Alcohol in het verkeer

Dat je dan geen Mon Chéri meer kan of mag eten is collateral damage, de wereld blijft wel draaien. Dronken rijden is niet op eigen risico, het is op andermans risico.
Dat valt nog wel mee.

Je moet gemiddeld al zo'n 15 likeurpralines eten (afhankelijk van uw gewicht en de soort) wil je tijdens het blazen bij nultollerantie (0,0 promille in uw bloed) gepakt worden. Dat is eens getest geweest nadat de nultollerantie ter sprake kwam. ;)

Oh by the way
één glaasje kan geen kwaad
 
Los van de gekke bedenking dat zat rijden en ver van een stad wonen veel met elkaar te maken hebben begrijp ik niet waarom in België geen nul tolerantie is voor alcohol/drugs achter het stuur. Straffen zouden naar mijn gevoel ook veel hoger moeten zijn.
Plus het feit dat ge niet meer zo'n dingen krijgt als, ja maar ik mag 2 pintjes drinken.
 
Ik heb nergens gezegd: "Alle mensen die afgelegen wonen rijden weleens zat" of omgekeerd "zatrijders zijn altijd mensen die afgelegen wonen", etc. Niets daarvan.

Maar ik ervaar in mijn omgeving wel die trend. En dan ga ik nadenken of dat toevallig is of niet. Mijn conclusie is dat daar heel wat objectieve argumenten voor te vinden zijn. Ik geef er alvast 3 mee:
- Vriend en vijand zijn het erover eens dat de auto-afhankelijkheid groter wordt naarmate men afgelegener gaat wonen. Ceteris paribus is er dus sowieso al een verhoogde kans dat indien je A) zat bent en B) afgelegen woont, je alsnog de auto zal nemen.
- Er is een verhoogde pakkans in de steden, in tegenstelling tot de "binnenbaantjes op den buiten"
- Stel dat je dan nog heel verantwoordelijk bent en je wil de taxi nemen. Gezien de gemiddelde afstand van woning tot café/restaurant voor een stadsbewoner (veel) lager ligt, is ook de taxi-kost (veel) lager. En dus een kleinere drempel. Vice versa voor de afgelegen bewoners. Met zeer hoge prijselasticiteit bij de minst-vermogenden overigens.

Mensen geloven mij nooit wanneer ik zeg dat de lijst nadelen van onze slechte ruimtelijke ordening quasi oneindig lang is. Maar telkens opnieuw komen er nog nieuwe nadelen bij, ik sta er soms zelf van versteld.
Dat is gewoon BS, mensen hier in noorwegen wonen veel verder van uitgaansgelegenheden dan de gemiddelde belg en toch is er veel minder dronken rijden. Zelfs al ben ik hier nog nooit gecontroleerd. Dat is gewoon een kwestie van mentaliteit. Als je met de auto rijdt dan drink je nooit en als je dat wel doet gaat je medeburger je daar direct op aanspreken. Meer zelfs de passagiers van een dronken chauffeur zijn even verantwoordelijk als de chauffeur.

En die onzin van de taxi prijzen, als je kan uitgaan kan de taxi er ook wel vanaf hoor.
 
Dat is gewoon BS, mensen hier in noorwegen wonen veel verder van uitgaansgelegenheden dan de gemiddelde belg en toch is er veel minder dronken rijden. Zelfs al ben ik hier nog nooit gecontroleerd. Dat is gewoon een kwestie van mentaliteit. Als je met de auto rijdt dan drink je nooit en als je dat wel doet gaat je medeburger je daar direct op aanspreken. Meer zelfs de passagiers van een dronken chauffeur zijn even verantwoordelijk als de chauffeur.

En die onzin van de taxi prijzen, als je kan uitgaan kan de taxi er ook wel vanaf hoor.
Het is inderdaad een kwestie van mentaliteit. Ik kende vroeger een kerel wiens vader een politieman was en die gaf steevast aan zijn zoon door waar er alcoholcontroles zouden zijn, zodat hij, als hij gedronken had, een binnenweg kon nemen. Ik ben zelf ook niet onschuldig: als ik eens iets wil gaan drinken met vrienden in Antwerpen en ik ben met de auto (want er zijn helaas geen nachttreinen naar Mol) drink ik ook wel wat bier. Dan spreek ik over een drietal biertjes verspreid over een zestal uur, vaak met eten erbij. Dan hou ik wel rekening met het alcoholpercentage van het bier. Gelukkig zijn er tegenwoordig wél betere non-alcoholische alternatieven beschikbaar, want een avond water of cola drinken steekt snel tegen.

Ik ben geen tegenstander van een absoluut alcoholverbod, maar hoop dat er tegen dan toch wel nachttreinen zijn of ik moet zoals vanouds nog eens gaan crashen bij een maat.
 
Ik heb nergens gezegd: "Alle mensen die afgelegen wonen rijden weleens zat" of omgekeerd "zatrijders zijn altijd mensen die afgelegen wonen", etc. Niets daarvan.

