Algemeen Wielernieuws

- Giro: Bas Tietema
- Tour: Bas Tietema
- Vuelta: Bas Tietema
- Strade: Bas Tietema
- Sanremo: Bas Tietema
- Ronde: Bas Tietema
- Roubaix: Bas Tietema
- Liege: Bas Tietema
- Lombardia: Bas Tietema
- Worlds ITT: Bas Tietema
- Worlds: Bas Tietema

Nee nee je hoeft niks te hebben om die uitspraak van beste man in koers te staven. Ben jij betoeterd jong, dan loop je het risico dat die uitspraak nog klopt ook!
Zo een uitspraak kan je gewoon doen op een buikgevoel, zo een uitspraak kan je doen uit een oerinstinct.

Ik zal er ook eentje doen: Remco was bij de zwakste renners in koers.
MrKend54l Said:
"Ik ben gewoon realistisch gezien de prestatie die hij hier in Vlaanderen laat zien, en in uw achterhoofd houden dat de Amstel toch een ander soort koers is. Maakt hij kans? Altijd natuurlijk. Maar de kans is echt zeer klein. Je kan niet u voorbereiden om Vlaanderen en Roubaix te winnen en dan bij verstek maar even de Amstel gaan winnen. Kijk nog maar simpel naar de erelijst van de Amstel, dat zegt toch al genoeg van het type renner die daar floreert?"

Dat is zo een uitspraak dat jij gedaan hebt op buikgevoel, oerinstinct. Dat jij niet de beste man, of een van de beste mannen, in koers kan aanduiden verbaast mij niets.

Dus ja, je hebt absoluut geen objectieve uitslag nodig om de beste renners in koers aan te duiden.

Wie zie je het wat winnen.
- Giro: Carapaz
- Tour: Pogacar
- Vuelta: Pogacar
- Strade: Alaphilippe
- Sanremo: Alaphilippe
- Ronde: WVA
- Roubaix: Lampaert
- Liege: REV
- Lombardia: Pogacar
- Worlds ITT: Ganna
- Worlds: WVA

Los van het artikel op zich, die tabel voor UCI punten: :help::help::help::help::help:

Québec & Montréal... 500 punten oftewel op gelijke hoge als de monumenten. Say whaaaat?
Dan heb je een tussen categorie van 400 punten waar iets voor te zeggen is en dan komt het... een categorie voor 300 punten met STRADE BIANCHI. Op hetzelfde niveau van een veredelde kermiskoers als Brugge-De Panne... :rofl:UCI pls.
Ze hadden evengoed de Scheldeprijs mee in de 400p categorie kunnen steken als ze zo gaan werken...

Los van het artikel op zich, die tabel voor UCI punten: :help::help::help::help::help:

Québec & Montréal... 500 punten oftewel op gelijke hoge als de monumenten. Say whaaaat?
Dan heb je een tussen categorie van 400 punten waar iets voor te zeggen is en dan komt het... een categorie voor 300 punten met STRADE BIANCHI. Op hetzelfde niveau van een veredelde kermiskoers als Brugge-De Panne... :rofl:UCI pls.
Ze hadden evengoed de Scheldeprijs mee in de 400p categorie kunnen steken als ze zo gaan werken...

Het zegt toch al genoeg dat Danny van poppel voor Cavendish staat
4 ritten en groen in de tour

Een 1.1 eendagskoers zoals Binche-Chimay-Binche is al meer waard dan een rit in de tour...

Dan heb je een tussen categorie van 400 punten waar iets voor te zeggen is en dan komt het... een categorie voor 300 punten met STRADE BIANCHI. Op hetzelfde niveau van een veredelde kermiskoersen als Brugge-De Panne... :rofl:UCI pls.

Ik heb dat eind vorig seizoen eens in detail bekeken en dat hele rankingsysteem trekt echt op niets.
Ik wil de prestaties van een team als Lotto-Soudal de afgelopen 2 jaar niet goedpraten (los van de pech die ze hier en daar gehad hebben, was het gewoon te weinig, simpel), maar als ze op basis van dit systeem moeten degraderen uit de WT (en misschien zo ook wel ophouden met bestaan) dan zou dat toch zeer zuur zijn.

