Algemeen Wielernieuws

Ik begin daarover omdat momenteel het toekennen van het WT statuut zorgt ervoor dat Frankfurt , Cadel ... evenveel punten waard worden als Strade , E3,... , als je dat niet wilt mogen die wedstrijden geen WT statuut hebben en dus terug 1.pro of 2.pro worden ....
en worden ze opnieuw minder belangrijk...

Het punt is dat sinds dit jaar alle 300 punten WT koersen 400 punten zijn geworden. Dat onderscheid is weg, en ik vond dat onderscheid van monument - WT cat 1 - WT cat 2 - WT cat 3 zeer goed. WT cat 3 bestond dan vooral uit de koersen met minder prestige of deelnemersveld, als koers kon je jezelf bewijzen en een hogere categorie krijgen. Zo zijn zowel de Omloop als Strade begonnen als WT koersen van cat 3. Omloop was cat 2 (400 punten) geworden vorige cyclus, Strade ook, die zijn nu zelfs naar cat 1 gestegen door de prestige en het elk jaar opnieuw ontzettend sterke deelnemersveld.

Dus nee, met het vorige systeem was het niet zo dat je automatisch .Pro moest zijn als je niet even veel punten kreeg als bijvoorbeeld Catalonië of Baskenland. Als je mijn oorspronkelijke post leest, klaag ik dan ook die verandering aan, het vorige was beter.

De omloop mag gerust evenveel punten krijgen als Cadel evans Road race.
Het is niet omdat vele Belgen daar geen zak om geven dat die wedstrijd geen prestige wedstrijd mag worden met deftige punten.

Kom op zeg... vraag eender welke coureur (buiten misschien een paar Australiers) wat ze liever willen winnen en ze gaan natuurlijk allemaal de Omloop zeggen. Heeft niets met het Belg zijn te maken. Ik vind die Cadel Evans race geen lelijke koers, maar het is echt niet op dezelfde hoogte als vele andere WT koersen, dat weet jij ook wel. Tot vorig jaar toen ze die koers nog konden skippen, deden een heleboel WT ploegen zelfs niet mee aan die koers, terwijl ze toch al in het land waren. Dat zegt genoeg.

Ik hekel helemaal niet dat er "gekoerst" wordt in kleinere koersen. Want dat gebeurt niet meer dan voor punten belangrijk werden. Feit is dat de puntenstrijd er een extra interessant element aangehangen heeft waardoor sommige koersen interessanter om volgen kunnen zijn, maar in het algemeen zijn kleinere koersen juist MINDER attractief geworden. Een ietwat sterker deelnemersveld en vooral meer belang zorgt voor een meer gecontroleerde koers. In veel kleinere koersen wordt minder aangevallen en gefocust op sprints omdat dat de zekerste manier is om punten te scoren. Niemand neemt nog risico's en dat frustreert ook ontzettend veel renners. De GP Samyn is een mooi voorbeeld hiervan. Vergelijk de laatste 5 jaar met de 5 jaar ervoor, een dag en nacht verschil.

Het is gewoon zo dat er in het algemeen gewoon anders wordt gekoerst, men zou zelfs slimmer zeggen.
De koers is gewoon op alle vlakken geëvolueerd, en dat komt echt niet door de punten alleen hoor. Het niveau van de renners is in het algemeen ook hoger en de manier van koersen is daar ook op aangepast.
Als je nu Le Samyn neemt daar wordt heus nog aangevallen, in alle afgelopen 5 edities is er nog aangevallen en heeft de ontsnapping lang voorop gereden. Maar in het peloton wordt er natuurlijk gereden zodat ze die terugpakken omdat ploegen die daar zitten hun sprinters aan het werk willen zetten.
Buiten Hofstetter hebben de laatste 5 jaar toch al elke keer een mooie naam het podium gekleurd.

Niemand neemt nog risico's is ook wat overdreven. Er worden nog risico's genomen, en dat moet ook voor sommige ploegen.
De ploeg waar je initieel over begon Astana, is toch een perfect voorbeeld van een ploeg die risico's neemt en daar de vruchten van plukt?
Ik heb het niet enkel over de Tour, ik heb het over de grootste wedstrijden, maar de Tour zorgt natuurlijk voor het grootste deel van de publiciteit. 80% of zelfs meer volgens marketingbedrijven. Er is niemand die zegt dat ENKEL de Tour ertoe doet, wel dat het veruit de belangrijkste afspraak is en dat sponsors een team niet sponsoren om een paar ereplaatsen te behalen in kleinere koersen.
Niemand zegt dat ? :P Laten we het eens zijn dat we het oneens over zijn. :P
"Buiten winsten in de TdF" :unsure: De Tour de France is wel verantwoordelijk voor 85-90% van de commercial exposure van wielerploegen. Je moet geen range in wedstrijden hebben... je moet presteren in de Tour, dat is waar het commercieel om gaat.

