Algemene fora

Los van alles wat in deze post gezegd wordt (waar ik het trouwens volledig mee eens ben) zou ik het wel niet fair vinden tegenover permanent gebande users dat de regels hieromtrent in de toekomst soepeler komen, dat is toch iets wat steekt bij mij hoewel ik ook wel kan akkoord gaan dat er misschien nog wat finetuning nodig is.
Vind ik persoonlijk niet het geval.

Ik heb er geen probleem mee dat als ervoor gekozen wordt om die regels te veranderen omdat dat correcter / beter is. Om die regels dan te veranderen en de gevolgen ervan ook door te voeren.

Voor mijn part, ga je desnoods over al degenen die ooit een perma ban gekregen hebben, en schaal je die opnieuw in in functie van die nieuwe regels waardoor die perma ban al dan niet verdwijnt. Waarbij je zelfs in functie van de graviteit van het gegeven kunt stellen dat je iemand zijn perma ban behoudt.

Uiteindelijk is de toegang tot dit forum na een perma ban een gunst. En die gunst kan in mijn ogen door de moderatoren dan ook aangepast worden.

Ik kan perfect begrijpen dat je een user die actief een forum gesaboteerd heeft (ik dacht mij iemand te herinneren die vroeger 9 lives gehackt had), anders te beoordelen dan iemand die soms de frustraties wat van zich afschrijft en hierbij soms wat te antagonistisch overkomt. En ik acht de kans ook groter dat iemand die een ban van 6 maand gehad heeft... mogelijks anders terugkomt als die al terugkomt dan iemand met een ban van 4 dagen. Al stel ik mij de vraag of die zijn punten tegen dan al niet volledig verdwenen zijn ;p waardoor een permaban in Se tgv kleine infracties niet meer mogelijk is.

Maar mijn threshold is dan ook een paar niveaus hoger dan de meeste mensen, denk ik. Grotendeels omdat mijn opinie altijd geweest is dat voor mijn part iedereen mag schrijven wat die wil, en dat ik zelf wel zal bepalen op basis van die ervaring of ik iemand zijn schrijfsels wil lezen ja of neen (ik prefereer dat nu eenmaal liever om te weten welk "vlees" ik zogezegd in de kuip heb, dan dat het de afgeborstelde versie is). Maar ik ben dan natuurlijk ook niet diegenen die zich iets moet aantrekken over eventuele juridische problemen of dergelijke meer die daaruit kunnen vloeien omdat we hierdoor vb de stempel krijgen als een forum dat haatdragende boodschappen uitdragen, racistisch overkomen of... En als de kost daarvoor dan ook is dat je u wat moet inhouden, dan vind ik aan de andere kant dan ook wel weer dat de meesten onder ons ondertussen toch wel groot en wijs genoeg zijn of kunnen zijn om ons een beetje te kunnen inhouden.

Al zou je nog kunnen discussiëren of een permaban niet eerder voor een ander type van vergrijp van toepassing zou zijn. Lijkt mij dat een lange time-out eenzelfde functie zou kunnen vervullen. Waarbij de permaban dan eerder echt voorbehouden is voor een andere categorie van storende elementen. Maar opnieuw, ik ben dan ook eerder iemand die bereid is om wat meer te aanvaarden van teksten voor de levendigheid van hetgeen je op het forum kan lezen. En daarvoor ben ik sneller bereid om wat zaken door de vingers voor te zien.
Maar ik ben dan ook niet de moderator die zijn tijd daaraan dag in dag uit moet aan spenderen en eigenlijk verliezen om die persoon weer maar eens de zoveelste verkorven kans te geven. En opnieuw, ik begrijp dan ook perfect dat er op een moment gezegd wordt van genoeg is genoeg, dit is een permaban.

Al heeft de futiliteit / nutteloosheid van de discussie en de tijd die je spendeert in die discussie ook wel een beetje bijgedragen waarom ik mij wat meer afzijdig heb gehouden in de P&A thread dan vroeger op 9 lives. Je wordt wijzer met de ouderdom zeker ?

Ik laat de beslissing over aan de moderatoren hoe ze er wensen mee om te gaan. En aanvaard de beslissing die ze maken ongeacht welke ze maken wetende dat ze er intern goed over nagedacht hebben. De enigste reden van deze post was dan ook om een beetje tegengewicht te bieden aan het feit om iets niet te doen omdat het potentieel over zou kunnen komen als niet fair.

