Algemene Loopthread

Ik heb een mooie voor iedereen die graag goeie voornemens maakt :)

Op 20/03/2022 lopen we in Genk de 100km-run, en we mogen 2 teams sturen. Dat betekent 2x4 man, telkens voor 10-20-30-40km. Vorig jaar stonden er een paar mensen op de reservelijst, dus die heb ik al aangeschreven. Maar er zijn nog altijd een paar plaatsjes open!

Voorlopig hebben we
40 - Karry98
40/30 - Vlitser (of, niet en :p)
20 - Loser
10 - BookaShade

Het draait hier niet om de snelheid, maar om de beleving. We willen graag uitlopen, that's it. Maar we komen sowieso aan in team, al moeten we bolderkarren inschakelen. Heb je nog een plaats in je loopschema, en denk je nog maar zijdelings dat het je wel iets tofs lijkt, gooi je naam dan maar in de hoed! Ook voor de kortere, dan gaan we strootje-trekken! Dat mag in pm of hier in het topic (of straks in Algemene Mededelingen, als ik 'm daar heb gepost), maakt niet uit!
Ik stond vorig jaar op de reservelijst, dus mag nu zeker ook zo zijn :) Wel enkel voor 10 of 20km, meer is moeilijk om te beloven op voorhand ;)

Ik had me heel graag weer kandidaat gesteld voor een 30K (revanche :p ) maar het past jammer genoeg echt niet met de marathon van Gent die een week later plaatsvindt. :(

Ik had me heel graag weer kandidaat gesteld voor een 30K (revanche :p ) maar het past jammer genoeg echt niet met de marathon van Gent die een week later plaatsvindt. :(
oh, ik heb de North C trail een week ervoor en de cretes de spa een week erna ;)
maar ik loop dan ook niet voor een bepaalde tijd ;)

oh, ik heb de North C trail een week ervoor en de cretes de spa een week erna ;)
maar ik loop dan ook niet voor een bepaalde tijd ;)

Ja, ik wil de marathon nu echt wel onder de 4u doen. Dat is geen bijzonder indrukwekkend doel maar voor mij toch 10 minuten sneller dan de vorige keer, dus ik wil niets aan het toeval overlaten.

Ik ging net posten dat ik graag wel de 30km zou doen, past perfect in mijn marathon schema, maar zie net dat ik dan nog op shortski ben! Damned 😔

17/12 m'n halve marathon gelopen aan 5:18.
Tussendoor wat kleinere loopjes gedaan en dan vandaag 25km gelopen.

Doel was rond 5:25 te lopen de hele tijd en dat is goed gelukt. Ben afgeklokt op 5:27
Enkele km's rond de 5:15 gelopen en de laatste 3km toch wel echt de man met de hamer tegen gekomen en rond de 5:40 gelopen.

Eerste keer ook wat isotone sportdrank mee waar ik een rugzakje voor had aangeschaft. Had 1 liter mee en 750 ml van gedronken. Wilde voorzichtig doseren en dat is dus ongelooflijk moeilijk in te schatten. Vanaf km 5 rustig om de 2km ongeveer wat gedronken.

Nu wel wat stijve hamstrings maar voor de rest gaat het best ok.
Ik had wel niet veel langer moeten lopen want begon het wel zwaar te krijgen.

Voila daarnet even een all-out 5K gedaan om Trenara te calibreren. Sneller dan 5:10 ben ik helaas niet geraakt. Op 6 maart loop ik de Halve Marathon van Kruibeke. Doel is onder de twee uur, Trenara denkt dat ik het in 1:40 kan :lol: :unsure:

Meer doelen ga ik niet stellen, +- twee weken later zou de baby moeten komen en is er allicht niet veel tijd over om nog een ander doel te pikken.

Door Trenara hier te lezen toch nog eens geprobeerd en opnieuw gekalibreerd.
Huidig gemiddeld wekelijks volume expres voorzichtig ingeschat op 19km en hij geeft mij een eerste week van 40+km..?

Komen daar bij jullie echt haalbare dingen uit + wat geven jullie dan in? Een realistische race pace,..?

Belangrijk is om een all-out inspanning ter kalibratie in te geven. Min 3 km.

Dan komen daar inderdaad haalbare prognoses uit.

Trenara is wel niet voor de beginnende loper, lijkt me. Tenzij je de startschema's gebruikt.

Door Trenara hier te lezen toch nog eens geprobeerd en opnieuw gekalibreerd.
Huidig gemiddeld wekelijks volume expres voorzichtig ingeschat op 19km en hij geeft mij een eerste week van 40+km..?

Komen daar bij jullie echt haalbare dingen uit + wat geven jullie dan in? Een realistische race pace,..?

Ik heb een, denk ik, realistische marathon doel pace ingegeven en wat er tot nu toe lijkt wel haalbaar. Ik zit nu in m'n vierde week, 1 keer heb ik een intervalsessie niet gehaald maar dat was in de eerste week, op een avond waarop ik me niet heel sterk voelde en de tempo's toch echt wel pittig waren voor mij. Sindsdien lukt alles zonder veel problemen.

Ik ben net naar Trenara gegaan omdat die de volumes wat hoger legt dan de Garmin beginner en intermediate schema's. Daar voel ik me zelf comfortabeler bij, maar het is natuurlijk wel afwachten of ik die hogere volumes goed ga verdragen. M'n eerste marathon heb ik gedaan op een schema dat de meeste weken ergens tussen 35 en 45km zat iirc, dit schema loopt al snel naar weken tussen 55 en 65km met uitschieters van 70+.

Een echte kalibratie heb ik niet gedaan, ik denk dat die ook kan voortgaan op je huidige conditie en de maanden voorafgaande training?

