Algemeen Wielernieuws

Was dat niet net de reden dat ze met een Franse licentie rijden? FDJ zal misschein niet content geweest zijn? :unsure:
Blijkbaar is het bedrijf Unibet ook in Franse handen via FDJ, dat wist ik niet :unsure:

Enfin, een heel bizarre keuze. ASO kiest normaal altijd voor ploegen met Franse licenties.

Officieel nu:
Droom van Bas Tietema komt nog niet uit: Unibet Rose Rockets valt uit de boot voor wildcards van Tour

Dit is toch wel heel triestig van ASO, nu is gekozen voor politiek ipv de sterkste renners ?
Verschil is toch gigantisch prestatie gewijs

afbeelding.png

Gerucht is dus snel bevestigd…
Onbegrijpelijke keuze om eerlijk te zijn. Totaal onbegrijpbaar.
Gaat ook niet evident zijn voor de Rockets als ploeg. Iets zegt mij dat Groenewegen en Poels halen financieel een gok was, een gok dat dit zich ging goedmaken in de tour.

In hun laatste filmpje komt Groenewegen naar de service koers in zijn Ferrari.
Die jongen doet dit niet uit sympathie alvast.

Gerucht is dus snel bevestigd…
Onbegrijpelijke keuze om eerlijk te zijn. Totaal onbegrijpbaar.
Gaat ook niet evident zijn voor de Rockets als ploeg. Iets zegt mij dat Groenewegen en Poels halen financieel een gok was, een gok dat dit zich ging goedmaken in de tour.

In hun laatste filmpje komt Groenewegen naar de service koers in zijn Ferrari.
Die jongen doet dit niet uit sympathie alvast.

Ik vond het al een dwaze **** , maar de redenen dat hij aanhaalt zijn ook onbegrijpelijk
Ben er met deze redenen nog zeker van dat Barcelona of Caja iets onder tafel heeft gegeven.

Nationaliteit van het team zou niets mogen uitmaken imo. toch gewoon de sterkste teams.
Ondanks dat er waarschijnlijk maar 2/3 franse aan de start gingen komen in de TDF bij unibet is dat niet zoveel minder als cofidis vorig jaar (met 4 gestart). :rolleyes: Mocht het nu om 2 franse teams gaan zou ik ASO zelf nog kunnen begrijpen om die reden.

maar vooral de reden van de ranking ...

Die van 2025 zou niets te zien mogen hebben op een selectie in 2026.
Je kiest in 2026 , tussen teams van 2026 voor de tour van 2026.
De beste renner van Caja (die ervoor gezorgt heeft dat ze voor Unibet staan is vertrokken naar Astana).
Zonder die renner staan ze erachter. Caja heeft zich niet versterkt deze winter, Unibet heeft zich wel enorm versterkt.
Stel dat Remco of Vauquelin zelf naar Unibet was geweest ipv Bora/ineos, zouden ze dan ook voor Caja hebben gekozen omdat die in de ranking van 2025 voor stonden?

Hoh ja.. dat de Tour staat nu ook niet echt te springen om een wildcard te geven aan een sprintersploeg vind ik niet zo raar.. Zo een wildcard wordt gegeven aan ploegen die elke dag in een suïcidale aanval zitten.

Ik vond het al een dwaze **** , maar de redenen dat hij aanhaalt zijn ook onbegrijpelijk
Ben er met deze redenen nog zeker van dat Barcelona of Caja iets onder tafel heeft gegeven.

Nationaliteit van het team zou niets mogen uitmaken imo. toch gewoon de sterkste teams.
Ondanks dat er waarschijnlijk maar 2/3 franse aan de start gingen komen in de TDF bij unibet is dat niet zoveel minder als cofidis vorig jaar (met 4 gestart). :rolleyes: Mocht het nu om 2 franse teams gaan zou ik ASO zelf nog kunnen begrijpen om die reden.

maar vooral de reden van de ranking ...

Die van 2025 zou niets te zien mogen hebben op een selectie in 2026.
Je kiest in 2026 , tussen teams van 2026 voor de tour van 2026.
De beste renner van Caja (die ervoor gezorgt heeft dat ze voor Unibet staan is vertrokken naar Astana).
Zonder die renner staan ze erachter. Caja heeft zich niet versterkt deze winter, Unibet heeft zich wel enorm versterkt.
Stel dat Remco of Vauquelin zelf naar Unibet was geweest ipv Bora/ineos, zouden ze dan ook voor Caja hebben gekozen omdat die in de ranking van 2025 voor stonden?

Feit alleen al dat hij het nodig acht om de statement te maken erover zegt al genoeg.
Als het een logische beslissing zou geweest zijn dan dat had hij dat niet hoeven doen.

