Alcohol in het verkeer

Ik wil dit niet als een excuus inroepen maar zo hamerden (bijna letterlijk) mijn ouders dit er van jong af aan ook gewoon op:
Ga je uit en ben je van plan om te drinken? Neem dan de fiets en kruip NIET achter het stuur!
Ik had/heb de indruk dat ouders van vroeger (nu 70 plussers) gewoon die ingesteldheid hadden.
"Liever met de fiets dan met de wagen". Ze deden dat toen met de beste bedoelingen (al waren deze volledig fout).

Toen ik een hele tijd geleden, tegen iemand zei dat ik in mijn jeugd, de fiets nam als 18 jarige ipv de wagen toen werd ik net niet uitgemaakt voor ne gangster. Maar is dat eerlijk? Neen toch? Dat is ondertussen bijna 30 jaar geleden en je moet dat in de context van die tijd bezien.

En ergens is dat ook nog steeds zo: Liever de fiets dan de wagen. MAAR het blijft natuurlijk "volledig fout"!
Voila, de fiets eruit krijgen zal allicht nog eens een generatie langer duren, net zoals het zat rijden een generatie nodig heeft gehad om er (stilaan) uit te kruipen...

Steeds de boodschap meegekregen van de ouders "als ge gaat zuipen, pakt dan de bus terug, als ge te laat zijt, gaat dan uit tot ge de eerste bus terug kunt pakken, maar zijt wa kalm hé!". Op zich geniaal advies, in de studentenjaren wanneer ik thuis sliep telkens de bus van 05u30 genomen maar altijd ook wel niet perte totale in de bus gezeten...
 
Voila, de fiets eruit krijgen zal allicht nog eens een generatie langer duren, net zoals het zat rijden een generatie nodig heeft gehad om er (stilaan) uit te kruipen...

Steeds de boodschap meegekregen van de ouders "als ge gaat zuipen, pakt dan de bus terug, als ge te laat zijt, gaat dan uit tot ge de eerste bus terug kunt pakken, maar zijt wa kalm hé!". Op zich geniaal advies, in de studentenjaren wanneer ik thuis sliep telkens de bus van 05u30 genomen maar altijd ook wel niet perte totale in de bus gezeten...

Hoeveel er zelfs zijn die niet eens weten dat je ook niet zat mag rijden met de fiets.
 
Oei, ik schrik er wel van dat dronken fietsen hier als fout beschouwd wordt. In de Kempen rijdt iedereen met de fiets van en naar fuiven, feestjes, café, ... nuchter of dronken. 2 weken geleden was hier een groot evenement met aansluitend een grote openluchtfuif voor > 10.000 man. Om 3u was het feest gedaan en begeleidde de politie iedereen naar de fietsenstallingen. Daar zijn meerdere duizenden dronken mensen met de fiets vertrokken, geen haan die daarnaar kraait. In tegendeel, dat wordt als verantwoord uitgaan gezien, omdat je niet zat in de auto stapt. Het is mij er ook altijd door mijn ouders ingepeperd om 's nachts extra op te letten voor fietsers omdat ze wellicht gedronken hebben.
 
Hoeveel er zelfs zijn die niet eens weten dat je ook niet zat mag rijden met de fiets.
Tghoh, het is allesinds een meer ingeburgerd alternatief van het type "noodzakelijk kwaad".

Gezien de lage snelheid, laat avond uur waarop men terug komt met beperkt verkeer en meestal fatsoenlijke verkeersinfrastructuur die auto's gescheiden houdt van fietsers moet men toch al stevig gedronken hebben alvorens er echt effectieve brokken vallen. Meestal is de impact van eens ne keer dronken uit de bocht vliegen met de fiets beperkt tot een gekneusde rib of schaafwonden terwijl dit met een auto een totaal ander verhaal is.

Een fiets is feitelijk nog deftig bestuurbaar voor de meeste mensen aan promille niveaus waar men met de auto al serieus in de problemen komt.
Een auto wordt hier een potentieel moord vehikel bij dronkenschap terwijl een fiets zich meestal beperkt tot slechts een gevaar voor enkel de bestuurder. De realiteit is meestal dat ge met de fiets pas een probleem begint te vormen als ge van zattigheid uw stuur begint onder te kwijlen en iemand dood rijden met de fiets lukt er velen (zelfs nuchter) niet. En deze kans wordt er ook kleiner op naarmate het alcohol niveau stijgt, terwijl het bij de auto juist andersom is.

