Algemeen Wielernieuws

Evenepoel toch die zijn honger is echt onverzadigbaar. Dat hij maar gewoon alles op de Tour zet. Een goeie prestatie daar gaat meer dan de "rekening" met de Giro vereffenen. Zeker met ook nog eens de OS vlak achter de Tour. Eerste piek naar LBL dan de Tour + OS en dan eventueel zien of er nog wat in de tank zit voor WK/RVL.
Giro + Tour + OS dat kan toch nooit goed aflopen inderdaad...

Begrijpelijk dat hij nog 'een rekening heeft openstaan' met de Giro, maar hij kan die rekening ook in 2025 of 2026 of... vereffenen.

Parcours ziet er wel leuk uit! Toffe start in Italië, nog eens een aankomst na een afdaling, interessante heuvelritten zoals Le Lioran, gravel,... Ik denk dat er echt voor ieder wat wils is.

Benieuwd of die drie afsluitende ritten de moeite gaan zijn. Dat zijn bijna 10.000 hoogtemeters en een tijdrit waar ge u toch wel wat voor moet sparen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wout laat de Tour dit jaar best links liggen, of hij kiest voor de Giro in de plaats. Met de Olympische Spelen en het WK als doel kiest hij best eens een andere voorbereiding.

Wout laat de Tour dit jaar best links liggen, of hij kiest voor de Giro in de plaats. Met de Olympische Spelen en het WK als doel kiest hij best eens een andere voorbereiding.
Ik denk niet dat het gaat gebeuren. Hij is nog steeds een té belangrijke schakel in dat team. Jumbo kan zijn beste ploeg ook wel gebruiken. Pogacar zal waarschijnlijk een betere voorbereiding hebben dit keer én Evenepoel én Roglic komen erbij als concurrenten.

Ik hoop dat Wout goed kan pieken richting RVV. Alles daarvoor is niet belangrijk, dat heeft hij al eens gewonnen.

Als hij dan rustig richting de Tour kan werken en daar zijn ding kan doen, dan mag presteren op de OS geen probleem zijn.

Het zou inderdaad misschien eens interessant zijn om hem de Tour niet te zien rijden, maar ik denk dus dat het nog niet voor 2024 zal zijn.

En Wout zal op de spelen in Parijs dan leeggereden op een 3e plaats stranden terwijl een frisse Mathieu het olympisch goud in ontvangst mag nemen...

En Wout zal op de spelen in Parijs dan leeggereden op een 3e plaats stranden terwijl een frisse Mathieu het olympisch goud in ontvangst mag nemen...
Misschien... maar valt dat dan te wijten aan de Tour?

Wout was nu op het WK ook op de afspraak, moest enkel Mathieu voor zich dulden. Zou dat anders geweest zijn zonder Tour? Ik denk het niet...
Het voorbeeld van Tokio is hier ook al gegeven.

Er is al geen verre verplaatsing bij dit jaar, want ze kunnen na de Tour gewoon lekker in Frankrijk blijven.

Vroeger werd er ook een tijdlang gezegd 'de wereldkampioen komt uit de Vuelta'.
Tegenwoordig heeft men zoveel knowhow en kan men zoveel meten...

Als Wout 3e wordt op het OS zal dat vooral ook zijn omdat er op dat parcours veel concurrentie zal zijn.
Vraag is ook nog altijd wat Mathieu gaat doen trouwens. Zowel de wegrit als de MTB? Dat zou me nog altijd straf lijken en ook niet bepaald de beste voorbereiding (of valt de MTB voor de wegrit?)

De Tour laten vallen voor de Olympische wegrit, dat is toch echt debiel. 3 Belgen aan de start... Als na 50km Evenepoel wegrijdt in een groepje met Vdp en Pedersen is de koers achteraan gereden. Achterlijk concept en totaal overroepen koers.

Laat ons ook eerlijk zijn, de tour is ook van moeten voor hem.
Zijn rol in de ploeg voor eindwinst is te belangrijk.

Zeer mooi en uitdagend parcours. Enkel die gravelrit mocht er voor mijn part uit. Daar kan je de Tour niet winnen maar eventueel wel verliezen. De geluksfactor is er veel te veel bepalend (pech/val). Laat die wegen voor de Strade Bianche en de Gravelwedstrijden zelf.. maar in een grote ronde hoort dit imo niet thuis.
Voor die ene keer, mag dat wel.
Ze varen mee op de populariteit.
In de Giro volgend jaar is er ook gravel, denk ik?
Ideaal is 1/9 GT' zo'n gravel / grindrit, maar voornamelijk dan in Italië.
Benieuwd of die drie afsluitende ritten de moeite gaan zijn. Dat zijn bijna 10.000 hoogtemeters en een tijdrit waar ge u toch wel wat voor moet sparen.
Jumbo gaat eerder willen toeslaan. Slotje op de derde week voor de spanning.
De rest van de top-tien na de eerste twee-drie mogen het uitvechten, terwijl de winnaar rustig aan volgt.
De Tour laten vallen voor de Olympische wegrit, dat is toch echt debiel. 3 Belgen aan de start... Als na 50km Evenepoel wegrijdt in een groepje met Vdp en Pedersen is de koers achteraan gereden. Achterlijk concept en totaal overroepen koers.
Waren het geen 4 Belgen?
Niets mis met een unieke koers om de vier jaar, met heel wat exoten en derderangsrenners, die in de kopgroep zitten.
Dan is het meteen aan de sterke mannen om te volgen of het gat niet te groot laten worden.
Als exoot die koers rijden en beëindigen, dat moet geweldig zijn.
Khalmuratov bv. Enkele keren meegedaan aan het WK en nooit gefinisht. Rijdt OS 2021 en finisht in het gezelschap van Quintana en Valgren. Dat moet voor die kerel de max geweest zijn.
"Achterlijk concept en totaal overroepen koers." Toch gaan veel toppers eraan deelnemen.
Carapaz staat toch schoon in de geschiedenisboeken en GVA' tweede naam was Gouden Greg.
Over Uran en Vino praten we nog steeds en Sanchez, zie ik zo voor mijn ogen, die sprint bergop winnen i.t.t. de manier hoe Ballan het WK won.