Wat wel weg mag zijn die meldingen boven een bericht waarvoor iemand strafpunten gekregen heeft. Want dat komt echt wel schoolmeesterachtig over en vernederend voor die persoon.
Dat vind ik dan weer het niet. Enerzijds om als user te "leren" wat voor posts (gedrag) wel of niet wenselijk is, anderzijds om te zien dat een post niet door de beugel kon maar blijft staan om de discussie volledig te houden zonder dat er opnieuw op ingegaan moet worden of gereport. Ik dacht ook dat meldingen lang niet altijd overeenkomen met strafpunten.

Dat vind ik dan weer het niet. Enerzijds om als user te "leren" wat voor posts (gedrag) wel of niet wenselijk is, anderzijds om te zien dat een post niet door de beugel kon maar blijft staan om de discussie volledig te houden zonder dat er opnieuw op ingegaan moet worden of gereport. Ik dacht ook dat meldingen lang niet altijd overeenkomen met strafpunten.
Klopt, mijn strafpunten zijn bijna nooit vergezeld geweest van rode tekst bij mijn bericht.

Dat laatste wou ik nog even onderstrepen :) Klopt helemaal. Dat kadertje betekent niet dat er strafpunten aan vasthangen, en andersom. Geen kadertje betekent ook niet dat er géén strafpunten zijn uitgedeeld.

Dat kan toch ook via pm? En als de post niet wenselijk is dan moet hij verwijderd worden..

Heb ik altijd al raar gevonden dat die post dan gewoon blijft staan.

Dat weet ik, maar blijkbaar hanteren jullie dat wel als een factor: hoe meer gereport, hoe groter de kans op strafpunten. Gegeven dat coldplayke verwijst naar "veel users vinden dat". Ik gok niet dat er een poll achter die uitspraak zit om te staven.
Dat lijkt mij dus misleidend te zijn voor mods, aangezien zij ook maar mensen zijn.
Hier heb ik me dan niet duidelijk uitgedrukt:

Zoals eerder gezegd hebben we dan de keuze: de teugels voor iedereen loslaten, of de user vragen om zijn manier van in discussie gaan een beetje bij te stellen. Veel users staan open voor die tweede aanpak.
Daarmee bedoelde ik dat veel users na verloop van tijd hun postgedrag wel wat aanpassen nadat we hen daarop hebben aangesproken. Ik verwees daarmee niet naar het aantal reports dat op een poster komt. Een report leidt niet automatisch tot strafpunten (of zelfs maar een tussenkomst van een moderator), ook niet bij mac.

Dat kan toch ook via pm? En als de post niet wenselijk is dan moet hij verwijderd worden..

Heb ik altijd al raar gevonden dat die post dan gewoon blijft staan.
Soms is bijvoorbeeld iets voor de 37ste keer langsgekomen, dan kan dat erboven om te vragen die -misschien wel correcte, maar storende- discussie te staken. In andere gevallen gaat het om onbevestigde claims/fake news. Dan wordt dat erboven gezet tot het bevestigd wordt. Ook omdat moderatoren niet alles kunnen/moeten weten of opzoeken.
Soms komt er een beetje uitleg bij waaròm we een bepaalde discussie niet willen voeren, zoals bij medicijnen op voorschrift. De hele discussie wordt dan onleesbaar als je die dingen eruit gaat halen, dus dan is zo'n kadertje beter.
En soms gaat het om zo'n klein ding dat die hele post daarvoor weggooien ook sneu is. Zoals het gebruik van koosnaampjes in een verder heel correcte post, bijvoorbeeld.

Als de post echter een onwenselijke inhoud heeft, gaat hij wel gewoon weg.

De klachten over het verwijderen van posts zijn trouwens >>> dan de klachten over het kadertje. Ik merk toch dat de meesten het tweede liever hebben dan het eerste. Niet dat dat een heel grote rol speelt, maar toch.

Ik heb aangename en minder aangename discussies met mac gehad. Maar veelal schreef hij wel lollige comments. Kijk, ik kan moeilijjk geloven dat de mods er altijd sneller dan mij bij waren om die comments te lezen die er zogezegd over waren, maar ok het kan. Ik vraag me vooral af als het wel gegrond was om te eisen dat iemand met een aparte stijl zich moet veranderen. Ik zag geen trolgedrag, opschepperij, of gevoel van verhevenheid achter zijn posts.

PS. Sorry om de quotes er vreemd uit te doen zien. Ik krijg dat niet gefikst.

Edit crew: gefikst.
Ik was het ook niet altijd oneens met hem, maar achter die stijl zag ik toch een nogal aparte wereldvisie. Het waren ook altijd dezelfde stokpaardjes he, al vanaf ik lurkte op 9lives kon je er zeker van zijn dat elk maatschappelijk probleem volgens hem te wijten was aan zijn "vijand van het jaar". En als je tot die groep behoorde denk ik niet dat je veel respect kon verwachten van zijn kant.