Wat niet weg neemt dat verzekeringen zich kunnen terugtrekken bij accidenten met de fiets in combinatie van dronkenschap. Als ge uw sleutelbeen over valt in zatte toestand kunt ge wel een serieus lastig verhaal hebben met de verzekering. Enfin, het is allesinds beter dan inrijden met de auto op een bende scholieren.
 
Laatst bewerkt:
Wat ben je met dat "voordeel van de duidelijkheid" is het voorbijgaat aan de echte zatlappen die dronken rijden en wel de mensen aanpakt die zicht beperken tot 1 of 2 glazen alcohol? Je gaat dan toch helemaal voorbij aan het doel, namelijk dronken rijden tegengaan?
Idd, volgens mij is dit dé reden dat we geen nultolerantie hebben. Althans dat dacht ik toch eens te gelezen hebben in de krant van een of andere politieker of specialist daarrond.
 
Wat ben je met dat "voordeel van de duidelijkheid" als het voorbijgaat aan de echte zatlappen die dronken rijden en wel de mensen aanpakt die zicht beperken tot 1 of 2 glazen alcohol? Je gaat dan toch helemaal voorbij aan het doel, namelijk dronken rijden tegengaan?
Omdat het probleem breder is dan enkel de échte zatlappen.
Genoeg mensen die eigenlijk te veel op hebben maar toch rijden want "ik voel het toch niet", of "tot vier wijntjes of zes biertjes op een paar uur blaas ik niet positief" of "als ik gedronken heb rij ik net veel beter want ik ben meer gefocust" e.d.

De mensen die een bekeuring krijgen door positief te blazen, of een ongeval veroorzaken zijn echt niet enkel de mensen die écht écht zat zijn hé, maar die grote groep beseft dat niet.

Niet dat dat allemaal moedwillig is. Er is zeker in Belgie ook een grote druk om toch te drinken op feestjes, "allez eentje kan toch geen kwaad", "hier nog een cava'ke, daar blaast ge niet positief van". Met een nultolerantie is het véél eenvoudiger om aan die druk te ontsnappen.

Al begint alles in dit land rond verkeersveiligheid natuurlijk ook bij de pakkans. Controles zijn er misschien nog te weinig.

Ik las trouwens ook iemand iets zeggen over "sensibiliseren" ipv een aanpak à la nultolerantie. Dé sensibiliseringscampagne bij uitstek is inmiddels bijna 30jaar oud - de BOB-campagne. En wat zien we, nog steeds te veel bestuurders onder invloed van drank of drugs.

Er wordt mijns inziens ook te makkelijk gezegd dat het "er uit" is aan het gaan bij de jongere generaties. Op het nieuws komen nochtans voldoende doodrijders van jonge leeftijd. En ook:

VRT zei:

Nog opvallend: jonge bestuurders drinken vaker​

Ook qua leeftijdsgroepen zijn er belangrijke verschillen. Bij alle leeftijdsgroepen is er een daling van het aantal bestuurders onder invloed, behalve voor de categorie tussen 26 en 39 jaar. Sinds 2005 is er bij hen een bijna constante toename. Meer dan 3% van de bestuurders in die leeftijdscategorie rijdt nu met de auto als ze te veel gedronken hebben, dat is bijna 2 keer meer dan de jongeren tussen 18 en 24 jaar en 2,5 keer meer dan de bestuurders ouder dan 55.

Rijden met de wagen is niet vrijblijvend. We mogen gerust strenge eisen opleggen aan bestuurders ifv de verkeersveiligheid.

Bron
 
Tghoh, het is allesinds een meer ingeburgerd alternatief van het type "noodzakelijk kwaad".

Gezien de lage snelheid, laat avond uur waarop men terug komt met beperkt verkeer en meestal fatsoenlijke verkeersinfrastructuur die auto's gescheiden houdt van fietsers moet men toch al stevig gedronken hebben alvorens er echt effectieve brokken vallen. Meestal is de impact van eens ne keer dronken uit de bocht vliegen met de fiets beperkt tot een gekneusde rib of schaafwonden terwijl dit met een auto een totaal ander verhaal is.

