Algemeen Wielernieuws

De druk voor een Ayuso is toch echt in het niets te vergelijken met een Remco, Remco is al het absolute speerpunt in QS + het absurde verwachtingspatroon die hij zichzelf oplegt. Een Ayuso kan relatief nog rustig groeien in de schaduw van een Pogi, is 20. Vraag me wel af hoe ze die ploeg gaan balanceren in de komende jaren, wie welke GTs gaat rijden.

Misschien dat een Pogi volgend jaar Giro Vuelta doet om zijn andere to-dos af te checken :smile:
De enige renners die een Giro rijden in plaats van de Tour zijn renners die denken dat ze de Tour niet kunnen winnen en denken dat ze in de Giro wel kans maken. De Tour is 10x zo belangrijk dan de Giro. Dus tenzij Vingegaard Pogacar absoluut verpletterd dit jaar én volgend jaar (en dan nog...) is er no way dat Pogacar de Tour gaat laten schieten om een Giro te rijden die dan op de koop toe ook nog eens heel moeilijk te combineren is met het voorjaar dat hij ondertussen gewoon is te rijden.

3x Tour >>>>>>>>>>>>>> Giro, Tour, Vuelta combo.

Allé, benieuwd naar het duel vanmiddag. Heb het parcours nog niet bekeken, maar zal nagenoeg vlak zijn, zeker?

Evenepoel lijkt me toch (lichtjes) favoriet. Afgaande op Zwitserland lijkt VA toch iets verder van zijn beste TT vorm te staan dan Evenepoel momenteel.

Allé, benieuwd naar het duel vanmiddag. Heb het parcours nog niet bekeken, maar zal nagenoeg vlak zijn, zeker?

Evenepoel lijkt me toch (lichtjes) favoriet. Afgaande op Zwitserland lijkt VA toch iets verder van zijn beste TT vorm te staan dan Evenepoel momenteel.

Geen fan van het parcours, zeker als het er nat bij ligt, gaat het voor problemen zorgen. Heel veel kleine weggetjes, draaien en keren. Zeker niet vlak eigenlijk, geen klimmetjes, maar het gaat wel constant op en af.

Ja, de weersomstandigheden zullen vermoedelijk niet al te best zijn inderdaad... Draaien, keren, technisch, ... is dan toch wat meer in het voordeel van VA.

Inderdaad technisch, draaien en keren en toch wat hoogtemeters te verwerken.
Ik heb deze ochtend eens een rondje op het parcours wat doorgereden.
37km/u aan 270 watt.
Ik denk niet dat ik de 40 zou halen bij vol doorrijden.
Er zijn stukken bij waar ze makkelijk richting 70km/u zullen gaan.
Ik gok dat de winnaar 48 gemiddeld zal rijden :-)

De enige renners die een Giro rijden in plaats van de Tour zijn renners die denken dat ze de Tour niet kunnen winnen en denken dat ze in de Giro wel kans maken. De Tour is 10x zo belangrijk dan de Giro. Dus tenzij Vingegaard Pogacar absoluut verpletterd dit jaar én volgend jaar (en dan nog...) is er no way dat Pogacar de Tour gaat laten schieten om een Giro te rijden die dan op de koop toe ook nog eens heel moeilijk te combineren is met het voorjaar dat hij ondertussen gewoon is te rijden.

3x Tour >>>>>>>>>>>>>> Giro, Tour, Vuelta combo.
?

Je hebt toch coureurs, die de trilogie willen vervolledigen en graag koersen / willen proberen in de andere twee buiten de Tour?
Contador wint Tour 2007. Waarom gaat hij dan niet het jaar daarop naar de Tour?
Het was nu niet alsof de tegenstand super was in de Tour '08.
A. Schleck was nog niet op zijn best na zijn verrassende Giro een jaar eerder en met Kohl als derde, had Alberto die Tour opgevreten.
Evengoed in 2011. Hij wou de dubbel realiseren. Goed wetende dat zoiets bijzonder moeilijk is. Kon alleen de Tour rijden, als die zo belangrijk is.
Idem met Quintana in 2014. Jaar voordien effe los tweede en waarom zou hij het jaar nadien niet rijden? Was maar 1 TT in de Tour.
Aan kasseienschrik zal het niet gelegen hebben, zie maar naar zijn passage in Vlaanderen het jaar daarop.
Vergeef me als ik de details niet meer weet van vijftien jaar terug over niet-deelnames...