Of dat nu zo'n probleem was of niet, goh, mijn punt is gewoon dat ik een contradictie zie in "mensen niet als kleuters behandelen" maar dan wel blijven kansen aan te bieden als ze zich echt niet kunnen gedragen naar enkele regels. En op zich zijn die regels toch niet zo moeilijk hé? Ik lees hier geregeld posts waar ik het sterk oneens mee ben, van posters die al eens sterk uit de hoek komen, maar die zover ik weet nog nooit een ban hebben gekregen. Had mac-bc gewoon eens een maand zich ingehouden kon hij weer even verder.

Laatst bewerkt:
Wat wel weg mag zijn die meldingen boven een bericht waarvoor iemand strafpunten gekregen heeft. Want dat komt echt wel schoolmeesterachtig over en vernederend voor die persoon.
Vooral als de post zelf dan nog eens aangepast werd door de mod, waardoor er een warning staat boven een ogenschijnlijk brave post.

Vooral als de post zelf dan nog eens aangepast werd door de mod, waardoor er een warning staat boven een ogenschijnlijk brave post.
Da's echt als het niet anders kan. Je wilt nu eenmaal niet op Google verschijnen met bepaalde termen 😬 De duiding in de tekst zou dan al veel duidelijk moeten maken.

Da's echt als het niet anders kan. Je wilt nu eenmaal niet op Google verschijnen met bepaalde termen 😬 De duiding in de tekst zou dan al veel duidelijk moeten maken.
Ja dat snap ik wel, maar het argument dat ik hier al zag passeren "om ook aan anderen duidelijk te maken wat niet kan", is dan wel weg.

Ik vraag me toch af of zo'n permanente ban na vele kleinere inbreuken niet wat disruptief is.
Misschien moet de 4de ban, die nu 4 dagen duurt, gewoon opgetrokken worden naar bvb 14 dagen of een maand, om duidelijk te maken dat we hier echt over een laatste kans spreken?
Bwa in principe kan je dit soort posters altijd een laatste kans blijven geven. Stel dat je de perma ban vervangt door een 1 jaar ban. Wat is de schade? Worst case (maar niet onwaarschijnlijk) scenario sprokkelt mac-bc na een jaar afwezigheid opnieuw 30 strafpunten en opnieuw een jaarban om de rust op het forum te bewaren.

Ik ga mac-bc ook wel missen, net zoals zovele andere posters zoals trump, chauffagist en desolation.
Ik ben nu eenmaal laagsensitief dus extreme mensen trekken mij meer aan dan de platte bloemkolen. Ik heb dat altijd al gehad, ook met eten, games films en muziek.
Een 'heavy metal' post van mac-bc was altijd popcorn en zelfs als decentrale vlaming in een villa met een SUV heb nooit echt aanstoot gegeven aan zijn manier van posten omdat ik de humoristische toon daarvan kon inzien.
Maar ik snap dat dat voor hoogsensitieve mensen omgekeerd ligt.

Zijn exaggeraties waren in ieder geval niet au serieus bedoeld en nood aan een uitlaatklep langs zijn kant, niet om ernstige discussies te voeren of enige geremdheid te verwachten.

Mac's probleem is ook dat hij op den duur tegen iedereen van leer trok. Wat begon bij hotel mama's en boomers, mondde uit naar lintbebouwers, de NVA, SUV&zwembad&waterput eigenaars, huisartsen, en vakmannen. Dat maakte het mac-bc versus de maatschappij verhaal.

Rust in vree.
Amen.

Bwa in principe kan je dit soort posters altijd een laatste kans blijven geven. Stel dat je de perma ban vervangt door een 1 jaar ban. Wat is de schade? Worst case (maar niet onwaarschijnlijk) scenario sprokkelt mac-bc na een jaar afwezigheid opnieuw 30 strafpunten en opnieuw een jaarban om de rust op het forum te bewaren.

Ik ga mac-bc ook wel missen, net zoals zovele andere posters zoals trump, chauffagist en desolation.
Ik ben nu eenmaal laagsensitief dus extreme mensen trekken mij meer aan dan de platte bloemkolen. Ik heb dat altijd al gehad, ook met eten, games films en muziek.
Een 'heavy metal' post van mac-bc was altijd popcorn en zelfs als decentrale vlaming in een villa met een SUV heb nooit echt aanstoot gegeven aan zijn manier van posten omdat ik de humoristische toon daarvan kon inzien.
Maar ik snap dat dat voor hoogsensitieve mensen omgekeerd ligt.

Zijn exaggeraties waren in ieder geval niet au serieus bedoeld en nood aan een uitlaatklep langs zijn kant, niet om ernstige discussies te voeren of enige geremdheid te verwachten.

Mac's probleem is ook dat hij op den duur tegen iedereen van leer trok. Wat begon bij hotel mama's en boomers, mondde uit naar lintbebouwers, de NVA, SUV&zwembad&waterput eigenaars, huisartsen, en vakmannen. Dat maakte het mac-bc versus de maatschappij verhaal.

Rust in vree.
Amen.
Ik dacht dat Desolation uit eigen initiatief vertrokken was.

Voor jou misschien niet. Iemand die continu tegen de grens aanschuurt, wordt op een bepaald moment een probleem. Zoals door de moderatoren aangegeven, is niet alles wat mac-bc schreef voor ons zichtbaar.
De grens is natuurlijk subjectief en ligt niet voor iedereen op dezelfde lijn. Dat is wat ik hier al meerdere keren heb proberen aan te geven. Ik ga natuurlijk die grens niet bepalen, maar ik wou wel even een andere stem laten horen dan blijkbaar het algemene sentiment van de mods in dit verhaal.
Misschien geloof jij in samenzweringen van de moderatoren, ik heb de indruk dat ze hier zelf verveeld zitten met deze beslissing, en ik zie geen enkele reden om hen niet te geloven.
Ik zei letterlijk dat "ik het moeilijk kon geloven, maar ok het kan"...
Ik heb hier al meerdere keren geponeerd dat ik het jammer vind dat hij een permaban kreeg. Ik was het vaak nog met hem eens. Ik deelde zijn aversie voor SUV's, om maar een voorbeeld te nemen. Het autodenken, het gebrek aan ruimtelijke ordening,...
Indien ze hier morgen een poll organiseren om te vragen of hij alsnog zou terug mogen komen, zou ik volmondig en zonder twijfel ja stemmen.
Hij deed tenminste moeite om zijn gedachtegang nog uit te typen. Daarvoor hoefde je het niet eens te zijn met hem, maar het waren in ieder geval geen dwaze oneliners die de sfeer verpesten. En dat zie ik in enkele subfora vandaag wél gebeuren. Dat irriteert me af en toe, waarschijnlijk niet de moeite om te reporten zelfs, maar geen idee waarom dat wel mag passeren en een andere persoon afgestraft wordt voor zijn ietwat uitgebreidere posts.
Heb ik dat gezegd. neen. Dus leg me geen woorden in de mond.
Ik stelde nochtans gewoon een vraag. Jij deed alsof ik voorstander was van nul moderatie en associeert dat met een trollenparadijs (waar users als mac dan kunnen floreren, zo las ik het). Ik had het over mac en jij reageerde met een meta-verhaal.
Neen, dat is niet de conclusie.
Ok duidelijk.

Hij deed tenminste moeite om zijn gedachtegang nog uit te typen. Daarvoor hoefde je het niet eens te zijn met hem, maar het waren in ieder geval geen dwaze oneliners die de sfeer verpesten. En dat zie ik in enkele subfora vandaag wél gebeuren. Dat irriteert me af en toe, waarschijnlijk niet de moeite om te reporten zelfs, maar geen idee waarom dat wel mag passeren en een andere persoon afgestraft wordt voor zijn ietwat uitgebreidere posts.
Volledig akkoord met dit statement.

Volledig akkoord met dit statement.
Ik dan weer totaal niet :) Maar om andere redenen dan je misschien denkt.
Opnieuw worden er aannames over de posts en de warns van mac gedaan. @Bloembak komt tot een andere conclusie dan wij, maar heel misschien komt dat ook wel doordat hij moet gissen naar de inhoud en wij niet.

Maar ik denk dat het je meer gaat om het andere deel van de vergelijking: De dwaze oneliners. En die zijn wel degelijk strafbaar en worden ook bestraft als ze problematisch zijn. Ze mogen dus niet passeren. Maar in dezelfde post staat dat die niet mogen passeren én niet de moeite zijn om te reporten: Vind je dat ze niet mogen passeren, report dan.

Ik dan weer totaal niet :) Maar om andere redenen dan je misschien denkt.
Opnieuw worden er aannames over de posts en de warns van mac gedaan. @Bloembak komt tot een andere conclusie dan wij, maar heel misschien komt dat ook wel doordat hij moet gissen naar de inhoud en wij niet.

Maar ik denk dat het je meer gaat om het andere deel van de vergelijking: De dwaze oneliners. En die zijn wel degelijk strafbaar en worden ook bestraft als ze problematisch zijn. Ze mogen dus niet passeren. Maar in dezelfde post staat dat die niet mogen passeren én niet de moeite zijn om te reporten: Vind je dat ze niet mogen passeren, report dan.
Ik geloof dat je me volledig snapt

Terug
Bovenaan