Algemeen Wielernieuws

Er zijn toch nog WK's gepasseerd waar sprinters konden WK worden:
2006 in Salzburg met Zabel als 2de achter Bettini en Mcewen die de groepsprint won op 2 seconden
2010 Geelong waar Cavendish bij de favorieten werd gerekend op voorhand
2015 Richmond die qua hoogtemeters amper iets voorstelde en waar Greipel, Sagan, Kristoff, Démare, Viviani allemaal aan de start stonden als kopman of pseudokopman
2023 Glasgow waar Philipsen 1 van onze 3 speerpunten was.

Dus snelle renners hebben nog wel kansen gehad al draaide het idd meestal wel anders uit.

2006 in Salzburg met Zabel als 2de achter Bettini en Mcewen die de groepsprint won op 2 seconden
2015 Richmond die qua hoogtemeters amper iets voorstelde en waar Greipel, Sagan, Kristoff, Démare, Viviani allemaal aan de start stonden als kopman of pseudokopman

Dus snelle renners hebben nog wel kansen gehad al draaide het idd meestal wel anders uit.

Sommigen mee akkoord, maar het is niet omdat er ploegen waren die een sprinter meenamen als "optie" of dat men op voorhand dacht dat sprinters een kans maakten, dat dat zo was hé. Glasgow bijvoorbeeld no way hé. Richmond toch ook enkel voor super sterke sprinters. Die anderen zitten te ver in mijn geheugen.

Op voorhand klonk dat misschien zo.
Maar dat was voor iemand het parcours effectief gereden en gezien gehad.
1 rondje en je wist wel genoeg, een sprinter ging daar echt in geen enkel opzicht winnen.

Phillipsen is overigens wel meer dan enkel maar een zuivere sprinter. Heeft zich toch ook al meermaals bewezen in een klassieke koers.

Richmond was bvb "amper" 2000 hoogtemeters dus daar kan je als degelijk sprinter wel uit de voeten. Over Glasgow hebben jullie wel gelijk op papier en in de praktijk was niet hetzelfde.

Maar wat wel is dat de manier van koersen heel belangrijk is. In Glasgow ging er een groep met oa Alaphilippe, Skjelmose, Soren Kragh Andersen, Johannesen halverwege de wedstrijd al in de aanval. Vdp trekt al de 1ste keer in de aanval op 75km van de meet enzoverder. Als er zo gekoerst wordt dan knijp je gewoon de sprinters dood terwijl ze bij een koers zoals vroeger, alles op de laatste rond ze mssn wel zouden kunnen overleven. Bvb het WK in 2001 in Lissabon qua hoogtemeters 1 van de zwaarste maar ze reden daar wel met een kleine 50 man naar de meet omdat er veel behoudender werd gekoerst. Of op papier was Leuven echt geen lastig parcours (vergeleken met vele andere WK omlopen) maar de Belgen en de Fransen hebben die koers volledig gedynamiteerd halverwege de wedstrijd waardoor alles veel zwaarder werd dan gedacht

Laatst bewerkt:

Ik kan me enkel Zolder voor de geest halen.

En die WK's blijken toch altijd zwaarder te zijn dan vooraf door analisten en ploegen beschreven te worden.

Een WK moet al quasi biljartvlak zijn wil je echt naar een massasprint gaan of een groepsprint met meerdere sprinters.

Over Salzburg spreek ik me nu niet uit, maar Richmond en Glasgow gingen toch nooit gewonnen worden door een (ras)sprinter. Ze gingen nu al met een vrij grote groep naar dat laatste klimmetje in 2015 en toch zit er in de 10 geen echt zuivere sprinter. Over Glasgow kunnen we dan weer gewoon stellen dat het parcours an sich al gewoon te zwaar was voor de sprinters.

Je moet echt al meerdere landen hebben die alles op hun sprinter zetten om tot zo'n scenario te komen in dergelijke koersen en dan heb ik er nog sterk mijn twijfels bij. Er zullen altijd wel aanvallen zijn en de meeste landen hebben ook nog andere type renners die dan kunnen meeschuiven.

Een WK is bovendien ook een totaal ander gegeven. Valt niet te vergelijken met een losse rit uit een of andere ronde met x-aantal hoogtemeters die vervolgens toch uitdraait in een massaspurt.

Een WK moet al quasi biljartvlak zijn wil je echt naar een massasprint gaan of een groepsprint met meerdere sprinters.

