Algemeen Wielernieuws

Ik vond het wel heel mooi van Remco, na er even terug moeten in te komen en er zich over te zetten, er weer vol voor ging.

Ja dat had ik eigenlijk ook niet verwacht. Als je hem kort daarna die bocht zag nemen die hij ook niet kon houden, op de trottoir moest springen en daarna zijn schouders wat ophalen en schuddebollen. Dan dacht ik, die rijdt rustig terug naar de bus...
Dus chapeau dat hij zich toch kan herzetten en deftig zijn tempo kan vinden.

Voor morgen, geloven jullie dat 3x Kemmel voor een verschil gaat zorgen op het einde (samen met het warme weer)?
Alpecin heeft Philipsen; Quickstep heeft Merlier; Wanty heeft Thijsen; Lotto kan voor Menten gaan.
Dat zijn de grote blokken met hun grootste kanshebbers, denk ik.
Quickstep kan gokken op Evenepoel of Devenyns in zijn laatste jaar een vluchtcadeau geven.

Kemmel is in de helft. Waarschijnlijk dat ze daar de minder bekenden overboord gooien en er zo een groepje kan ontstaan met een paar stevige namen.

Laatste keer kemmel is 140km van de streep. Die heuvel zone kan er wel voor zorgen dat een goeie groep wegrijd die wegblijft. Al heb je met de laatste 140km vlak wel heel veel tijd om nog iets te organiseren zitten een paar grote tot hele grote groepen bij 10-18 renners dus als eentje de boot heeft gemist of niet de juiste mannen mee heeft hebben ze wel volk genoeg om nog iets te organiseren. Het is een BK bijna onmogelijk om het koers verloop te voorspellen.

Vorig jaar bv was Evenepoel niet mee in wat de juist groep leek, alles kwam dan toch nog terug dan leek hij plots te kunnen winnen en uiteindelijk werd het dan toch nog de aangekondigde massasprint.

Ik geloof ook wel echt niet dat die Kemmels relevant gaan zijn, buiten misschien een valpartij of 2 door de stress die zal toenemen in het peloton. Veel te ver van de finish en alle grote teams die perfect tevreden zouden zijn met een massaspurt (buiten Lotto dan, maar die kunnen eigenlijk ook niet echt op een andere manier winnen imo). Er gaat er - vrees ik - altijd wel één van niet tevreden zijn met een eventuele kopgroep die wegrijdt en het gat dichtrijden.

Ik hoop wel gewoon hard dat ik verkeerd ben, want ik heb echt geen zin in gewoon een dagje controleren en dan een massaspurt.

Als Roglic en Ayuso ook naar de Vuelta gaan heeft Remco er toch direct twee taaie klanten blij.
Roglic en Thomas zijn al bevestigd en lijken logisch gezien hun seizoensplanning. Roglic rijdt ook niks anders meer tot de Vuelta (geen NK, geen WK...)
Hij is waarschijnlijk de meeste aerodynamische renner, en heeft waarschijnlijk het meeste power per kilo lichaamsgewicht.
Waarschijnlijk niet.
Al die mooie tabelletjes die je altijd ziet met w/kg waarden op beklimmingen zijn niet accuraat. Ze geven een indicatie maar hebben allemaal 1 kritisch probleem: het zijn berekende waarden die uitgaan van een paar aannames en net daarom heb je 2 opties: Remco zijn waardes zijn bijna overal een overschatting OF alle andere renners hun waarden worden onderschat.
Die rekenmodellen houden namelijk rekening met een soort 60kg dummy rider, maar aangezien Remco wrs inderdaad de meest aero renner is gaat hij in realiteit lagere w/kg waarden moeten trappen voor dezelfde snelheid. Op een klim 10km aan 12% gaat aero quesi geen verschil maken maar op een klim van 20km aan 6-7% is dat verschil redelijk aanzienlijk.