Een fiets is feitelijk nog deftig bestuurbaar voor de meeste mensen aan promille niveaus waar men met de auto al serieus in de problemen komt.
Een auto wordt hier een potentieel moord vehikel bij dronkenschap terwijl een fiets zich meestal beperkt tot slechts een gevaar voor enkel de bestuurder. De realiteit is meestal dat ge met de fiets pas een probleem begint te vormen als ge van zattigheid uw stuur begint onder te kwijlen en iemand dood rijden met de fiets lukt er velen (zelfs nuchter) niet. En deze kans wordt er ook kleiner op naarmate het alcohol niveau stijgt, terwijl het bij de auto juist andersom is.

Wat niet weg neemt dat verzekeringen zich kunnen terugtrekken bij accidenten met de fiets in combinatie van dronkenschap. Als ge uw sleutelbeen over valt in zatte toestand kunt ge wel een serieus lastig verhaal hebben met de verzekering. Enfin, het is allesinds beter dan inrijden met de auto op een bende scholieren.
Dit is nu net de verantwoording van zat op de fiets kruipen waar ik niet goed tegen kan. Het is maar een fiets dus dat kan je nog deftig besturen, een auto niet.... Qué??

Er zou maar eens een auto voor jou moeten uitwijken omdat je met de fiets over de baan zwalpt en daarbij zelf in de gracht terecht moeten komen of een tegenligger aanrijden....

Volledig fout.
 
Ik wil dit niet als een excuus inroepen maar zo hamerden (bijna letterlijk) mijn ouders er van jongs af aan ook gewoon op:
Ga je uit en ben je van plan om te drinken? Neem dan de fiets en kruip NIET achter het stuur!
Ik had/heb de indruk dat ouders van vroeger (nu 70 plussers) gewoon die ingesteldheid hadden.
"Liever met de fiets dan met de wagen". Ze deden dat toen met de beste bedoelingen (al waren deze volledig fout).
Vroeger (jaren 60 en 70) reed natuurlijk niet elke twintiger rond met een (eigen) wagen. Toen was het of de fiets nemen, of thuis blijven. Er werd ook meer uitgegaan 'rond den kerktoren'.
 
Omdat het probleem breder is dan enkel de échte zatlappen.
Genoeg mensen die eigenlijk te veel op hebben maar toch rijden want "ik voel het toch niet", of "tot vier wijntjes of zes biertjes op een paar uur blaas ik niet positief" of "als ik gedronken heb rij ik net veel beter want ik ben meer gefocust" e.d.

De mensen die een bekeuring krijgen door positief te blazen, of een ongeval veroorzaken zijn echt niet enkel de mensen die écht écht zat zijn hé, maar die grote groep beseft dat niet.

Niet dat dat allemaal moedwillig is. Er is zeker in Belgie ook een grote druk om toch te drinken op feestjes, "allez eentje kan toch geen kwaad", "hier nog een cava'ke, daar blaast ge niet positief van". Met een nultolerantie is het véél eenvoudiger om aan die druk te ontsnappen.

Al begint alles in dit land rond verkeersveiligheid natuurlijk ook bij de pakkans. Controles zijn er misschien nog te weinig.

Ik las trouwens ook iemand iets zeggen over "sensibiliseren" ipv een aanpak à la nultolerantie. Dé sensibiliseringscampagne bij uitstek is inmiddels bijna 30jaar oud - de BOB-campagne. En wat zien we, nog steeds te veel bestuurders onder invloed van drank of drugs.

Er wordt mijns inziens ook te makkelijk gezegd dat het "er uit" is aan het gaan bij de jongere generaties. Op het nieuws komen nochtans voldoende doodrijders van jonge leeftijd. En ook:



Rijden met de wagen is niet vrijblijvend. We mogen gerust strenge eisen opleggen aan bestuurders ifv de verkeersveiligheid.

Bron
Ik heb altijd heilig gewaakt over de "max 2 normale alcoholconsumpties gespreid over de hele avond", maar rondom mij ook wel geregeld anders gezien. Ook denkt men niet echt na bij het feit dat bv. twee Westmalle Tripels ver boven die grens zitten.

Ook wel een paar keer meegemaakt dat men toch die pint of cava in mijn hand duwde, toen ik aangaf dat ik moest rijden en iets anders wou. Ik liet die dan (ostentatief) staan of gaf die aan iemand anders, maar dat toont wel een beetje het mentaliteitsprobleem van "allez, niet flauw doen".

