Algemene Loopthread

In Trenara kan je kiezen of je traint op tempo of hartslag. Als je HR instelt zal hij zelf wel weergeven in welke zones je moet blijven.
Ze raden ook af om dat te doen trouwens, je kan beter op tempo focussen (na een correcte calibratie) en de hartslag volgt dan wel.

Als ik het bij mij nakijk zou het zijn (app staat in het Engels):
- recovery Z1 (129-143)
- LSD Z1 of begin Z2
- endurance Z2 laag (144-165)
- Tempo run Z3 (166-173)

Maar zeker die HR waardes zijn te persoonlijk om zomaar over te nemen.
 
Ik meen toch ergens in een onderzoek gelezen te hebben dat dit pas tot uiting komt op hogere snelheden (15km/h+)
Dat is ondertussen weer achterhaald, volgens mij, hoor.
vooral deze: https://digitalcommons.wku.edu/ijesab/vol2/iss14/15/
CONCLUSION: From these data, it appears that the NVF2 still provides benefits to running economy at 12 km‧hr-1 (~3.5-hour marathon pace), however these benefits may be smaller in magnitude (1.4%) compared to previous research (2.7-4.2%) at faster speeds of 14-18 km‧hr-1. These benefits may be reduced even further (0.9%) at 10 km‧hr-1 (~4.2-hour marathon pace).

Dus het zal echt nog wel helpen aan 10km/u (6:00). Vanaf 12km/u (5:00) nemen de benefits toe, en vanaf 14 km/u (4:15) is de benefit zo groot als ze zal zijn voor jou. Veel hangt ook af van je huidige loopeconomie en je loopstijl (die je niet meer zo snel zult veranderen vanaf dat je volwassen bent).

Maar ze kunnen ook voor meer problemen zorgen. De paslengte vergroot automatisch en hamstrings en achillespezen kunnen dat niet altijd aan. Daarom dat er tegenwoordig wordt aangeraden om toch ook te trainen met die schoenen en ze niet alleen te houden voor op wedstrijden.

Het ding is alleen: Als je aan 6:00 loopt voor je 5km PR zul je op veel andere vlakken veel meer dan 2% vooruitgang kunnen boeken. Zoals training, voeding... Maar als dat allemaal al optimaal zit, kun je met die schoenen daar nog een schepje bovenop doen.

(maar ook deze: https://www.sciencedaily.com/releases/2019/02/190212160024.htm)
 
Is er hier iemand die met schoenen van het merk On loopt?

Ik hou al jaren vast aan Nike Pegasus (nu al mijn 4e paar denk ik) omdat ik er nog nooit problemen mee gehad heb.
Is moeilijk om van loopschoenen te veranderen he, ge weet niet of het OK is tot ge er een paar weken mee gelopen hebt...
 
Dat is ondertussen weer achterhaald, volgens mij, hoor.
vooral deze: https://digitalcommons.wku.edu/ijesab/vol2/iss14/15/
CONCLUSION: From these data, it appears that the NVF2 still provides benefits to running economy at 12 km‧hr-1 (~3.5-hour marathon pace), however these benefits may be smaller in magnitude (1.4%) compared to previous research (2.7-4.2%) at faster speeds of 14-18 km‧hr-1. These benefits may be reduced even further (0.9%) at 10 km‧hr-1 (~4.2-hour marathon pace).

Conclusie: met carbon had ik Gent wel binnen de 4u gelopen :unsure:
 
Ja klopt! Vanochtend 8k aan tempo 4'52" gelopen en gemiddelde HR was maar 142. Voor de 2e maal ooit de Running Index van 68 overschreden (van Polar). I love chillie weather :D
 
Ik zit een paar weken in Vietnam en ondertussen derde loopje afgerond. Vandaag goed weer om te lopen 24 graden wel luchtvochtigheid boven 80%
toch 10km gedaan aan 5min03s
 
Ik vertrek binnenkort op reis waarbij er enkele hikes op het programma staan. Ik heb niet veel zin om speciaal wandelschoenen te kopen en vraag me af of dit ook zou lukken met trail schoenen? Ik zou nl wat meer trails willen lopen (momenteel met mijn gewone loopschoenen) dus lijkt me een nuttigere investering dan wandelschoenen.

Zeer domme vraag waar ik zelf het antwoord mss wel op weet maar ga ze toch stellen: koop je hier, net als bij loopschoenen, beter een maatje groter? Iemand een idee welk merk aansluit bij Brooks (loop momenteel met Ghost en Glycerin)? Heb jammer genoeg niet veel tijd om in Runnerslab of consoorten te geraken dus wil de gok online wagen..
 
Er is hiken en hiken. Ik doe tegenwoordig alles van wandelingen met mijn trailschoenen (Salomon speedcross) behalve als ik echt het hooggebergte in trek. Dan heb je nog altijd beter een wandelschoen type B/C.

Veel wandelen met schoenen die je nog nooit hebt aangedaan? Ga je je misschien beklagen. Pasvorm is iets heel persoonlijks en als de schoen (trailschoen, wandelschoen, whatever) niet goed zit kan je serieus afzien. Als de wandelingen op je reis niet te zwaar/technisch zijn kan je ook overwegen om gewoon je loopschoenen aan te doen.

