Algemene Loopthread

Er zijn wel studies over de optimale looptemperatuur naar prestatie.
Voor een sprint moet het al vrij warm zijn (25? Dacht ik), terwijl de ideale temp voor marathonprestatie onder de 10 lag dacht ik. Maar dat geldt dan voor een groep, terwijl er per individu grote verschillen kunnen zijn. En dan ook in wedstrijdverband, terwijl intensiteit op training veel lager is.

Ik vraag me wel af wat de huidige korte broek lopers doen als het 20 graden warmer is buiten, de huid afstropen?
 
Er zijn wel studies over de optimale looptemperatuur naar prestatie.
Voor een sprint moet het al vrij warm zijn (25? Dacht ik), terwijl de ideale temp voor marathonprestatie onder de 10 lag dacht ik. Maar dat geldt dan voor een groep, terwijl er per individu grote verschillen kunnen zijn. En dan ook in wedstrijdverband, terwijl intensiteit op training veel lager is.

Ik vraag me wel af wat de huidige korte broek lopers doen als het 20 graden warmer is buiten, de huid afstropen?
Ik loop niet bij 25+, overdag. :D
 
Voor de marathon, ben ik op zoek naar een belt waarin 7tal gels+1 of 2 min flesjes inpassen. Ik heb nu al een spibelt en drinkgordel, maar die spibelt is te klein voor flesjes en die drinkgordel wat te groot voor tijdens een wedstrijd. Ik dacht aan een flipbelt+waterbottle van flipbelt? of andere opties?
 
Als je trouwens nu nog met een korte broek alleen loopt dan ben je gewoon goed gek.
Gek zijn doet geen pijn :oi22:

steven-zwerink-iceman-zonder-shirt-korte-broek-5km-hardlopen-ademwinst-wim-hof.jpg

I Ran A Barefoot Half Marathon On Snow
 
Laatst bewerkt:
Korte broek erover lijkt me eerder voor extra laag tegen de wind. Gelijk een regenjas.

Tot -5° prefereer ik wel een short en lager in België komt ook maar weinig voor. Anders krijg ik het snel te warm en krijg ik een benauwd gevoel.
Zolang ik in beweging ben zullen de benen wel warm blijven.

Heb je daar enig onderzoek naar want voor mij lijkt het meer een persoonlijke voorkeur.

Dat is nu toch niks nieuws denk ik dat koude nefast is voor uw spieren en de werking ervan? :P
Koude is in de winter (logisch ook) een grote oorzaak van blessures. Je hebt er dus alle baat bij om die spieren heel goed warm te maken en te houden.
  1. Knees: As the muscles and tissues surrounding the knee become stiffer and less lubricated in cold conditions, the knee ligaments become more vulnerable to tears and strains. For instance, anterior cruciate ligament tears are among the most common skiing injuries because the knee ligaments are already susceptible to injury in the cold.
Maar ook uw kuiten, quadriceps en hamstrings hebben niet zo graag koude.
Ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik heb het vermoeden dat het ook wat stoerdoenerij is. Zovan "ik ben geen koukleum! Ik kan daar tegen!".
Om het bij 5°C uw benen zo warm te kleden dat het zweet eraf druipt dan moet je toch een krak zijn ze.
Hier ook korte broek over tights <10°. Tights hebben geen of onhandige zakjes, terwijl ik in m'n korte broek gemakkelijk 2 flasks, sleutels, gsm en een snack wegkrijg. Is niets ongemakkelijk aan.
Wat voor een korte broek is dat dan juist?
Want 2 flasks, een gsm en een snack dan moet je toch al fameuze zakken hebben :P
Alsook ligt dat niet naar alle kanten te zwieren als je hiermee loopt?
 
Vandaag 1e x een piramideloop gedaan. Was mij onbekend.
Moet zeggen was eens aangenaam om te doen.
10m warm-up
2-4-6-8-6-4-2 min tempo aan 10km tempo.
Tussen in 2 min herstelloop, en als laatste 10min cooldown.
 
Na spierscheur in de kuit net mijn opbouw afgerond en alles ziet er terug goed uit.

Enkel heeft sportarts er wel heel veel zin in precies, ik zit na 8 weken opbouw 'al' aan 60km weken en tegen eind januari moeten dit weken van 100km zijn.🙄
Eerst zien dat het geen verplichting wordt ipv plezier en dat ik gespaard blijf van andere ongemakken.
 