Waarschijnlijk niet.
Al die mooie tabelletjes die je altijd ziet met w/kg waarden op beklimmingen zijn niet accuraat. Ze geven een indicatie maar hebben allemaal 1 kritisch probleem: het zijn berekende waarden die uitgaan van een paar aannames en net daarom heb je 2 opties: Remco zijn waardes zijn bijna overal een overschatting OF alle andere renners hun waarden worden onderschat.
Die rekenmodellen houden namelijk rekening met een soort 60kg dummy rider, maar aangezien Remco wrs inderdaad de meest aero renner is gaat hij in realiteit lagere w/kg waarden moeten trappen voor dezelfde snelheid. Op een klim 10km aan 12% gaat aero quesi geen verschil maken maar op een klim van 20km aan 6-7% is dat verschil redelijk aanzienlijk.
Merci voor de info. Wegwielrennen is helemaal niet mijn specialiteit. Ik was dan ook van mening dat die mooie tabelletjes wel accuraat waren, dat die tabelletjes verder komen uit power meters die die mannen geïnstalleerd hebben. Ik had inderdaad ook geen rekening gehouden met het aeroynamische voordeel dat Remco heeft. Hoe jij het uitlegt is het inderdaad heel goed mogelijk dat Remco niet de hoogste wattages per kilo lichaamsgewicht trapt.
Ik vond het wel heel mooi van Remco, na er even terug moeten in te komen en er zich over te zetten, er weer vol voor ging.
Dat vond ik ook heel mooi van Remco. Ik heb ook niks tegen Remco. Wat ik vertelde was helemaal niet om op hem te kakken zoals Kimme het zo mooi omschrijft. Het was gewoon een vaststelling, niet meer, niet minder.

Merci voor de info. Wegwielrennen is helemaal niet mijn specialiteit. Ik was dan ook van mening dat die mooie tabelletjes wel accuraat waren, dat die tabelletjes verder komen uit power meters die die mannen geïnstalleerd hebben. Ik had inderdaad ook geen rekening gehouden met het aeroynamische voordeel dat Remco heeft. Hoe jij het uitlegt is het inderdaad heel goed mogelijk dat Remco niet de hoogste wattages per kilo lichaamsgewicht trapt.

Dat is eigenlijk heel de clou van het verhaal, wattages die renners effectief trappen worden krampachtig geheim gehouden.
MVDP heeft het een tijdlang gedaan, en soms lost een renner eens wat data. Maar het geeft uw tegenstander zo een voordeel omdat hij een profiel van u kan opbouwen.
Daarom dat iedereen het geheim probeert te houden.
Als de tegenstander even veel informatie over u heeft dan uw eigen ploegleider dan voel je zelf ook aan dat dit misbruikt kan worden.
Maar het leveren van prestaties hangt ook van veel factoren af natuurlijk. Maar Remco zal wel voldoende wattage kunnen ontwikkelen hoor, aero doet veel maar als jij niet wat wattage kan trappen dan doe je niet wat hij doet.

Eigenlijk is het wel quatsch hé. Dat ze gewoon elke renner verplichten om een powermeter te zetten en gewoon de data voor iedereen beschikbaar maken. Zowel voor fans als voor de tegenstanders. Op die manier heeft iedereen hetzelfde voordeel en strijdt je dus weer met gelijke wapens. Nu geven ze dus eigenlijk wattages vrij die eigenlijk niet correct zijn. Nutteloze informatie dus.

Eigenlijk is het wel quatsch hé. Dat ze gewoon elke renner verplichten om een powermeter te zetten en gewoon de data voor iedereen beschikbaar maken. Zowel voor fans als voor de tegenstanders. Op die manier heeft iedereen hetzelfde voordeel en strijdt je dus weer met gelijke wapens. Nu geven ze dus eigenlijk wattages vrij die eigenlijk niet correct zijn. Nutteloze informatie dus.
En dan kan je weer prullen met de callibratie e.d. waardoor het geen betrouwbare cijfers geeft... Dus weer iets extra om te controleren. Zolang ze blijven meedoen met wetenschappelijk onderzoek vind ik gewoon prima zo!

standaard powermeters geleverd door de UCI hé. Simpel. In de gemotoriseerde sport doen ze niks anders dan standaard sensoren geleverd door de FIA of de FIM

standaard powermeters geleverd door de UCI hé. Simpel. In de gemotoriseerde sport doen ze niks anders dan standaard sensoren geleverd door de FIA of de FIM

Tgoh maar er wordt toch ook in de gemotoriseerde sporten extreem veel geheim gehouden ook he, sommige gaan zelf zover als spionage om maar iets te weten te komen over de andere teams.

Waren er maar 5 keuzes of zo? Waar staat Merlier? Die maakt vandaag toch gewoon ook een dikke kans.

Nee er waren echt twintig of meer keuzemogelijkheden. Letterlijk.

Terug
Bovenaan