Algemene Loopthread

Zijn er lopers die in winterslaap gaan en, zo ja, op welke manier overbruggen jullie de koude periode om de schade ietwat te beperken?

Dus je liep enkel halve marathons? Of enkel die in competitieverband?
Enkel die afstand ja, het loopt vlot alleen langs de Schelde. Geen enkele ervaring met lopen in competitieverband.
 
Bwoa vind nu in de winter lopen ook nog nie echt een probleem. Enkel de laatste dagen steevast regen op m´n ****.
Vandaag voor het eerst sinds ik terug begonnen ben, een temporun op de 10km gedaan.
49m.16sec.
Als de omstandigheden beter zijn (lees iets beter weer, en nie meteen vertrekken na een zware werkdag) zit er nog wat rek op.
Maar voorlopig ben ik tevreden en blijven we gestaag opbouwen.
 
Bwoa vind nu in de winter lopen ook nog nie echt een probleem. Enkel de laatste dagen steevast regen op m´n ****.
Vandaag voor het eerst sinds ik terug begonnen ben, een temporun op de 10km gedaan.
49m.16sec.
Als de omstandigheden beter zijn (lees iets beter weer, en nie meteen vertrekken na een zware werkdag) zit er nog wat rek op.
Maar voorlopig ben ik tevreden en blijven we gestaag opbouwen.
In de regen in het bos liep ik 10,2km/u gemiddeld. Door de onverharde ondergrond, lichtjes hellend, talloze plassen en plots ook nog een wat oudere dame die 100% doof was en mij met haar paraplu letterlijk de graskant in duwde (Haar begeleidster heeft zich wel geëxcuseerd), zorgde ervoor dat ik toch redelijk wat tijd verloor. :biglaugh: (Dit is dus geen grap, maar ik kan er wel mee lachen)

En ik heb daarna geen risico's genomen en er een recuploopje van gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
In de regen in het bos liep ik 10,2km/u gemiddeld. Door de onverharde ondergrond, lichtjes hellend, talloze plassen en plots ook nog een wat oudere dame die 100% doof was en mij met haar paraplu letterlijk de graskant in duwde (Haar begeleidster heeft zich wel geëxcuseerd), zorgde ervoor dat ik toch redelijk wat tijd verloor. :biglaugh: (Dit is dus geen grap, maar ik kan er wel mee lachen)

En ik heb daarna geen risico's genomen en er een recuploopje van gemaakt.
Hoe kun je nu iemand inhalen in een bos en waneer deze wat van zijn lijn afwijkt veel tijd verliezen? Liep die bomma op een technische single track mss? Met de beste will vd world kan ik je vertelen soms toch maar half volgen. Gelukkig heb je er dan een recuploopje van gemaakt,goed dat we het weten.
 
In de regen in het bos liep ik 10,2km/u gemiddeld. Door de onverharde ondergrond, lichtjes hellend, talloze plassen en plots ook nog een wat oudere dame die 100% doof was en mij met haar paraplu letterlijk de graskant in duwde (Haar begeleidster heeft zich wel geëxcuseerd), zorgde ervoor dat ik toch redelijk wat tijd verloor. :biglaugh: (Dit is dus geen grap, maar ik kan er wel mee lachen)

En ik heb daarna geen risico's genomen en er een recuploopje van gemaakt.

Je kan niet starten voor een niet-recuploop en midden erin beslissen om er toch een recuploop van te maken.
Dat blijft een niet-recuploop.

En je weet toch dat een helling het net lastiger maakt aan dezelfde snelheid als op het vlakke.
Je loopt toch al lang genoeg om te weten dat snelheid de meeste waardeloze metric is om te trainen.
 
Je kan niet starten voor een niet-recuploop en midden erin beslissen om er toch een recuploop van te maken.
Dat blijft een niet-recuploop.
Je hebt gelijk, ik kan het beter een basisloopje noemen (zone 1 + zone 2) om de basis opnieuw te versterken. Ik heb het woordje recuploop geschrapt.

