Algemeen Wielernieuws

Invalide niet, maar wel wegens medische redenen arbeidsongeschikt voor zijn huidige job.
Maar het wielrennen is natuurlijk een aparte sector en niet alle sociale zekerheid zal van toepassing zijn + het zal een NL contract zijn.
Ik vermoed ook dat het contract gewoon ontbonden zal worden, mss pas eind december. Op dat vlak komt het nog 'goed' uit dat het op het einde van een actief seizoen voorvalt.

Benieuwd of ze nu nog op zoek gaan naar een versterking voor de klassieke kern. Gelukkig hadden ze met Jorgenson al een goede inkomende transfers daarvoor. Maar Van Aert zal hem sowieso wel missen, al is het maar omwille van de persoonlijke band.

Invalide niet, maar wel wegens medische redenen arbeidsongeschikt voor zijn huidige job.
Maar het wielrennen is natuurlijk een aparte sector en niet alle sociale zekerheid zal van toepassing zijn + het zal een NL contract zijn.
Ik vermoed ook dat het contract gewoon ontbonden zal worden, mss pas eind december. Op dat vlak komt het nog 'goed' uit dat het op het einde van een actief seizoen voorvalt.

Benieuwd of ze nu nog op zoek gaan naar een versterking voor de klassieke kern. Gelukkig hadden ze met Jorgenson al een goede inkomende transfers daarvoor. Maar Van Aert zal hem sowieso wel missen, al is het maar omwille van de persoonlijke band.
Eenzijdig ontbinden gaan ze niet kunnen doen denk ik. Even laten bezinken en dan omzetten naar een andere minder betaalde functie binnen het team lijkt me de propere optie.

Schandalig dat ze die in die toestand hebben later verder rijden.

Wel regeltjes maken over te hoge sokken (die ze dan niet eens toepassen maar goed), maar iemand met een volledig gebroken helm laten verder rijden is blijkbaar geen enkel probleem (wat als die opnieuw was gevallen).

En een beoordeling van de ploegdokter of algemene dokter is hier dan ook blijkbaar niet gebeurd.

En een beoordeling van de ploegdokter of algemene dokter is hier dan ook blijkbaar niet gebeurd.

Natuurlijk niet, als je daar de tijd voor gaat nemen in een tijdrit kun je beter stoppen he. In theorie moet dat absoluut gebeuren, maar zo makkelijk is het allemaal niet in een tijdrit natuurlijk. Welke dokter gaat dat doen? Die zijn enkel aan de finish aanwezig hoor, er gaat geen dokter achter elke renner rijden.

Je kan hier wel vraagtekens zetten bij het gezond verstand van de Zwitserse ploegleider. Die zou gewoon meteen stop moeten zeggen. Overigens kan het goed zijn er wel een regel is dat je niet met een kapotte helm mag voortrijden aangezien de UCI toch telkens ook heel streng is op het uitdoen van helmen in een koers. Enkel gaat zo een regel verder weinig doen buiten een mogelijkheid tot boete.

Natuurlijk niet, als je daar de tijd voor gaat nemen in een tijdrit kun je beter stoppen he. In theorie moet dat absoluut gebeuren, maar zo makkelijk is het allemaal niet in een tijdrit natuurlijk. Welke dokter gaat dat doen? Die zijn enkel aan de finish aanwezig hoor, er gaat geen dokter achter elke renner rijden.

Je kan hier wel vraagtekens zetten bij het gezond verstand van de Zwitserse ploegleider. Die zou gewoon meteen stop moeten zeggen. Overigens kan het goed zijn er wel een regel is dat je niet met een kapotte helm mag voortrijden aangezien de UCI toch telkens ook heel streng is op het uitdoen van helmen in een koers. Enkel gaat zo een regel verder weinig doen buiten een mogelijkheid tot boete.
In deze competitie, waar je toch maar 1 à 2 renners per land hebt, zou je in iedere wagen nog wel een dokter van het land kunnen zetten. Maar inderdaad, in een normale TT van een ronde is dat niet haalbaar, dus heeft het weinig zin om dat af te dwingen.

Maar zoals je zegt, eigenlijk kan de ploegleider deze beslissing ook nemen. Het gaat hier om een renner die vol bloed hangt + waarvan de helm in 100 stukken is. De kans op een hoofdletsel is dan toch niet zo klein. Daar moet je gewoon een harde knoop in doorhakken. Een medaille was toch niet meer haalbaar. Als het hier een klassementsman betreft in een GT betreft, ligt dat natuurlijk ook weer moeilijker...

Een verplichte helmwissel zou men wel moeten afdwingen, vind ik.

Ik ben eerlijk gezegd echt geschrokken van het feit dat er blijkbaar niet standaard een arts meerijdt. Wat een amateuristisch keutersportje...

In een grote ronde doen er 176 renners mee. Dan heb je al gauw 30-40 dokters nodig die dag om overal een dokter bij te steken dat is toch totaal niet praktisch?

In een gewone rit zit er altijd medish personeel achter het peloton en bij zware valpartijen met veel gewonden is het al voor gevallen dat de koers wordt geneutraliseerd tot die terug hun plaats kunnen innemen en er weer ziekenwagen(s) kunnen volgen.

Elke helmfabrikant gaat zeggen: vallen op je helm = vuilbak. Deze helm is frut vaneen... dit is dus eigenlijk krek hetzelfde als zonder helm rijden.

Los van wat een dokter zou zeggen: als je iemand na zo´n patat met kapotte helm en zo vol bloed ziet recht krabbelen dan moet je gewoon kunnen zeggen "het stopt hier". Daar moet je geen dokter voor zijn. Het kan best dat er niet echt een probleem is maar better safe then sorry, voor wie en voor wat rijdt je zo nog door ook?