Niet alleen de punten gegeven aan verschillende WT koersen kun je vreemd noemen, maar ook het feit dat bepaalde kleine koersjes in België en Frankrijk waar misschien max. 2 WT ploegen aan de start komen evenveel punten opleveren als een Touretappe winnen en dubbel zoveel punten als een etappe in grote WT rittenkoersen is zeer problematisch.
Die ranking beloont zwakkere teams die zoveel mogelijk koersen rijden waar niemand om geeft en daar ook nog eens hun sterke renners opstellen. Franse ploegen zoals Cofidis, maar ook Wanty zijn hier goede voorbeelden van. Presteren echt nauwelijks iets in de WT zelf, maar sprokkelen punten in Belgische en Franse 1.1 koersjes waar echt geen enkel buitenlands WT team aan meedoet (Wanty heeft bijvoorbeeld alles te danken aan Van Poppel die overal gratis puntjes gaan ophalen is vorig seizoen).

Om het met precieze cijfers even aan te tonen. Wanty scoorde bijna 1000 UCI punten meer dan LTS vorig seizoen, Cofidis 500. Als je enkel naar WT koersen kijkt, scoort LTS opeens respectievelijk 1000 en 700 punten meer dan die 2 teams, maar toch staat LTS er veel slechter voor wat betreft die degradatiestrijd. Een seizoen met 12 overwinningen, waavan 8 WT (en 2x podium in een monument) wordt slechter aanzien door de UCI (en ook wel door de buitenwereld om een of andere reden) dan 9 overwinningen, waarvan 3 WT (Wanty) of 12 overwinningen, waarvan 1 WT (ja Cofidis heeft maar 1x gewonnen in de WT).

Conclusie: Het systeem straft WT ploegen die zich in de eerste plaats focussen op de belangrijkste WT wedstrijden waar ze tegen de beste renners moeten concurreren en beloont WT ploegen die in WT wedstrijden weinig presteren, maar dan wel kunnen winnen in wedstrijden tegen continentale ploegjes. Fout IMO, WT status zou moeten verdiend worden op basis van wedstrijden tegen andere goede ploegen/renners.
Nu, het is ook wel Lotto's eigen fout om niet door te hebben dat dat systeem zo werkt (ondertussen hebben ze het wel door, maar misschien te laat).

Het zegt toch al genoeg dat Danny van poppel voor Cavendish staat
4 ritten en groen in de tour

Een 1.1 eendagskoers zoals Binche-Chimay-Binche is al meer waard dan een rit in de tour...

Een overwinning van Van Poppel in de Egmont Cycling Race tegen Bonifazio, Mozzato, Noppe en Reynders is meer waard dan een overwinning van Ewan in de Giro tegen Nizzolo, Viviani, Sagan en Gaviria. Tja...

Laatst bewerkt:
- Giro: Carapaz (of zou Landa dit keer eens op zijn fiets blijven?) :unsure
- Tour: Pogacar
- Vuelta: Roglic (als hij de Tour niet wint, anders start hij niet denk ik, hoewel dat record van Herras misschien wel speelt)
- Strade: Pogacar
- Sanremo: Ewan
- Ronde: Van Aert
- Roubaix: Van Aert
- Liege: Pogacar
- Lombardia: Moscon
- Worlds ITT: Ganna
- Worlds: van der Poel

:thinking:
Dus ofwel die laatste 8km solo, of de sprint winnen aan de meet? Gaat een nagelbijter zijn alleszins, lijkt me nog wel het parcours waar een outsider hem pakt.

:thinking:
Dus ofwel die laatste 8km solo, of de sprint winnen aan de meet? Gaat een nagelbijter zijn alleszins, lijkt me nog wel het parcours waar een outsider hem pakt.
Tis zoveel niet. De top van Mount Pleasant ligt ~6.5km van de streep (het ITT lusje wordt niet gereden in de wegrit). Tegen dat ze beneden zijn schiet er nog een dikke 5km over, is zeker te doen + een eventuele vluchter kan door het stratencircuit ook nog profiteren van het feit dat ze hem door wat draaien en keren eens beneden ook nog een hele tijd niet gaan zien rijden. Het pas op 2.5km van de streep, als je eigenlijk in de laatste rechte lijn komt (min een paar flauwe bochten), dat ze de vluchter gaan zien rijden en dan is het nog maar de vraag wie die laatste klim deftig overleefd heeft.

