Algemene Loopthread

Succes alvast! Ik heb zelf nog geen ervaring om je verder te helpen maar Boston moet je sowieso adhv andere erkende marathon kwalificeren en kunnen lopen op 3u + evt tijd bij vanaf bepaalde leeftijden.

Dat was ik vergeten, inderdaad.

De keuze is uiteindelijk gevallen op Wenen (23 april) :smile:
 
Voor het BK halve marathon in Gentbrugge: er is de optie om me in te schrijven als recreant en als elite/wedstrijdloper BK. Ik zou een VAL-nummer moeten ingeven, maar ik weet niet of mijn atletiekclub ingeschreven is bij de Vlaamse Atletiekliga. M'n club maakt wel deel uit van KAVV.

Iemand een idee of het veel verschil uitmaakt? Waarschijnlijk start ik als recreant gewoon in een tragere wave?

Je hebt normaal ook de optie om een dagnummer aan te vragen (vroeger was dat iets van 10 euro).
Weet alleen niet of dat lukt voor BK's etc. .

Maar aangezien je vrij veel loopt en ook goed loopt, misschien toch eens kijken om aan te sluiten bij een aangesloten atletiekclub van de VAL.
Heb je ineens een pak meer wedstrijdkeuze. (het seizoen is nog maar net gestart)
 
Bedankt iedereen voor de feedback. Ik had de info op de inschrijfpagina verkeerd geïnterpreteerd. Om in de elite wave in te schrijven, heb je geen VAL-nummer nodig. Ik moest enkel m'n richttijd opgeven. Bij deze ben ik dus ingeschreven voor de wedstrijd op 19 maart.

Doel: sub 1u20. Pr staat momenteel nog op 1:22:39 (gelopen tijdens vorige marathon)
 
Afgelopen week 57km gelopen.
We blijven proberen iedere week wat meer km's af te malen.
Nieuwe week maandag begonnen met duurloopke van 15 km.
Gisteren, rustdag, was echt eens nodig.
Vandaag dan een uurke met 6x 1 ,5min interval.
 
Menig sportman is jaloers hierop!
4kg spiermassa winnen op 21 dagen en dat dan nog door enkel te beginnen lopen...
De praktijk is, dat als je veel doorheen de jaren loopt (zoals ikzelf), je eigenlijk al heel wat spieren reeds opgebouwd hebt (die een niet loper niet heeft, en ja ja ja I can hear it already. Tov een bodybuilder zijn lopersspieren peanuts :tongue: ). Door even niet te sporten, zal de hoeveelheid glycogeen in de spieren en lever dan vrij snel afnemen.

Als je dan plots weer gaat sporten, dan gaat het lichaam (aan een hoog tempo) een extra reservepotje glycogeen aanmaken en dit stockeren in de reeds bestaande (loop)spieren en de lever. Het kan hier dan effectief over letterlijk kilo's extra gewicht gaan.
(Glycogeen heeft ook veel vocht / water nodig wat ook gewicht met zich mee brengt)

Eigenlijk is naar de weegschaal staren, gewoon een slecht idee :tongue: Maar dat wisten wij allen in 'koor' al lang.
 
Laatst bewerkt:
Niet uitgeloot voor marathon van Berlijn
Hier ook niet. Twee jaar op rij.

Ik twijfel nu tussen marathon Lissabon in oktober, Antwerpen in september of Valencia in december.

Moet nog wat onderzoek doen over het parcours, de kosten en datum opening inschrijving en eventuele loting (voor Valencia)
 
Ik ben al jarenlang nog nooit uitgeloot. :frown: Dat is de enige marathon, waarvoor ik nog de motivatie zou hebben om te trainen. Maar altijd noppes.

Dat is zoals die 500€ die je kan winnen met "de Lucky Lotto Codes" bij de lotto.
Daar heb ik ook nog nooit mee gewonnen, en soms vraag ik mij dan af of er eigenlijk wel winnaars zijn? :tongue:
 
Als mijn marathon avontuur gelukt is en het naar meer smaakt, ga ik toch ook eens richting Berlijn denken. Hopelijk kan ik via mijn connecties bij de hoofdsponsor iets regelen maar in het land der procedures weet ik niet of dat iets zal worden :lol:
 
De praktijk is, dat als je veel doorheen de jaren loopt (zoals ikzelf), je eigenlijk al heel wat spieren reeds opgebouwd hebt (die een niet loper niet heeft, en ja ja ja I can hear it already. Tov een bodybuilder zijn lopersspieren peanuts :tongue: ). Door even niet te sporten, zal de hoeveelheid glycogeen in de spieren en lever dan vrij snel afnemen.