Zoals je zegt u baseren op een ranking die er niet meer echt toe doet is een beetje stom.
Maar goed het is wat het is natuurlijk. Hopelijk kunnen de Rockets zich tonen in andere grote wedstrijden.

Maar van hun grote namen ligt enkel maar Groenewegen nog onder contract in 2027.
Poels (logisch), Lafay, Eiking en Venturini hun contract lopen af.

Hoh ja.. dat de Tour staat nu ook niet echt te springen om een wildcard te geven aan een sprintersploeg vind ik niet zo raar.. Zo een wildcard wordt gegeven aan ploegen die elke dag in een suïcidale aanval zitten.

En Caja Rural gaat elke dag zo een aanval doen?
En de Rockets kunnen in de niet vlakke sprintetappes niet meegaan in de vlucht?

De Tour nodigt al 5 jaar op rij de best gerangschikte ploegen uit.
In 2026 doen ze exact hetzelfde uit en nodigen ze een Spaanse ploeg uit voor een Spaanse Grand Départ.

"Oh NeE WaT VoOr Zin heeft het om punten te sprokkelen terwijl ons kent ons veel belangrijker is"

Dan worden ploegen eens beloond om consistent te scoren, is het weer niet goed.
Welke objectieve redenen zijn er om dat gokploegske uit te nodigen? Groenewegen met zijn 0 top15 noteringen in een Tour? Poels heeft geen enkel interessant resultaat genoteerd. Lafay is 5seconden interessant geweest in het Chinees seizoen.

Daarnaast zou de Tour ook nog eens een preferentiële behandeling moeten geven aan een team dat vorig jaar één van z'n renners op non-actief heeft moeten zetten??? Begrijpen wie begrijpen kan.

ASO is helemaal in z'n recht om Caja Rural uit te nodigen.

Ik vind de reacties ook echt overroepen en een stuitend gebrek aan respect voor Caja Rural, een bedrijf dat al sinds de jaren ‘80 actief is in het wielrennen.

Het is zeker niet daarom dat Caja Rural boven Unibet gekozen moet worden, en ik had het ook anders verwacht, maar de verontwaardige reacties vind ik nu ook wel ferm overdreven. Net zoals het verschil in kwaliteit ook wordt overschat.

De Tour nodigt al 5 jaar op rij de best gerangschikte ploegen uit.
In 2026 doen ze exact hetzelfde uit en nodigen ze een Spaanse ploeg uit voor een Spaanse Grand Départ.

"Oh NeE WaT VoOr Zin heeft het om punten te sprokkelen terwijl ons kent ons veel belangrijker is"

Dan worden ploegen eens beloond om consistent te scoren, is het weer niet goed.
Welke objectieve redenen zijn er om dat gokploegske uit te nodigen? Groenewegen met zijn 0 top15 noteringen in een Tour? Poels heeft geen enkel interessant resultaat genoteerd. Lafay is 5seconden interessant geweest in het Chinees seizoen.

Daarnaast zou de Tour ook nog eens een preferentiële behandeling moeten geven aan een team dat vorig jaar één van z'n renners op non-actief heeft moeten zetten??? Begrijpen wie begrijpen kan.

ASO is helemaal in z'n recht om Caja Rural uit te nodigen.

Alle redenen dat je en prudhomme aangeeft zijn enorm makkelijk te weerleggen en tonen perfect aan dat het om geld te doen is dat Caja rural waarschijnlijk keihard heeft meebetaalt aan de grand depart in Barcelona

1. Dit was vroeger niet het geval b&b hotels is een paar keer uitgenodigd geweest ondanks dat ze via de rangschikking niet zouden mogen deelnemen. De rangschikking heeft er nog NOOIT mee te maken gehad Prudhomme zegt dit nu omdat het hem goed uitkomt.

Waarom nodigt hij in zijn andere wedstrijden. Dan niet overal de beste teams uit volgens de ranglijst?

2. Je kiest in 2026 tussen 2026 teams voor 2026 TDF , Caja is hun sterkste renner kwijt aan Astana (deze zorgde er eigenhandig voor dat ze voor Unibet staat in de rangschikking). Caja is zwakker geworden in 2026 (want geen vervanger voor deze renner). Unibet heeft nog al de renners van 2025 en heeft zich expliciet nog versterkt.

3. Caja is 2 jaar geleden in opspraak geweest door samenwerking van verschillende renners met een dopingdokter.

4. Puntengewijs: UNIBET 7 renners bij de beste 250 renners in het peloton , Caja 2 renners. de beste Caja rural renner is de 6de beste Unibet renner.

Je kan de vraag ook omgekeerd zeggen wat brengt Caja van meerwaarde objectief om ze voor Unibet te nemn. Nogmaals de ranking van 2025 is niet objectief want je kiest tussen andere ploegen met andere renners...

