Algemene Loopthread

Da's zo de 'loop'tegenhanger van de Ignite. Zou uw streefdoel op een bepaalde afstand goed moeten kunnen weergeven in het tempo dat ge loopt, maar ik heb vooral al gehoord dat ie nogal slonzig omspringt met het GPS-signaal.
 
Ik mag zondag in Hasselt dus niet met mijn Fenix lopen… Omdat het pacing team nu “Polar” pacing team heet, is het verboden om een ander merk rond uw pols te dragen. Als ik wil tracken moet ik mijn Garmin in dat rugzakje steken. Heb je een toestel van €1000, moet je dat die dag inruilen voor eentje van €200. Maar oooh wee als het signaal daarmee slecht is en mijn tempo’s niet kloppen.
dat hadden ze nu toch wel op voorhand kunnen laten weten?
 
Ik ben op zoek naar een 12 weken schema voor een marathon onder de 3uur. Vorig jaar een schema gevolgd van 18 weken wat ik toch best lang vond. Iemand een aanrader?
Ik kan nog eens dat 9-weken schema van Decathlon delen als je wil. De eerste drie weken kan je dan een soort build-up doen en dan kom je in totaal aan 12 weken.
 
Iemand nog echt goede tips voor deze kerel?
Ik lees 30-35/km per week en 6km per dag, zou het niet kunnen dat je misschien te weinig rust? Zelfs traag lopen is een last voor het lichaam bij een beginnende loper. Maar er zitten hier mensen met veel meer ervaring die u veel meer tips gaan kunnen geven :p
 
Iemand nog echt goede tips voor deze kerel?
Moet ik dagelijkse beenspier oefeningen doen? Wat op dagen dat ik niet loop: moet ik vooral zitten of mijn benen leggen, of is dat net slecht en moet ik veel rechtstaan? Is het echt-echt slecht om wat op-en-af te lopen, want iets helemaal vlak is hier nu niet in de buurt..

Ik ben me bewust dat het hier geen medisch forum is, maar misschien dat er toch één iemand is met de gouden tip(s) wat wel, of juist helemaal niet te doen!

Mijn dank is groot :bow:
De pijn in uw knie is hoogstwaarschijnlijk het gevolg van een te korte IT-band. Om dat te verhelpen kunt ge best uw heupen, hamstrings en quadriceps stretchen.

Heupen: opbouwen naar 5min/been
Hamstrings: opbouwen naar 5min
Quadriceps: 3x1min/been
 
- Nieuwe schoenen met schokdempers

Ben je hiervoor ook effectief bij een Runner's Lab of dergelijke geweest, om een loopanalyse te laten doen en vervolgens advies te krijgen over welke schoenen specifiek goed voor jou zijn? Gewoon schoenen met goede demping kopen is niet per sé voldoende, de manier waarop de schoenen de stand van je voeten ondersteunen is bvb ook belangrijk.

Iemand nog echt goede tips voor deze kerel?
Moet ik dagelijkse beenspier oefeningen doen? Wat op dagen dat ik niet loop: moet ik vooral zitten of mijn benen leggen, of is dat net slecht en moet ik veel rechtstaan? Is het echt-echt slecht om wat op-en-af te lopen, want iets helemaal vlak is hier nu niet in de buurt..

Stukje versterkende spieroefeningen is altijd aan te raden.
Misschien ook een vreemde vraag: zit je gewicht ook ok? Extra gewicht meesleuren zorgt voor veel stress op je gewrichten.
 
De pijn in uw knie is hoogstwaarschijnlijk het gevolg van een te korte IT-band. Om dat te verhelpen kunt ge best uw heupen, hamstrings en quadriceps stretchen.
"Hoogstwaarschijnlijk" maar @Abel zegt niet waar aan de knie hij zeer heeft. Als dat binnenkant knie of knieschijf is zal dat niet de IT band zijn. Schoenen zijn secundair imo, eerst bij een goede kinesist langsgaan die je echt de juiste oefeningen kan geven. Anders kan je een jaar oefeningen doen en niets van progressie maken omdat het de juiste niet zijn.
 
@Abel Eerst en vooral welkom op het (met voorsprong) leukste subforum van de site!

Je doet er in ieder geval al goed aan om traag te lopen (lage hartslag) en rustig op te bouwen. Over uw knieproblemen ga ik mij niet uitspreken, mijn kennis is gewoon veel te beperkt en ik wil geen foutieve informatie geven.

Als de kniepijn iets wederkerend is, zou ik de raad van @EmP wel volgen en raad vragen bij een kinesist. Eerst en vooral om zeker te zijn dat je geen schade aanricht waar je langer van moet herstellen.

Als je verder vragen hebt, aarzel dan zeker niet!
 
"Hoogstwaarschijnlijk" maar @Abel zegt niet waar aan de knie hij zeer heeft. Als dat binnenkant knie of knieschijf is zal dat niet de IT band zijn. Schoenen zijn secundair imo, eerst bij een goede kinesist langsgaan die je echt de juiste oefeningen kan geven. Anders kan je een jaar oefeningen doen en niets van progressie maken omdat het de juiste niet zijn.
@Abel als je traag genoeg hebt opgebouwd en je blijft het merken, volg de raad van EmP. Kan zijn dat je dan idd uitkomt bij IT-band, of iets anders. Beetje spierversterkende oefeningen, stabilisatieoefeningen… en dan komt dat goed.
 
Dit weekend weer naar de Ardennen en met het oog op eind 2022 en vooral lente 2023 is het stilletjes aan weer tijd om de echt lange trainingen weer te implementeren. 60k? 70k? 80k… Zal wat afhangen van het weer en de motivatie. Zoals steeds, al er iemand zin zou hebben om mee te lopen, maar maar iets weten.
 
"Hoogstwaarschijnlijk" maar @Abel zegt niet waar aan de knie hij zeer heeft. Als dat binnenkant knie of knieschijf is zal dat niet de IT band zijn. Schoenen zijn secundair imo, eerst bij een goede kinesist langsgaan die je echt de juiste oefeningen kan geven. Anders kan je een jaar oefeningen doen en niets van progressie maken omdat het de juiste niet zijn.
Volledig gelijk. :shutup:
 
Dit weekend weer naar de Ardennen en met het oog op eind 2022 en vooral lente 2023 is het stilletjes aan weer tijd om de echt lange trainingen weer te implementeren. 60k? 70k? 80k… Zal wat afhangen van het weer en de motivatie. Zoals steeds, al er iemand zin zou hebben om mee te lopen, maar maar iets weten.
mij iets te lange afstanden :p
 
Zijn er mensen die de app Stride al eens geprobeerd hebben? Die deelt de wereld op in kleine vakjes, en je verdient punten door vakjes te doorkruisen. Maak het cirkeltje rond en je krijgt ook de vakjes erbinnen. En wie het vaakst een vakje claimt, wordt de eigenaar.
Ik hou wel van die gamification, dus ik heb het al meteen eens opgezet. En ineens ook een BG-team gemaakt natuurlijk!

Zien of het werkt. Het team heet BeyondGaming, en de code om te joinen is 1EZUMAC voor wie geïnteresseerd is.
En in geen tijd zijn we derde van België! A4E3FEDB-A71A-4F55-B593-16F022AE9515.png

Nog wel een paar plaatsen vrij om het clubje te vervoegen, zit een Max op van 40.
 
Ook gejoined en een kleine 50 hexen aan het totaal toegevoegd. Ik ben ook echt een sucker voor dat soort gamification :unsure:
 
Terug
Bovenaan