Voila daarnet even een all-out 5K gedaan om Trenara te calibreren. Sneller dan 5:10 ben ik helaas niet geraakt. Op 6 maart loop ik de Halve Marathon van Kruibeke. Doel is onder de twee uur, Trenara denkt dat ik het in 1:40 kan :laugh: :unsure:

Meer doelen ga ik niet stellen, +- twee weken later zou de baby moeten komen en is er allicht niet veel tijd over om nog een ander doel te pikken.
Aaahhh een all-out, ik hoor het graag!
Ik word er nog misselijk van als ik aan mijn laatste all-out denk. Eigenlijk ongelofelijk hoe ver je je lichaam kan drijven. Ik ben toen aan 4min45 geraakt op de 5 km ofzo. Op't einde maar liefst 7 minuten gelopen aan een hartslag boven de 190..

Aaahhh een all-out, ik hoor het graag!
Ik word er nog misselijk van als ik aan mijn laatste all-out denk. Eigenlijk ongelofelijk hoe ver je je lichaam kan drijven. Ik ben toen aan 4min45 geraakt op de 5 km ofzo. Op't einde maar liefst 7 minuten gelopen aan een hartslag boven de 190..
Afgetopt op 199 en bijna 15min 190+ :unsure:

Nu mijn hartslag is wel altijd aan de hoge kant maar 190+ is wel afzien :D

Ik denk me ook in te schrijven voor de halve marathon van Gent.

Nooit graag gelopen, maar om toch wat fitter te worden afgelopen juni begonnen van 0. In oktober de 10 miles gelopen (6 min/km ong). Nadien terug niks (behalve baskettraining geven) tot vorige week. Dan terug 2 loopjes gedaan. Ik kon nog wel gemakkelijk 6km op gezapig tempo afhaspelen.
Vanaf volgende week volg ik een 10-weken programma (3x per week) dat me zou moeten klaarstomen voor die halve marathon.
Als rugpatient doe ik het wel rustig aan en is het voor mij enkel om hem uit te lopen. Tijden interesseren me niet. Ben benieuwd!

Ik heb een, denk ik, realistische marathon doel pace ingegeven en wat er tot nu toe lijkt wel haalbaar. Ik zit nu in m'n vierde week, 1 keer heb ik een intervalsessie niet gehaald maar dat was in de eerste week, op een avond waarop ik me niet heel sterk voelde en de tempo's toch echt wel pittig waren voor mij. Sindsdien lukt alles zonder veel problemen.

Ik ben net naar Trenara gegaan omdat die de volumes wat hoger legt dan de Garmin beginner en intermediate schema's. Daar voel ik me zelf comfortabeler bij, maar het is natuurlijk wel afwachten of ik die hogere volumes goed ga verdragen. M'n eerste marathon heb ik gedaan op een schema dat de meeste weken ergens tussen 35 en 45km zat iirc, dit schema loopt al snel naar weken tussen 55 en 65km met uitschieters van 70+.

Een echte kalibratie heb ik niet gedaan, ik denk dat die ook kan voortgaan op je huidige conditie en de maanden voorafgaande training?
Trenara houdt rekening met alle activiteiten tot X tijd geleden (weet niet meer precies hoelang maar gaat over een maand, niet over dagen). Hoe dichter bij 'nu' hoe zwaarder de activiteit weegt in het algoritme. Ook fietsatciviteiten worden mee opgenomen in het algoritme.

Er is ook een FB groep (https://www.facebook.com/groups/1055008034917011) waar veel info terug te vinden is. Trenara reageert ook op DM op Instagram ;)

Trenara houdt rekening met alle activiteiten tot X tijd geleden (weet niet meer precies hoelang maar gaat over een maand, niet over dagen). Hoe dichter bij 'nu' hoe zwaarder de activiteit weegt in het algoritme. Ook fietsatciviteiten worden mee opgenomen in het algoritme.

Ah kijk, thanks. Ik merkte al wel dat (buiten die ene training) de trainingstempo's redelijk goed in lijn lagen met mijn niveau. Genoeg uitdaging, maar niet onhaalbaar. Alleen de trage loopjes verwacht hij dat ik echt nog een pak trager doe dan ik gewoon ben, maar ik begin daar ook het voordeel van te zien: kilometers afmalen zonder het risico op blessures fel de lucht in te gooien.

Er is ook een FB groep (https://www.facebook.com/groups/1055008034917011) waar veel info terug te vinden is. Trenara reageert ook op DM op Instagram ;)

Ik ben die onlangs ook gejoined idd :)

Nu nog aan het overwegen om Peak Pro te nemen tot aan de marathon van Gent, zodat ik de loopjes wat kan schuiven naar mijn eigen planning (evenveel trainingen, maar vaak op andere dagen) en automatisch kan syncen.

Ik denk me ook in te schrijven voor de halve marathon van Gent.

Nooit graag gelopen, maar om toch wat fitter te worden afgelopen juni begonnen van 0. In oktober de 10 miles gelopen (6 min/km ong). Nadien terug niks (behalve baskettraining geven) tot vorige week. Dan terug 2 loopjes gedaan. Ik kon nog wel gemakkelijk 6km op gezapig tempo afhaspelen.
Vanaf volgende week volg ik een 10-weken programma (3x per week) dat me zou moeten klaarstomen voor die halve marathon.
Als rugpatient doe ik het wel rustig aan en is het voor mij enkel om hem uit te lopen. Tijden interesseren me niet. Ben benieuwd!

Succes ermee alvast. Als je in oktober al 10 miles deed, dan zal die halve na 10 weken trainen ook weinig problemen geven - zeker als het doel vooral is om rustig uit te lopen.

Terug
Bovenaan