Stel dat Remco of Pogi naar Unibet was gegaan zou je het meer dan terecht vinden dat ze voor Caja gingen gaan,, want ahjah de ranking ?

Niets tegen Caja , sympathieke ploeg maar objectief is Unibet 2026 gewoon een veel veel sterkere ploeg.

Unibet zal imo wel genoeg punten scoren om volgend jaar te mogen deelnemen. Hopelijk mogen ze voor hen de giro rijden dat hun wel beter zal liggen dan de TDF.

Laatst bewerkt:
Ik vind de reacties ook echt overroepen en een stuitend gebrek aan respect voor Caja Rural, een bedrijf dat al sinds de jaren ‘80 actief is in het wielrennen.

Het is zeker niet daarom dat Caja Rural boven Unibet gekozen moet worden, en ik had het ook anders verwacht, maar de verontwaardige reacties vind ik nu ook wel ferm overdreven. Net zoals het verschil in kwaliteit ook wordt overschat.
Omdat er ook heel veel The Rockets willen zien deelnemen, het is de meeste gehypete ploeg onder fans. Had het over een ander (Franse) team gegaan, hadden er weinig hanen naar gekraaid.

Bon, enerzijds kan Prud'homme doen wat ie wil, het zijn wildcards, willekeur is de definitie. En daar zullen allicht ook extrasportieve redenen spelen.

Anderzijds, als je het wil objectiveren kan je je enkel baseren op de ranking van vorig jaar (of op de voorbije drie jaar zoals de plekjes in de WT maar dat zal nog minder in uw kraam passen), niet op de potentiële ranking van het huidig jaar. Ge gaat Union ook niet uitsluiten van de CL omdat ze hun beste speler zijn kwijtgeraakt in het tussenseizoen, dat is onzinnig.

Bon, enerzijds kan Prud'homme doen wat ie wil, het zijn wildcards, willekeur is de definitie. En daar zullen allicht ook extrasportieve redenen spelen.

Anderzijds, als je het wil objectiveren kan je je enkel baseren op de ranking van vorig jaar (of op de voorbije drie jaar zoals de plekjes in de WT maar dat zal nog minder in uw kraam passen), niet op de potentiële ranking van het huidig jaar. Ge gaat Union ook niet uitsluiten van de CL omdat ze hun beste speler zijn kwijtgeraakt in het tussenseizoen, dat is onzinnig.

Tuurlijk kan je dat objectiveren , maar dat moet je dat consequent doen en niet plots omdat het u uitkomt. Wat nu gebeurt, en dat plots de almachtige UCI ranking als reden aangeven vind ik heel belachelijk.

Als Unibet wist dat ASO plots consequent die ranking gingen volgen dan gingen ze waarschijnlijk ook bepaalde renners /investeringen niet hebben gedaan en een jaartje gewacht hebben.

Mocht ASO consequent altijd de beste ploegen uitnodigen die willen deelnemen voor iedere ASO, zou ik hem helemaal gelijk geven.

Maar dat is het niet , moest ASO nu eerlijk zeggen dat Caja rural heeft meebetaalt aan de grand depart en dat dat de reden is zouden velen het zelf minder erg vinden dan de redenen die hij nu opgeeft.

Als Unibet wist dat ASO plots consequent die ranking gingen volgen dan gingen ze waarschijnlijk ook bepaalde renners /investeringen niet hebben gedaan en een jaartje gewacht hebben.
Dat vind ik toch ook eerder een rare redenering. Ze hebben als ploeg nog nooit aan een GT deelgenomen, ze hebben nog amper meegedaan in deftige rittenkoersen. Om dan er onmiddelijk vanuit te gaan dat je op het hoogste toneel mag meedoen zou toch ook mismanagement zijn. Ze hebben daar trouwens heel goed en volwassen op gereageerd vanuit The Rockets op hun niet deelname.

Ze gaan dit jaar al een extra stap zetten met onder andere Giro (en RvV + meer waarschijnlijk).

Tietema is de betere ploeg dus het was logischer geweest, maar het gedoe hierrond is toch ook wel een beetje overdreven.

Al 3 jaar zit iedereen te zagen dat de ProConti teams niet in de vlucht gaan in vlakke etappes en dan nodigen ze een ploeg uit die exact dat gaat doen (Tietema zou terecht vol voor Groenewegen gaan) en is het ook niet goed.

Dat vind ik toch ook eerder een rare redenering. Ze hebben als ploeg nog nooit aan een GT deelgenomen, ze hebben nog amper meegedaan in deftige rittenkoersen. Om dan er onmiddelijk vanuit te gaan dat je op het hoogste toneel mag meedoen zou toch ook mismanagement zijn. Ze hebben daar trouwens heel goed en volwassen op gereageerd vanuit The Rockets op hun niet deelname.

