Alcohol in het verkeer

Dronken rijden is volgens mij iets dat er uit aan het gaan is, zeker bij jongere mensen.
Het zal misschien verminderd zijn, maar dat is er zeker nog niet uit.

Plus het feit dat ge niet meer zo'n dingen krijgt als, ja maar ik mag 2 pintjes drinken.
Dikwijls dat het niet bij die twee pintjes blijft, dat is het probleem. Sommige mensen zullen de discipline hebben om na 2 pinten te stoppen (en dan over te schakelen op water of cola daarna), maar niet iedereen. Maar als we de nultolerantie invoeren dan is de hele gemeenschap dan weer het slachtoffer van diegenen die zich er niet kunnen aan houden.

Tja, wat moet je met zo'n mensen dan aanvangen? Als hij zich wil doodzuipen maar voor de rest niemand in gevaar brengt/schade berokkent, dan is dat z'n goed recht. Mensen die dat wel doen moet je op alle mogelijke manieren dwingen om niet meer te kunnen drinken, desnoods door een celstraf.
Je ziet daarnaast op de rechtbank zoveel mensen die bijvoorbeeld continu hun vrouw afslagen, en als excuus wordt dan de "drankduivel" opgeworpen. Ochot ocharme. Een verslaving is een ziekte, maar het is uiteindelijk wel de verslaafde zelf die alles veroorzaakt.
Probleem is, dat hij door zijn behandelingen voor aandoeningen die het gevolg zijn van zijn alcoholisme de maatschappij wel massa's geld kan kosten. Op den duur zou het ziekenfonds niet meer moeten tussenkomen.
 
Laatst bewerkt:
Omdat dat op zich weinig uithaalt? Mensen die straalbezopen (of o.i.v. drugs) met de auto gaan rijden gaan zich niet laten tegenhouden door een strengere wetgeving. Een echt fysiek alcoholslot op het stuur zou wel werken.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Je kan gerust zeggen dat er een nultolerantie is en de consequenties opdelen in 3 categorieën.
0-0.2 promille (wat nu dus toegelaten is bij vrachtwagenchauffeurs): boete
0.2-0.5 promille (wat nu nog net zou toegelaten zijn voor autochauffeurs) : x-aantal tijd uw rijbewijs kwijt
+ 0.5: rijbewijs definitief afnemen.

Alcohol drinken is een bewust keuze waarbij je bewust andere mensen in gevaar brengt. Ik snap niet waarom daar tolerantie voor moet zijn.

Dronken rijden is volgens mij iets dat er uit aan het gaan is, zeker bij jongere mensen.
Mijn eigen ervaring zegt anders tbh.
 
Dat is gewoon BS, mensen hier in noorwegen wonen veel verder van uitgaansgelegenheden dan de gemiddelde belg en toch is er veel minder dronken rijden. Zelfs al ben ik hier nog nooit gecontroleerd. Dat is gewoon een kwestie van mentaliteit. Als je met de auto rijdt dan drink je nooit en als je dat wel doet gaat je medeburger je daar direct op aanspreken. Meer zelfs de passagiers van een dronken chauffeur zijn even verantwoordelijk als de chauffeur.

En die onzin van de taxi prijzen, als je kan uitgaan kan de taxi er ook wel vanaf hoor.
Natuurlijk is het een kwestie van mentaliteit. Ik gaf mijn argumenten dan ook ceteris paribus. M.a.w. gegeven de (slechte) mentaliteit die er heerst in ons land, wat is het effect van x of y?
 
Ben ik het niet helemaal mee eens. Je kan gerust zeggen dat er een nultolerantie is en de consequenties opdelen in 3 categorieën.
0-0.2 promille (wat nu dus toegelaten is bij vrachtwagenchauffeurs): boete
0.2-0.5 promille (wat nu nog net zou toegelaten zijn voor autochauffeurs) : x-aantal tijd uw rijbewijs kwijt
+ 0.5: rijbewijs definitief afnemen.
[/QUOTE]
Ik denk niet dat enig verschil zou hebben gehad op het voorval dat i/d openingspost gemeld staat, je gaat nog altijd even goed dronken chauffeurs hebben met dit systeem. Ik zie met jouw voorstel vooral veel mensen beboet worden die meer 1 of 2 drankjes drinken en het zo nog matig houden en dat is niet het doelpubliek dat je hier wilt afremmen.