Maar ik ervaar in mijn omgeving wel die trend. En dan ga ik nadenken of dat toevallig is of niet. Mijn conclusie is dat daar heel wat objectieve argumenten voor te vinden zijn. Ik geef er alvast 3 mee:
- Vriend en vijand zijn het erover eens dat de auto-afhankelijkheid groter wordt naarmate men afgelegener gaat wonen. Ceteris paribus is er dus sowieso al een verhoogde kans dat indien je A) zat bent en B) afgelegen woont, je alsnog de auto zal nemen.
Mooi, als mensen vaker rijden zullen ze ceteris paribus dus ook vaker dronken rijden. Dat is wel een sterk stukje logica. Ik zou bij de bron beginnen en de wagen verbieden.
- Er is een verhoogde pakkans in de steden, in tegenstelling tot de "binnenbaantjes op den buiten"
Dat claim jij, en kan iemand anders uit het niets poneren dat in bv. Brussel of Antwerpen de politie wel andere dingen te doen heeft.
- Stel dat je dan nog heel verantwoordelijk bent en je wil de taxi nemen. Gezien de gemiddelde afstand van woning tot café/restaurant voor een stadsbewoner (veel) lager ligt, is ook de taxi-kost (veel) lager. En dus een kleinere drempel. Vice versa voor de afgelegen bewoners. Met zeer hoge prijselasticiteit bij de minst-vermogenden overigens.
Taxi's zijn in heel België duur, en ik ken eigenlijk maar weinigen die ooit een taxi zouden bellen. Daarom duidt men ook gewoon een bob aan, waarmee we meteen bij iets zijn dat niets met ruimtelijke ordening te maken heeft: mentaliteit en verantwoordelijkheidszin. Zie @zarathustra, zoals ik al zei heb je in de Scandinavische landen volgens jouw logica dus nog meer dronken rijden, maar toch geldt het omgekeerde.
Mensen geloven mij nooit wanneer ik zeg dat de lijst nadelen van onze slechte ruimtelijke ordening quasi oneindig lang is. Maar telkens opnieuw komen er nog nieuwe nadelen bij, ik sta er soms zelf van versteld.
We staan hier allemaal versteld denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Vorige zaterdag bij ons op 334 gecontroleerde voertuigen 3 onmiddellijke intrekkingen en 1 die alarm geblazen heeft. Valt dus nog goed mee. En bij ons zitten er echt wel hele goeie gasten op interventie die ze er keer op keer kunnen uithalen en dan nog valt het ook wel heel goed mee.

Die generatie van zat rijden (onze ouders) is er stilaan uit aan het gaan. Jammer genoeg is er nu wel meer drugs in het verkeer aan het komen.

Ik moet dagelijks de interventies bekijken op alcohol en drugs in het verkeer om er statistieken uit te trekken jaarlijks dus ik heb er wel vrij goed zicht op.

Edit: Nog eens terug gekeken naar een kleinschaliger actie van juni. Daar hadden ze er dan wel weer 7 op 54 gecontroleerde voertuigen wat dan weer heel slecht is. Maar dat is eerder uitzondering.
 
Laatst bewerkt:
Het is maar één case dus niet representatief maar vorige zaterdag stond ik te wachten in de frituur. Komt er eentje binnen, direct 2 pinten uit de frigo en tegen de tijd dat hij zijn bestelling kon afhalen waren ze op. In zijn BMW gaan zitten en weg. Zou me niet verbazen als hij thuis al niks ophad.
 
Los van de gekke bedenking dat zat rijden en ver van een stad wonen veel met elkaar te maken hebben begrijp ik niet waarom in België geen nul tolerantie is voor alcohol/drugs achter het stuur. Straffen zouden naar mijn gevoel ook veel hoger moeten zijn.
Omdat dat op zich weinig uithaalt? Mensen die straalbezopen (of o.i.v. drugs) met de auto gaan rijden gaan zich niet laten tegenhouden door een strengere wetgeving. Een echt fysiek alcoholslot op het stuur zou wel werken.
 
Omdat dat op zich weinig uithaalt? Mensen die straalbezopen (of o.i.v. drugs) met de auto gaan rijden gaan zich niet laten tegenhouden door een strengere wetgeving. Een echt fysiek alcoholslot op het stuur zou wel werken.

Of je kan bij zatlappen die hun auto niet kunnen laten staan ook een implantaat opleggen dat hen doodziek maakt bij het drinken van alcohol.
Als je geen alcohol kan drinken zonder een gevaar te vormen voor anderen, dan zou je überhaupt niet mogen drinken. We zijn daar te naïef in.
Maarja, dat zou de sentimentele ethische toetsing weer niet doorstaan zeker? 🥱
 
Of je kan bij zatlappen die hun auto niet kunnen laten staan ook een implantaat opleggen dat hen doodziek maakt bij het drinken van alcohol.
Als je geen alcohol kan drinken zonder een gevaar te vormen voor anderen, dan zou je überhaupt niet mogen drinken. We zijn daar te naïef in.
Maarja, dat zou de sentimentele ethische toetsing weer niet doorstaan zeker? 🥱
Zo'n inplantaat doet ook geen wonderen hoor. Een oude schoolvriend van mij is zwaar alcoholverslaafd en had zo'n implantaat laten steken onder druk van zijn vrouw. Hij is gescheiden ondertussen en zuipt zich gewoon door de misselijkheid heen, ik denk dat zijn verslaving zal eindigen de dag dat hij zich dood gezopen heeft. Jammer genoeg.
 
