Algemeen Wielernieuws

De Ronde van Polen van de laatste jaren is vreselijk, die van vroeger (ja toen ook Wellens won btw) was zeer aangenaam met mooie parcoursen. Je zegt dat je minstens ook een beetje een puncher moet zijn? En dan? In Renewi Tour moet je ook tenminste over kasseien kunnen rijden? Niet veel verschil hé. En wat oneer aandoen? Je haalt hier de erelijst bij waarom dan niet bij die van de Renewi Tour? Alsof die zo zwak is? Wellens, Colbrelli (de zot sterke versie), Van der Poel, Dumoulin, Mohoric, Terpstra. De enige ietwat "kleinere" renner is De Plus, maar die had toen ook gewoon een heel sterk jaar. De erelijst kan je zo onmogelijk een goed argument noemen hé.

Ik haalde de erelijst van Polen vooral aan om mee te geven dat er daar toch nog wel andere op het podium hebben gestaan buiten Vingegaard natuurlijk.

De Eneco, BinckBank en zelfs de benelux tour waren zeker leuke en gevarieerde rondjes ja. Maar de huidige renewi tour is zelfs nog geen fractie van wat dat is.
En dat staat los van Wellens en wie er nog allemaal op het podium heeft gestaan, want ja mooie winnaars. Maar wel in een ronde die qua parcours en opbouw gewoon niet heel goed is, en die vooral leunt op een korte tijdrit en één zware rit.
Het is minder, maar een flop, een maat voor niets, het laagste van het laagste? Nee, dat is gewoon onnozel en flauw. Zou me niet verbazen als niemand van jullie beiden bijvoorbeeld de Geraardsbergen rit van afgelopen zondag gezien heeft. Was gewoon een fantastische rit waarin de sterksten overbleven. Wat is dan het probleem?

Ik heb een heel deel gezien ja. Uiteraard was dat een mooie rit, maar ja het is een rit in de Vlaamse Ardennen met enkele iconische klimmen dus je kan daar weinig verkeerd mee doen.
Maar alles wat ervoor kwam was toch maar vrij droevig?
Maar het ging dus over Wellens zijn 4x, deze Wellens kan ook een stevigere versie van deze ronde winnen en heeft die in het verleden dus ook al gewonnen. Een versie met een Ardennen rit, een mini AGR, een tijdrit en een kasseienrit. Die versie was gewoon heel goed.

Dat zal ik ook niet weerleggen. Maar ik denk dat we toch mogen toegeven dat hij dit relatief makkelijk gewonnen heeft? Tijdrit dat kan hij gewoon zeer goed, en zo een rit in de Vlaamse Ardennen ligt hem ook gewoon.
Een ronde met een iets gevarieerd parcours dat zwaarder is en meer kansen bied algeheel is gewoon zoveel interessanter en waardevoller.

Daarom dat ik ook zei je moet dat naar waarde schatten. Ja zoveel keer de eindoverwinning pakken is mooi, maar qua gewicht kan je dit nu toch ook niet gigantisch hoog inschalen.

Dat zal ik ook niet weerleggen. Maar ik denk dat we toch mogen toegeven dat hij dit relatief makkelijk gewonnen heeft? Tijdrit dat kan hij gewoon zeer goed, en zo een rit in de Vlaamse Ardennen ligt hem ook gewoon.
Een ronde met een iets gevarieerd parcours dat zwaarder is en meer kansen bied algeheel is gewoon zoveel interessanter en waardevoller.

Daarom dat ik ook zei je moet dat naar waarde schatten. Ja zoveel keer de eindoverwinning pakken is mooi, maar qua gewicht kan je dit nu toch ook niet gigantisch hoog inschalen.