De enige reden dat Bora Evenepoel hier €6-8M/jaar betaald is omdat Pogacar en Vingegaard nog járen vast liggen en omdat Remco (momenteel en op papier) de beste kaarten lijkt te hebben om die Tour te winnen als er ooit iets met die 2 gebeurd. Alles wat ze nu bij Bora zeggen van "er zijn nog andere wedstrijden dan de Tour" is zever in pakskes en zuiver om de druk zogezegd wat weg te houden. Ze hebben de Giro & Vuelta reeds gewonnen daar, en het commercieel belang van de meeste eendagskoersen is nihil in het totaalplaatje van een volledig seizoen.

Níemand ligt wakker het WK tijdrijden en uitslagen in eendagskoersen zijn nauwelijks relevant voor commercial exposure, zeker buiten Vlaanderen. Zelfs als Vingegaard per ongeluk L-B-L of Lombardije zou winnen dan nog is dat peanuts in vergelijking met de exposure die hij krijgt als grote uitdager van Pogacar in de Tour.
Is er iemand die nog weet dat Jan Ulrich ooit Olympisch kampioen op de weg werd en zelfs maar met 8 seconden naast de dubbel pakte dat jaar? Dat hij 2x WK tijdrijden werd en de Vuelta won? Nee... bij het brede publiek staat Ulrich vooral bekend als "de grote uitdager van Armstrong", misschien wel meer nog dan van het feit dat hij zelf die Tour ooit won.

Graag ook wat context bij "een paar honderdduizend meer". Als dat 220k vs 20k is, is dat massive maar 1,1M VS 923k volgers (instagram) is nauwelijks een wereldschokkend verschil te noemen, zeker als je ziet dat Evenpoel daarvoor dan ook nog 6x meer berichten heeft gepost dan Vingegaard. Dan doet Vingegaard dat lang niet slecht met zijn charisma van iemand die na een veldrit zelden verder kwam dan "wah..." als men hem iets vroeg. En eerlijk: wat zijn 200-300k volgers in vergelijking met de naar schatting 1 miljard mensen die jaarlijks de Tour de France volgen? :laugh:

Maar er zijn wel degelijk teams die niet deelnemen aan de tour, pro-continentale teams, die toch ook sponsoren hebben?
Zij zijn toch blijkbaar ook interessant om gesponsord te worden, ook al nemen ze niet deel aan het grootste mediacircus en grootste podium binnen het wielrennen.
Legio teams die amper exposure halen ook al rijden ze de tour, ook zij kunnen hun sponsors behouden. Er is dus wel degelijk meer om exposure te halen buiten de tour om. Kijk nog maar puur naar de sponsoren die een kleinere wedstrijd sponsoren.

Het komt er gewoon op neer dat je moet presteren in wedstrijden, in de breedte, zodat je kan deelnemen aan wedstrijden waarbij je commerciële exposure kan hebben.
Renners moeten zich kunnen in de kijker rijden om hun eigen economische en sportieve waarde te tonen. En ja dat is ook in kleinere wedstrijden zo. Voor velen is het onhaalbaar om in grote .pro of WT-koersen iets klaar te spelen. Dus moet het in die kleinere koersen gebeuren.
Maar dat dit volledig ten koste gaat van wat koersen juist is daar ben ik het niet mee akkoord. De koers is gewoon geëvolueerd, en dat is één consequentie daarvan.

Het punt is dat sinds dit jaar alle 300 punten WT koersen 400 punten zijn geworden. Dat onderscheid is weg, en ik vond dat onderscheid van monument - WT cat 1 - WT cat 2 - WT cat 3 zeer goed. WT cat 3 bestond dan vooral uit de koersen met minder prestige of deelnemersveld, als koers kon je jezelf bewijzen en een hogere categorie krijgen. Zo zijn zowel de Omloop als Strade begonnen als WT koersen van cat 3. Omloop was cat 2 (400 punten) geworden vorige cyclus, Strade ook, die zijn nu zelfs naar cat 1 gestegen door de prestige en het elk jaar opnieuw ontzettend sterke deelnemersveld.

