Algemene Loopthread

Nog eens een trail evenement mee gedaan, de haggeland trail

was zeer leuk, lag er goed modderig bij maar weer was eigenlijk echt goed (geen regen, wel wat wind, maar ja dat maakt het epischer hé ;))
 
Over schoenen gesproken, zijn er ook nog schoenen die geen dubbelgevouwen matras onder de hiel hebben steken? :unsure:
Wat is de wetenschap daarachter?
 
Nog eens een trail evenement mee gedaan, de haggeland trail

was zeer leuk, lag er goed modderig bij maar weer was eigenlijk echt goed (geen regen, wel wat wind, maar ja dat maakt het epischer hé ;))
Lekkere modder in Chartreuzen ja 😁 vrijdag een rood toerke gaan doen, in't begin nog proberen te ontwijken, maar dan gewoon los erdoor want twas te onnozel om links rechts te springen 😅
 
Over schoenen gesproken, zijn er ook nog schoenen die geen dubbelgevouwen matras onder de hiel hebben steken? :unsure:
Wat is de wetenschap daarachter?
Je wilt zeggen schoenen die een hoge heel drop hebben?
De wetenschap is voor mensen die op hun hiel landen de rek op hun spier en de impact de verminderen. Zeker voor de kuitspier en het scheenbeenvlies kan dat impact hebben.
 
Over schoenen gesproken, zijn er ook nog schoenen die geen dubbelgevouwen matras onder de hiel hebben steken? :unsure:
Wat is de wetenschap daarachter?
Altra.


Wel even gewoon worden die 0 drop
 
Je wilt zeggen schoenen die een hoge heel drop hebben?
De wetenschap is voor mensen die op hun hiel landen de rek op hun spier en de impact de verminderen. Zeker voor de kuitspier en het scheenbeenvlies kan dat impact hebben.
Over schoenen gesproken, zijn er ook nog schoenen die geen dubbelgevouwen matras onder de hiel hebben steken? :unsure:
Wat is de wetenschap daarachter?

Meer doen landen op de voorvoet om de knieën te sparen of zoiets
Tjah.. De wetenschap hier achter is in principe 0,0.. We lopen met 'betere' schoenen maar toch zien ze overal meer sportblessures nav het lopen opduiken.
 
Je wilt zeggen schoenen die een hoge heel drop hebben?
De wetenschap is voor mensen die op hun hiel landen de rek op hun spier en de impact de verminderen. Zeker voor de kuitspier en het scheenbeenvlies kan dat impact hebben.

Tjah.. De wetenschap hier achter is in principe 0,0.. We lopen met 'betere' schoenen maar toch zien ze overal meer sportblessures nav het lopen opduiken.
Op instagram zie ik bijna niets anders dan zo’n Hoka’s die een grotere hiel hebben dan mijn vrouw haar hakken of er uit zien als halve buffalo’s :oink: . Gisteren stond er trouwens nog zo iemand mee in de frituur.
Dus vroeg het mij af of het gewoon een trend is of effectief als ‘beter’ bewezen gezien de populariteit.
 
Hoka, een keer getest bij Runner's Lab, maar ik wist direct dat het niets voor mij was.
Overigens bedriegt de dikte van de zool hoor. Door het kleurenpalet lijkt de zool dikker dan ie is.
Werd (of wordt) ook wel wat gepusht bij Runner's Lab aangezien dat 1 van hun 'grootste' merken is.
 
Hoka, een keer getest bij Runner's Lab, maar ik wist direct dat het niets voor mij was.
Overigens bedriegt de dikte van de zool hoor. Door het kleurenpalet lijkt de zool dikker dan ie is.

Klopt helemaal. Buitenkant ziet dat er optisch enorm hoog uit, maar je voet zit in de schoen lager dan wat je buitenkant zou denken dat de zool is.

Pakweg een Alphafly heeft een hogere stack height dan een Rincon 3 of Clifton 8 (wat zeer "typische" Hoka's zijn), zie foto hieronder:

IMG_20230114_231426.jpg
 
Op instagram zie ik bijna niets anders dan zo’n Hoka’s die een grotere hiel hebben dan mijn vrouw haar hakken of er uit zien als halve buffalo’s :oink: . Gisteren stond er trouwens nog zo iemand mee in de frituur.
Dus vroeg het mij af of het gewoon een trend is of effectief als ‘beter’ bewezen gezien de populariteit.
Op die manier.
Dat is om extra stack height te krijgen. Hoe hoger de zool hoe meer materiaal en lagen je erin kwijt kan. Zeker voor die carbon schoenen heb je wel dat materiaal nodig zodat het optimaal werkt.
Concreet daarvoor, ja dat werkt effectief. Het effect dat de schoen gaat meehelpen om opwaartse kracht te genereren is zeker een hulp.
Niet gigantisch, maar het werk wel.

En meer materiaal is ook interessant voor meer demping.
 
Op die manier.
Dat is om extra stack height te krijgen. Hoe hoger de zool hoe meer materiaal en lagen je erin kwijt kan. Zeker voor die carbon schoenen heb je wel dat materiaal nodig zodat het optimaal werkt.
Concreet daarvoor, ja dat werkt effectief. Het effect dat de schoen gaat meehelpen om opwaartse kracht te genereren is zeker een hulp.
Niet gigantisch, maar het werk wel.

En meer materiaal is ook interessant voor meer demping.
Ik meen toch ergens in een onderzoek gelezen te hebben dat dit pas tot uiting komt op hogere snelheden (15km/h+)
 
Ik meen toch ergens in een onderzoek gelezen te hebben dat dit pas tot uiting komt op hogere snelheden (15km/h+)
Ik ga geen exacte snelheden zeggen. Maar inderdaad heeft het pas echt nu als je al wat vermogen en dus snelheid genereert.
Wat ook maar logisch is langs één kant.
Het is manier om toch nog net dat extraatje eruit te halen. Als je 5min/km loopt investeer je beter in wat meer training :P
 
Terug
Bovenaan