Wat is hoog inschatten? Niemand die doet alsof het gelijk staan aan Parijs Nice of de Dauphiné ofzo hé. Ik ben de discussie aangegaan omdat vooral Snake zeer flauw deed met het laagste van het laagste, hij probeert dan nog te doen alsof rondjes als Down Under, Polen zoveel specialer zijn of Guanxi op gelijke hoogte staat. Jij focust heel hard op het parcours, "1 tijdrit en 1 zwaardere rit". En ik ga akkoord, dat is maar matig, maar andere rondjes hebben dat ook gewoon hé. Down Under is Willunga Hill (laatste 2 jaar iets beter gelukkig), Guanxi is 1 zeer korte klim (beiden niet eens een TT), Polen is de tijdrit enorm doorslaggevend sinds enkele jaren terug. Verschillen op de 2 puncheraankomsten zijn enorm beperkt want niet zwaar genoeg (sinds ze daar in het andere deel van het land gaan rijden zijn vinden ze niets dat zwaar genoeg is). UAE Tour is ook gewoon Jebel Hafeet en soms een TT hé (want Jebel Jais, laten we serieus blijven, dat is gewoon een massaspurt bergop), weliswaar met - buiten dit jaar - wel een sterk deelnemersveld.

Een stukje. Ik was voor de helft in slaap gevallen.
De weersomstandigheden hebben voor een stuk geholpen met het warme weer.

Ja, kijk, je trekt het duidelijk in het belachelijke. Als je dat soort klassiek parcours of koers maar niets vindt, is dat jouw mening, maar dan heeft het ook geen zin om erover te discussiëren en is het duidelijk dat je gewoon meer waarde hecht aan rondjes met echte beklimmingen, met andere woorden rondjes voor klimmers. Uw keuze, niets mis mee.

Echt geen idee waarom je snelheden begint te vergelijken, dat is compleet irrelevant. Vingegaard zei gewoon zelf dat hij slechte benen had. Mas heeft 0 technisch vermogen, geen explosiviteit, kan zich niet positioneren, etc. Geen schijn van kans dat die zich hier op zijn gemak zou voelen. Is ook gewoon besides the point. Niet elk rondje moet voor klimmers zijn. Zelfs al is het 5 sprintritten, dan is het afschuwelijk saai, maar heeft nog altijd waarde, gewoon enkel voor sprinters. Maak er 5 tijdritten van en het heeft waarde voor tijdrijders. Zo werkt dat. Er is een verschil tussen "waarde" en "entertainment value".

Uw gefocus op Dewulf is sowieso raar. Je negeert natuurlijk bewust dat die jongen een paar toppers achter zich houdt, en ook dat die gewoon het talent heeft op zo een parcoursen, maar door blessures lang is tegengehouden (die heeft jarenlang gesukkeld met zijn liesslagader). En ja, elk rondje heeft zijn verrassingen, en op een klassiek parcours komt het meer op details en tactiek aan dus verrassen zal relatief makkelijk zijn. Daar is niets mis mee, dat kan ook interessant zijn. Elk rondje heeft zijn verrassingen. Axel fricking Mariault eindigt top 10 in TDU als die de laatste etappe niet valt, Howson was daar 9e, Impey won dat 2x, Geschke stond daar op het podium. Heb je de top 10 van Guanxi vorig jaar wel eens bekeken zelfs? Is niet eens te vergelijken met Renewi.

Laatst bewerkt:
Magnier gevallen en opgegeven.
Merlier gevallen en opgegeven.

Slecht dagje voor de SQS sprinters. Hopelijk zonder al te veel erg. Beiden normaal kopman straks op het EK.

Ja, kijk, je trekt het duidelijk in het belachelijke. Als je dat soort klassiek parcours of koers maar niets vindt, is dat jouw mening, maar dan heeft het ook geen zin om erover te discussiëren en is het duidelijk dat je gewoon meer waarde hecht aan rondjes met echte beklimmingen, met andere woorden rondjes voor klimmers. Uw keuze, niets mis mee.

Echt geen idee waarom je snelheden begint te vergelijken, dat is compleet irrelevant. Vingegaard zei gewoon zelf dat hij slechte benen had. Mas heeft 0 technisch vermogen, geen explosiviteit, kan zich niet positioneren, etc. Geen schijn van kans dat die zich hier op zijn gemak zou voelen. Is ook gewoon besides the point. Niet elk rondje moet voor klimmers zijn. Zelfs al is het 5 sprintritten, dan is het afschuwelijk saai, maar heeft nog altijd waarde, gewoon enkel voor sprinters. Maak er 5 tijdritten van en het heeft waarde voor tijdrijders. Zo werkt dat. Er is een verschil tussen "waarde" en "entertainment value".

