grrr, alles loopt om rails behalve dat slapen.
Nog iemand slaapproblemen? Doordat ik het zo belangrijk vind om goed te slapen om progressie te boeken en te kunnen blijven trainen, creëer ik het omgekeerde effect en kan ik niet in slaap vallen.
 
Ik heb een paar gehad en daarmee heb ik 1100km gedaan vooraleer ze op waren.
Dit paar, is na 900km gewoon op, dus dat was de laatste keer dat ik ermee gelopen heb .. weg ermee.

Ik heb dan nog twee paar over.

Ik voel dat gewoon. Asics Nimbus zijn niet de lichtste loopschoenen (al is het nieuwe model waarmee ik vandaag liep wel lichter dan vorige versies), en ik ben relatief zwaar gebouwd, dus als loopschoenen versleten zijn, dan voelt dat aan alsof ik extra 'belast' meesleurt. Bij loopschoenen die niet versleten zijn, heb ik dat gevoel niet.
Ding is dat dit mijn eerste paar schoenen op maat zijn (van Running Store). Dus kan niet echt vergelijken of ik nu een ‘belast’ meesleur.

Maar boodschap is duidelijk. Volgende week eens binnenspringen voor een nieuw paar.
 
Vandaag voor het eerst sinds een jaar of 7-8 weer een trail gedaan.
Houffa trail van 23 km. Zalige mooie trail. Echt genoten. Alleen was het soms goed uitkijken voor de plekken waar de sneeuw goed was aangelopen. Vooral op het laatste deel lagen beklimmingen er als een spiegel bij.
Al bij al tevreden met het resultaat. Smaakt naar meer.
 
Gisteren rustdag genomen wegens 2 nachten op rij slecht slapen.
Op het programma stond vandaag 20 min. in het doeltempo voor de halve marathon.
Ik ben tevreden hoe het gegaan is. Ik heb voor het eerste "vlot" 20min. onder de 5min/km gelopen. Hartslag bleef stabiel en ik had het gevoel dat ik die inspanning nog lang kon blijven doortrekken.

Grrr, alles loopt om rails behalve dat slapen.
Nog iemand slaapproblemen? Doordat ik het zo belangrijk vind om goed te slapen om progressie te boeken en te kunnen blijven trainen, creëer ik het omgekeerde effect en kan ik niet in slaap vallen.
Geen schermtijd voor je gaat slapen (1h ervoor proberen te stoppen)
Kort er voor eten helpt ook zeker niet dmv gestegen bloedsuikerspiegel
Probeer rust in te bouwen & letterlijk stil te vallen
Proberen een slaaproutine op te bouwen. Ik ga vb. halfuur voor ik probeer te slapen al naar bed & lees dan nog een boek. Iedere avond hetzelfde. Rustige muziek helpt zeker ook, het is wat zoeken naar wat voor jouw erkt
Probeer in die routine ook vaste timing aan te houden.
 
Ik ben
Grrr, alles loopt om rails behalve dat slapen.
Nog iemand slaapproblemen? Doordat ik het zo belangrijk vind om goed te slapen om progressie te boeken en te kunnen blijven trainen, creëer ik het omgekeerde effect en kan ik niet in slaap vallen.
afhankelijk van welk deel van het slapen.

hier altijd al een slechte inslaper geweest.
Ik val heel moeilijk in slaap in een stille omgeving (duurde het altijd langer dan 1 uur).
Ik slaap nu enorm snel in door het luisteren naar bepaalde podcasts (praten mensen liefst met diepe stem , of witte ruis (Regengeluiden) , meestal lig ik dan binnen de 10 minuten te slapen.

Ik denk dat het komt dat ik aan het luisteren bent en niet aan het denken.

Als ik dan snachts wakker wordt en het lukt niet om terug in te dommelen, doe ik dat gewoon opnieuw.
 
Gisteren rustdag genomen wegens 2 nachten op rij slecht slapen.
Op het programma stond vandaag 20 min. in het doeltempo voor de halve marathon.
Ik ben tevreden hoe het gegaan is. Ik heb voor het eerste "vlot" 20min. onder de 5min/km gelopen. Hartslag bleef stabiel en ik had het gevoel dat ik die inspanning nog lang kon blijven doortrekken.

Grrr, alles loopt om rails behalve dat slapen.
Nog iemand slaapproblemen? Doordat ik het zo belangrijk vind om goed te slapen om progressie te boeken en te kunnen blijven trainen, creëer ik het omgekeerde effect en kan ik niet in slaap vallen.
Ga je lopen (kort) voor het slapen?
Ik merk namelijk dat als ik 's avonds ben gaan lopen, dit best niet te laat inplan omdat ik anders moeilijk in slaap val.
Op andere momenten nooit last van
 
Dat truckje met regengeluiden heb ik ook een tijdje gedaan toen ik een paar jaren terig focuste op (achteraf gekeken heel lichte) oorsuizingen.

Sporten voor het slapen doe ik eigenlijk nooit want dan slaap ik idd helemaal niet.

Ik merk het wat ik idd afkoeltijd nodig heb (bijvoorbeeld in de zetel gaan liggen en ogen al toe doen ipv voor de computer blijven zitten).
 
Terug
Bovenaan