Denk dat Kung wel gewoon onmiddelijk wou verder rijden , zat al dicht bij de finish ook , waar er dan meteen meer middelen zijn . Er zaten ook nog 2 renners na hem , die moeten nog vrijuit kunnen rijden zonder hindernissen . Kan het wel snappen in deze dat hij verder reed. Was snelste manier ook naar verzorging.

Ik denk dat het inderdaad vooral Kung zelf was die gewoon op eigen beslissing verder reed.
Niemand zal hem aangemoedigd hebben en iedereen zal het wel begrepen hebben als hij gestopt was. Je mag nog zoveel Stefan stop roepen, als Stefan niet stopt dan stopt hij niet.

Het is ook allemaal zo moeilijk beslissen in een flits, je hebt niet uitgebreid de tijd om een controle te doen wat er juist gaande is. De renner kan door rijden dus dat is al een eerste goed teken.
Achteraf blijkt dan al snel dat het geen gewoon schrammetje was, en het vrij ernstig was. Maar goed daarvoor moet je eerst wel even de tijd nemen.

Die renners doen dat vaak ook gewoon wat op automatische piloot of adrenaline en beseffen dus niet goed wat er gaande is.

Ik denk dan spontaan die grellige beelden van Skujins in Californië. Hier nog een gradatie erger want een mecanicien probeert hem te laten verder rijden.

Die renners doen dat vaak ook gewoon wat op automatische piloot of adrenaline en beseffen dus niet goed wat er gaande is.

Ik denk dan spontaan die grellige beelden van Skujins in Californië. Hier nog een gradatie erger want een mecanicien probeert hem te laten verder rijden.

Geen idee wat die effectief had achteraf, maar lijkt mij op het eerste zicht toch gewoon wat dizzy? Op het einde fietst hij toch terug recht :tongue:

edit: blijkbaar ook hersenschudding en iets later heeft hij uiteindelijk toch opgegeven zie ik

Het is ook allemaal zo moeilijk beslissen in een flits, je hebt niet uitgebreid de tijd om een controle te doen wat er juist gaande is. De renner kan door rijden dus dat is al een eerste goed teken.
Achteraf blijkt dan al snel dat het geen gewoon schrammetje was, en het vrij ernstig was. Maar goed daarvoor moet je eerst wel even de tijd nemen.
Is dat niet net het punt? Zoiets mag je toch nooit riskeren? Heb ooit zelf een zware hersenschudding gehad en blijkbaar heb ik nog drie dagen 'normaal' rondgelopen (ze vonden het niet nodig van me in een donkere kamer te leggen, hoewel ik de eerste vier uren al overgevend heb doorgebracht). Maar daar herinnerde ik me niets van, pas op de avond van dag 3 was ik precies pas wakker.

Bij Kung was het dan ook nog super duidelijk. Ik kan me inbeelden dat een jury/koersdokter het soms niet allemaal in het snuitje heeft in een hectische koers.

Misschien zoals in de F1 een g-force/schok sensor in de helm en verplichte check-up bij het overschreiden van een drempelwaarde?

Extra vroeg vanwege de Olympische Spelen in Parijs. De tijdrit (voor mannen en vrouwen vindt plaats op 27 juli, de wegritten op 3 en 4 augustus). De Vuelta duurt van 17 augustus tot 8 september, met de Ronde van Lombardije nog op 12 oktober.

Tijdrit voor de wegrit dit keer op de OS. Ook een week tussen de 2 ipv maar een paar dagen.

Campenaerts die een tijdrit wint, leven we in 2019 :unsure:

Healy daar gisteren trouwens weer eens mijn een ongelofelijk dik nummer, vandaag wel een ietwat teleurstellende TT en Hirschi die de trui overneemt, maar de top 3 staat binnen de 3 seconden.

Extra vroeg vanwege de Olympische Spelen in Parijs. De tijdrit (voor mannen en vrouwen vindt plaats op 27 juli, de wegritten op 3 en 4 augustus). De Vuelta duurt van 17 augustus tot 8 september, met de Ronde van Lombardije nog op 12 oktober.
Terug zaak voor een VA om zich niet uit te persen in de Tour (als hij die rijdt), want dan kunnen we het weer daarop steken als hij tweede wordt in de TT.
Net als Evenepoel, als hij meestrijdt tot het einde voor GC-winst. Kan zich best focussen op de OS wegrit, mocht hij het topduo het moeilijk maken.

De kanshebbers voor de TT zullen wellicht ook geen criteriums rijden in die week na de Tour.
Healy daar gisteren trouwens weer eens mijn een ongelofelijk dik nummer, vandaag wel een ietwat teleurstellende TT en Hirschi die de trui overneemt, maar de top 3 staat binnen de 3 seconden.
Ik schrijf hem alvast op voor podium Lombardije, de Ier.
Aan Pogacar gaat weer niets te doen zijn.

Ik schrijf hem alvast op voor podium Lombardije, de Ier.
Aan Pogacar gaat weer niets te doen zijn.

Lombardije lijkt me toch echt wel te zwaar? Het parcours van dit jaar is toch wel echt eentje voor de klimmers lijkt me, en op langere beklimmingen heeft Healy het toch nog niet getoond. Als er om een of andere reden heel passief gekoerst wordt en ze met een relatief grote groep naar de Aperto in het slot gaan dan kan het, maar dat zie ik echt niet gebeuren.

Terug
Bovenaan