Sinds lang nog eens week over de 50km, afgesloten met een duurloop van 25km, ik had hier nog een doos 'pre-workout' caffeïne staan, gekocht voor corona dus moet wel op nu, awel ik vloog gelijk Pogacar. Het gelletje dat ik bijhad niet gebruikt, halverwege kwam ik door in tempo van 5min/km, terwijl ik duurlopen van zo'n afstand eerder 5m30 ofzo doe. Enfin uiteindelijk gefinished in snelheid van 5m3s. Langs de fietsostrade tot Lier en terug, veel wannabe coureurs op zondagochtend ;)
 
Ik loop eigenlijk super graag nuchter, doe het de laatste tijd weer meer en meer. Meestal loop ik 1u à 1u30 super rustig (als je naar de hartslag kijkt onder de 120), dat is gewoon genieten.

Af en toe vind ik het ook wel super om eens compleet nuchter diep te gaan. Dat gevoel waarbij je letterlijk alle energie voelt wegvloeien uit uw lichaam is onbeschrijfelijk. Op dat gebied is het zotste dat ik ooit al heb gedaan een nuchtere loop van 50km in de Ardennen op zo’n 6u tijd of zo. Dat laatste anderhalf uur was toen echt hallucinant.
Ik begrijp niet dat je u goed kunt voelen bij een nuchtere loop.. Ik heb dat geprobeerd en direct hoge hartslag en zo mottig als iets.. bijna overgeven met lege maag.. en moeten stoppen. Nooit meer gedaan. Lijkt me echt niet gezond.. is mijn gevoel.
 
Ik begrijp niet dat je u goed kunt voelen bij een nuchtere loop.. Ik heb dat geprobeerd en direct hoge hartslag en zo mottig als iets.. bijna overgeven met lege maag.. en moeten stoppen. Nooit meer gedaan. Lijkt me echt niet gezond.. is mijn gevoel.
Zal van persoon tot persoon afhangen. Ik kan niets intensief doen tot na het ontbijt want anders zie ik sterretjes. Gelukkig kan ik 10 minuten na een stevige maaltijd gaan lopen zonder problemen te hebben van m’n maag 😀
 
Mensen ervaring met een Runner's Knee aka ITB-frictie syndroom aka illio-tibiale bandfrictiesyndroom? Wat heeft jullie geholpen om terug te mogen lopen? Van shin splints naar ITB frictie, yoepie. Al een geluk zijn mijn shin splints wel compleet verdwenen door deze rust. :clap:
 
Ik begrijp niet dat je u goed kunt voelen bij een nuchtere loop.. Ik heb dat geprobeerd en direct hoge hartslag en zo mottig als iets.. bijna overgeven met lege maag.. en moeten stoppen. Nooit meer gedaan. Lijkt me echt niet gezond.. is mijn gevoel.
Das gek, ik denk dat het ook eerder een mentale gewoonte is.
Als ik in de voormiddag loop, loop ik altijd nuchter, zelfs mijn lange lopen en ik voel niet echt een verschil behalve als men lichaam nog wakker moet worden.
Intensievere trainingen doe ik amper dus daar kan het misschien wel een verschil geven.
 
Mensen ervaring met een Runner's Knee aka ITB-frictie syndroom aka illio-tibiale bandfrictiesyndroom? Wat heeft jullie geholpen om terug te mogen lopen? Van shin splints naar ITB frictie, yoepie. Al een geluk zijn mijn shin splints wel compleet verdwenen door deze rust. :clap:
Naar de sportarts gaan en controleren dat het wel degelijk om een ITB probleem gaat.
 
Ik begrijp niet dat je u goed kunt voelen bij een nuchtere loop.. Ik heb dat geprobeerd en direct hoge hartslag en zo mottig als iets.. bijna overgeven met lege maag.. en moeten stoppen. Nooit meer gedaan. Lijkt me echt niet gezond.. is mijn gevoel.

Het hangt effectief af van persoon tot persoon, maar zoals veel zaken wordt je dat ook gewoon. Vroeger liep ik ook nooit nuchter, ik liep zelfs nooit vroeg, nu lukt dat perfect.

Ik loop ook wel ontzettend veel, dus ben ondertussen al bijna alles gewoon.
 
Ik loop eigenlijk super graag nuchter, doe het de laatste tijd weer meer en meer. Meestal loop ik 1u à 1u30 super rustig (als je naar de hartslag kijkt onder de 120), dat is gewoon genieten.

Af en toe vind ik het ook wel super om eens compleet nuchter diep te gaan. Dat gevoel waarbij je letterlijk alle energie voelt wegvloeien uit uw lichaam is onbeschrijfelijk. Op dat gebied is het zotste dat ik ooit al heb gedaan een nuchtere loop van 50km in de Ardennen op zo’n 6u tijd of zo. Dat laatste anderhalf uur was toen echt hallucinant.
Dat is wel zondigen tegen ALLE regels :p
Ten eerste voor een lange en of zware training moet je genoeg fuel in de tank hebben. Dat had je dus niet.
Dan zou je eigenlijk bij zo een training of inspanningen moeten eten tijdens de inspanning om de voorraden tijdens bij te vullen.

Zonder enige fuel dat doen is super voor uw verbranding natuurlijk. Maar ook geweldig voor de afbraak van uw spierweefsel :p Dat is iets wat dus allesbehalve aan te raden is.
 
Dat is wel zondigen tegen ALLE regels :p
Ten eerste voor een lange en of zware training moet je genoeg fuel in de tank hebben. Dat had je dus niet.
Dan zou je eigenlijk bij zo een training of inspanningen moeten eten tijdens de inspanning om de voorraden tijdens bij te vullen.

Zonder enige fuel dat doen is super voor uw verbranding natuurlijk. Maar ook geweldig voor de afbraak van uw spierweefsel :p Dat is iets wat dus allesbehalve aan te raden is.

Dat maakt allemaal echt niet uit zolang je dat niet vaak doet hoor. Het is af en toe ook echt niet erg om gewoon iets te doen dat niet gezond is, gewoon leuk om u wat te prikkelen en gemotiveerd te blijven.

Ik train ook niet op een manier die super efficiënt is, ik train gewoon hoe ik wil en doe het type trainingen dat ik op dat moment wil doen. Af en toe is dat dan effectief iets dat op papier “absurd” lijkt, maar dat maakt niet uit.

Zolang ik daar niet in overdrijf, maak ik mij geen zorgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Yep heb RX en echos laten nemen
En ze hebben u niet naar een (sport)kinesist gestuurd?
Ik heb paar jaar geleden last gehad van een ITB toen ik begon met lopen. Ik kon toen wel blijven lopen mits ik mijn volume wat verminderde. Bij de kine hebben ze mij toen een persoonlijk schema gegeven met stretches die ik 2a3 keer per week moest doen.

Onlangs wel een studie gezien die zegt dat stretchen van de ITB niet nuttig is en dat het probleem het gevolg is van beperkte kracht en mobiliteit in de heupen. https://www.physio-network.com/blog...HDNAr0FcL0O23V4BQb_7q1JBSLfCqEcUi0IbgLL8-XFew
 
Laatst bewerkt:
Mensen ervaring met een Runner's Knee aka ITB-frictie syndroom aka illio-tibiale bandfrictiesyndroom? Wat heeft jullie geholpen om terug te mogen lopen? Van shin splints naar ITB frictie, yoepie. Al een geluk zijn mijn shin splints wel compleet verdwenen door deze rust. :clap:
Yes, jammer genoeg ervaring mee :D Sportkinesist heeft mijn 100% geholpen. Versterking van de omliggende spieren, en stretchen van de ITB zelf. Dat zijn oefeningen die ik nu nog altijd moet doen, want als ik ze te lang verwaarloos, zou het kunnen terugkomen.

Ik heb m'n Antwerp 10 Miles niet kunnen uitlopen omdat ik in de laatste kilometers niet meer op mijn been kon staan. Ik kon het niet meer plooien. Daarvoor had ik dat nogal eens na een training, maar ging dat wel weg na een dagje. En toen bleef het echt duren. Dus afspraak bij de dokter, en die zei ITB. Meteen naar de sportkine gestuurd, die me oefeningen heeft gegeven.

De beste manier om het te controleren bij mij, was half gehurkt staan op één been. En dan naar beneden, alsof je een squat doet op één been. Bij mij ging m'n knie dan niet rechtdoor, maar in een schuine lijn naar binnen. En dat is wat je niet moet hebben. Squats, dijspieren, bilspieren en heupspieren, die moesten eerst genoeg getraind zijn voor ik weer mocht lopen. En als ik diezelfde oefening nu doe, gaat m'n knie mooi rechtdoor.
 
En ze hebben u niet naar een (sport)kinesist gestuurd?
Ik heb paar jaar geleden last gehad van een ITB toen ik begon met lopen. Ik kon toen wel blijven lopen mits ik mijn volume wat verminderde. Bij de kine hebben ze mij toen een persoonlijk schema gegeven met stretches die ik 2a3 keer per week moest doen.

Onlangs wel een studie gezien die zegt dat stretchen van de ITB niet nuttig is en dat het probleem het gevolg is van beperkte kracht en mobiliteit in de heupen. https://www.physio-network.com/blog...HDNAr0FcL0O23V4BQb_7q1JBSLfCqEcUi0IbgLL8-XFew
Ik kan voorlopig niet naar de kine gaan. Heb mijn 2x9 beurten kiné al gehad voor mijn shinsplints. Jammer genoeg nu ook die knie, het is precies overgeslagen.

Bedankt voor die link! Zal al eens beginnen met die heup oefeningen in het plan
 
Yes, jammer genoeg ervaring mee :D Sportkinesist heeft mijn 100% geholpen. Versterking van de omliggende spieren, en stretchen van de ITB zelf. Dat zijn oefeningen die ik nu nog altijd moet doen, want als ik ze te lang verwaarloos, zou het kunnen terugkomen.


Ik heb m'n Antwerp 10 Miles niet kunnen uitlopen omdat ik in de laatste kilometers niet meer op mijn been kon staan. Ik kon het niet meer plooien. Daarvoor had ik dat nogal eens na een training, maar ging dat wel weg na een dagje. En toen bleef het echt duren. Dus afspraak bij de dokter, en die zei ITB. Meteen naar de sportkine gestuurd, die me oefeningen heeft gegeven.

De beste manier om het te controleren bij mij, was half gehurkt staan op één been. En dan naar beneden, alsof je een squat doet op één been. Bij mij ging m'n knie dan niet rechtdoor, maar in een schuine lijn naar binnen. En dat is wat je niet moet hebben. Squats, dijspieren, bilspieren en heupspieren, die moesten eerst genoeg getraind zijn voor ik weer mocht lopen. En als ik diezelfde oefening nu doe, gaat m'n knie mooi rechtdoor.
Hoelang duurde de revalidatie? En heb je nog aanslepende klachten of is het echt gewoon een kwaaltje dat komt en dan weer gaat?
Ik vrees dus ook dat ik telkens oefeningen zal moeten blijven doen als ik klachtvrij wil lopen. Spijtig wel, want ik wou net lopen om mijn lichaam te versterken.
 
Hoelang duurde de revalidatie? En heb je nog aanslepende klachten of is het echt gewoon een kwaaltje dat komt en dan weer gaat?
Ik vrees dus ook dat ik telkens oefeningen zal moeten blijven doen als ik klachtvrij wil lopen. Spijtig wel, want ik wou net lopen om mijn lichaam te versterken.
Met het eerste antwoord ga je minder blij zijn 😬 Van blessure tot weer op niveau zijn, waren 3 maanden... En toen is er een nieuwe blessure opgedoken door een veranderde loophouding :p.

Met het tweede antwoord kan ik beter nieuws brengen: Het is geen kwaaltje dat komt en gaat, ik heb er geen last meer van. Maar als ik de oefeningen weken genegeerd heb, merk ik dat m'n knie weer naar binnen kantelt, en begint de belasting (die kan leiden tot overbelasting). Dus inderdaad, oefeningen blijven doen. Hoe meer je loopt, hoe meer je die spieren traint en dus hoe minder vaak je die oefeningen moet doen. Zal vast ook van je anatomie afhangen, maar dat kan alleen de sportkine voor je uitwerken, vrees ik.
 
Dat maakt allemaal echt niet uit zolang je dat niet vaak doet hoor. Het is af en toe ook echt niet erg om gewoon iets te doen dat niet gezond is, gewoon leuk om u wat te prikkelen en gemotiveerd te blijven.

Ik train ook niet op een manier die super efficiënt is, ik train gewoon hoe ik wil en doe het type trainingen dat ik op dat moment wil doen. Af en toe is dat dan effectief iets dat op papier “absurd” lijkt, maar dat maakt niet uit.

Zolang ik daar niet in overdrijf, maak ik mij geen zorgen.
Dat het niet uitmaakt dat zou ik niet zeggen. Die spierafbraak is er wel natuurlijk. En 5u (na een uur kan dit al beginnen) spierafbraak is niet niks :p

Dat het leuk is en motiverend is een andere zaak. Je doet er volledig mee wat je wilt. Maar ik zeg enkel maar dat je misschien meer kwaad doet dan dat je gewoon niet gaan lopen had :p

En ook misschien voor anderen te waarschuwen. Want sommige denken misschien “ja maar de karry kan dat, waarom ik dan niet?”. Maar nuchter lopen is zelfs goed en zeker aan te raden. Alleen mag je gewoon niet overdrijven.
 
Geen idee hoe je zoiets aan je lichaam uitlegt, laat staan aan je vrouw :unsure:
Als tandarts kan je je wel iets meer permitteren bij je gezin volgens mij… geen financiële druk, gezin reist mee, …

maar dat lichaam is nog wat anders natuurlijk 😅

welke oefeningen deden jullie vooral voor ITB?
 
Morgen start Karel Sabbe aan z'n nieuwste FKT avontuur. Maar liefst 2650km lopen op 31 dagen.

Geen idee hoe je zoiets aan je lichaam uitlegt, laat staan aan je vrouw :unsure:

Die zijn vrouw kent hem ondertussen ook al. Zijn begeleider is haar broer :p

Denk dat geld ook niet zo gigantisch aanwezig is. In een interview/ podcasten heeft hij gezegd dat hij in feite werkt om cash te hebben om dan een hele tijd niet te werken of zich toe te kunnen leggen op trainen. Die man doet gewoon waar hij zin in heeft en werkt enkel maar als noodzakelijk kwaad :p
 
Terug
Bovenaan