Na spierscheur in de kuit net mijn opbouw afgerond en alles ziet er terug goed uit.

Enkel heeft sportarts er wel heel veel zin in precies, ik zit na 8 weken opbouw 'al' aan 60km weken en tegen eind januari moeten dit weken van 100km zijn.🙄
Eerst zien dat het geen verplichting wordt ipv plezier en dat ik gespaard blijf van andere ongongemakken
Dat gaat al vlot.
Er nergens naar toe aan het werken Castil?
 
Dat gaat al vlot.
Er nergens naar toe aan het werken Castil?
Gaat inderdaad beter als gedacht, maar ben nogal blessuregevoelig met lopen.
Oorspronkelijk was het lopen ifv een (halve) triatlon, maar nu het lopen zonder pijn is heb ik het plezier ervan terug ontdekt en ga ik opbouwen voor een plaatselijke ultra (59km dacht ik) in april.
 
Gaat inderdaad beter als gedacht, maar ben nogal blessuregevoelig met lopen.
Oorspronkelijk was het lopen ifv een (halve) triatlon, maar nu het lopen zonder pijn is heb ik het plezier ervan terug ontdekt en ga ik opbouwen voor een plaatselijke ultra (59km dacht ik) in april.

Da zijn mooie vooruitzichten. Succes alvast.
 
Wat voor een korte broek is dat dan juist?
Want 2 flasks, een gsm en een snack dan moet je toch al fameuze zakken hebben :p
Alsook ligt dat niet naar alle kanten te zwieren als je hiermee loopt?

Gsm vanachter, flasks aan de zijkant, sleutels en granenreep vooraan. Zwiert helemaal niet 🙂
 
Hier toch ook voor het eerst echt last van de kou. Onder de 10 en zeker onder de 7 draag ik leggings, maar soms T-shirt. Afhankelijk van de gevoelstemperatuur. Nu pas gaan lopen zonder handschoentjes, en 3 dagen lang geboet ervoor. De eerste knokkels van mijn rechterhand rood en volledig opgezwollen. Precies artritis! Nu met handschoentjes, en dan is dat niet.
 
Weekje in Drenthe gezeten en daar gebruik van gemaakt om goed te lopen. Uiteindelijk op 6 dagen tijd 71km gedaan, waarvan 2 halve marathon afstanden (22.5K was de langste).

Lijkt er dus op dat het volume weer helemaal op punt staat. Het Covid spook is helemaal weg. Tempotrainingen blijven wel pijn doen, daar ligt nog wat werk...

Paar dagen hierna ziek gevallen en weer het gevoel dat ik een kleine maand verloren ben omdat de hartslag na de ziekte wekenlang veel te hoog zat. Gisteren eindelijk weer wat beterschap.

Hopelijk nu voorgoed vertrokken richting Rotterdam hoor. :)
 
Ik heb hier al een hele tijd niet meer gepost omdat het qua lopen vrij dramatisch was dit jaar. Vorig jaar gestart met lopen en toen heb ik 513 km in totaal gelopen. Mijn doel was dit jaar 750 km te halen. Ik heb vandaag mijn 500ste km van het jaar gelopen.

De eerste maanden gingen goed maar toen begon ik last te krijgen van mijn knie bij langere afstanden. In mei heb ik dan een teen gebroken waardoor ik sowieso een paar weken stil zat. Toen ik weer wou herbeginnen, kreeg ik meteen weer last van mijn knie, nu ook bij korte afstanden. Naar sportarts geweest en een aantal weken kine gedaan om dat weer op orde te krijgen. Eind augustus klaar om weer deftig te lopen en dan merken dat mijn conditie volledig weg was. Vervolgens krijg ik dan in oktober covid… Uiteindelijk heb ik zo 4, bijna 5 maanden ”verloren”.

Sinds kort weer op het gemak 2x per week 5 km aan’t doen tot ik weer wat conditie terug heb want dat gaat trager dan verwacht. Ik leg me helemaal niks meer op van afstanden of tempo’s, heb enkel mijn hartslag zichtbaar op mijn sporthorloge. Ik ben vooral blij dat de last in mijn knie weg blijft. We zien wel wat 2023 geeft.
 
