Ik begin daarover omdat momenteel het toekennen van het WT statuut zorgt ervoor dat Frankfurt , Cadel ... evenveel punten waard worden als Strade , E3,... , als je dat niet wilt mogen die wedstrijden geen WT statuut hebben en dus terug 1.pro of 2.pro worden ....
en worden ze opnieuw minder belangrijk...
Het punt is dat sinds dit jaar alle 300 punten WT koersen 400 punten zijn geworden. Dat onderscheid is weg, en ik vond dat onderscheid van monument - WT cat 1 - WT cat 2 - WT cat 3 zeer goed. WT cat 3 bestond dan vooral uit de koersen met minder prestige of deelnemersveld, als koers kon je jezelf bewijzen en een hogere categorie krijgen. Zo zijn zowel de Omloop als Strade begonnen als WT koersen van cat 3. Omloop was cat 2 (400 punten) geworden vorige cyclus, Strade ook, die zijn nu zelfs naar cat 1 gestegen door de prestige en het elk jaar opnieuw ontzettend sterke deelnemersveld.
Dus nee, met het vorige systeem was het niet zo dat je automatisch .Pro moest zijn als je niet even veel punten kreeg als bijvoorbeeld Catalonië of Baskenland. Als je mijn oorspronkelijke post leest, klaag ik dan ook die verandering aan, het vorige was beter.
De omloop mag gerust evenveel punten krijgen als Cadel evans Road race.
Het is niet omdat vele Belgen daar geen zak om geven dat die wedstrijd geen prestige wedstrijd mag worden met deftige punten.
Kom op zeg... vraag eender welke coureur (buiten misschien een paar Australiers) wat ze liever willen winnen en ze gaan natuurlijk allemaal de Omloop zeggen. Heeft niets met het Belg zijn te maken. Ik vind die Cadel Evans race geen lelijke koers, maar het is echt niet op dezelfde hoogte als vele andere WT koersen, dat weet jij ook wel. Tot vorig jaar toen ze die koers nog konden skippen, deden een heleboel WT ploegen zelfs niet mee aan die koers, terwijl ze toch al in het land waren. Dat zegt genoeg.
Laten we het eens zijn dat we het oneens over zijn.
De Tour de France is wel verantwoordelijk voor 85-90% van de commercial exposure van wielerploegen. Je moet geen range in wedstrijden hebben... je moet presteren in de Tour, dat is waar het commercieel om gaat.
), maar dat kan soms objectief zijn zie Canadese koersen die om ze te beschermen meer punten kregen dan andere wedstrijden.