Ik verwacht alleszins geen outsider voor dit WK (daarom zijn het natuurlijk ook outsiders). De Franse & Belgische blokken gaan véél te sterk zijn en zullen de boel wel controleren OF opblazen maar wel met de handen aan de knopjes en geen "Tokioke" doen zoals de Nederlandse vrouwen. Zeker Frankrijk gaat proberen van Alaphilippe in stelling te brengen aan de voet van Mount Pleasant lijkt mij. In alle eerlijkheid is Alaphilippe op dit circuit DE toren-hoge favoriet hoor. Maar ik pronostiekeer liever geen renners die ik liever niet (weeral) zie winnen :p
Uiteindelijk: met uitzondering van Pedersen (die zeker mee profiteerde van het extreme weer in Harrogate) is het al van 2013 (Rui Costa) geleden dat er nog eens écht een outsider gewonnen heeft. Als je de erelijst nagaat van de laatste 20 jaar dan winnen er eigenlijk zeer weinig echte outsiders, ik tel er misschien 4 (Astarloa, Ballan, Costa, Pedersen). Al de rest waren ofwel favoriet ofwel minstens shaduwfavorieten.

EDIT: eigenlijk is dit ook nog wel een Pogacar parcours. Heeft zeker de punch om mee te kunnen of schade te beperken bergop en heeft L-B-L toch ook al duidelijk bewezen dat je beter niet met hem naar de meet gaat na een zware wedstrijd. Vraag is wel hoeveel er daar nog echt in de tank gaat zitten als hij dit jaar écht Tour & Vuelta gaat dubbelen. (voor hetzelfde geld past hij nog voor Vuelta zoals vorig jaar)

Laatst bewerkt:

Lanterne Rouge had daar onlangs een filmpje over gemaakt. Zijn voorstel was gewoon om met Ewan de Tour te doen en die daarbuiten gewoon alle kleine koersen laten winnen.

Lanterne Rouge had daar onlangs een filmpje over gemaakt. Zijn voorstel was gewoon om met Ewan de Tour te doen en die daarbuiten gewoon alle kleine koersen laten winnen.

Onrealistisch voorstel hé. Ewan is zowat de enige bij Lotto die garantie staat voor overwinningen in WT koersen. Laat die die dan ook maar rijden en daar punten pakken. MSR - Giro - Tour en daartussen of na de Tour vlakkere eendagswedstrijden proberen meepikken. Je kan bijvoorbeeld moeilijk aan hem vragen om zijn ideale voorbereiding naar MSR te laten vallen om bijvoorbeeld GP Denain en Bredene Koksijde Classic te gaan rijden (2 koersen die heel veel "gratis" punten opleveren). Of de Giro niet rijden om dan naar Morbihan of Tro Bro Leon te gaan (nog 2 koersen waar geen kat aan meedoet maar 250 punten te verdienen zijn voor de winnaar). Laten we eerlijk zijn, dat wilt echt niemand. Je kunt hem wel bijvoorbeeld opleggen om Frankfurt mee te pakken net voor de Giro.

Ze hopen bij Lotto ook sowieso op De Lie, en ik geloof daar ook wel in. Wattage monster, enorm explosief. Sprinter die de vlaamse parcoursen aankan. Ideaal om punten te pakken in die kleinere Belgische eendagskoersen die veel te vaak op een sprint van 50 man uitdraaien.

Persoonlijk zou ik het geen gemis vinden mocht Lotto degraderen.
Laat ons eerlijk zijn dat ze als ploeg in feite maar triest zijn en het contrast met andere ploegen is op veel vlakken toch merkbaar.
Zij zijn niet de enige met dit probleem uiteraard, maar bij hen valt het toch op, die punten liegen er ook niet om.
Het zal hen misschien ook goeddoen om wat minder te moeten rijden en te kunnen herbronnen.