Dus nee, met het vorige systeem was het niet zo dat je automatisch .Pro moest zijn als je niet even veel punten kreeg als bijvoorbeeld Catalonië of Baskenland. Als je mijn oorspronkelijke post leest, klaag ik dan ook die verandering aan, het vorige was beter.

Kom op zeg... vraag eender welke coureur (buiten misschien een paar Australiers) wat ze liever willen winnen en ze gaan natuurlijk allemaal de Omloop zeggen. Heeft niets met het Belg zijn te maken. Ik vind die Cadel Evans race geen lelijke koers, maar het is echt niet op dezelfde hoogte als vele andere WT koersen, dat weet jij ook wel. Tot vorig jaar toen ze die koers nog konden skippen, deden een heleboel WT ploegen zelfs niet mee aan die koers, terwijl ze toch al in het land waren. Dat zegt genoeg.

Ik begrijp dat sommige koersen belangrijker zijn wegens prestige , maar voor mij is het geen probleem dat ze alle WT koersen gelijk hebben getrokken van punten. Prestige ≠ punten.

Waarom zou de strade, E3 minder punten waard moeten zijn dan de Canadese koersen?

Das lijk zeggen in de F1 dat Monaco of Silverstone meer punten waard zijn dan bvb. Las Vegas doordat ze meer geschiedenis / prestige hebben en dat moet opbouwen in de plaats. Nieuwe circuits moeten aan dezelfde eisen voldoen als de oude..(=WT wedstrijden worden op dezelfde manier behandeld)

Deze koersen hebben nu eenmaal het WT stempel gekregen, alle koersen moeten aan dezelfde financiële en andere eisen voldoen. Cadel Evans race en Guangxi zullen iddd nooit een topbezetting hebben door de ligging op de kalender en locatie op de planeet. Maar zouden imo evenveel punten waard mogen zijn, de wedstrijd doet evenveel inspanning als andere koersen, ploegen die deelnemen moeten mss meer inspanningen doen met minder beloning.

Maar ik begrijp dat je fan bent van de klassieke historische ranking dat ze dat moeten opbouwen (geen probleem mee😉), maar dat kan soms objectief zijn zie Canadese koersen die om ze te beschermen meer punten kregen dan andere wedstrijden.

Laatst bewerkt:
Zo zo, belangrijk nieuws!
Goed om te zien dat ploegen de laatste jaren wel weer aan dikke sponsors geraken. Je kan dan klagen dat de rijken alleen maar rijker worden, maar toch beter dit dan de dopingjaren toen iedereen steen en been kloeg dat geen grote merken zich aan het wielrennen wilden binden.

Gaat Ineos er dan volledig uit als sponsor? Of verder als 2e sponsor (en Total als 3e)?

Vingegaard incoming? :unsure:
Pedersen? Skjelmose? AW Philipsen? :unsure:

De exacte uitwerking daar zullen we nog even op moeten wachten. Het lijkt toch dat Ineos aan boord blijft.

Bij Bora hebben ze ook 3 grote naamsponsors, dus het kan zeker.

Seixas wordt al gelinkt aan UAE...

En QS zou 1 van de 3 ploegen zijn die in Van Eetvelt interesse hebben.

NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

Laat het uit zeg. Decathlon heeft ook diepe zakken dus die moeten hem maar een contract aanbieden dat hij niet kan weigeren.

Maar 3 ploegen die interresse hebben in Eetvelt is weinig eigenlijk nu is die wel vaak geblesseerd natuurlijk maar als die goed is is die echt wel goed.

Laatst bewerkt:
Alle ploegen met veel geld zullen wel eens snuffelen bij Seixas hé. In dat opzicht niet zo’n groot nieuws lijkt me. En is het niet voor nu dan zijn er al contacten voor bv. binnen 3 jaar.

Voor geld danst natuurlijk de beer, maar puur sportief zou een transfer naar UAE wel een hele vreemde keuze zijn momenteel.

Ineos lijkt me dan de meest logische kandidaat met hun nieuwe sponsor en geen speerpunt momenteel. En dan met een co-sponsor als Total, meteen de extra Franse connectie.

Ik ken het budget van Decathlon niet, maar zal toch ook niet slecht zijn hé. En ze zullen er in Frankrijk ook wel alles aan doen om hem in een Franse ploeg te houden.

Wat zou Ineos aan Seixas kunnen bieden wat Decathlon niet kan?
Die jongen zal nu al dik verdienen, zal nog veel marge op zitten, is enige relevante kopman en moet dus met niemand rekening houden en kan zijn eigen taal spreken.