Hoe kun je nu iemand inhalen in een bos
NIET. ;) Ik stond daar volledig stil. Ik stond wel meer stil door de vele plassen (oa rond km 9), maar op het ogenblik van het accidentje (km 3.6) op een vrij smal bospad -->

Volgens Polar was mijn snelheid tijdens het traagste moment 11:46 min/km en heb ik 30 meter moeten wandelen. Ik heb haar helemaal niet kunnen inhalen. Ik stond stil en haar begeleidster heeft haar opzij moeten trekken, want ook toen ik haar schouder aantikte reageerde die vrouw niet. Er was duidelijk verstandelijk en lichamelijk vanalles mis met die vrouw (niet dat ik daar iets tegen heb hé, die vrouw kan daar ook niets aan doen), maar als jij reageert, dat ben ik verplicht iets dieper in detail erop in te gaan.

En ik weet niet wat jij verstaat onder veel tijd verliezen? Maar dat was toch zeker 10 sec tijdverlies (Even stilstaan, geblokkeerd staan achter die vrouw en moeten wandelen, terug optrekken). Ik vind dat best veel voor een loopsessie van een uurtje. Maar goed, dat hangt van uw eigen interpretatie af. :tongue:
 
Laatst bewerkt:
Zonet een hercalibratie van Trenara geprobeerd op 5km maar na 4,2km afgebroken. Zat al redelijk limiet en in mijn hoofd zat ik rond 4,7km maar keek dan op mijn Watch en die gaf maar 4,2km aan. Blijkbaar kan ik daar niet goed mee overweg, want de motivatie was meteen weg. Ook we moeilijk om hier een vlak parcours te vinden, de ocharme 30hm deden wel pijn maar dat is geen excuus.

Toch wat teleurgesteld dat ik heb moeten afbreken maar niets aan te doen. Volgende keer beter :smile: Uiteindelijk 4,29km aan 4:12, daar ben ik wel tevreden mee.
 
Zonet een hercalibratie van Trenara geprobeerd op 5km maar na 4,2km afgebroken. Zat al redelijk limiet en in mijn hoofd zat ik rond 4,7km maar keek dan op mijn Watch en die gaf maar 4,2km aan. Blijkbaar kan ik daar niet goed mee overweg, want de motivatie was meteen weg. Ook we moeilijk om hier een vlak parcours te vinden, de ocharme 30hm deden wel pijn maar dat is geen excuus.

Toch wat teleurgesteld dat ik heb moeten afbreken maar niets aan te doen. Volgende keer beter :smile: Uiteindelijk 4,29km aan 4:12, daar ben ik wel tevreden mee.
Boven de 4 is genoeg voor een kalibratie, da's dan wel weer het goeie nieuws?
Maar ik snap dat helemaal, dat kijken op je horloge en je daardoor laten leiden. Soms achteraf gezien dan te snel, want dan was het verschil toch nog oké of zo. Zo heb ik mijn 10k in 50min deels misgelopen, doordat het 10,9 was (en niet 10,5), en in mijn hoofd moest ik al verder zitten. Tijdens het lopen rekenen geeft nooooit een juiste uitkomst bij mij :D
 

En je potentieel een week of 4 wilt wachten op je levering of iets anders wilt ontvangen... Enfin, mijn ervaring. :D

Ik heb me zelf een derde garmin HRM gekocht, kwestie van wat reserve te hebben want ik leg ze overal. (Van de oudste zonder ANT+ krijg ik wel de batterij er niet meer uit door kapotte vijsjes.) Voor 36eur kan een mens niet sukkelen!


De Fenix 6x die ik zelf kocht voor 460eur in januari kost nu ook maar 360eur en de shockz Openrun maar 98eur. Een mens zou het bijna spijtig vinden niets nodig te hebben!
 