Alcohol drinken is een bewust keuze waarbij je bewust andere mensen in gevaar brengt. Ik snap niet waarom daar tolerantie voor moet zijn.
[/QUOTE]
Dat kan je evengoed zeggen van roekeloos rijden of mensen die na een zware overtreding nog altijd terug mogen rijden. In de USA heb je op de meeste plaatsen een nultolerantie voor alcohol en rijden en daar gebeurt het nog altijd volop.
 
Ben ik het niet helemaal mee eens. Je kan gerust zeggen dat er een nultolerantie is en de consequenties opdelen in 3 categorieën.
0-0.2 promille (wat nu dus toegelaten is bij vrachtwagenchauffeurs): boete
0.2-0.5 promille (wat nu nog net zou toegelaten zijn voor autochauffeurs) : x-aantal tijd uw rijbewijs kwijt
+ 0.5: rijbewijs definitief afnemen.

Alcohol drinken is een bewust keuze waarbij je bewust andere mensen in gevaar brengt. Ik snap niet waarom daar tolerantie voor moet zijn.


Mijn eigen ervaring zegt anders tbh.
Dit voorstel vind ik nu wel extreem streng hoor. De mensen die maximaal 2 glazen alcohol drinken en met de auto naar huis rijden, zijn niet degenen die van zattigheid uit de bocht vliegen, fietsers van de weg maaien en vluchtmisdrijf plegen. Ja, je reactievermogen is iets trager, maar dat is ook het geval als je geen 8 uur geslapen hebt, als je ouder dan 60 jaar bent, als het warm is in de auto, als je aan het telefoneren bent, als je met je passagier praat, als je cruise control opstaat, als je naar je gps kijkt, als je een gesprek op de radio volgt, als je verzonken bent in gedachten, ... .
 
Dit voorstel vind ik nu wel extreem streng hoor. De mensen die maximaal 2 glazen alcohol drinken en met de auto naar huis rijden, zijn niet degenen die van zattigheid uit de bocht vliegen, fietsers van de weg maaien en vluchtmisdrijf plegen. Ja, je reactievermogen is iets trager, maar dat is ook het geval als je geen 8 uur geslapen hebt, als je ouder dan 60 jaar bent, als het warm is in de auto, als je aan het telefoneren bent, als je met je passagier praat, als je cruise control opstaat, als je naar je gps kijkt, als je een gesprek op de radio volgt, als je verzonken bent in gedachten, ... .
Kan allemaal best kloppen, maar nultolerantie heeft het voordeel van de duidelijkheid. Het is zwart-wit. Ik zie weinig problemen bij een numtolerantie voor alcohol bij automobilisten.

Zaken als vermoeidheid, bellen,... Zijn ook allemaal problematisch waar we ook op moeten sensibiliseren. Maar one problem at a time.
 
Vorige zaterdag bij ons op 334 gecontroleerde voertuigen 3 onmiddellijke intrekkingen en 1 die alarm geblazen heeft. Valt dus nog goed mee. En bij ons zitten er echt wel hele goeie gasten op interventie die ze er keer op keer kunnen uithalen en dan nog valt het ook wel heel goed mee.

Die generatie van zat rijden (onze ouders) is er stilaan uit aan het gaan. Jammer genoeg is er nu wel meer drugs in het verkeer aan het komen.

Ik moet dagelijks de interventies bekijken op alcohol en drugs in het verkeer om er statistieken uit te trekken jaarlijks dus ik heb er wel vrij goed zicht op.

Edit: Nog eens terug gekeken naar een kleinschaliger actie van juni. Daar hadden ze er dan wel weer 7 op 54 gecontroleerde voertuigen wat dan weer heel slecht is. Maar dat is eerder uitzondering.
was er dan een bepaald evenement in de buurt of dergelijke?
 