Zelf hoop ik dat Pogacar dit jaar de Vuelta erbij neemt, om dan in 2024 Giro-Tour te doen.
Dit jaar zou hij dan op 63 dagen komen als hij het WK en Lombardije erbij neemt.
Dat is bijna evenveel als in 2019 en 2021. Met de extra "rust"periode moet dat lukken om een poging te wagen.
Als het niet lukt en hij staat te ver in de derde week, dan hoeft hij zich niet op te blazen voor Lombardije.

Zelf schat ik de combo van die drie hoger in dan de Tour.
Giro kan je slechte weersomstandigheden hebben en het is nota bene de eerste GT met frissere renners.
De Tour heb je de druk en racen de besten in extra nerveuze omstandigheden.
In de Vuelta moet je steile puisten overwinnen in vaak nog warmere omstandigheden dan de Tour.
Wat niet wegneemt dat een drievoudig Tourwinnaar een exceptionele renner is.

?

Je hebt toch coureurs, die de trilogie willen vervolledigen en graag koersen / willen proberen in de andere twee buiten de Tour?
Contador wint Tour 2007. Waarom gaat hij dan niet het jaar daarop naar de Tour?
Het was nu niet alsof de tegenstand super was in de Tour '08.
A. Schleck was nog niet op zijn best na zijn verrassende Giro een jaar eerder en met Kohl als derde, had Alberto die Tour opgevreten.
Evengoed in 2011. Hij wou de dubbel realiseren. Goed wetende dat zoiets bijzonder moeilijk is. Kon alleen de Tour rijden, als die zo belangrijk is.
Idem met Quintana in 2014. Jaar voordien effe los tweede en waarom zou hij het jaar nadien niet rijden? Was maar 1 TT in de Tour.
Aan kasseienschrik zal het niet gelegen hebben, zie maar naar zijn passage in Vlaanderen het jaar daarop.
Vergeef me als ik de details niet meer weet van vijftien jaar terug over niet-deelnames...

Zelf hoop ik dat Pogacar dit jaar de Vuelta erbij neemt, om dan in 2024 Giro-Tour te doen.
Dit jaar zou hij dan op 63 dagen komen als hij het WK en Lombardije erbij neemt.
Dat is bijna evenveel als in 2019 en 2021. Met de extra "rust"periode moet dat lukken om een poging te wagen.
Als het niet lukt en hij staat te ver in de derde week, dan hoeft hij zich niet op te blazen voor Lombardije.

Zelf schat ik de combo van die drie hoger in dan de Tour.
Giro kan je slechte weersomstandigheden hebben en het is nota bene de eerste GT met frissere renners.
De Tour heb je de druk en racen de besten in extra nerveuze omstandigheden.
In de Vuelta moet je steile puisten overwinnen in vaak nog warmere omstandigheden dan de Tour.
Wat niet wegneemt dat een drievoudig Tourwinnaar een exceptionele renner is.
Een korte google opdracht levert dit stukje op:
"2008 — DNS: After a move to Astana, Contador was unable to race the Tour after ASO decided to not allow the team to start the Tour following blood-doping positives from Alexander Vinokourov and Andrey Kashechkin the previous year. Contador won the Giro and Vuelta instead."

Dat is 15 jaar geleden dus lag ook bij mij niet meer vers in het geheugen maar er is volgens mij geen enkele titelverdediger die uit vrije keuze de Tour laat schieten omdat hij "de Giro eens wil proberen". En Quintana is net het type renner dat ik bedoel... zelfde verhaal als Carapaz vorig jaar en Roglic/Thomas dit jaar. Allemaal mannen die weten dat ze in principe tekort komen voor eindwinst in de Tour en denken dat ze de Giro wél kunnen winnen... veel meer moet je daar echt niet achter zoeken.

De Tour is de reden dat professioneel wielrennen bestaat zoals we het vandaag de dag kennen. Het is ver-uit de belangrijkste wedstrijd op de kalender.

En Quintana is net het type renner dat ik bedoel
Grotendeels oké, maar Quintana in 2014 is nochtans opvallend. Je gaat me niet vertellen dat hij na 1 Tour het idee had om niet te kunnen opboksen tegen Froome en Sky?
Bij het schrijven van dit, even opgezocht en had ik natuurlijk geen rekening gehouden met die ene Spanjaard uit Murcia, die zelf voor een klassement ging. Dat is een geldig excuus om de Tour te passeren.

Benieuwd of het BK TT niet bepaald gaat worden door de regen. Wat een rotweer.
Het zal een belangrijke factor zijn. En aangezien dit niet meteen het hoofddoel is voor Remco of Van Aert, zullen ze misschien ook minder risico's nemen dan sommige andere renners die zich hier extra hard willen bewijzen.

Terug
Bovenaan