Algemene Auto/Motor-sport thread (Indycar, WRC, FE, MXGP, etc.)

Ik vermoed dat Arrow McLaren SP wel echt iets kan gaan doen dit jaar. Vorig jaar was O'Ward al serieus on fire, dit jaar is Rosenqvist de nieuwe teamgenoot van O'Ward, en dat is echt een goeie all-round racer. Dus ik verwacht wel veel van McLaren SP. Klopt wel redelijk dat voor Penske en Chip Ganassi er uitspringen qua teams maar onderschat teams zoals RLL en Andretti ook maar niet. Tis in ieder geval een veel betere raceklasse dan F1 wat mij betreft.
 
Als je niet in een Ganassi of een Penske zit, mag je daar hopen op de overschotjes.
Dale Coyne is het team waar Jan Heylen ooit voor reed, met als beste resultaat een podium in Assen. Het is geen top team, maar draait al jàren mee.
Dat podium haalde hij niet met Dale Coyne trouwens, pas het jaar erachter.
Ze draaien dan wel al mee sinds de jaren 80, maar het blijft een midfield team...
 
Is hier nog iemand die kijkt naar het AMA supercross kampioenschap ? Mijn eerste werk, elke zondagmorgen, is op dailymotion kijken naar de wedstrijd die de nacht er voor heeft plaats gevonden. Ik zou ook nog enkele uren kunnen wachten tot de wedstrijd op youtube is, maar zo veel geduld heb ik niet :D
Dit jaar is een prachtig seizoen vind ik. Alle toppers zijn er bij dit jaar. Heel vaak wordt dit kampioenschap beslist door de blessures, maar dat is dit jaar anders. Tomac op de Kawasaki, Webb en Musquin op de KTM, Roczen op de Honda, Osborne en Anderson op de Husky, Ferrandis en Stewart op de Yamaha. En dan natuurlijk ook nog de nieuwe entry GasGas waar ze BamBam Barcia hebben aangetrokken om hun kleuren te verdedigen. Tot nu toe zijn er 6 wedstrijden gereden en het kampioenschap is razend spannend. Persoonlijk zie ik liever gewoon motorcross maar dit supercrosskampioenschap is ideaal om de winter door te komen. Toen ik jong was, in de tijd van Ricky Johnson, Jeff Stanton, JM Bayle,... was er nog geen internet. Toen misten we toevallig maar ergens te weten komen hoe het supercross vergaan was. Hier op TV was er enkel maar voetbal te zien. Heb ik die sport toch vaak vervloekt lol. Tegenwoordig kan je gewoon een paar uur later al de wedstrijd integraal bekijken. Wat een plezier.
 
Persoonlijk zie ik ook veeeeeeeeeeel liever motorcross, maar zo af en toe een Supercross meepikken, kan ik ook nog wel eens doen :) Merci voor de tip! Vroeger keek ik wel altijd uit naar Bercy... en het Europese luik van de SX. Maar Eurosport heeft de SX dan op een heel laag pitje gezet.

Het is nog lang wachten op de MXGP, die beginnen pas begin April! Daar zit ik meer op te wachten, hoewel het zonder Belgen vooraan zal zijn, toch in de MXGP.
 
hoewel het zonder Belgen vooraan zal zijn, toch in de MXGP.
Erg hé... Ik ben nog van de tijd dat België het motorcrossland bij uitstek was. Ik heb ooit eens uitgeteld. Na 50 jaar wereldkampioenschappen waren er dus ongeveer 150 titels verdeeld want toen had je nog 3 wereldtitels per jaar (125, 250 en 500). België had op dat moment meer dan 70 van die 150 titels binnen gehaald. Dat is net geen 1 op de 2 hé. Nu stelt ons land niks meer voor in de motorcross. Spijtig om te zien.

Over die supercross... Door corona ziet het kampioenschap er wel heel anders uit. Geen Anaheim dit jaar. Ze hebben eerst 3 keer in Houston gereden en daarna 3 keer in Indianapolis. Wel zag het circuit er elke keer anders uit. Ook hebben ze door de week gereden. Houston 1 was op zaterdag, Houston 2 op dinsdag en Houston 3 de zaterdag erna. Idem dito voor Indianapolis. Ik heb nog niet op de kalender gekeken wanneer de volgende wedstrijd is.
 
Erg hé... Ik ben nog van de tijd dat België het motorcrossland bij uitstek was. Ik heb ooit eens uitgeteld. Na 50 jaar wereldkampioenschappen waren er dus ongeveer 150 titels verdeeld want toen had je nog 3 wereldtitels per jaar (125, 250 en 500). België had op dat moment meer dan 70 van die 150 titels binnen gehaald. Dat is net geen 1 op de 2 hé. Nu stelt ons land niks meer voor in de motorcross. Spijtig om te zien.

Over die supercross... Door corona ziet het kampioenschap er wel heel anders uit. Geen Anaheim dit jaar. Ze hebben eerst 3 keer in Houston gereden en daarna 3 keer in Indianapolis. Wel zag het circuit er elke keer anders uit. Ook hebben ze door de week gereden. Houston 1 was op zaterdag, Houston 2 op dinsdag en Houston 3 de zaterdag erna. Idem dito voor Indianapolis. Ik heb nog niet op de kalender gekeken wanneer de volgende wedstrijd is.
Nee idd, van Van Horebeek en Strijbos moeten we waarschijnlijk niet al te veel verwachten, hoewel the Jerre misschien wel nieuwe motivatie vindt bij Beta Motor. Of het moest zijn dat Van Doninck op zijn elan verder gaat zoals hij 2020 eindigde! Maar tijden zoals met Everts, Smets, Bervoets of oudere generaties daarvoor, daar moeten we niet meer op hopen.... zeker niet met 4-5 circuits in hééééél België. :mad:
 
Er waren al lang geruchten, maar het MXGP seizoen zal niet op 3 april starten in Oman (gelukkig) maar wel op 23 mei in Oss. Al valt ook dat af te wachten, want zonder publiek ook geen Nederlandse GP. Verder zijn Italië, Duitsland en Portugal verschoven naar oktober en zoeken ze nog naar een nieuwe locatie voor de MXoN want die gaat niet door in Imola.