En pakkans, mja. Ik heb mijn rijbewijs sinds 2005, en heb destijds ook wel wat rondgereden als bob voor de vrienden. Dus dat was vrijdag- en zaterdagnacht. Ik ben echt gewoon nog nooit gecontroleerd.
 
Zat met de fiets rijden moet wel kunnen vind ik.
'tis niet zonder risico, maar dat staat niet in verhouding om daar streng op te controleren (want in theorie is het al verboden)

Als zat met de fiets rijden niet mag kan je beter de auto nemen :unsure:
 
Ik heb altijd heilig gewaakt over de "max 2 normale alcoholconsumpties gespreid over de hele avond", maar rondom mij ook wel geregeld anders gezien. Ook denkt men niet echt na bij het feit dat bv. twee Westmalle Tripels ver boven die grens zitten.

Ook wel een paar keer meegemaakt dat men toch die pint of cava in mijn hand duwde, toen ik aangaf dat ik moest rijden en iets anders wou. Ik liet die dan (ostentatief) staan of gaf die aan iemand anders, maar dat toont wel een beetje het mentaliteitsprobleem van "allez, niet flauw doen".

En pakkans, mja. Ik heb mijn rijbewijs sinds 2005, en heb destijds ook wel wat rondgereden als bob voor de vrienden. Dus dat was vrijdag- en zaterdagnacht. Ik ben echt gewoon nog nooit gecontroleerd.
Vooral dit. De perceptie leeft nog altijd veel te veel dat ge zonder drank u toch niet kan amuseren op een feest en als ge niet drinkt een saaie piet bent. Moest die mentaliteit al eens veranderen zouden er mij inzien toch veel meer mensen laten van drinken terwijl die nu toch bezwijken onder groepsdruk.
 
Als ik naar mezelf kijk ben ik toch ook iemand die er altijd "ene" wil drinken, ook als hij moet rijden. De keren dat ik heb gereden terwijl ik dat eigenlijk wettelijk niet meer mocht kan ik wellicht op één hand tellen, al kan dat in werkelijkheid toch wel wat vaker zijn. Het is die grijze zone die misleidend is: na 5 Duvels in de auto kruipen doe je niet, maar wat na 2 Duvels en een Bolleke mét eten erbij op x aantal uur tijd? Nultolerantie is tenminste héél duidelijk: je drinkt simpelweg geen enkele alcoholhoudende drank. Maar die paar keer dat ik moest rijden op een avondje uit steekt het wel om enkel cola te drinken. Alcoholvrij bier bestaat wel, maar in de meeste cafés is dat zoete brol van de grote merken. Slechts hier en daar heb je echt een waardig alcoholvrij bier dat je met plezier kan drinken, zoals een Nanny State van Brew Dog. Dat zou voor mij wel een grote gamechanger zijn: dat de alcoholvrije bierlijst een stuk groter wordt.

Op dat vlak was wonen in Antwerpen wel een zegen: ik woonde op kruipafstand van de cafés. :tongue:

En kan ik mij amuseren zonder alcohol? Jawel, maar mét alcohol is het toch een héél ander soort van amuseren. De roes die je krijgt na een tweetal zware bieren vind ik best prettig om te ervaren. Daarvoor drink je ook voor een deel, naast de smaak van alcohol die diepgang verleent aan een drank.
 
Dat jonge bestuurders vaker drinken wijst er volgens mij meer op dat jongeren tegenwoordig vaker over een wagen beschikken (lees: bedrijfswagen). Toen ik die leeftijd had had bijna niemand van onze vrienden een eigen wagen, dat was veel te duur. De wagen van de ouders gebruiken was trouwens ook uit den boze als ze wisten waar we overal naartoe zouden gaan.
 
Omdat het probleem breder is dan enkel de échte zatlappen.
Genoeg mensen die eigenlijk te veel op hebben maar toch rijden want "ik voel het toch niet", of "tot vier wijntjes of zes biertjes op een paar uur blaas ik niet positief" of "als ik gedronken heb rij ik net veel beter want ik ben meer gefocust" e.d.

De mensen die een bekeuring krijgen door positief te blazen, of een ongeval veroorzaken zijn echt niet enkel de mensen die écht écht zat zijn hé, maar die grote groep beseft dat niet.