Hier toch ook voor het eerst echt last van de kou. Onder de 10 en zeker onder de 7 draag ik leggings, maar soms T-shirt. Afhankelijk van de gevoelstemperatuur. Nu pas gaan lopen zonder handschoentjes, en 3 dagen lang geboet ervoor. De eerste knokkels van mijn rechterhand rood en volledig opgezwollen. Precies artritis! Nu met handschoentjes, en dan is dat niet.
Ik heb ook altijd handschoenen aan. Ik kan echt niet zonder bij deze temperaturen. Ook boven ben ik voldoende ingeduffeld. Maar vanonder doe ik gewoon een korte broek aan. Dat je beenspieren lijden onder de koude is wel zo, en gezond is het niet echt. Maar je vingers lijden toch nog een gradatie erger. Alle ja, bij mij toch.

Dus neen ik doe niet mee aan stoerdoenerij. Maar ik heb eerlijkheidshalve weinig last van de koude op mijn beenspieren. Ik ben niet blessuregevoelig en een lange broek vind ik gewoon héél onprettig. Ik loop daar gewoon niet graag mee. En het is nu niet dat ik aan het pro ben, die de eerste kilometers meteen tot het gaatje gaat en dan lijkt mij de kans op een blessure door de koude niet zo groot. Op 12 jaar tijd met een korte broek lopen gedurende de winter resulteerde bij mij persoonlijk alvast niet in meer blessures tov de zomer.
 
Paar dagen hierna ziek gevallen en weer het gevoel dat ik een kleine maand verloren ben omdat de hartslag na de ziekte wekenlang veel te hoog zat. Gisteren eindelijk weer wat beterschap.

Hopelijk nu voorgoed vertrokken richting Rotterdam hoor. :)
Net na Covid, 6:22min/km, dan een km zo hard doortrekken als ik kon (echt vol gas), want ik wilde absoluut sneller dan 10km/u lopen! Resultaat? 6:08/km. :confused:
Nu een dik maandje later, loop ik vlotjes 11km/u (5:27/km) en als ik een beetje doortrek (niet eens vol gas), loop ik nu tussen 5:00 en 5:10/km.

Dus van Long Covid heb ik alvast geen last.

Swoit, het herstel kan snel gebeuren ;) Veel succes!
 
Ik ben op zoek naar goede handschoenen tegen vries en vooral regen.
Van het weekend bij -2 met regen en sneeuw in de Ardennen gaan lopen. Met simpele handschoenen van de Decathlon waren de handen helemaal verkleumd na 4h.

Gezien ik over een dikke week de Bello Gallico ga lopen en de weeromstandigheden lijken wat gelijkaardig te worden toch op zoek naar betere handschoenen die mij heel de weg fijne handen kunnen geven.

Iemand hier ervaring mee en mij wat kan helpen?
 
Ik ben op zoek naar goede handschoenen tegen vries en vooral regen.
Van het weekend bij -2 met regen en sneeuw in de Ardennen gaan lopen. Met simpele handschoenen van de Decathlon waren de handen helemaal verkleumd na 4h.

Gezien ik over een dikke week de Bello Gallico ga lopen en de weeromstandigheden lijken wat gelijkaardig te worden toch op zoek naar betere handschoenen die mij heel de weg fijne handen kunnen geven.

Iemand hier ervaring mee en mij wat kan helpen?
Niet twijfelen, niet discussiëren, gewoon kopen.

 
Ik ben op zoek naar goede handschoenen tegen vries en vooral regen.
Van het weekend bij -2 met regen en sneeuw in de Ardennen gaan lopen. Met simpele handschoenen van de Decathlon waren de handen helemaal verkleumd na 4h.

Gezien ik over een dikke week de Bello Gallico ga lopen en de weeromstandigheden lijken wat gelijkaardig te worden toch op zoek naar betere handschoenen die mij heel de weg fijne handen kunnen geven.

Iemand hier ervaring mee en mij wat kan helpen?
Of met laagjes werken. Eentje voor de warmte en een waterproof er rond (doe ook ineens extra warmte geeft). Dan heb je opties als het "te warm" wordt.
 
Niet twijfelen, niet discussiëren, gewoon kopen.

Lijken inderdaad top handschoenen maar meeste reviews lees ik dat ze bij vries toch niet voldoende warm zouden zijn?
Of met laagjes werken. Eentje voor de warmte en een waterproof er rond (doe ook ineens extra warmte geeft). Dan heb je opties als het "te warm" wordt.
Kan misschien wel werken, maar dan zal ik ze al moeten passen of ze beiden wel voldoende fitten over elkaar.

Zal anders dan eens langs gaan in de as adventure, daar hebben ze die Gores ook :)
 
Terug
Bovenaan