Zo'n inplantaat doet ook geen wonderen hoor. Een oude schoolvriend van mij is zwaar alcoholverslaafd en had zo'n implantaat laten steken onder druk van zijn vrouw. Hij is gescheiden ondertussen en zuipt zich gewoon door de misselijkheid heen, ik denk dat zijn verslaving zal eindigen de dag dat hij zich dood gezopen heeft. Jammer genoeg.

Tja, wat moet je met zo'n mensen dan aanvangen? Als hij zich wil doodzuipen maar voor de rest niemand in gevaar brengt/schade berokkent, dan is dat z'n goed recht. Mensen die dat wel doen moet je op alle mogelijke manieren dwingen om niet meer te kunnen drinken, desnoods door een celstraf.
Je ziet daarnaast op de rechtbank zoveel mensen die bijvoorbeeld continu hun vrouw afslagen, en als excuus wordt dan de "drankduivel" opgeworpen. Ochot ocharme. Een verslaving is een ziekte, maar het is uiteindelijk wel de verslaafde zelf die alles veroorzaakt.
 
Tja, wat moet je met zo'n mensen dan aanvangen? Als hij zich wil doodzuipen maar voor de rest niemand in gevaar brengt/schade berokkent, dan is dat z'n goed recht.
Ja dat is waar, gelukkig heeft hij al zodanig veel schulden bijeengedronken dat hij al zijn wagen (en eigenlijk al de rest van zijn bezittingen) verkocht heeft. Maar ik wou gewoon even vermelden dat zo'n implantaat voor echte verslaafden soms bitter weinig uitmaakt.
 
Nog niet zo zeker van. In een stad ben ik nog maar 1x gecontroleerd, die binnenbaantjes daarentegen zijn goed gekend bij de politie en ze staan er ook regelmatig. Ik zou hier in onze regio toch niet zat durven rondrijden, want er staat altijd wel ergens een controle, terwijl je onmogelijk nog afgelegener kan wonen in Vlaanderen.

Zijn ze begonnen met te controleren langs de IJzer? :p
Ik mis de oude generatie flikken daar die de Bob-sleutelhangers uitdeelden op café :p.
 
Zijn ze begonnen met te controleren langs de IJzer? :p
Ik mis de oude generatie flikken daar die de Bob-sleutelhangers uitdeelden op café :p.
Die generatie nooit gekend :p
Er staan geregeld controles aan de lichten in Vleteren en de sluipwegen.
Hier bij ons zie je vooral veel combi's controle doen. Terwijl hier dus maar 1 cafe is :p
 
Dat valt nog wel mee.

Je moet gemiddeld al zo'n 15 likeurpralines eten (afhankelijk van uw gewicht en de soort) wil je tijdens het blazen bij nultollerantie (0,0 promille in uw bloed) gepakt worden. Dat is eens getest geweest nadat de nultollerantie ter sprake kwam. ;)

Oh by the way
één glaasje kan geen kwaad
De politie in mijn geboortedorp heeft dat eens allemaal zitten uittesten en je kon er geen rode lijn in trekken.
De ene blies positief na een paar pralines of na een pintje, de andere helemaal niets.
Het zal ook maar geluk zijn hoe goed je geblazen hebt, als er net een boertje ontsnapt (want je moet wel best hard blazen) heb je het vlaggen.
 
De politie in mijn geboortedorp heeft dat eens allemaal zitten uittesten en je kon er geen rode lijn in trekken.
De ene blies positief na een paar pralines of na een pintje, de andere helemaal niets.
Het zal ook maar geluk zijn hoe goed je geblazen hebt, als er net een boertje ontsnapt (want je moet wel best hard blazen) heb je het vlaggen.
Je kan false positief zijn. Zo'n machientje geeft gewoon een eerste indicatie, maar bewijst in feite helemaal 'niets'.

Deze man bijvoorbeeld maar liefst 7x. En hij was 100% nuchter.
Bernard blaast maar liefst 7 keer positief op één avond maar blijkt toch nuchter te zijn

Pas indien je een A of P blaast wordt een echte ademtest uitgevoerd.

----

Hier staan de regels
Welke rechten heb je bij een alcoholcontrole?

Een likeurpralinneke kan mogelijks al een P opleveren maar zal na een echte ademanalyse zowiezo een negatief resultaat geven.

Over 1 zaak zijn we het allemaal mee eens denk ik: Rijden en drinken gaat NIET samen. :tongue:
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan