Algemene Loopthread

Goeie vraag!
Volgens mij is dit iets persoonlijks… maar voor mij werkt de zwaardere training op de 2de dag. Wanneer ik een lange duurloop zou doen, daags na een stevige intervaltraining, zou ik waarschijnlijk last van kwaaltjes krijgen.

Wat zijn jullie ervaringen eigenlijk met Herzog compressiekousen? Ik loop al enige tijd met de tubes, in combinatie met mijn lievelings compressikousjes, die iets dikker zijn.
Maar aangezien mijn kousen versleten zijn heb ik eens lange herzog kousen gekocht, in 1 stuk.

Echter heb ik de indruk dat de kous op zich me niet echt technisch lijkt. Deze geeft precies geen extra demping of comfort. Is gewoon een dun kousje dat overal wat extra spant + er zit precies een naad aan de top. (Ik ben dus benieuwd hoe mijn lange duurtrainingen hiermee zullen verlopen)
De sokken van herzog doen wat ze moeten doen. Zijn inderdaad niet technisch, maar de vraag is of dat specifiek hoeft?

Loop je altijd met compressie? Want in feite is dat niet echt aan te raden. Waarschijnlijk heb je last van iets, iets wat minder goed ontwikkeld is. Maar met compressie verberg je de gevolgen, maar neem je het probleem niet weg. En dat laatste is toch echt wel belangrijk.

Ja, ik kan er nog wel een tijdje mee door. Maar als ik mijn huidig weekgemiddelde behoud is dat nog goed voor een paar weken.

Bijkomend vraagje: bij 2 opeenvolgende trainingsdagen. Kan ik dan best de eerste dag de rustige lange loop doen en de 2de dag een zwaardere training of andersom?

Dat moet je effectief wat aftasten en proberen, het is ook niet zo dat je altijd training A gevolgd door training B moet doen, afwisselen is de boodschap. Ik plan soms 2 lange trainingen na elkaar in, soms een lange gevolgd door tempo of omgekeerd, enz… Gewoon wat testen en dan zie je wat werkt.

Ik vind overigens wel dat winkels met een loopanalyse echt een meerwaarde kunnen zijn, zeker als beginnend loper, nadien kan je dat wat loslaten. Vroeger heb ik regelmatig gesukkeld met kwaaltjes, enkele jaren geleden ben ik dan na een pauze terug gestart met lopen. Vond het toen een goed idee om naar Runners’ lab te gaan en daar hebben ze mij toen een paar Asics GT-2000 verkocht wegens overpronatie. Heb daar 2 paar van versleten en dan 2 paar Gel Kayano.

Op een gegeven moment was ik het echter zo beu om met van die halve klompen te lopen dat ik zelf wat beginnen testen. Momenteel loop ik met verschillende zaken, maar vooral met Altra. Daarmee heb ik eigenlijk geleerd om efficiënter te lopen en een betere loophouding en techniek te ontwikkelen.

Want dat is bij mij zowat de grootste ergernis de dag van vandaag. Ipv aan te leren om bepaalde probleempjes weg te werken, ontwikkelen ze schoenen om die zaken weg te moffelen, met als gevolg dat 90% niet let op zijn techniek, maar gewoon dezelfde corrigerende schoenen koopt.

Nogmaals, op zich vind ik het als beginnend loper niet slecht, maar ik vind wel dat iedereen er na een tijdje wat aandacht zou moeten besteden.

Daarstraks rond 18u nog 1,5u gaan loslopen (19,5km), wat een genot was dat.
Kort shortje, singlet en genieten in de zon, meer moet dat soms niet zijn.

Heb mij net ingeschreven voor mijn allereerste marathon.
Eind juli zal ik een 9weken schema volgen met de Decathlon coaching app. Fingers crossed.

Net wat aan het spelen geweest met "trailrouter.com", lijkt me wel een aanrader,
de routes die het suggereert zijn die die ik zelf ook zou kiezen in mijn buurt,
wel gemakkelijk om eens verder te gaan en nieuwe wegen te leren kennen.

Net wat aan het spelen geweest met "trailrouter.com", lijkt me wel een aanrader,
de routes die het suggereert zijn die die ik zelf ook zou kiezen in mijn buurt,
wel gemakkelijk om eens verder te gaan en nieuwe wegen te leren kennen.
net getest voor het Zoniënwoud maar daar kiest hij wel alle "grote" wegen uit, daar waar de kleine paadjes toch echt wel mooier zijn.

op zich wel een goeie tool, ga hem zeker bookmarken.

net getest voor het Zoniënwoud maar daar kiest hij wel alle "grote" wegen uit, daar waar de kleine paadjes toch echt wel mooier zijn.

op zich wel een goeie tool, ga hem zeker bookmarken.
Onder instellingen kan je "Prefer green areas" op 100% zetten, dat geeft hier iets betere resultaten 😀 (avoid repetition heb ik ook aangezet)

Op een gegeven moment was ik het echter zo beu om met van die halve klompen te lopen dat ik zelf wat beginnen testen. Momenteel loop ik met verschillende zaken, maar vooral met Altra. Daarmee heb ik eigenlijk geleerd om efficiënter te lopen en een betere loophouding en techniek te ontwikkelen.

Want dat is bij mij zowat de grootste ergernis de dag van vandaag. Ipv aan te leren om bepaalde probleempjes weg te werken, ontwikkelen ze schoenen om die zaken weg te moffelen, met als gevolg dat 90% niet let op zijn techniek, maar gewoon dezelfde corrigerende schoenen koopt.

Nogmaals, op zich vind ik het als beginnend loper niet slecht, maar ik vind wel dat iedereen er na een tijdje wat aandacht zou moeten besteden.

En hoe begin je daar dan eigenlijk aan? Ik zit eigenlijk in een gelijkaardige situatie, een 1.5 jaar aan het lopen met anti-pronatieschoenen (op dit moment ook op Gel Kayano`s, zijn inderdaad nog "stevige" schoenen... :D)

En hoe begin je daar dan eigenlijk aan? Ik zit eigenlijk in een gelijkaardige situatie, een 1.5 jaar aan het lopen met anti-pronatieschoenen (op dit moment ook op Gel Kayano`s, zijn inderdaad nog "stevige" schoenen... :D)

Gewoon super geleidelijk aan. Eerst 1x 5km per week, dan eens 6, dan 2x per week, enz… Je moet wel weten dat Altra 0 drop is en dat dat een grote aanpassing vraagt. Als je dat niet geleidelijk aan doet, loop je gegarandeerd iets kapot omdat er veel meer druk komt te staan op uw kuiten en achillespees.

Uiteraard zijn er tussen een Gel Kayano en Altra Escalante om de wegschoenen te noemen wel minder drastische modellen/schoenen. Het principe blijft hetzelfde, elke aanpassing geleidelijk aan doen.

Ipv te lurken toch eens een account aangemaakt.

Zelf jaren op fivefingers gelopen.
Boven de 50k/week worden mijn achillespezen onder druk gezet en zijn ze in de ochtend altijd stijf. Met wat snelheidswerk erbij moet ik na een maand of 2 rustpauze inlassen tot de stijfheid weg is.
Ik doe dagelijks verstevigingsoefeningen wat wel helpt tot een bepaald niveau.

Omdat ik al zolang aan het trainen ben voor een eerste ultra maar altijd moet stoppen, een 2 weken geleden besloten om andere schoenen te kopen. Hoka challenger ATR 6.
Zijn 4mm drop en lijkt wel te werken. Achillespezen voelen nog iets gespannen maar is al heel minder hoewel ik meer loop. Alleen mijn enkels krijgen wel veel meer te verduren.

Als het zo blijft... Fingers crossed.

Gewoon super geleidelijk aan. Eerst 1x 5km per week, dan eens 6, dan 2x per week, enz… Je moet wel weten dat Altra 0 drop is en dat dat een grote aanpassing vraagt. Als je dat niet geleidelijk aan doet, loop je gegarandeerd iets kapot omdat er veel meer druk komt te staan op uw kuiten en achillespees.

Uiteraard zijn er tussen een Gel Kayano en Altra Escalante om de wegschoenen te noemen wel minder drastische modellen/schoenen. Het principe blijft hetzelfde, elke aanpassing geleidelijk aan doen.

Idd, belangrijk advies! Ik ben te snel van asfalt met antipronatieschoen naar offroad met altra gegaan en lag vrij snel in de lappenmand :p

Ipv te lurken toch eens een account aangemaakt.

Zelf jaren op fivefingers gelopen.
Boven de 50k/week worden mijn achillespezen onder druk gezet en zijn ze in de ochtend altijd stijf. Met wat snelheidswerk erbij moet ik na een maand of 2 rustpauze inlassen tot de stijfheid weg is.
Ik doe dagelijks verstevigingsoefeningen wat wel helpt tot een bepaald niveau.

Omdat ik al zolang aan het trainen ben voor een eerste ultra maar altijd moet stoppen, een 2 weken geleden besloten om andere schoenen te kopen. Hoka challenger ATR 6.
Zijn 4mm drop en lijkt wel te werken. Achillespezen voelen nog iets gespannen maar is al heel minder hoewel ik meer loop. Alleen mijn enkels krijgen wel veel meer te verduren.

Als het zo blijft... Fingers crossed.

Welkom! Het zal wel een heel verschil zijn, van Fivefingers naar Challenger ATR die toch wel heel wat demping hebben, hopelijk blijft het goed gaan!

Ik wil zelf al een hele tijd eens Fivefingers kopen, maar dan vooral op wat mee te wandelen. Misschien toch maar eens doen voor de congé.

Lopen en loopschoenen is sowieso een proces van trial and error, en zeer individueel.

Wat betreft lopen met schema’s, hartslagzones, etc…. Voornaamste moet toch altijd zijn om te genieten van het lopen, en dat is gewoon afhankelijk van hoe je je die dag voelt.
Datgezegdzijnde ga ik wel wat meer structuur probereren inbrengen in mijn training richting beartrail 😛, maar pas te starten in augustus.

Een fantastische fietsdriedaagse achter de rug, en gisteren nog een van mijn zwaarste ritten achter de rug in de Vlaamse Ardennen. Ik denk niet dat ik ooit al zoveel vocht verloren ben, wel meer dan 8u op de fiets…Gelukkig kan ik goed tegen de warmte, en ook wel bijna 5L gedronken tijdens de rit.

Morgen terug een eerste keer lopen na een volledige week looprust 🥳

Hartslagband ligt bij mij nu ook aan de kant. Ik ben hem beu.
Momenteel wil ik lopen, geen cijfertjes, gewoon lopen. Met die warmte is het nog meer genieten.

Welkom! Het zal wel een heel verschil zijn, van Fivefingers naar Challenger ATR die toch wel heel wat demping hebben, hopelijk blijft het goed gaan!

Ik wil zelf al een hele tijd eens Fivefingers kopen, maar dan vooral op wat mee te wandelen. Misschien toch maar eens doen voor de congé.
Zeker doen! Ook al is het maar om te proberen.
Wel voorzichtig, zou in uw geval zonde zijn moest ge er problemen door krijgen.

Zelf is mijn loopstijl volledig veranderd ermee.
Met de hokas voelt bergaf wel wat gek/onnatuurlijk. Ik heb geen idee hoe ik ermee moet lopen maar zal wel komen.

Hartslagband ligt bij mij nu ook aan de kant. Ik ben hem beu.
Momenteel wil ik lopen, geen cijfertjes, gewoon lopen. Met die warmte is het nog meer genieten.

Zeker doen! Ook al is het maar om te proberen.
Wel voorzichtig, zou in uw geval zonde zijn moest ge er problemen door krijgen.

Zelf is mijn loopstijl volledig veranderd ermee.
Met de hokas voelt bergaf wel wat gek/onnatuurlijk. Ik heb geen idee hoe ik ermee moet lopen maar zal wel komen.

Ik doe mijn hartslagband momenteel wel aan, maar dat is eigenlijk vooral op achteraf te kunnen bekijken hoe mijn lichaam zich geleidelijk aan aanpast aan de hitte. Tijdens het lopen zelf kijk ik momenteel nergens naar. Wil ik snel lopen, dan loop ik snel, anders gewoon relax.

Ik zou die Fivefingers in eerste instantie gebruiken om te wandelen, niet meteen om te lopen dus zou er sowieso heel rustig mee beginnen.

Ik dacht vanochtend te profiteren van het miezerig regenweertje maar al na 1km kwam de zon er hard door en was het zo laf en benauwd dat ik precies een zweetfabriek was :')
Maar we hebben toch weer 11 km erbij gekletst bij (voor mij) onmenselijke temperaturen.

Ik zou die Fivefingers in eerste instantie gebruiken om te wandelen, niet meteen om te lopen dus zou er sowieso heel rustig mee beginnen.
Ik ben van de ene dag op de andere overgeschakeld op baredoor schoenen, niet enkel lopen, maar ook voor dagelijks gebruik.

Wel moet ik erbij vertellen dat ik toen ( en nu nog altijd) geen geoefende loper ben, waardoor er geen impact was op mijn lopen. Eerste maanden wel last gehad van mijn knieën en enkels door het gemis van een zool te hebben.

Ik dacht vanochtend te profiteren van het miezerig regenweertje maar al na 1km kwam de zon er hard door en was het zo laf en benauwd dat ik precies een zweetfabriek was :')
Maar we hebben toch weer 11 km erbij gekletst bij (voor mij) onmenselijke temperaturen.
Hier 12km gelopen in die warmte.. gezellig is anders.. geraak het nooit gewoon.. ademnood.. overmatig zweten.. Begin deze week zelfs zo misselijk bijna overgeven. Geef mij maar koud weer en regen/sneeuw om in te lopen

Prachtig loopweer deze ochtend, duurloop van 22km in voorbereiding marathon van Antwerpen ging vlot. Altijd leuk bij een lange duurloop dat je weer nieuwe stukken leert kennen, Hobokense polder weer nieuwe delen ontdekt en wie heeft er ooit van de Congobootstraat gehoord ;)

Inderdaad heerlijk loopweer vandaag! Deze voormiddag met een maat een rondje van 43km gedaan op de Kalmthoutse Heide. Ik moet zeggen dat ik daar nooit kom en echt wel ontzettend ben verschoten van de rust en pracht en praal van de natuur daar, echt top. Hebben uiteindelijk gemiddeld gelopen aan +/- 5:00/km, wat op zich niet indrukwekkend is, maar je ziet daar toch af, zeker in de stukken met heel los zand. Zeker voor herhaling vatbaar!

Terug
Bovenaan