Als je dan plots weer gaat sporten, dan gaat het lichaam (aan een hoog tempo) een extra reservepotje glycogeen aanmaken en dit stockeren in de reeds bestaande (loop)spieren en de lever. Het kan hier dan effectief over letterlijk kilo's extra gewicht gaan.
(Glycogeen heeft ook veel vocht / water nodig wat ook gewicht met zich mee brengt)

Eigenlijk is naar de weegschaal staren, gewoon een slecht idee :tongue: Maar dat wisten wij allen in 'koor' al lang.
Door even niet te sporten (2-3 dagen) zullen de spieren zich weer volledig verzadigen met glycogeen (en vocht).
Door te sporten wordt het glycogeen gemobiliseerd van opslagplaats naar bloedbaan en daalt dus het opgeslagen glycogeen.
Regelmatig sporten zorgt er wel voor dat in spier en lever meer glycogeen kan gestockeerd worden in rust.
Je zal door te lopen wel niet veel spiermassa opbouwen in de benen, integendeel.
Hoe je door meer te gaan lopen plots veel meer zal gaan wegen is mij dus toch een raadsel 🧐
 
Hier ook niet. Twee jaar op rij.

Ik twijfel nu tussen marathon Lissabon in oktober, Antwerpen in september of Valencia in december.

Moet nog wat onderzoek doen over het parcours, de kosten en datum opening inschrijving en eventuele loting (voor Valencia)
Valencia moet je doen, geen twijfel! Toch als je voor een zo sterk mogelijk PR wil gaan, en ook de wedstrijd op zich eigenlijk…
Zelfs als je op de wachtlijst sta raak je nog makkelijk binnen.
 
Hoe je door meer te gaan lopen plots veel meer zal gaan wegen is mij dus toch een raadsel 🧐
Ik probeer er een uitleg aan te geven maar ik ben dus geen wetenschapper en ik poog het antwoord te googlen en daar conclusies aan te koppelen. Als jij nu beweert dat die fout zijn? Ik geloof je best wel maar ..

Ik zie gewoon wat ik zie op de weegschaal. Ik kan daar ook niets aan doen.

2 weken niet kunnen lopen wegens Covid

De ochtend voor het lopen
Eind oktober (opnieuw gestart met lopen): 82kg
20 november: 86.5kg
2 december: 83.5kg

Maar goed, ik heb speciaal extra veel gesnoept en wijntjes gedronken, het zal daar aan liggen. :tongue:

En op de vraag of ik dit fenomeen altijd voor heb als ik even stop met lopen? JA. Echt altijd. Wel niet zo extreem (4.5kg), maar ik kom ALTIJD eerst gewicht bij als ik opnieuw ga lopen na een periode van inactiviteit.

Gewicht is nu ook weer niet het belangrijkste hé, verre van
 
Laatst bewerkt:
Ik probeer er een uitleg aan te geven maar ik ben dus geen wetenschapper en ik poog het antwoord te googlen en daar conclusies aan te koppelen. Als jij nu beweert dat die fout zijn? Ik geloof je best wel maar ..

Ik zie gewoon wat ik zie op de weegschaal. Ik kan daar ook niets aan doen.

2 weken niet kunnen lopen wegens Covid

De ochtend voor het lopen
Eind oktober (opnieuw gestart met lopen): 82kg
20 november: 86.5kg
2 december: 83.5kg

Maar goed, ik heb speciaal extra veel gesnoept en wijntjes gedronken, het zal daar aan liggen. :tongue:

En op de vraag of ik dit fenomeen altijd voor heb als ik even stop met lopen? JA. Echt altijd. Wel niet zo extreem (4.5kg), maar ik kom ALTIJD eerst gewicht bij als ik opnieuw ga lopen na een periode van inactiviteit.

Gewicht is nu ook weer niet het belangrijkste hé, verre van
Wat misschien kan is dat je bij het beginnen met lopen extra veel hongergevoel krijgt gedurende uren nadien en toch iets meer gaat eten dan je verbruikt?

Bij stoppen met lopen, metabolisme blijft nog een tijd verhoogd terwijl het hongergevoel achterwege blijft en je dus wel minder gaat eten?
 
Nu goed, nog veel belangrijker. Ik heb voor het eerst gelopen met mijn nieuw sporthorloge. Polar grit X Pro Titan. Leuk hebbedingetje. Niet zo goed als de Garmin Fenix 7 volgens critici, maar voor mij is dit toch ruim voldoende.

Een zalig horloge. Lederen polsbandje, mooi afgewerkt en je voelt het amper aan de pols.
 
Een VAL-nummer is een persoonlijke borstnummer uitgegeven door de VAL. Het kan zijn dat je bent ingeschreven bij je atletiekclub als recreant en dan heb je sowieso geen VAL-nummer. Het enigste verschil is dat je zonder VAL-nummer niet zal opgenomen worden in de uitslag van het BK, wel in de uitslag van de wedstrijd. Dus zeer hypothetisch, als je als eerste over de streep zou komen, zal je toch geen BK zijn. Er zijn volgens mij niet zo veel deelnemers, dus ik denk niet dat er een opdeling is in waves.
Denk dat een VAL nummer eigenlijk niet bestaat maar dat de KBAB die maakt. Heb nog nooit een Waal en Vlaming met zelfde nummer gezien in zelfde categorie :p
 
Terug
Bovenaan