Over Salzburg spreek ik me nu niet uit, maar Richmond en Glasgow gingen toch nooit gewonnen worden door een (ras)sprinter. Ze gingen nu al met een vrij grote groep naar dat laatste klimmetje in 2015 en toch zit er in de 10 geen echt zuivere sprinter. Over Glasgow kunnen we dan weer gewoon stellen dat het parcours an sich al gewoon te zwaar was voor de sprinters.

Je moet echt al meerdere landen hebben die alles op hun sprinter zetten om tot zo'n scenario te komen in dergelijke koersen en dan heb ik er nog sterk mijn twijfels bij. Er zullen altijd wel aanvallen zijn en de meeste landen hebben ook nog andere type renners die dan kunnen meeschuiven.

Een WK is bovendien ook een totaal ander gegeven. Valt niet te vergelijken met een losse rit uit een of andere ronde met x-aantal hoogtemeters die vervolgens toch uitdraait in een massaspurt.
omdat er vollen bak gekoerst werd. Kopenhagen bvb was niet veel minder qua hoogtemeters dan Richmond maar daar werd er veel passiever gekoerst waardoor de sprinters gewoon frisser in de finale geraakten.

Bvb Madrid was een veel zwaarder parcours dan Richmond maar daar eindigden er wel bijna 60 man binnen de halve minuut (en was Petacchi de topfavoriet). Ik wou alleen maar zeggen dat niet alle parcoursen in deze eeuw superzwaar waren (op die 3 na die eerder vermeld werden) maar dat er gewoon veel meer gekoerst wordt dan vroeger.

Hoogtemeters zeggen ook niet alles hé. Je kan een perfect vlakke rit hebben, die eindigt op 'een muur' van 2km. Amper hoogtemeters, maar niet voor sprinters uiteindelijk.

Uiteindelijk vind ik dat er voor de 'pure' sprinters ook niet veel kansen moeten zijn hoor. Een wereldkampioen mag nog wel een beetje 'all-round' zijn en 'body' hebben.

Voor de wat sterkere sprinters zijn er de voorbije 20 jaar wel degelijk genoeg kansen geweest. Al vallen de laatste jaren (en de komende jaren) de WK's wel wat zwaarder uit. Maar... dat komt uiteraard ook door de manier van koersen, die niet meer hetzelfde is als 15 jaar geleden.

Als Gouden Greg daar niet zelfzuchtig is en zich mee in de trein zit, is Boonen nog eens wereldkampioen.
Bwa... denk dat iedereen het over eens is dat GVA daar niet zijn werk gedaan heeft...

Maar om dan te zeggen dat Boonen daar WK was geworden... eigenlijk begon Boonen daar gewoon nog in een hele goeie positie aan de sprint hoor, maar werd toch duidelijk geklopt door Sagan en Cavendish. Uiteindelijk was hij daar ook al in zijn nadagen van zijn carrière en kon hij op vlak van sprints nog weinig adelbrieven voorleggen dat jaar.

Ik blijf het vooral een hele rare tactiek vinden dat de Belgen toen hebben toegepast. In plaats van het duidelijke overtal proberen uit te spelen, brengen ze iedereen in een zetel naar de sprint. Dat is top als je op dat moment de beste sprinter in je rangen hebt, maar dat was niet meer het geval. Je sprint daar tegen een Cavendish die dat jaar nog 4 ritten won in de Tour en een Sagan die toen dé man in het wielrennen was (en dat jaar de RVV, 3 ritten in de Tour en nog veel meer).

Richmond was bvb "amper" 2000 hoogtemeters dus daar kan je als degelijk sprinter wel uit de voeten. Over Glasgow hebben jullie wel gelijk op papier en in de praktijk was niet hetzelfde.