De Hammer Series, dat was achterlijk (en totaal overroepen).

@SnakeGodRovinin klopt, het blijken er 4 te zijn. Een koers met maximaal 90 man organiseren is achterlijk, daar is geen ander woord voor.

Als Evenepoel de Vuelta won was het uit armoede bij de concurrentie. Maar een koers met pakweg 70 world tour renners gaan we dan wel hoog inschatten?

Als Evenepoel de Vuelta won was het uit armoede bij de concurrentie. Maar een koers met pakweg 70 world tour renners gaan we dan wel hoog inschatten?
Als die allemaal hoog staan op de ranglijst, waarom niet?
De landen met vier renners, gaan minstens 1 knecht meenemen. Dan heb je nog iemand, die de kastanjes uit het vuur kan halen in de finale en twee kopmannen.
Bv: Frankrijk neemt Alaphilippe - Madouas - Laporte en Cavagna mee naar de OS.
Op het WK heb je daar een Zingle - Le Gac - Sénechal bij. Dat zijn drie knechten extra.

Om het anders te zeggen, op het WK en andere koersen heb je vulling van coureurs, die louter knechten of voor een etappezege gaan.
Op de OS kies je - hopelijk - de beste hoop uit de best mogelijke blik renners.
Voor de Belgen gaat dat zonder ongelukken: Evenepoel - VA - De Lie? - Benoot zijn.
Dat zijn net als bij de Fransen, vier mannen, die Olympisch kampioen kunnen worden, mede door hun sterkte en de afwezigheid van meer landgenoten in de koers om die te dragen.
Als we de exoten wegdenken, is het imo een heuse prestatie om een medaille te pakken tegen 70 klassecoureurs.

De kwaliteit van de mannen op de OS 2021 met maar 128 renners is vrij hoog. Volgens PCS is dat 1180.
Als je dat vergelijkt met de WK' van 2021 - 2023, is dat (als je herleidt naar 128), een pak lager.
Zelfs in de Tour kom je niet aan 1180.

Voor die ene keer, mag dat wel.
Ze varen mee op de populariteit.
In de Giro volgend jaar is er ook gravel, denk ik?
Ideaal is 1/9 GT' zo'n gravel / grindrit, maar voornamelijk dan in Italië.
Ik heb daar een andere mening over.. laat die graveltoestanden weg uit grote ronden, net als de kasseien. Daar zijn andere koersen genoeg voor. Punt uit!

De Tour de France is een wegwedstrijd. Gravel wegen zijn ook wegen. Zolang het relatief veilig is, zie ik het probleem echt totaal niet. De Tour hoeft geen ronde te zijn voor enkel sprinters en klimmers.

De Tour de France is een wegwedstrijd. Gravel wegen zijn ook wegen. Zolang het relatief veilig is, zie ik het probleem echt totaal niet. De Tour hoeft geen ronde te zijn voor enkel sprinters en klimmers.
Dat is wel wat velen willen.
Weet je nog die kasseiritten? Dat was ook altijd moord en brand huilen omdat dit niet in het stramien past van sprintritten waar er als GC-man kan freewheelen of klimritten waar je aan de bak moet.
Heck zelfs waaieretappes zijn voor sommige al ondenkbaar.

Dat is wel wat velen willen.
Weet je nog die kasseiritten? Dat was ook altijd moord en brand huilen omdat dit niet in het stramien past van sprintritten waar er als GC-man kan freewheelen of klimritten waar je aan de bak moet.
Heck zelfs waaieretappes zijn voor sommige al ondenkbaar.

Niet "velen", gewoon de klassementsrenners en klassementsploegen die harder roepen (of meer aandacht krijgen) dan de rest. Alle klassieke types zijn gewoon heel blij met zo een gravel of kasseiritten, maar het zijn op een paar na niet de sterren van de Tour dus niemand vraagt naar hun mening.

Denk je dat mannen als Van der Poel, Kung, Mohoric, Stuyven, Vermeersch, Pedersen, Asgreen, De Lie, ... niet naar zo een ritten uitkijken? Tuurlijk wel, maar de pers is enkel geïnteresseerd in wat Remco, Vingegaard (en zijn oppermachtige ploeg natuurlijk) en Pogacar (gelukkig klaagt die weinig) denken.

Nog eens, het moet wel "veilig" blijven. Ze moeten niet MTBen of veldrijden (dat zijn dan ook geen wegen) gaan doen, en ze moeten het bos van Wallers niet gaan oprijden in de Tour, maar wat klassieke etappes? Daar is echt helemaal niets mis mee. Het is een cruciaal deel van het wielrennen, en het is gewoon enorm entertaining.

Terug
Bovenaan