Iemand trouwens ervaring met de marathon van Namen? Ik wist niet dat daar een marathon werd georganiseerd, op eerste zicht ook zeer vlak parkoers?
 
Awel, hier waren nu toiletten genoeg :)

Maar echt, dat is toch goed om er voorgoed mee te stoppen: 50:05 en gecorrigeerd naar 50:03. Het ergste is dat ik het op 10km een klein beetje heb ingehouden uit veiligheid, terug naar 5:10 ipv 4:50. Met die laatste 500m zou dat misschien gelukt zijn. Enfin, praat achteraf, want ik zat tegen doodgaan.
 
Kameraad heeft vandaag een eerste ultra voltooid hier int Hageland. Nooit gedacht dat ie zo vlot 60km kon verteren. Maar hij heeft er echt voor geleefd de afgelopen maanden, dus 't is em echt gegund.
En nu probeert hij me natuurlijk ook te overtuigen om aant langere werk te beginnen, maar dat zal ni pakken 😅
 
Kameraad heeft vandaag een eerste ultra voltooid hier int Hageland. Nooit gedacht dat ie zo vlot 60km kon verteren. Maar hij heeft er echt voor geleefd de afgelopen maanden, dus 't is em echt gegund.
En nu probeert hij me natuurlijk ook te overtuigen om aant langere werk te beginnen, maar dat zal ni pakken 😅

Ik zou hem wel even corrigeren als ik u was. Ik neem aan dat het de “Clash der Titanen” was en hij daar de 60km heeft gedaan? If so, er was daar ook een 110km, dus feitelijk is die 60km een kids run.

Also, ik stel voor dat we hier vanaf nu voor het begrip “ultra” de Franse methode volgen: 100km met 0 hoogtemeters is een ultra, 80km met 2000hm is ook een ultra. Kortom, elke 1000hm staat gelijk aan 10km en in totaal moet je 100km of gelijkaardig op de teller hebben. Voor 60km moet je dus 4000hm halen en ik denk dat hij er zo’n 1100 zal hebben gehad.

Dus om hem van zijn roze wolk te halen kan je bovenstaande redenering aankaarten. Ideaal om iemands prestaties te minimaliseren 😁.

Mijn goede vriend François D’Haene vindt zelfs dat 100km geen ultra is, dat is eigenlijk een training.

Dat langere werk is overigens echt niet zo moeilijk als de tijd u niet interesseert. Die 60km finishen in 7u of zo, hell pak 8u als je wil, is echt niet zo zwaar. Gemakkelijk, niet technisch terrein, weinig hoogtemeters, enz… Als je dat wil, is het gemakkelijker om daarvoor te trainen dan een marathon in pakweg 3u15 voor een man.

Ik geef het maar mee 😁.
 
Mijn voeten gaan helemaal kapot zijn door overmatig zweten, 2 nagels eraf (wegens schimmelnagels, ik mag maatregelen nemen zoveel ik wil, mijn dikke teennagels gaan 'weg' zijn), mijne balzak gaat rood zien en irriteren, ik ga 5kg vocht kwijt zijn ondanks 2 literflessen leeg te zuipen (ik zweet gewoon van nature extreem hard) .. maar als ik er voor train en rustig zou lopen / wandelen dan haal ik de finish wel voor de 60km. No problemo! ;)
 
Hmmm ik ben hier stilaan eens terug een concreet doel aan het kiezen, mijn PR op de HM scherp zetten (als in een veel scherper) of voor de eerste keer een volledige marathon. De marathon klinkt natuurlijk wat mythischer maar heb schrik dat het gezinsleven toch nog een lastige combo zal worden.

Op deze moment zijn er nog een goeie 21 weken voor de start van de (halve) Marathon van Kruibeke dus kan nog wel even laten bezinken maar niet heel lang meer :D
 
Hmmm ik ben hier stilaan eens terug een concreet doel aan het kiezen, mijn PR op de HM scherp zetten (als in een veel scherper) of voor de eerste keer een volledige marathon. De marathon klinkt natuurlijk wat mythischer maar heb schrik dat het gezinsleven toch nog een lastige combo zal worden.