Het hoeft ook niet negatief te zijn, Alpecin-fenix bewijst dat. En ook Jumbo-Visma heeft even in het slop gezeten met blanco en belkin.
Dus ja degraderen kan misschien de verandering definitief inzetten die de ploeg nodig heeft om terug te keren naar hun glorie en aanzien van vroeger.

Persoonlijk zou ik het geen gemis vinden mocht Lotto degraderen.
Laat ons eerlijk zijn dat ze als ploeg in feite maar triest zijn en het contrast met andere ploegen is op veel vlakken toch merkbaar.
Zij zijn niet de enige met dit probleem uiteraard, maar bij hen valt het toch op, die punten liegen er ook niet om.
Het zal hen misschien ook goeddoen om wat minder te moeten rijden en te kunnen herbronnen.

Het hoeft ook niet negatief te zijn, Alpecin-fenix bewijst dat. En ook Jumbo-Visma heeft even in het slop gezeten met blanco en belkin.
Dus ja degraderen kan misschien de verandering definitief inzetten die de ploeg nodig heeft om terug te keren naar hun glorie en aanzien van vroeger.

Misschien omdat je er op Belg meer aandacht op hebt en ook krijgt van de media

Gewoon ter info aantal rit overwinningen op world tour niveau (het niveau waarop ze rijden ) de afgelopen 2 jaar.

(Ok eindklassementen tellen ook mee , maar , Cofidis en FDJ was dat toch ook niet zo vet, de afgelopen 2 jaar)

Israël 5
lotto 18
Cofidis 1
Arkea 1 (geen word tour dacht ik)
DSM 14
FDJ 7

Quick step 34

Amai zoveel posts erbij, ga niet beginnen met alles te lezen hoor pffft. Wielrenners koersen dan wel niet er wordt in het off seizoen nog genoeg geleuterd blijkbaar.

Vind ik vreemde beslissing. Als er nu 2 koersen zijn waar een oude vos nog wat kan uitsteken is het toch de ronde en roubaix. MSR mag hij al blij zijn als hij met de 25 beste over de poggio komt en LBL is helemaal een verre droom dat kan hij al jaren niet meer aan. Vreemd.

Amai zoveel posts erbij, ga niet beginnen met alles te lezen hoor pffft. Wielrenners koersen dan wel niet er wordt in het off seizoen nog genoeg geleuterd blijkbaar.

Vind ik vreemde beslissing. Als er nu 2 koersen zijn waar een oude vos nog wat kan uitsteken is het toch de ronde en roubaix. MSR mag hij al blij zijn als hij met de 25 beste over de poggio komt en LBL is helemaal een verre droom dat kan hij al jaren niet meer aan. Vreemd.
Zo vreemd is dat niet. MSR is het enige monument dat nog ontbreekt op z'n lijstje, die rijdt hij gewoon in de hoop op een compleet mirakel. Als je niet start kan je niet winnen. Verder heeft hij niets meer te bewijzen en kiest hij in z'n laatste jaar voor de koers van z'n hart, LBL. Blijft toch een soort thuiskomen voor hem.

Ik denk nu niet dat hij nog veel ambities heeft. Het maximale eruit halen, hopen op een mirakel en genieten van zijn laatste jaar.
Die man heeft niks meer te bewijzen.

Bonifazio moet er mee stoppen. Zal zijn afdaling in MSR niet snel vergeten.
? Bedoel je dat Bonifazio zo'n toeren niet moet uithalen bij de volgende M-S, om Gilbert meer winstkansen te gunnen?
Zo vreemd is dat niet. MSR is het enige monument dat nog ontbreekt op z'n lijstje, die rijdt hij gewoon in de hoop op een compleet mirakel. Als je niet start kan je niet winnen. Verder heeft hij niets meer te bewijzen en kiest hij in z'n laatste jaar voor de koers van z'n hart, LBL. Blijft toch een soort thuiskomen voor hem.
In je laatste jaar zou je toch denken dat je alle monumenten meepakt. Je weet maar nooit bij P-R. Stel dat hij per toeval vooruit geraakt zoals Moscon?
Valverde staat er op voor de RVV (zal wel fout zijn, maar ik mag altijd hopen) in zijn laatste jaar.

Terug
Bovenaan