Niet dat dat allemaal moedwillig is. Er is zeker in Belgie ook een grote druk om toch te drinken op feestjes, "allez eentje kan toch geen kwaad", "hier nog een cava'ke, daar blaast ge niet positief van". Met een nultolerantie is het véél eenvoudiger om aan die druk te ontsnappen.
Nogmaals, ik denk echt niet dat dit het geval gaat zijn. In landen (zoals pakweg de USA) heb je die nultoleratie waar jij voor pleit en daar heeft het het probleem nauwelijks verbeterd. Ook daar heb je nog volop DUI's en ongevallen door chauffeurs die alcohol hebben gedronken.

Rijden met de wagen is niet vrijblijvend. We mogen gerust strenge eisen opleggen aan bestuurders ifv de verkeersveiligheid.
Je kan die eisen wel opleggen, maar als niemand ze opvolgt of er zijn gedrag door gaat veranderen heeft het geen effect.
En pakkans, mja. Ik heb mijn rijbewijs sinds 2005, en heb destijds ook wel wat rondgereden als bob voor de vrienden. Dus dat was vrijdag- en zaterdagnacht. Ik ben echt gewoon nog nooit gecontroleerd.
Ik sinds 2003 en nog nooit gecontroleerd. Zelfs nog nooit tegengehouden door de politie om mijn rijbewijs te tonen.
 
Nogmaals, ik denk echt niet dat dit het geval gaat zijn. In landen (zoals pakweg de USA) heb je die nultoleratie waar jij voor pleit en daar heeft het het probleem nauwelijks verbeterd. Ook daar heb je nog volop DUI's en ongevallen door chauffeurs die alcohol hebben gedronken.


Je kan die eisen wel opleggen, maar als niemand ze opvolgt of er zijn gedrag door gaat veranderen heeft het geen effect.

Ik sinds 2003 en nog nooit gecontroleerd. Zelfs nog nooit tegengehouden door de politie om mijn rijbewijs te tonen.
Als de controles inderdaad zo weinig aanwezig zijn - wat precies wel is obv de reacties hier - kan ik me er zeker in vinden dat we dat eerst moeten verhogen alvorens nieuwe regels uit te vaardigen. Het is inderdaad maar ridicuul om zaken uit te rollen om dan niet te controleren.
 
Er wordt mijns inziens ook te makkelijk gezegd dat het "er uit" is aan het gaan bij de jongere generaties. Op het nieuws komen nochtans voldoende doodrijders van jonge leeftijd. En ook:



Bron

Beetje vreemde titel ? 'Jonge bestuurders' maar dan gaat het over de groep 26-39. Er zijn meer dan dubbel zoveel dertigers als twintigers in die groep. Dat zijn toch niet meer de 'jonge bestuurders' ? In de categorie 18-24, wat ik zou bestempelen als de 'jonge bestuurders', is het nog slechts de helft. Aleh, ik ben 32 dus tof om bij de 'jonge bestuurders' gerekend te worden, maar ik heb mijn rijbewijs toch al 13 jaar, ik ben toch geen jonge bestuurder meer tov iemand van pakweg tien jaar jonger?
 
Vooral dit. De perceptie leeft nog altijd veel te veel dat ge zonder drank u toch niet kan amuseren op een feest en als ge niet drinkt een saaie piet bent. Moest die mentaliteit al eens veranderen zouden er mij inzien toch veel meer mensen laten van drinken terwijl die nu toch bezwijken onder groepsdruk.
Vooral als iedereen begint met rondjes te trakteren dan is het dikwijls om zeep. Ik betaal dan liever mijn eigen drank, maar dat wordt dan als asociaal beschouwd. Dat is nochtans het meest eerlijke, en stel dat ik dan wil een dure gin-tonic drinken van 14 euro, dan kan ik dat, op mijn eigen kosten zonder de profiteur te zijn. En iedereen wil in groep ook altijd enen betalen, want anders ben je de profiteur hé. Dan zijn er misschien nog bewuste profiteurs ook, die dan altijd iets duur nemen terwijl anderen pils drinken, of die drinken op een ander zijn kosten, en weg zijn wanneer het hun toer is om te betalen. Gevolg van dat drinken in groep is dat je zo altijd meer drinkt en langer blijft dan je voorzien had.