2 kinderen van 8 en 12 hier en relatief drukke job, maar het lukt :)

Aan 4 looptrainingen per week betekent dat dinsdagavond/donderdagavond (weet niet hoe oud uw kinderen zijn maar mogelijk zitten ze dan al in bed) na 20u gaan lopen, en zaterdag- en zondagmorgen bij dageraad vertrekken voor het gezinsleven echt op gang komt.

Zelden een probleem om de weekendtrainingen te doen, ik legde daar dan ook steeds mijn langste lopen (zondag LSD dag) en de kortere op dinsdag en donderdag, maar je zit daar ook soms wel met runs van dik 15 kilometer iirc, dus het gaat hoe dan ook een stuk inhakken op uw weekschema he. Ik denk dat ik als pure amateur uiteindelijk naar weken van 60-70km ging, de snellere mannen doen er vaak nog wat bovenop denk ik, dus je kan wel rekenen wat voor uren je daarin moet steken. :)
 
2 kinderen van 8 en 12 hier en relatief drukke job, maar het lukt :)

Aan 4 looptrainingen per week betekent dat dinsdagavond/donderdagavond (weet niet hoe oud uw kinderen zijn maar mogelijk zitten ze dan al in bed) na 20u gaan lopen, en zaterdag- en zondagmorgen bij dageraad vertrekken voor het gezinsleven echt op gang komt.

Zelden een probleem om de weekendtrainingen te doen, ik legde daar dan ook steeds mijn langste lopen (zondag LSD dag) en de kortere op dinsdag en donderdag, maar je zit daar ook soms wel met runs van dik 15 kilometer iirc, dus het gaat hoe dan ook een stuk inhakken op uw weekschema he. Ik denk dat ik als pure amateur uiteindelijk naar weken van 60-70km ging, de snellere mannen doen er vaak nog wat bovenop denk ik, dus je kan wel rekenen wat voor uren je daarin moet steken. :)

Nog geen kwartier na ik dit hier neergepend had, stuurt mijn vriendin: "zeg ga je de halve of de volledige marathon doen" (ze had reclame op IG zien passeren). :laugh:

Misschien moet ik het gewoon proberen, mocht het te zwaar worden kan ik er altijd nog een halve van maken. Kinderen zijn 3 jaar en 7 maanden. Rond 19u ligt iedereen in z'n bed dus vanaf dan tijd zat. Misschien is de combo dinsdag, donderdag, zaterdag en zondag geen slecht idee. Dat beperkt het lopen in de week maar tot twee trainingen.
 
Nog geen kwartier na ik dit hier neergepend had, stuurt mijn vriendin: "zeg ga je de halve of de volledige marathon doen" (ze had reclame op IG zien passeren). :laugh:

Misschien moet ik het gewoon proberen, mocht het te zwaar worden kan ik er altijd nog een halve van maken. Kinderen zijn 3 jaar en 7 maanden. Rond 19u ligt iedereen in z'n bed dus vanaf dan tijd zat. Misschien is de combo dinsdag, donderdag, zaterdag en zondag geen slecht idee. Dat beperkt het lopen in de week maar tot twee trainingen.
Doen! En kies voor een realistisch tempo in je trainingen zodat je niet geblesseerd geraakt.
Met 4 trainingen zou ik zeggen: 1 tempo-interval, 2 rustig, 1 LSD.

Let ook op met te lange trainingen, voor je 1e marathon is het niet nodig om in training al 30km gelopen te hebben bijvoorbeeld
 
Trenara of Garmin (niet in je Coach maar zit wel in de schema's op Garmin Connect online) hebben trouwens best goede schema's voor de marathon ook, plus goede integratie met je Fenix :)
 
Trenara of Garmin (niet in je Coach maar zit wel in de schema's op Garmin Connect online) hebben trouwens best goede schema's voor de marathon ook, plus goede integratie met je Fenix :)

Ik ga sowieso voor trenara, daar zit altijd voldoende variatie in de verschillende trainingen en dat houdt het wel interessant. Enige nadeel is dat je enkel in het duurdere abo je trainingen kan importeren in Garmin (wat eigenlijk een basis functionaliteit zou moeten zijn imo).
 