Nee sinds april ofzo moeten ze meer spontane acties doen op alcohol en drugs in het verkeer.
en merk jij dan veel verschil in die cijfers tussen drank en drugs? Zo geloven we allen dat drank meer voor de ouderen en de jongere garde meer onder invloed van drugs maar is dit wel effectief zo?
 
en merk jij dan veel verschil in die cijfers tussen drank en drugs? Zo geloven we allen dat drank meer voor de ouderen en de jongere garde meer onder invloed van drugs maar is dit wel effectief zo?

Drugs halen ze er meer uit tijdens patrouilles dan in zo een actie. Bij ons is het een beetje 50/50. Meer drugs bij jongeren en alcohol bij ouderen. En die van onze leeftijd is zo een beetje een mix ervan vind ik.

Nu, daarvan trekken we geen statistieken. Is gewoon mijn ervaring en kan ergens anders misschien totaal anders zijn.
 
Kan allemaal best kloppen, maar nultolerantie heeft het voordeel van de duidelijkheid. Het is zwart-wit. Ik zie weinig problemen bij een numtolerantie voor alcohol bij automobilisten.

Zaken als vermoeidheid, bellen,... Zijn ook allemaal problematisch waar we ook op moeten sensibiliseren. Maar one problem at a time.
Nultolerantie is in praktijk 0,xxx..1% promille. Echt 0.0% kan niet, omdat iedereen (jij ook) van nature alcohol aanmaakt en dat percentage is bij de ene persoon wat hoger dan de andere. ;)

Maar ik ben het voor het overige met je eens. Het is niet zo moeilijk om niets te drinken als je nog moet rijden.
 
Nultolerantie is in praktijk 0,xxx..1% promille. Echt 0.0% kan niet, omdat iedereen (jij ook) van nature alcohol aanmaakt en dat percentage is bij de ene persoon wat hoger dan de andere. ;)

Maar ik ben het voor het overige met je eens. Het is niet zo moeilijk om niets te drinken als je nog moet rijden.
Rijden is gewoon niet drinken. Zo moeilijk is het niet. Geen 2 pintjes, geen halve pint. Gewoon niks. Wil je dat toch, ga dan met de taxi of alternatief vervoer.
 
Valt ook weer ergens te nuanceren. Dat ene pintje 5 uur voor je gaat rijden, gaat het heus niet maken.
Je kan die 5 uur ook vervangen door 5 dagen of 5 weken hé. Dat is eerlijkheidshalve identiek hetzelfde.

Het komt er gewoon op neer dat ALS je iets drinkt waar alcohol in zit, dan moet je de tijd tussen dat glaasje én je wagen besturen gewoon ruim genoeg nemen. En voor de veiligheid kan je dit beter erg ruim nemen. Per biertje inderdaad best een uur of 5-6, en liefst eet je dan ook iets tussendoor.

Zeker als je naar nultolerantie zou gaan, dan heb je die tijd echt wel nodig (vind ik).
 
Wat is nultolerantie waard als de pakkans zo klein blijft? Ik ken zelf meerdere mensen die na een keer gepakt te zijn gewoon bleven drinken en rijden, omdat ze weten dat de kans om opnieuw gepakt te worden toch heel klein is.

En ik twijfel ook nog over nultolerantie omdat 2 pintjes inderdaad een veel kleiner probleem is dan bijvoorbeeld vermoeidheid. Al snap ik dat dat duidelijker is voor de meesten.

Zet eerder in op een mentaliteitsverandering, dan zijn die extra controles niet eens nodig.
 
Kan allemaal best kloppen, maar nultolerantie heeft het voordeel van de duidelijkheid. Het is zwart-wit. Ik zie weinig problemen bij een numtolerantie voor alcohol bij automobilisten.
Wat ben je met dat "voordeel van de duidelijkheid" als het voorbijgaat aan de echte zatlappen die dronken rijden en wel de mensen aanpakt die zicht beperken tot 1 of 2 glazen alcohol? Je gaat dan toch helemaal voorbij aan het doel, namelijk dronken rijden tegengaan?
 
