Algemeen Wielernieuws

We zijn precies al vergeten dat Dombroski en Goddaert in een tijdspanne van amper 4 maand allebei verongelukten. Of Sorensen vorig jaar nog bij het wk in Brugge.

Iemand waar ik koers mee gereden heb is op jonge leeftijd ook verongelukt. Een vrachtwagenchauffeur had zijn handrem niet goed opgetrokken, die vrachtwagen begon achteruit te bollen en net op dat moment passeert die gast op het fietspad. 21 jaar was hij.

Sinds ik zelf dagelijks terug met de fiets rijd valt het mij extra op hoe opgefokt en afgeleid de chauffeurs vandaag de dag zijn.
Zeer jammere zaak van Rebellin.

Sinds ik zelf dagelijks terug met de fiets rijd valt het mij extra op hoe opgefokt en afgeleid de chauffeurs vandaag de dag zijn.
Zeer jammere zaak van Rebellin.

Het werkt nochtans in beide richtingen hoor, sinds ik dagelijks de kinderen naar school breng (met de wagen) zie je fietsers halsbrekende toeren uit halen. Uiteraard doen automobilisten het ook maar er hangt hier vaak zo'n "ik doe wat mij uitkomt mentaliteit" in België.

Uiteraard helpt het ook niet dat de infrastructuur voor beide op niets trekt.

Het is niet dat België zo goed scoort op dat gebied.
Het aantal near misses en momenten waarop ik zit te bidden van "aub, let op de baan en niet op u GSM" zijn bijna niet bij te houden. Als het er maar 1 is op een rit hebde chance...
Oh, zeker en vast, hier is het vaak ook heel gevaarlijk.
Maar altijd als ik in Italië ben vind ik het daar toch nog een paar stappen enger voor de fietser. Veel minder aparte paden en een héél assertieve rijstijl van de chauffeurs.

We zijn precies al vergeten dat Dombroski en Goddaert in een tijdspanne van amper 4 maand allebei verongelukten. Of Sorensen vorig jaar nog bij het wk in Brugge.

Iemand waar ik koers mee gereden heb is op jonge leeftijd ook verongelukt. Een vrachtwagenchauffeur had zijn handrem niet goed opgetrokken, die vrachtwagen begon achteruit te bollen en net op dat moment passeert die gast op het fietspad. 21 jaar was hij.
Dombroski? Die rijdt toch nog steeds in het peloton rond?

edit: je had over veldrijdster Amy Dombroski. Had ik zelf nooit van gehoord :(

Kristof Goddaert was een dom ongeluk natuurlijk. Zou gevallen zijn door een spoor, viel op de baan en de bus die er achter reed kon niet op tijd stoppen... ok, kan niet gebeuren als die sporen er niet liggen maar goed. Daar kon die buschaffeur vermoedelijk heel weinig aan doen, buiten wat meer afstand houden. Hoe vaak ik bv ook tegen mijn vriendin zeg "rijdt niet zo dicht achter die fietser, als em valt...", "waarom zou die plots vallen?" krijg ik dan meestal als antwoord. :unsure:
Ik ben trouwens even gaan kijken en op de plaats van dat ongeval ligt er ondertussen wel een fietspad volledig van de baan gescheiden, de oude treinsporen zijn ook verdwenen. Jammer genoeg te laat maar goed... ik denk dat we allemaal wel zullen beamen dat er de laatste 5 jaar toch serieuze inspanningen gedaan worden om de infrastructuur te verbeteren. Of het snel genoeg gaat daar kan je over discussieren maar ik heb wel het gevoel dat bij nieuwe infrastructuur werken de vraag "waar komt het fietspad?" van helemaal onderaan het lijstje opgeschoven is naar redelijk bovenaan en dat kunnen we alleen maar toejuichen.

Oh, zeker en vast, hier is het vaak ook heel gevaarlijk.
Maar altijd als ik in Italië ben vind ik het daar toch nog een paar stappen enger voor de fietser. Veel minder aparte paden en een héél assertieve rijstijl van de chauffeurs.
Om het een beetje kort door de bocht samen te vatten: hoe verder naar het Zuiden, hoe zotter ze worden. Ik weet inderdaad nog goed van in Italië dat die Italianen gewoon zonder gène inhaalden waar het hen uitkwam... tegenligger of niet. Met 3 naast elkaar op een baan met 1 vak/richting op een onverlichte baan in het midden van de nacht. :eek: In Griekenland zijn ze even zot en van wat ik hoor zeggen moete ze in Spanje niet onder doen :tongue:

In die landen komt het naar mijn gevoel wel eerder van een soort je m'en foutisme terwijl het hier vooral gaat over "ga uit MIJN weg, IK moet er snel zijn" mentaliteit. Niet dat dat het minder gevaarlijk maakt ofzo.

Laatst bewerkt:
Het werkt nochtans in beide richtingen hoor, sinds ik dagelijks de kinderen naar school breng (met de wagen) zie je fietsers halsbrekende toeren uit halen. Uiteraard doen automobilisten het ook maar er hangt hier vaak zo'n "ik doe wat mij uitkomt mentaliteit" in België.

Uiteraard helpt het ook niet dat de infrastructuur voor beide op niets trekt.

