De enige renners die een Giro rijden in plaats van de Tour zijn renners die denken dat ze de Tour niet kunnen winnen en denken dat ze in de Giro wel kans maken. De Tour is 10x zo belangrijk dan de Giro. Dus tenzij Vingegaard Pogacar absoluut verpletterd dit jaar én volgend jaar (en dan nog...) is er no way dat Pogacar de Tour gaat laten schieten om een Giro te rijden die dan op de koop toe ook nog eens heel moeilijk te combineren is met het voorjaar dat hij ondertussen gewoon is te rijden.
3x Tour >>>>>>>>>>>>>> Giro, Tour, Vuelta combo.
?
Je hebt toch coureurs, die de trilogie willen vervolledigen en graag koersen / willen proberen in de andere twee buiten de Tour?
Contador wint Tour 2007. Waarom gaat hij dan niet het jaar daarop naar de Tour?
Het was nu niet alsof de tegenstand super was in de Tour '08.
A. Schleck was nog niet op zijn best na zijn verrassende Giro een jaar eerder en met Kohl als derde, had Alberto die Tour opgevreten.
Evengoed in 2011. Hij wou de dubbel realiseren. Goed wetende dat zoiets bijzonder moeilijk is. Kon alleen de Tour rijden, als die zo belangrijk is.
Idem met Quintana in 2014. Jaar voordien effe los tweede en waarom zou hij het jaar nadien niet rijden? Was maar 1 TT in de Tour.
Aan kasseienschrik zal het niet gelegen hebben, zie maar naar zijn passage in Vlaanderen het jaar daarop.
Vergeef me als ik de details niet meer weet van vijftien jaar terug over niet-deelnames...
Zelf hoop ik dat Pogacar dit jaar de Vuelta erbij neemt, om dan in 2024 Giro-Tour te doen.
Dit jaar zou hij dan op 63 dagen komen als hij het WK en Lombardije erbij neemt.
Dat is bijna evenveel als in 2019 en 2021. Met de extra "rust"periode moet dat lukken om een poging te wagen.
Als het niet lukt en hij staat te ver in de derde week, dan hoeft hij zich niet op te blazen voor Lombardije.
Zelf schat ik de combo van die drie hoger in dan de Tour.
Giro kan je slechte weersomstandigheden hebben en het is nota bene de eerste GT met frissere renners.
De Tour heb je de druk en racen de besten in extra nerveuze omstandigheden.
In de Vuelta moet je steile puisten overwinnen in vaak nog warmere omstandigheden dan de Tour.
Wat niet wegneemt dat een drievoudig Tourwinnaar een exceptionele renner is.