Uw gefocus op Dewulf is sowieso raar. Je negeert natuurlijk bewust dat die jongen een paar toppers achter zich houdt, en ook dat die gewoon het talent heeft op zo een parcoursen, maar door blessures lang is tegengehouden (die heeft jarenlang gesukkeld met zijn liesslagader). En ja, elk rondje heeft zijn verrassingen, en op een klassiek parcours komt het meer op details en tactiek aan dus verrassen zal relatief makkelijk zijn. Daar is niets mis mee, dat kan ook interessant zijn. Elk rondje heeft zijn verrassingen. Axel fricking Mariault eindigt top 10 in TDU als die de laatste etappe niet valt, Howson was daar 9e, Impey won dat 2x, Geschke stond daar op het podium. Heb je de top 10 van Guanxi vorig jaar wel eens bekeken zelfs? Is niet eens te vergelijken met Renewi.
Ik moest werken en kwam 's avonds pas thuis. Dan heb ik vaak vaak :shy:.

Omdat je aanhaalt dat Vingegaard aan 50% vorm zat. Hoe kom je daarbij? Heb je daar gegevens van? Zei Jonas dat hij aan 50% zat?
Mas heeft 0% technisch vermogen. Kan je me verklaren hoe hij hier recht blijft? Mas met VDP-kunsten.
Iemand met 0% technisch vermogen valt. Wat is Van Aert dan na zijn twee valpartijen deze ronde, -15%?
Kom aub niet af met geluk, want daar heb je technisch vermogen voor nodig.
Hij hoeft zich niet op zijn gemak te voelen, als hij al solo wegrijdt van de rest. Een verrassing gelijk Froome' afdaling.
Maar elk WT-rondje op Renewi na is wel voor klimmers en niet voor de stevige bonken / sprinters.
Dan is imo de Renewi niet echt sterk wat dit parcours betreft dit jaar en als gevolg heb je twee sprinters in de top-tien.
Maar zoals je schreef, iedereen hecht een andere waarde aan allerlei wedstrijden.

Elke coureur in de WT heeft talent. Ik beschouw Dewulf zelfs niet als sub-top.
Zijn blessures, tja, ik houd niet de boekhouding bij van elke coureur.
We zullen zien wat hij in de komende jaren flikt. Als dat niets is (blessurevrij), dan kan ik stellen dat deze Renewi de zwakste ronde van gans het jaar was. Behaalt hij knappe ereplaatsen in het voorjaar, herinner me aan deze discussie aub. Dan excuseer ik me.
Ik zie niet veel verschil tussen Dewulf' resultaten en Mariault'. Howson is een Australiër en dat is een thuiskoers, net zoals Stan een paar weken terug. Ik zal een toegeving doen. TDU'24 = Renewi'24.
Impey en Geschke wonnen twee Tourritten. Wellens 0, maar wel viervoudig eindwinnaar van onze ronde.
Aangezien de Tour de globale standaard is, zijn Impey en Geschke dan niet hoger in te schatten dan Tim? Daar gaan vele zomerkijkers toch vanuit, want ze wonnen in de Tour en Tim wie? niet.
Ik moest het zelfs checken van Wellens, want redelijk ongelooflijk dat hij daar nog geen rit won. Terwijl ik het van Impey en Geschke direct wist.
Guanxi is een koers na alle deftige koersen. Renewi is voorbereiding voor Canada en het WK.
Switch die om en je krijgt een beter deelnemersveld in China en ietsje minder in België, want dan gaan veel goede coureurs al op het strand liggen.

Allé, morgen maakt de bondscoach zijn selectie voor het WK bekend.