Maar wat wel is dat de manier van koersen heel belangrijk is. In Glasgow ging er een groep met oa Alaphilippe, Skjelmose, Soren Kragh Andersen, Johannesen halverwege de wedstrijd al in de aanval. Vdp trekt al de 1ste keer in de aanval op 75km van de meet enzoverder. Als er zo gekoerst wordt dan knijp je gewoon de sprinters dood terwijl ze bij een koers zoals vroeger, alles op de laatste rond ze mssn wel zouden kunnen overleven. Bvb het WK in 2001 in Lissabon qua hoogtemeters 1 van de zwaarste maar ze reden daar wel met een kleine 50 man naar de meet omdat er veel behoudender werd gekoerst. Of op papier was Leuven echt geen lastig parcours (vergeleken met vele andere WK omlopen) maar de Belgen en de Fransen hebben die koers volledig gedynamiteerd halverwege de wedstrijd waardoor alles veel zwaarder werd dan gedacht
Hoogtemeters alleen zeggen op zich weinig.
Geelong had bv 2500HM maar die hoogtemeters zaten quasi volledig in 1 lange(re) helling helemaal in het begin van de lus. Gilbert reed daar iedereen het snot voor de ogen, maar als het daarna nog 10km vlak naar de finish is ben je vet met je 10" tegen een elite peloton.

Richmond had dan "maar" 2000 hoogtemeters maar die zaten allemaal gebald in de laatste 5 kilometer van de 17km lus terwijl die eerste 12km biljartvlak of naar beneden was. Op een golvend parcours pak je vaak een hele hoop gratis hoogtemeters die je nauwelijks voelt omdat je er met momentum rustig overbolt in het peloton. Een parcours dat quasi vlak is en dan plots 3 stevige interval hellingen heeft laat je daarentegen werken voor elke hoogtemeter die je doet.

Die laatste 5km in Richmond is eigenlijk ofwel omhoog ofwel naar beneden zonder veel vlak (met uitzondering van de uitloper naar de finish). Koppel daaraan ook nog het feit dat je met een stratenparcours zit met veel 90° bochten, wat organisatie in een peloton bemoeilijkt, en dat geeft toch meteen een heel ander beeld. Iemand die op Libby Hill of zoals Sagan op 23rd street een kloof slaat (zeker alleen zodat ze niet beginnen pokeren) heeft wel kans om weg te blijven als ze een handvol seconden nemen, integenstelling tot Geelong dat nochtans 25% extra hoogtemeters had.

Als Gouden Greg daar niet zelfzuchtig is en zich mee in de trein zit, is Boonen nog eens wereldkampioen.
Een Boonen die al 4 jaar over zijn piek heen was tegen prime Sagan en Cavendish die in 2016 een eerste renaissance kende met 4 rozen in de Tour? Nooit-of-te-nimmer. Jamais. Er was geen enkel scenario in Doha waar Boonen op dat WK ooit die massasprint zou gewonnen hebben. Bestaat niet. En dan hadden de Belgen en de Britten al een hoop sprinters geliquideerd voor ze zelfs maar aan die sprint toekwamen...

De Belgische tactiek in de diepe finale van dat WK was een dikke vette 0.

Stilaan tijd voor een Tour 2025 topic.

Sterke ploeg rond Vingegaard(zal nodig zijn.) Benieuwd wat superknecht WVA kan verrichten voor het team.

Benieuwd wat superknecht WVA kan verrichten voor het team.
Hopelijk krijgt hij toch minimale steun de eerste week en kan hij een rit winnen. Om dan in de laatste week Pogacar te lossen op La Plagne met Vingegaard in zijn wiel waardoor Vingegaard en Pogacar de laatste rit ingaan met 1s verschil :p

Hoogtemeters alleen zeggen op zich weinig.
Geelong had bv 2500HM maar die hoogtemeters zaten quasi volledig in 1 lange(re) helling helemaal in het begin van de lus. Gilbert reed daar iedereen het snot voor de ogen, maar als het daarna nog 10km vlak naar de finish is ben je vet met je 10" tegen een elite peloton.

Richmond had dan "maar" 2000 hoogtemeters maar die zaten allemaal gebald in de laatste 5 kilometer van de 17km lus terwijl die eerste 12km biljartvlak of naar beneden was. Op een golvend parcours pak je vaak een hele hoop gratis hoogtemeters die je nauwelijks voelt omdat je er met momentum rustig overbolt in het peloton. Een parcours dat quasi vlak is en dan plots 3 stevige interval hellingen heeft laat je daarentegen werken voor elke hoogtemeter die je doet.

Die laatste 5km in Richmond is eigenlijk ofwel omhoog ofwel naar beneden zonder veel vlak (met uitzondering van de uitloper naar de finish). Koppel daaraan ook nog het feit dat je met een stratenparcours zit met veel 90° bochten, wat organisatie in een peloton bemoeilijkt, en dat geeft toch meteen een heel ander beeld. Iemand die op Libby Hill of zoals Sagan op 23rd street een kloof slaat (zeker alleen zodat ze niet beginnen pokeren) heeft wel kans om weg te blijven als ze een handvol seconden nemen, integenstelling tot Geelong dat nochtans 25% extra hoogtemeters had.