Als ik naar mezelf kijk ben ik toch ook iemand die er altijd "ene" wil drinken, ook als hij moet rijden. De keren dat ik heb gereden terwijl ik dat eigenlijk wettelijk niet meer mocht kan ik wellicht op één hand tellen, al kan dat in werkelijkheid toch wel wat vaker zijn. Het is die grijze zone die misleidend is: na 5 Duvels in de auto kruipen doe je niet, maar wat na 2 Duvels en een Bolleke mét eten erbij op x aantal uur tijd? Nultolerantie is tenminste héél duidelijk: je drinkt simpelweg geen enkele alcoholhoudende drank. Maar die paar keer dat ik moest rijden op een avondje uit steekt het wel om enkel cola te drinken. Alcoholvrij bier bestaat wel, maar in de meeste cafés is dat zoete brol van de grote merken. Slechts hier en daar heb je echt een waardig alcoholvrij bier dat je met plezier kan drinken, zoals een Nanny State van Brew Dog. Dat zou voor mij wel een grote gamechanger zijn: dat de alcoholvrije bierlijst een stuk groter wordt.

Op dat vlak was wonen in Antwerpen wel een zegen: ik woonde op kruipafstand van de cafés. :tongue:

En kan ik mij amuseren zonder alcohol? Jawel, maar mét alcohol is het toch een héél ander soort van amuseren. De roes die je krijgt na een tweetal zware bieren vind ik best prettig om te ervaren. Daarvoor drink je ook voor een deel, naast de smaak van alcohol die diepgang verleent aan een drank.
Nultolerantie zou zeker geen goede zaak zijn voor café's, dan kunnen die binnenkort bijna allemaal sluiten, denk ik. Bestaat er eigenlijk al alcoholvrij bier if andere drank waar je niet proeft dat het alcoholvrij is? Moest de smaak exact hetzelfde zijn, dan zou ik het misschien ook drinken. Je zou exact dezelfde ervaring moeten hebben wanneer je het drinkt, maar dan zonder het dronken worden :) Die roes die je krijgt is wel leuk, maar het wordt al gauw te veel als je een beetje doordrinkt. Dus 1-2 zware bieren, en dan daarna overschakelen op alcoholvrij bier de rest van de avond, dat zou dan geen slecht plan kunnen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Als de controles inderdaad zo weinig aanwezig zijn - wat precies wel is obv de reacties hier - kan ik me er zeker in vinden dat we dat eerst moeten verhogen alvorens nieuwe regels uit te vaardigen. Het is inderdaad maar ridicuul om zaken uit te rollen om dan niet te controleren.
Idd. Ik rijd nu al 27 jaar rond (@ 30k km per jaar) en heb in totaal 3 keer moeten blazen. Dat is grofweg elke 275.000 km één controle.

Zo kan je niets afdwingen natuurlijk. Mocht je een paar keer per jaar worden gecontroleerd zullen het aantal dronken mensen achter het stuur drastisch dalen imo.
 
Idd. Ik rijd nu al 27 jaar rond (@ 30k km per jaar) en heb in totaal 3 keer moeten blazen. Dat is grofweg elke 275.000 km één controle.

Zo kan je niets afdwingen natuurlijk. Mocht je een paar keer per jaar worden gecontroleerd zullen het aantal dronken mensen achter het stuur drastisch dalen imo.
Ze kunnen daar extra mankracht op inzetten, maar dan hebben ze weer te weinig mankracht voor andere politietaken.

Ook een oplossing: een verplicht alcoholslot in iedere auto.
 
Als de controles inderdaad zo weinig aanwezig zijn - wat precies wel is obv de reacties hier - kan ik me er zeker in vinden dat we dat eerst moeten verhogen alvorens nieuwe regels uit te vaardigen. Het is inderdaad maar ridicuul om zaken uit te rollen om dan niet te controleren.
ik drink geen alcohol en ben dus altijd bob en in ongeveer 20 jaar (dat ik mijn rijbewijs heb) heb ik 1x moeten blazen en dat was rond 15u ergens in de middle of nowhere. Mijn vriendin die ook niet drinkt ook 1x al moeten blazen op een donderdag rond 18u. Voor de rest nog nooit een controle van dichtbij gezien
 
Terug
Bovenaan