 

Race 1 4Hrs of Dubai voor de AsLMS.
Vandoorne heeft net zijn wagen overgenomen van Sean Gelael in P3. Gelael heeft in het eerste halfuur al 2 veel te optimistische moves gedaan, waardoor hun wagen tijd verloren had. Stoffel is nu wel snel onderweg.
 
Het is echt ongelofelijk dat ze Gelael in zo een team steken. Puur voor het geld natuurlijk, maar ondanks dat hij ook wel goed bevriend is met Stoffel, wil je daar toch geen auto mee delen.
 
ongelofelijk is dat niet hoor, je bent verplicht om een silver of bronze driver in te zetten. En dan is een ex-GP2 rijder niet zo'n slecht idee.
maar goed, een echt talent zal het nooit worden.
 
zeker niet met 4-5 circuits in hééééél België. :mad:
Geniet er maar van zo lang het nog duurt : https://nl.motocrossmag.be/index.php/2021/02/vergunning-van-honda-park-wordt-ingetrokken/

In 2025 vervalt de vergunning van Genk. En ik dacht die van Lommel ook. Met wat de rechtbank hier beslist heeft is het lot van die 2 circuits ook al bezegeld. Binnen 5 jaar bestaat motorcross niet meer. Tenzij misschien volledig elektrisch, maar dat interesseert mij geen bal. Annuna en de rest van de klimaatjongeren zullenn tevreden zijn. Ik ken heel veel mensen die dat niet zullen zijn.
 
  • Grrr
Waarderingen: WimJ
Geniet er maar van zo lang het nog duurt : https://nl.motocrossmag.be/index.php/2021/02/vergunning-van-honda-park-wordt-ingetrokken/

In 2025 vervalt de vergunning van Genk. En ik dacht die van Lommel ook. Met wat de rechtbank hier beslist heeft is het lot van die 2 circuits ook al bezegeld. Binnen 5 jaar bestaat motorcross niet meer. Tenzij misschien volledig elektrisch, maar dat interesseert mij geen bal. Annuna en de rest van de klimaatjongeren zullenn tevreden zijn. Ik ken heel veel mensen die dat niet zullen zijn.
Komt door die ene buurtbewoonster die er is komen wonen en weet had van het MX circuit. Samen met een natuurvereniging de krachten gebundeld. Voor permanente circuits is een kleine uitzondering toegestaan op de algemene geluidsnormen, maar nee hoor, tis MX dat MOET kapot!!! Denk dat ik met m'n decibelmeter eens op andere sportwedstrijden ga rondlopen.
 
Komt door die ene buurtbewoonster die er is komen wonen en weet had van het MX circuit. Samen met een natuurvereniging de krachten gebundeld. Voor permanente circuits is een kleine uitzondering toegestaan op de algemene geluidsnormen, maar nee hoor, tis MX dat MOET kapot!!!
Blijft mij gelijk door wie het komt. Dat dit arrest er plots komt is gewoon onwezenlijk. Dat een bestaande regel zomaar aan de kant plots zomaar genegeerd wordt is ongelooflijk. Voor gemotoriseerde sporten werd er inderdaad een uitzondering gemaakt op de algemene geluidsnormen. Die regel is er. Ik ga hier niet direct beweren dat ze in Olmen altijd onder dat geluidsniveau zijn kunnen blijven. Ik ken crossers die alles doen om de regeltjes te omzeilen. Maar ik ben wel vaak genoeg in Olmen geweest om te weten dat het daar een voorbeeld was op gebied van in elk geval proberen om zich aan de regels te houden. Dat die uitzonderingsregel plots aan de kant geschoven wordt legt een bom onder alle circuits in heel Vlaanderen. Het circuit van Zolder heeft pas een nieuwe vergunning, maar dat kan je niet vergelijken met een motorcrosscircuit. Daar zit geld achter. Motorcross is een sport voor de kleine man. Niemand interesseert zich voor de kleine man.

Denk dat ik met m'n decibelmeter eens op andere sportwedstrijden ga rondlopen.
En wat denk je daarmee te winnen ? Ik weet ook dat rond bijvoorbeeld een voetbalstadion de geluidsnorm vaak overschreden wordt. Denk je dat zij dat niet weten ? Maar daar doen ze niks aan want dat is vrijetijdsbesteding in hun ogen. Waarom motorcross dat niet is, is mij een raadsel. Ik vind het in elk geval heel erg waar het tegenwoordig naar toe aan het gaan is.
 
Vandaag P2, P3, Q en Race van de 1ste FE wedstrijd van het seizoen.

P1 was DeVries snelste. Vandoorne P10 denk ik.
 
Vandoorne 2e van zijn groepje. Hij was als eerste weg om geen verkeer te hebben, dus wel de vuilste baan. Rowland heeft een goeie tijd gereden (zat gans vanachter, nog net binnen de tijdslimiet), Vandoorne een stuk achter. Digrassi zat achter Vandoorne maar had redelijk vrije baan, hij zit een paar tienden achter VAN. Buemi, Da Costa en Vergne zaten te dicht op elkaar en hebben mekaar de das om gedaan. Zij zullen wel redelijk achteraan gaan starten.
 
Terug
Bovenaan