Algemene fora

Het is nochtans overal hetzelfde: Het is een scheldwoord voor homo's, en associeert homo's met "kleinzerig" of "geen echte (stoere) mannen".
Hoe jij dat zelf persoonlijk ervaart, doet daarin weinig ter zake. Maar we wijzen er dan ook altijd eerst eens vriendelijk op, gewoon om even aan te geven hoe de vork in de steel zit en waarom het geen gewenst taalgebruik is.
Ik vond het in de context van de post van @Vteclover wel wat jammer om er een rode tekst boven te zetten. Hij vertelt een anekdote met de letterlijke zin uit een gesprek en wordt er voor berispt.
Het is blijkbaar voor heel wat members ook geen woord met een negatieve lading ten opzichte van homo's. Ik moet hier eerlijk gezegd zelfs nog de eerste homofobe post lezen (of die worden op tijd gewist).

Maar bon, da's ook maar mijn mening er over, ik ga er ook geen zaak van maken.

Ik volg jullie, maar tegelijk moet ge toch ook beseffen dat de "algemene consensus" rond dat woord aan het opschuiven is, vergelijk het met neger. Of ge daarmee akkoord zijt en u ernaar moet / wilt gedragen is een andere discussie.
Maar het besef dat er een shift gaande is / is geweest, hebben jullie toch wel, of niet?
Tuurlijk besef ik dat er een shift gaande is - maar eerlijk gezegd probeer ik me daar weinig van aan te trekken. Ik ga deze woorden ook niet gebruiken 'in het openbaar ofzo' of tegen mensen wat zich daaraan zouden kunnen kwetsen, want dat is de intentie niet - maar om nu actief ingeburgerde taal die ik al jaar en dag met mijn vrienden onderling spreek daarvoor te gaan aanpassen.. ik weet het niet.

En zoals remake aangeeft.. zo wat met van die rode tekst een waarschuwing daarbij te zetten op een belerende toon... We zitten hier niet meer in het klasje he. Begint me stilaan wel tegen te steken, maar heb ook weinig zin om er een zaak van te maken.

Ik vond het in de context van de post van @Vteclover wel wat jammer om er een rode tekst boven te zetten. Hij vertelt een anekdote met de letterlijke zin uit een gesprek en wordt er voor berispt.
Het is blijkbaar voor heel wat members ook geen woord met een negatieve lading ten opzichte van homo's. Ik moet hier eerlijk gezegd zelfs nog de eerste homofobe post lezen (of die worden op tijd gewist).

Maar bon, da's ook maar mijn mening er over, ik ga er ook geen zaak van maken.
Het is niet omdat hij een voorgaand gesprek citeert dat dat een vrijgeleide is om zomaar elk woord te gebruiken. Het rode kadertje erboven geeft aan dat iets een ongewenst woord is, meer niet. Je weet niet of hij ervoor is berispt of niet. En net omdat het blijkbaar voor heel wat members geen woord is met een negatieve lading, geven we dus dat rode kadertje mee. Om te laten zien dat het wel degelijk wel zo is.

Tuurlijk besef ik dat er een shift gaande is - maar eerlijk gezegd probeer ik me daar weinig van aan te trekken. Ik ga deze woorden ook niet gebruiken 'in het openbaar ofzo' of tegen mensen wat zich daaraan zouden kunnen kwetsen, want dat is de intentie niet - maar om nu actief ingeburgerde taal die ik al jaar en dag met mijn vrienden onderling spreek daarvoor te gaan aanpassen.. ik weet het niet.

En zoals remake aangeeft.. zo wat met van die rode tekst een waarschuwing daarbij te zetten op een belerende toon... We zitten hier niet meer in het klasje he. Begint me stilaan wel tegen te steken, maar heb ook weinig zin om er een zaak van te maken.
Mja, serieuze vraag, want we krijgen dat wel vaker. Wat heb je dan liever, dat de post volledig wordt verwijderd? Of dat die zin eruit wordt gehaald? Voor beiden krijgen we wel degelijk een pak meer klachten, trouwens. Maar op zich is dat zeker ook een manier waarop we zouden kunnen werken.