Ik zou gaan voor (of gokken op):

Evenepoel (nu enige kopman)
Maatjes Vansevenant en Van Wilder in steun

Wellens, Benoot en Stuyven. Bakken ervaring, en kunnen vol in dienst rijden of meespringen voor de finale. Wellens natuurlijk ook luitenant van Pogacar... (al gaan we nooit in de situatie komen dat Wellens achter Pogacar moet of kan rijden, denk ik :tongue: )

De overige 2 plaatsen voor Van Gils en Quinten Hermans. Benieuwd naar Van Gils. Reed een zeer sterke eerste seizoenshelft met een aantal overwinningen en 3e plek in de Waalse Pijl + 4e in L-B-L. Sinds de Tour wel niet veel meer laten optekenen, vorm is voor mij toch wat onduidelijk.

Mét Van Aert en Van Eetvelt had deze ploeg nog véél sterker kunnen zijn. Jammer. Allé, ik ga er vanuit dat Van Eetvelt ook wel niet meer klaar geraakt.

Tenzij hij toch nog kiest voor Vervaeke, Moniquet of zelfs Campenaerts. Maar dat lijkt me niet...

(al gaan we nooit in de situatie komen dat Wellens achter Pogacar moet of kan rijden, denk ik :tongue: )
Kan je simpel oplossen door Wellens de eerste helft voor de rekening te laten nemen, als er geknecht moet worden. Op die manier hoeft hij zich niet druk te maken om Pogacar te gaan halen, als die 70km solo rijdt en veroorzaak je geen halve rel in België.
Vansevenant was degelijk in de Vuelta en hoeveel keer ga je hem naar een WK sturen? Die gaat zich goed opladen.
Van Wilder - Benoot - Stuyven zo lang mogelijk in de wachtkamer houden en andere twee mogen zich ook opofferen, vooraleer de finale begint.
Idd bidden dat er niet nog eentje uitvalt.

Word ook Vanthourenhout zijn laatste selectie voor België als bondscoach. De bond en Sven VTH zijn hun samenwerking in onderling overleg gestopt..

De geruchten waren er natuurlijk, dus onverwacht is het niet. Ook geen onlogische stap voor hem. Wout en Remco hebben hem een karrevracht aan medailles bezorgd, en Remco heeft er voor gezorgd dat hij alle belangrijke wedstrijden als coach gewonnen heeft. Als Philipsen nu nog het EK wint, dan heeft hij écht alles gewonnen als bondscoach.

Ijzer smeden wanneer het heet is en ergens anders gaan cashen nu (UAE?)

Serge Pauwels die doorschuift en de opvolger wordt? Of wie weet verrassen ze wel met een topper op rust (Gilbert, Boonen, Gouden Greg, ...)

Denk dat een wielercoach minder stress heeft dan een voetbalcoach.
Als je een Evenepoel hebt en Van Aert én én, ben je los van welke taktiek bijna zeker van medailles.

Als je in voetbal De Bruyne hebt en Hazard en Courtois, weet je niet niet eens of je door de poulefase geraakte.

Hij heeft alles gewonnen dat er te winnen valt als BC, maar dat kon iedereen hier op dit forum (qua tacticus toch).
Ik denk dat vele onder ons zelf meer medailles hadden gewonnen !

De voorafgesproken tactiek in Leuven begrijp ik nog altijd niet (los van Remco (dat was meer koerssituatie zonder oortjes) WVA was de vooropgestelde kopman. Een van de allersnelste mannen van het peloton en het reeds lastige parcours ga je nog lastiger maken en mannen opofferen onbegrijpelijk....

Het werk van een bondscoach is niet altijd makkelijk te beoordelen. Veel hangt uiteraard af van de beschikbare renners (dat geldt natuurlijk voor alle sporten wel).

Veel komt toch neer ook op organisatorisch werk en de hele equipe op elkaar afstemmen en goed doen samenwerken. Je zit ook met 2 haantjes (Remco en Wout) die toch op een slechte manier van start gegaan zijn met elkaar in 2021. Dat was niet makkelijk. Nu lijkt dat toch al een stuk beter te gaan. In welke mate dat mede dankzij Sven is, kunnen wij moeilijk beoordelen natuurlijk.

Terug
Bovenaan