Ik rij nu dagelijks langs een baan die twee uithoeken van twee dorpen met elkaar verbindt. Eigenlijk is dat een weg die enkel dient om plaatselijk verkeer te bedienen aangezien je daar met twee wagens elkaar niet kan kruisen zonder dat beiden een stukje de berm in moeten rijden. Nu heb ik het bijna elke dag voor dat ik daar met mijn fiets rijd en dat ik voel dat er een auto in mijn gat hangt. De weg is daar breed genoeg om met een auto een fiets te passeren, en ik ben niet het type fietser dat de weg gaat opeisen dus ik ga altijd op het uiterste van de baan rijden zodat ze zéker kunnen passeren. Je hebt er dan die desondanks ze 4 meter vrije ruimte hebben mij nog niet passeren en blijven nerveus in mijn gat hangen, wanneer ik dan uiteindelijk als de weg er zich toe leent met mijn fiets op het voetpad spring trekken ze mij met grote snelheid voorbij. 9 op de 10 zijn dat dan SUV's bestuurd door iemand die denkt dat hij/zij met een camion op de baan is.

Ik rij nu dagelijks langs een baan die twee uithoeken van twee dorpen met elkaar verbindt. Eigenlijk is dat een weg die enkel dient om plaatselijk verkeer te bedienen aangezien je daar met twee wagens elkaar niet kan kruisen zonder dat beiden een stukje de berm in moeten rijden. Nu heb ik het bijna elke dag voor dat ik daar met mijn fiets rijd en dat ik voel dat er een auto in mijn gat hangt. De weg is daar breed genoeg om met een auto een fiets te passeren, en ik ben niet het type fietser dat de weg gaat opeisen dus ik ga altijd op het uiterste van de baan rijden zodat ze zéker kunnen passeren. Je hebt er dan die desondanks ze 4 meter vrije ruimte hebben mij nog niet passeren en blijven nerveus in mijn gat hangen, wanneer ik dan uiteindelijk als de weg er zich toe leent met mijn fiets op het voetpad spring trekken ze mij met grote snelheid voorbij. 9 op de 10 zijn dat dan SUV's bestuurd door iemand die denkt dat hij/zij met een camion op de baan is.
Je gaat uit van een aantal veronderstellingen?
Ik blijf zelf toch ook redelijk vaak achter fietsers rijden.
Het is absoluut niet nodig dat die fietsers helemaal rechts gaan rijden zodat ik toch kan passeren of zelfs op het fietspad moeten springen.
Ik zou zelf veronderstellen dat het jou nerveus maakt ipv de auto achter jou?
Een fietser kruisen op dezelfde (smalle) weg is nog altijd iets anders dan een fietser voorbijsteken.
Bij het kruisen zien beide elkaar en kan er perfect geanticipeerd worden.

volgens sporza:
De vrachtwagen zou vluchtmisdrijf gepleegd hebben, al is niet duidelijk of de chauffeur wel iets van het ongeval gemerkt heeft.

voor de rest was het ook even schrikken
Volgens de media is hij uitgestapt en is hij "bewust" op de vlucht geslagen, maar dat zijn speculaties.

Hij is alvast nog steeds niet gevonden. Dat is wel zeker.
Davide Rebellin's family appeal for justice as police search for truck driver

Update: Blijkbaar sijpelt het nieuws nu binnen dat ze de chauffeur hebben gevonden.

Laatst bewerkt:
Man man man.
Je zou maar renner zijn daar :(

Ik ben vooral benieuwd naar Bas Tietema zijn ploeg. Toch ook wel een ambitieus plan.

Cavendish zat al dicht bij Israël, en dan kunnen zij de Tour rijden :oi22:
Giro mogen ze al rijden nadat ze daar eens met geld smeten in 2018, en Vuelta zal ook geen probleem zijn...

Cavendish zat al dicht bij Israël, en dan kunnen zij de Tour rijden :oi22:
Giro mogen ze al rijden nadat ze daar eens met geld smeten in 2018, en Vuelta zal ook geen probleem zijn...

Vuelta is juist het enige probleem hé. Zowel Lotto als Total nemen hun wildcard aan en dan kan de organisatie slechts 2 wildcards uitdelen. Die gaan altijd naar 2 van de 4 Spaanse PCT teams.

Omdat Total hun Giro wildcard weigert kan die organisatie er 3 geven en wegens het verdwijnen van Savio's team blijven er waarschijnlijk (misschien wordt Corratec nog PCT) maar 2 noemenswaardige Italiaanse PCT teams over. Wegens de banden van in 2018 zal Israel inderdaad die wildcard wel krijgen en niet UNO-X bijvoorbeeld, of het nieuwe Q36.5.

De Tour is zelfs de makkelijkste wildcard om te krijgen nu omdat er nu dus geen Franse PCT teams meer bestaan buiten Total dat één van de twee gegarandeerde wildcards krijgt. Israel is zo zekerheid en ook UNO-X maakt een grote kans opeens. Die laatste zijn vooral de grote winnaars hiervan want Israel ging die - zelfs zonder Cav - normaal echt wel sowieso krijgen met ex Tourwinnaar Froome en ook nog eens mannen als Teuns, Fuglsang, etc. Tenzij ASO echt een punt wilt maken aan Adams en hem die wildcard niet wilt geven wegens zijn harde kritiek aan de ASO (en de UCI).

Terug
Bovenaan