Ik ga sowieso voor trenara, daar zit altijd voldoende variatie in de verschillende trainingen en dat houdt het wel interessant. Enige nadeel is dat je enkel in het duurdere abo je trainingen kan importeren in Garmin (wat eigenlijk een basis functionaliteit zou moeten zijn imo).
Klopt, vind ik ook een groot nadeel, maar het is echt wel een killer feature en ik snap ook wel van hun kant dat als ze dat aanbieden in het gratis pakket, ze maar weinig abonnementen meer gaan verkopen... Denk ik toch :)

Ik ben zelf wat afgestapt van Trenara omdat ik in Gent toch echt een stuk trager heb gelopen dan Trenara aangaf. Mijn gevoel was al een paar maand dat Trenara's tijd niet ging lukken ondanks dat de trainingen en zelfs de simulatie wel naar wens verliepen. Misschien ben ik een atypisch geval.
 
Klopt, vind ik ook een groot nadeel, maar het is echt wel een killer feature en ik snap ook wel van hun kant dat als ze dat aanbieden in het gratis pakket, ze maar weinig abonnementen meer gaan verkopen... Denk ik toch :)

Ik ben zelf wat afgestapt van Trenara omdat ik in Gent toch echt een stuk trager heb gelopen dan Trenara aangaf. Mijn gevoel was al een paar maand dat Trenara's tijd niet ging lukken ondanks dat de trainingen en zelfs de simulatie wel naar wens verliepen. Misschien ben ik een atypisch geval.
Bij mij zat Trenara er ook een serieus pak naast, dus ook eraf gezwierd, je bent niet alleen :wink:
 
Nu terug paar weken aan het lopen en vroeg me af of volgend schema wat oke is.

Dinsdag loop ik 5 km rustig op hartslag aan gemiddeld 7:56 km
Donderdag ook 5 km waarvan 2 km rustig en dan de rest wissel ik af tussen 200 m snel en 200 m traag.
Zaterdag loop ik nu 7 km rustig op hartslag waarvan ik elke week een 400 m bij doen.

Iemand tips wat er beter kan ?
 
Klopt, vind ik ook een groot nadeel, maar het is echt wel een killer feature en ik snap ook wel van hun kant dat als ze dat aanbieden in het gratis pakket, ze maar weinig abonnementen meer gaan verkopen... Denk ik toch :)

Ik ben zelf wat afgestapt van Trenara omdat ik in Gent toch echt een stuk trager heb gelopen dan Trenara aangaf. Mijn gevoel was al een paar maand dat Trenara's tijd niet ging lukken ondanks dat de trainingen en zelfs de simulatie wel naar wens verliepen. Misschien ben ik een atypisch geval.

Ik neem nooit de Trenara voorspelling, die gaf daarnet eerst aan dat 3u41min haalbaar is. :laugh:
Toch maar eens een herkalibratie gedaan...
 
Nu terug paar weken aan het lopen en vroeg me af of volgend schema wat oke is.

Dinsdag loop ik 5 km rustig op hartslag aan gemiddeld 7:56 km
Donderdag ook 5 km waarvan 2 km rustig en dan de rest wissel ik af tussen 200 m snel en 200 m traag.
Zaterdag loop ik nu 7 km rustig op hartslag waarvan ik elke week een 400 m bij doen.

Iemand tips wat er beter kan ?
Ziet er goed uit.

Als je op korte termijn wat variatie zoekt, kan je beginnen spelen met de afstanden snel/traag, bvb. afwisselen tussen 100m snel en 400m traag of 1km snel en 1km traag (een snelle km is aan een heel andere snelheid dan een snelle 100m natuurlijk).

Voor de rest vond ik het ook leuk om - voor de rustige loopjes - mijn cadans wat op te drijven zonder sneller te gaan lopen (155-160-165).
 
Laatst bewerkt:
Iemand ervaring met het schrijven van goal splits op de onderarm om te checken tijdens een marathon en welk soort stift je hier het best voor gebruikt? In m'n vorige wedstrijden keek ik gewoon bijna na elke km op m'n horloge om te zien wat m'n tempo was, maar nu zou ik graag deze nieuwe werkwijze implementeren. Het lijkt me verstandiger om een paar seconden te corrigeren (te snel/ te traag) om de 5km wanneer ik de splits zie dan elke kilometer.

Ik heb even adhv Jack Daniels VDOT race predictor de berekening gemaakt (3:54/km)

5km - 19:30
10km - 39:00
15km - 58:30
HM - 1:22:16
25km - 1:37:30
30km - 1:57:00
35km - 2:16:30
40km - 2:36:00
 
Terug
Bovenaan