Maat trailschoenen is best gelijk aan of groter dan je maat in gewone loopschoenen. Zeker als je lange afstanden doet, omdat je voeten dan wat gaan zwellen. Idem voor wandelschoenen trouwens.
 
Dat is ondertussen weer achterhaald, volgens mij, hoor.
vooral deze: https://digitalcommons.wku.edu/ijesab/vol2/iss14/15/
CONCLUSION: From these data, it appears that the NVF2 still provides benefits to running economy at 12 km‧hr-1 (~3.5-hour marathon pace), however these benefits may be smaller in magnitude (1.4%) compared to previous research (2.7-4.2%) at faster speeds of 14-18 km‧hr-1. These benefits may be reduced even further (0.9%) at 10 km‧hr-1 (~4.2-hour marathon pace).

Dus het zal echt nog wel helpen aan 10km/u (6:00). Vanaf 12km/u (5:00) nemen de benefits toe, en vanaf 14 km/u (4:15) is de benefit zo groot als ze zal zijn voor jou. Veel hangt ook af van je huidige loopeconomie en je loopstijl (die je niet meer zo snel zult veranderen vanaf dat je volwassen bent).

Maar ze kunnen ook voor meer problemen zorgen. De paslengte vergroot automatisch en hamstrings en achillespezen kunnen dat niet altijd aan. Daarom dat er tegenwoordig wordt aangeraden om toch ook te trainen met die schoenen en ze niet alleen te houden voor op wedstrijden.

Het ding is alleen: Als je aan 6:00 loopt voor je 5km PR zul je op veel andere vlakken veel meer dan 2% vooruitgang kunnen boeken. Zoals training, voeding... Maar als dat allemaal al optimaal zit, kun je met die schoenen daar nog een schepje bovenop doen.

(maar ook deze: https://www.sciencedaily.com/releases/2019/02/190212160024.htm)
Alé, op basis hiervan dan maar de Vaporfly's gekocht, kwestie dat alle beetjes helpen in de queeste naar de marathon onder de 3u40 :)
 
Net progressieve loop met eerst 20min in zone 2 om daarna 10min zeer stevig tempo lopen.
enorm nadeel vandaag gezien de gladde banen. Dat maakte het nog veel zwaarder. Uiteindelijk wel gelukt om pace dat voorgesteld werd 10 minuten vol te houden maar bijna maximale inspanning.

Tempo was ongeveer 30s/km sneller dan mijn vooropgesteld tempo voor de halve marathon.
 
Gisteren mijn eerste loopje buiten gedaan voor dit jaar, 8km.

Specifiek traag gelopen zodat ik op een lage hartslag kon lopen en nog zit ik ganse tijd hoog in zone 3... Als ik nog trager loop ben ik praktisch aan het wandelen... Ik snap het niet goed
 
Gisteren mijn eerste loopje buiten gedaan voor dit jaar, 8km.

Specifiek traag gelopen zodat ik op een lage hartslag kon lopen en nog zit ik ganse tijd hoog in zone 3... Als ik nog trager loop ben ik praktisch aan het wandelen... Ik snap het niet goed
Het is niet abnormaal dat je in de beginfase van lopen op lage hartslag nog wat wandelsessies moet inplannen (bvb. 5 minuten traag lopen, 1 minuut wandelen) om je hartslag laag te houden. Net zoals je moet oefenen om heel snel te kunnen lopen, moet je ook oefenen om te kunnen lopen met heel lage hartslag.

Caffeine helpt ook niet natuurlijk 🫠
 
Het is niet abnormaal dat je in de beginfase van lopen op lage hartslag nog wat wandelsessies moet inplannen (bvb. 5 minuten traag lopen, 1 minuut wandelen) om je hartslag laag te houden. Net zoals je moet oefenen om heel snel te kunnen lopen, moet je ook oefenen om te kunnen lopen met heel lage hartslag.

Caffeine helpt ook niet natuurlijk 🫠
Ah dat is wel interessant om te horen, ik loop nu wel al 2 jaar ongeveer 1 keer per week 5km, maar heb inderdaad nog nooit echt specifiek op lage hartslag zitten trainen... Misschien moet ik het inderdaad zo aanpakken
 
Ah dat is wel interessant om te horen, ik loop nu wel al 2 jaar ongeveer 1 keer per week 5km, maar heb inderdaad nog nooit echt specifiek op lage hartslag zitten trainen... Misschien moet ik het inderdaad zo aanpakken
Heb in het verleden zeer bewust enkel op hartslag gelopen.

Groot verschil tussen lopen en cardio op een crosstrainer. Op een crosstrainer moest ik al serieus wat weerstand instellen om aan mijn hartslag te geraken ( 135) met lopen was dit bij wijze van spreken 10 meter lopen.

Ik probeerde echt wel te lopen maar werd dan soms voorbij gestoken door wandelaars die goed doorstapte.
 
Terug
Bovenaan