Ik denk dat het duidelijk is dat er maar 2 opties zijn.
Ofwel scout je een jong talent op zeer jonge leeftijd die je dan aan kan binden.
Ofwel heb je het geluk dat je een renner kan overtuigen die niet meer gelukkig is bij zijn huidige ploeg genre Evenepoel of Ayuso. Veel geluk daarmee zou ik zeggen.

Zouden toch ook met een cap of plafond beginnen werken jn de koers...
Dat wordt moeilijk te implementeren vrees ik. Een wage cap heeft eigenlijk geen nut want dan betaal je UAE zijnde je renners gewoon de helft van hun normale loon en betaal je ze de andere helft voor een acte de presence ergens of voor een promo clipje oid.

UCI point cap voor al je renners samen lijkt mij ook niet wenselijk want ook dat heeft potentieel allerhande vervelende side effects. Teams die bewust wegblijven van bepaalde wedstrijden omdat ze daar zeker geen punten willen sprokelen. Renners die aangetrokken worden door nieuwe teams maar low key de opdracht krijgen om bij hun huidige team geen extra punten meer te pakken want dat kan vervelend zijn... ondertussen strijd hun huidige team misschien tegen degradatie.

Wat zou Ineos aan Seixas kunnen bieden wat Decathlon niet kan?
Die jongen zal nu al dik verdienen, zal nog veel marge op zitten, is enige relevante kopman en moet dus met niemand rekening houden en kan zijn eigen taal spreken.
Zijn huidige loon zal zeker niet astronomisch zijn, toch niet in vergelijking met zijn huidige marktwaarde (die rond de €3M geschat wordt) en de onderhandelingen over het openbreken van zijn contract zijn blijkbaar eenzijdig on hold gezet door Seixas zijn manager.

Blijkbaar zouden er ook problemen kunnen zijn met zijn huidige contract. Hij heeft als minderjarige blijkbaar alleen getekend wat niet kan. De handtekening van minstens 1 ouder zou erbij moeten en die zou ontbreken. Er zou dan weer wel beeldmateriaal zijn dat ouders aanwezig waren bij ondertekenen van het contract maar je voelt wel al aan dat dat voer is voor discussie als het er écht op aan komt als dit effectief zou kloppen.

Ineos of Decathlon, het maakt mij niet uit, zolang het maar niet naar UAE is. Dat zou een héél slechte zaak zijn voor het wielrennen. Brailford heeft ooit wel eens gezegd dat één van zijn grote dromen was van de Tour te winnen met een Fransman...

Laatst bewerkt:
Dan hoop ik dat zijn manager niet enkel aan de centen denkt, maar vooral aan een goed carrière-plan voor Seixas.

In dat geval moet zijn manager gewoon goed onderhandelen bij Decathlon, of hem toch bij Ineos brengen.

Is het ook niet iets met dat Frankrijk veel strenger optreed naar financiële constructies ?
Dus dat Seixas wel effectief bij decathlon in franse loondienst is en daar 40% belastingen moet op betalen ?

Ik acht een grote kans dat hij naar UAE of Ineos zal gaan.
Brailford heeft ooit wel eens gezegd dat één van zijn grote dromen was van de Tour te winnen met een Fransman...

Dat is blijkbaar nu ook buiten gebracht met de nieuwe sponsor , tegen 2030 de tour winnen met een Fransman.

Met welk budget? :laugh:
Ze hebben geprobeerd en er naast gepakt toen Lefevere zelf nog chef was...

Lag toen onder contract bij Decathlon. Allé half half. Zijn ouders zouden moeten tekenen omdat hij nog minderjarig was maar dat is niet gebeurd maar op fotos zijn ze er wel bij wat half gezien wordt als toestemming.

Is algemeen geweten dat Lefevere niet zo graag zijn handen verbrande aan dat soort zaakjes. Zie ook hoe hij VA liet passeren.

Bakelants die Evenepoel '19 even hoog of zelfs hoger inschat dan huidige Seixas...

We zijn zeven jaar verder; iedereen is nog een pak beter dan toen (Yates, die zijn beste waarden trapte vorig jaar en zich afvraagt waarom hij geen deftige overwinning behaalde) en Pogi is nu dubbel zo goed als in die Clasica.
Superzege van Remco om niet op de tenen te trappen, maar ik schat Paul hoger in dan Remco op zijn 19e, anders rij je niet de tweede beste coureur naar de vaantjes als die in het wiel zit.

Terug
Bovenaan