Ze gaan dit jaar al een extra stap zetten met onder andere Giro (en RvV + meer waarschijnlijk).

Moet dat ervaring ?
Zoals hierboven ook al een vergelijking is gemaakt met voetbal, ook al gaat dat niet helemaal op, ga je een ploeg dan uitsluiten van de Champions league omdat ze nog niet de conference league hebben gedaan.

Ze hebben doordat ze zo snel opklimmen dan ook niet veel wildcards gekregen voor die grotere rittenkoersen.

Tietema is de betere ploeg dus het was logischer geweest, maar het gedoe hierrond is toch ook wel een beetje overdreven.

Al 3 jaar zit iedereen te zagen dat de ProConti teams niet in de vlucht gaan in vlakke etappes en dan nodigen ze een ploeg uit die exact dat gaat doen (Tietema zou terecht vol voor Groenewegen gaan) en is het ook niet goed.

Voor mij hoeven ze niet in de aanval, als de wedstrijd geen interessant parcours aanlegt voor vluchters is het logisch dat ze niet gaan. Liever toch een ploeg die zich probeert mee te mengen in de debatten, dan hopeloos een renner suïcide te laten doen.

Daarnaast, maar dat hebben vele b-sprintersploegen vaak niet door, kan het voor ploegen wel interessant om iemand in de vlucht mee te hebben om de pionnetjes van de tegenstand af te matten. Zelf niet te werken en weinig kans maar als de vlucht dan toch lukt doe je nog altijd mee met de overwinning.

Voor mij hoeven ze niet in de aanval, als de wedstrijd geen interessant parcours aanlegt voor vluchters is het logisch dat ze niet gaan. Liever toch een ploeg die zich probeert mee te mengen in de debatten, dan hopeloos een renner suïcide te laten doen.

Daarnaast, maar dat hebben vele b-sprintersploegen vaak niet door, kan het voor ploegen wel interessant om iemand in de vlucht mee te hebben om de pionnetjes van de tegenstand af te matten. Zelf niet te werken en weinig kans maar als de vlucht dan toch lukt doe je nog altijd mee met de overwinning.

Dat kan zijn dat jij dat vindt, maar de algemene teneur vorige zomer tijdens de Tour was zeer negatief tijdens de sprintersetappes en er was heel veel kritiek op het gebrek aan vluchters. Ook vanuit de organisatie zelf (zelfs boos zijn op de ProTeams), dan is dit geen onlogisch gevolg. En nee, je kan niet elke sprinteretappe proberen zwaarder te maken door wat klimmetjes te leggen, etc. Renners hebben ook nood aan makkelijke etappes in een grote ronde, deze Tour heeft er al relatief weinig.

Ik ga helemaal niet akkoord dat er nog een extra degelijke sprinter iets extra toevoegt btw. Groenewegen of niet. Geen enkele mens merkt het verschil tijdens de Tour hoor.

Het is daarnaast ook niet dat Caja Rural een waardeloze ploeg is. Ja ze zijn verzwakt door het vertrek van Silva, maar Balderstone en Castellon zijn leuke talentjes, met Gaviria hebben ze een sprinter die eens iets spciaals kan doen (lees, op 400m van de streep beginnen sprinten :biglaugh: ), Oldani had een slecht seizoen of 2, maar kan wel wat, etc. En natuurlijk speelt het de Spaanse Tourstart mee in de beslissing, ook dat is geen schande en zelfs logisch.

De drama errond is gewoon overdreven, het is natuurlijk ook vooral op sociale media omdat dat Tietema's ding is. Iedereen kent hen hier, maar 80% van de Tourkijkers heeft geen enkel idee wie die mannen zijn. Bijna niemand gaat die op het moment zelf ook echt missen.

Laatst bewerkt:

Beetje dubbel allemaal, bovenstaand heeft iedereen goede en minder goede argumenten, voor en tegen.
Maar ik denk dat Bas toch ook wel veel volk naar de Tour getrokken heeft initieel door hun filmpjes zoveel jaar geleden.
Net als dat er nu toch een pak extra kijkers/volgers zouden zijn van het gebeuren en er gewoon een extra noot media aandacht zou aan gegeven worden.
Ik had nog nooit eerder van Caja Rural gehoord trouwens en ik zal zeker niet de enige zijn.
Uiteraard blijf ik de Tour wel volgen maar ergens toch wel veel sympathie voor die gasten wat ze al bereikt hebben, en het zou wel mooi geweest zijn. Maar het blijft toch een haat/liefde verhouding tussen Bas en ASO/Prud'homme. Volgens mij gewoon ongelukkig dat het net een Spaanse start is dit jaar, beetje samenloop van vanalles waarschijnlijk.

Terug
Bovenaan