Een Boonen die al 4 jaar over zijn piek heen was tegen prime Sagan en Cavendish die in 2016 een eerste renaissance kende met 4 rozen in de Tour? Nooit-of-te-nimmer. Jamais. Er was geen enkel scenario in Doha waar Boonen op dat WK ooit die massasprint zou gewonnen hebben. Bestaat niet. En dan hadden de Belgen en de Britten al een hoop sprinters geliquideerd voor ze zelfs maar aan die sprint toekwamen...

De Belgische tactiek in de diepe finale van dat WK was een dikke vette 0.
Ik zeg ook nergens dat het sowieso een massasprint zou worden, maar sprinters in topvorm konden beide parcoursen aan. De vraag is natuurlijk wie nog in topvorm zit van de sprinters zo laat in het seizoen?

En ivm Doha: Avermaet nam de enige kans weg die de Belgen nog hadden op dat moment door gewoon niets te doen en dat was een mooi staaltje van saboteren. We hebben er trouwens nog gehad zoals bvb Nuyens in het WK waar Ballan won, waar ie ook tegen de ploeg in ging.

Ben nog eens even diagonaal naar die finale gaan kijken omdat ik mij eigenlijk maar half meer kan herinneren wat daar exact gebeurde in die finale (of in de hele koers). Ik wist nog dat de Duitsers half koers al buiten spel stonden en dat Sagan won voor Cav & Boonen en dat er ne Nederlander in de diepe finale nog héél dicht bij was maar dat was het. Met die beelden nu nog eens opnieuw te zien, wat zou Van Avermaet daar volgens jullie zo anders moeten gedaan hebben (voor iemand anders) dat de uitkomst van de koers dan ook nog eens significant veranderd zou hebben? Want ik zie het niet.

VA neutraliseert een aanval van Terpstra op 5km, valt dan zelf half aan vanop de kop (vreemde move) maar is dan niet meer te zien. Ondanks dat alles neutraliseren andere landen de uitval van Tom Leezer en wordt Boonen eigenlijk per-fect afgezet voor de sprint door 2 Italianen terwijl Sagan & Cavendish pas als 7 & 8ste de sprint moeten inzetten. Stel dat VA daar vanaf de kop Boonen afzet, wint die dan wel? Het verschil met Sagan was 2,5 fietslengte, geen half wieltje. Ik zie het niet...

Ik zeg ook nergens dat het sowieso een massasprint zou worden, maar sprinters in topvorm konden beide parcoursen aan. De vraag is natuurlijk wie nog in topvorm zit van de sprinters zo laat in het seizoen?

En ivm Doha: Avermaet nam de enige kans weg die de Belgen nog hadden op dat moment door gewoon niets te doen en dat was een mooi staaltje van saboteren. We hebben er trouwens nog gehad zoals bvb Nuyens in het WK waar Ballan won, waar ie ook tegen de ploeg in ging.
'Saboteren' is ook zo'n rare uitdrukking.

Ik denk dat het vooral niet ondenkbaar was dat Greg zélf met de wereldtitel in zijn hoofd zat. Dat waren ook wel zijn beste jaren (2 maanden daarvoor werd hij nog Olympisch kampioen).

Reageerde toen ook op een aanval van Terpstra in die laatste 10km, en op zich leek me dat ook een normale taak voor hem om te doen. Maar toen Leezer dan wegsprong op het einde, reageerde hij niet... wat heel vreemd was, want het was voor Greg ook de beste kans om te winnen. Stel dat hij daar met Leezer voorop geraakt, en dat ze goed ronddraaien, weet je maar nooit.

Er is daarna ook niet zo gek veel over gezegd door de renners. Boonen zei toen: "3e en 10e worden, dat kan niet". Van Avermaet zei toen "dat hij eigenlijk niet beter kon, en niet meer voorin geraakte waar hij moest zitten".

Greg hoopte waarschijnlijk dat er in de laatste kilometer nog een opportuniteit kwam om iedereen te verrassen door aan te vallen, weinig andere verklaringen volgens mij.

Ik weet eigenlijk niet of de bondscoach daar ooit iets over gezegd heeft.

Terug
Bovenaan