Trouwens, nu ik toch over gadgets bezig ben. Ik zag dat die nieuwe Stryd is aangekondigd en bestelbaar is. 269EUR en dan heb je nog subscription erbij te nemen als je alles wenst van trainingsplannen en zo. :oops:
 
Ik heb een tijdje gekeken voor de HRM-Pro, omdat die de HRV-stats erbij zou geven en een reeks running dynamics stats. Maar ik ben tot de conclusie gekomen dat ik het ga houden bij m'n Polar H10. Ja, alles bij Garmin houden heeft z'n voordeel, maar die H10 is wel superaccuraat en eigenlijk geen reden om hem achter te laten.

Die Stryd, daar heb ik ook heel lang naar gekeken. Maar het is echt wel veel te kostelijk voor mij :D Denk dat het /3 moet voor ik het echt ga overwegen...
 
Laatst bewerkt:
Ja de stryd. Ik twijfel ook. Maar ik denk ook niet dat je én een footpod en een HR band aan je horloge kan koppelen met Bluetooth? Tegelijk dan. Ofwel?
 
Ja de stryd. Ik twijfel ook. Maar ik denk ook niet dat je én een footpod en een HR band aan je horloge kan koppelen met Bluetooth? Tegelijk dan. Ofwel?
Met bluetooth weet ik niet. Maar beide zijn wel geconnecteerd met ant+ op mijn garmin tijdens het lopen.
De meeste horloges kunnen tegenwoordig toch ook muziek opslaan. Die moeten die toch meerdere bluetooth connecties ondersteunen om zowel oortjes als een (non ant+) HR band te laten connecteren
 
Laatst bewerkt:
Ja met ANT+ moet het wel gewoon lukken, daarvoor dient het ook. Maar ik had ook begrepen idd dat bluetooth tegenwoordig meerdere connecties kan dragen? Heb alleszins ook geen problemen met combi HRM en Aftershokz.

Die Stryd ga ik maar mee wachten tot ik het op sportief vlak verdien. Na 4 paar loopschoenen, 2 hartslagmeters, een fietsgps, een dure fiets, veel teveel fiets- en loopgerief, een Aftershokz, een fenix 6x en nog wat brol dit jaar mag ik me wel eens even inhouden. :unsure:

Vandaag dus twee paar nieuwe schoenen gekocht in Runner's lab. Brooks Glycerin gts 20 en HOKA One Carbon X 3. Tis te zeggen, de tweede online gekocht achteraf bij Runner's lab voor 70eur korting en nog niet in mijn handen. Kort toertje met de Glycerins gelopen en man, wat een verschil met mijn Brooks Dyad Karhu Ikoni. Heb een hele tijd amper getraind maar de laatste tijd weer dagelijks en met vermoeide benen na dubbele training gisteren (fietsen en lopen) liep ik 3km makkelijk onder 12:30. Met zo'n vermoeid lijf met de - toegegeven stilaan versleten - andere schoenen zou ik normaal zeker aan 4:30 per km gezeten hebben aan die HR. Van die HOKA's verwacht ik nu helemaal veel!
 
Hier een paar New Balance Vongo gekocht, helaas zonder korting want ben naar de Runners geweest aangezien ik het 1080 fiasco niet nog eens wou "beleven".

Nu nog tijd vinden, vrouwlief al gans de week de late en de kinderen ziek :sop:
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een tijdje gekeken voor de HRM-Pro, omdat die de HRV-stats erbij zou geven en een reeks running dynamics stats. Maar ik ben tot de conclusie gekomen dat ik het ga houden bij m'n Polar H10. Ja, alles bij Garmin houden heeft z'n voordeel, maar die H10 is wel superaccuraat en eigenlijk geen reden om hem achter te laten.

Die Stryd, daar heb ik ook heel lang naar gekeken. Maar het is echt wel veel te kostelijk voor mij :D Denk dat het /3 moet voor ik het echt ga overwegen...

Dan moet je natuurlijk wel je borstband dragen tijdens het slapen om een deftige HRV meting te krijgen. Ik zou dat er nooit voor over hebben eerlijk gezegd.
 
Terug
Bovenaan