Laatst bewerkt:
Ik zit in een sector die blijkbaar nogal gekend staat voor het zuipen en idd, tussen jong en oud is er een waanzinnig verschil. 40'ers en daarboven komen van een tijd waar drinken en rijden blijkbaar de normaalste zaak van de wereld was. De verhalen die ik van ocharme een handvol collega's gehoord heb...

Gelukkig zijn de 20'ers (30'ers zijn een tussengeneratie) hier véél nuchterder in (hihi) en zijn ze zeer consequent, glaasje op, auto niet pakken. Maar.... Dat pleuris zuipen en dan op de fiets stappen zit er echt goed in, imho óók volledig fout. "Ja maar ik ben minder een gevaar voor anderen", wat een flutexcuus steeds.

Ikzelf ben ook niet heiliger dan de paus en heb ook al dronken gereden :wallbash:. Gelukkig tijdig beseft dat hier geen excuus voor bestaat (en gelukkig niets voorgehad). Nultolerantie geloof ik niet in net zoals ik in geen enkel/weinig zwart-wit verhalen geloof. Sensibilisering zal een veel grotere invloed hebben op het rijgedrag, net de veranderende cultuur tussen ouderen en jeugd zijn hier schoolvoorbeeld van. Daarin moeten we nu is gewoon properkes verder doen hoe we bezig zijn (het sensibiliseren). Als er iets goed gedaan wordt mag het ook is gezegd worden.
 
Gelukkig zijn de 20'ers (30'ers zijn een tussengeneratie) hier véél nuchterder in (hihi) en zijn ze zeer consequent, glaasje op, auto niet pakken. Maar.... Dat pleuris zuipen en dan op de fiets stappen zit er echt goed in, imho óók volledig fout. "Ja maar ik ben minder een gevaar voor anderen", wat een flutexcuus steeds.
Ik wil dit niet als een excuus inroepen maar zo hamerden (bijna letterlijk) mijn ouders er van jongs af aan ook gewoon op:
Ga je uit en ben je van plan om te drinken? Neem dan de fiets en kruip NIET achter het stuur!
Ik had/heb de indruk dat ouders van vroeger (nu 70 plussers) gewoon die ingesteldheid hadden.
"Liever met de fiets dan met de wagen". Ze deden dat toen met de beste bedoelingen (al waren deze volledig fout).

Toen ik een hele tijd geleden, tegen iemand zei dat ik in mijn jeugd, de fiets nam als 18 jarige ipv de wagen toen werd ik net niet uitgemaakt voor ne gangster. Maar is dat eerlijk? Neen toch? Dat is ondertussen bijna 30 jaar geleden en je moet dat in de context van die tijd bezien.

En ergens is dat ook nog steeds zo: Liever de fiets dan de wagen. MAAR het blijft natuurlijk "volledig fout"!
 
Laatst bewerkt:
Wat is nultolerantie waard als de pakkans zo klein blijft? Ik ken zelf meerdere mensen die na een keer gepakt te zijn gewoon bleven drinken en rijden, omdat ze weten dat de kans om opnieuw gepakt te worden toch heel klein is.

En ik twijfel ook nog over nultolerantie omdat 2 pintjes inderdaad een veel kleiner probleem is dan bijvoorbeeld vermoeidheid. Al snap ik dat dat duidelijker is voor de meesten.

Zet eerder in op een mentaliteitsverandering, dan zijn die extra controles niet eens nodig.

Ik rij nu 23 jaar. Ik ben welgeteld één maal aan de kant gezet om te blazen. Om 11u00 ´s ochtends op een industrie terrein. En ik heb nochtans al heel wat kilometers gevreten, ook ´s avonds en het weekend. En ja, in vroegere jaren ook met teveel op. Ik ben er niet trots op maar het is zo. Was ik toen gepakt had ik het misschien sneller afgeleerd. De wijsheid is gelukkig met de jaren toch gekomen mag ik wel melden nu.
 
Terug
Bovenaan