Wil dit nu zeggen dat we na een n-woord nu ook met een j-woord zitten ni het Nederlands?
En ook het k-woord niet en het d-woord en het... Er is gewoon een gepaste respectvolle taal, en iets wat daar niet onder valt. Je moet ook niet meteen tot de conclusie springen dat één keer een fout woord je meteen strafpunten zal opleveren, want dat is gewoon niet zo.

In de regels staat dat al een hele poos heel duidelijk uitgelegd, trouwens: https://www.beyondgaming.be/threads/forumregels-warns.554/post-480707. Regels die telkens eerst enkele keren worden verduidelijkt voor er wordt overgegaan tot strafpunten.

Mja, serieuze vraag, want we krijgen dat wel vaker. Wat heb je dan liever, dat de post volledig wordt verwijderd? Of dat die zin eruit wordt gehaald? Voor beiden krijgen we wel degelijk een pak meer klachten, trouwens. Maar op zich is dat zeker ook een manier waarop we zouden kunnen werken.
Misschien eens een pol houden waar het zwaartepunt juist ligt? Meestal heb een zwijgende meerderheid en een mondige minderheid. Wat is dan zogezegd "een pak klachten"? Dan zou je eigenlijk al moeten analyseren hoeveel mensen het bericht hebben gelezen versus hoeveel erover geklaagd hebben.

Persoonlijk zou ik er gewoon niet op reageren (don't feed the troll) en gewoon de sociale controle zijn werk laten doen.

Weer een stapje dichter bij de perfecte Twitter safe space mentaliteit. Geef het nog enkele jaren en we krijgen een lijstje van welke woorden termen wel nog zijn toegestaan. Er moest maar eens ergens iemand zich gekwetst voelen, dat kunnen we niet toestaan eh.

Ik lees hier zaken als “de algemene consensus is aan het opschuiven”. Uhm, die brief heb ik dan toch niet gekregen hoor. De consensus die opschuift is in dergelijke gevallen vooral X aantal mensen die vinden dat zij de beslissingsmacht hebben in de maatschappij dat een bepaald woord niet meer gebruikt mag worden.

Weer een stapje dichter bij de perfecte Twitter safe space mentaliteit. Geef het nog enkele jaren en we krijgen een lijstje van welke woorden termen wel nog zijn toegestaan. Er moest maar eens ergens iemand zich gekwetst voelen, dat kunnen we niet toestaan eh.

Ik lees hier zaken als “de algemene consensus is aan het opschuiven”. Uhm, die brief heb ik dan toch niet gekregen hoor. De consensus die opschuift is in dergelijke gevallen vooral X aantal mensen die vinden dat zij de beslissingsmacht hebben in de maatschappij dat een bepaald woord niet meer gebruikt mag worden.
Geloof me, voor je er iets van strafpunten voor krijgt, zul je die brief wel hebben gekregen. En het gaat niet over gekwetst voelen, het gaat over gewoon respectvolle communicatie, een forum waar zo veel mogelijk mensen zich thuisvoelen. Toch niks waar je tegen bent, denk ik.

Misschien eens een pol houden waar het zwaartepunt juist ligt? Meestal heb een zwijgende meerderheid en een mondige minderheid. Wat is dan zogezegd "een pak klachten"? Dan zou je eigenlijk al moeten analyseren hoeveel mensen het bericht hebben gelezen versus hoeveel erover geklaagd hebben.

Persoonlijk zou ik er gewoon niet op reageren (don't feed the troll) en gewoon de sociale controle zijn werk laten doen.
Het verwijderen, aanpassen of toevoegen van een rode kader kan worden besproken. Niet het al dan niet aanpakken ervan, dat laatste wordt zeker niet via een poll beslist.

Ik vraag me af wat het alternatief is om te gebruiken ipv het n woord? Als je dus een groep van 10 van dat type wil omschrijven? Afrikanen? Het kunnen namelijk ook Belgen zijn met dat kleur en dan is dat waarschijnlijk ook niet goed?
Het kleur benoemen mag ook niet.

Al die zever, dan kun je het woord ros ook gaan verbieden en vervangen door roodharigen want dat gebruiken ze ook als verwijt. Maar die zijn precies wel verdraagzamer.

Ik vraag me af wat het alternatief is om te gebruiken ipv het n woord? Als je dus een groep van 10 van dat type wil omschrijven? Afrikanen? Het kunnen namelijk ook Belgen zijn met dat kleur en dan is dat waarschijnlijk ook niet goed?

Al die zever, dan kun je het woord ros ook gaan verbieden en vervangen door roodharigen want dat gebruiken ze ook als verwijt. Maar die zijn precies wel verdraagzamer.
In Sport mag je ook "die Jap" als het over een Aziaat gaat gebruiken, daar is niks mis mee. Al meerdere keren zien passeren zonder gevolg.

Dat zijn de dingen die je het gevoel van willekeur geven.

Zwarten. Gekleurde. Niet-blanke. Niet-witte. Genoeg mogelijkheden.

In Sport mag je ook "die Jap" als het over een Aziaat gaat gebruiken, daar is niks mis mee. Al meerdere keren zien passeren zonder gevolg.

Dat zijn de dingen die je het gevoel van willekeur geven.
Als je dat report, zal daar ook gevolg aan gegeven worden.

Zal er op letten dat ik op een forum zit en niet in de kleedkamer van mijn werk(in aalst)😊😅
Weer iets om over na te denken voor ik iets zeg.
Ik leer het met de tijd wel,binnenkort zeg ik ook "roetpiet" tegen mijn kinderen als de periode er is i p v dat ander.En ik reageer er zelf op als ik iemand "dat ander" hoor zeggen😁
Het was ook niet v de eerste keer in het begin maar nu wel 👍

Wil me dan juist iemand een vervangwoord geven dat ik kan gebruiken?😚

Zwarten. Gekleurde. Niet-blanke. Niet-witte. Genoeg mogelijkheden.

Rechtstreeks van de blm pagina:

Blank staat voor reinheid, helderheid en onbevlektheid, waardoor je impliceert dat superieur is aan alle andere huidskleuren. Daarom is het zo belangrijk dat we de term 'wit' gebruiken, omdat die net als zwart en bruin óók naar een kleur verwijst.

Blank niet gebruiken stoute Loser!

Rechtstreeks van de blm pagina:

Blank staat voor reinheid, helderheid en onbevlektheid, waardoor je impliceert dat superieur is aan alle andere huidskleuren. Daarom is het zo belangrijk dat we de term 'wit' gebruiken, omdat die net als zwart en bruin óók naar een kleur verwijst.

Blank niet gebruiken stoute Loser!
Denk je nu echt dat ik dat niet weet? Alleen is daarover de consensus nog lààààng niet groot genoeg of langdurig genoeg om daar al eenzelfde werkwijze aan te koppelen als voor andere dingen. Zoals bijvoorbeeld het gebruik van 'janet' of 'neger'. Dat is niet iets wat wij hebben uitgevonden, maar wat overal zo wordt bekeken, hoor. Maar geen nood als je het niet weet, we zullen het eerst verschillende keren vriendelijk aangeven.

Jongens toch... Ik ben het er mee eens dat zo'n kadertje gebruiken voor het woord 'janet' wel wat ver gaat (daar kwam uiteindelijk toch al vrij veel reactie op vanuit het forum; en ik heb niet de indruk dat dat woord overal wordt bekeken als zwaarwichtig) maar dat kinderachtige gedoen kan toch ook achterwege gelaten worden, niet?

'Oei, welk woord moet ik nu gebruiken om "die groep" te omschrijven?'
-Zwarte, gekleurde, andersgekleurde, ...

'Maar oei, nu kan ik geen woorden meer vinden om mensen mee te beschampen!'
-Loser, zwakkeling, mietje, ...

Dat zijn dingen die mijn zesjarig neefje je zou kunnen vertellen. Je kan je kritiek toch ook op een beetje een volwassen manier verwoorden? Het maakt mij persoonlijk allemaal weinig uit, maar dat niveau soms :sarcastic:

[Edit] Ook typisch om dan over die vervangwoorden te beginnen zeiken. Schrap dan mietje en vervang het door iets anders, ik heb het puur over dat kinderachtige gezeik in die voorbeelden hier boven. Ik ben het er zelfs mee eens dat men ook te ver kan gaan met die 'verboden woorden' maar wat een belachelijk gedoen toch altijd.

Laatst bewerkt:
In de meeste gevallen is het ook helemaal niet nodig om groepen of individuen te gaan beschrijven op basis van hun huidskleur.

Terug
Bovenaan