Klopt, als je vluchtmisdrijf pleegt, pleeg je vluchtmisdrijf.
Maar het punt dat ik maakte was dat als je inderdaad meegaat in wat de verdediging zegt, dat het slachtoffer echt onzichtbaar was waar hij lag, en dat de verwondingen en alle andere gevolgen louter het gevolg zijn van het ongeluk en niet van enige daden (beslissen om dronken te rijden, het treuzelen met bellen al dan niet door de dronkenschap) het gewoon dat is: een vreselijk ongeluk. Wat gebeurt en niet vermeden had kunnen worden in dit geval. Zonder schuld. Dat kan toch?
Ik ben de eerste om de argumenten van de verdediging met open geest aan te horen, maar dat wil toch niet zeggen dat je erin moet meegaan om erin mee te gaan? Je mag daar toch even kritisch voor zijn als je hier bent voor je arme verontwaardigde posters?
Het kan inderdaad een ongeluk zijn zonder "schuld" tot op het punt dat hij die man ziet liggen, maar ook de rest telt en dan ga je zoals ik dacht volledig voorbij aan de definitie van schuldig verzuim. Ik heb het speciaal voor je opgezocht.
Er is slechts sprake van schuldig verzuim wanneer:
- een levend persoon in gevaar is of zijn integriteit ernstig dreigt te worden aangetast; en
- de potentiële hulpverlener heeft de toestand van de persoon in gevaar ofwel zelf vastgesteld, ofwel werd hem die toestand beschreven door degenen die zijn hulp inroepen; en
- de potentiële hulpverlener kennis had van het gevaar of verondersteld werd op de hoogte te zijn ervan; en
- het gevaar reëel en actueel is; en
- men kan helpen zonder ernstig gevaar voor zichzelf of anderen.
Volgens het Hof van Cassatie gaat het om "de bewuste en opzettelijke onverschilligheid, de egoïstische weigering om hulp te bieden en niet de ondoeltreffendheid, onhandigheid of ontoereikendheid van de hulp die op grond van een beoordelingsfout is verleend".
Voor mij als buitenstaander weliswaar is dat glashelder en kan je die gewoon allemaal afvinken. Het resultaat doet er niet toe, het gaat om de intentie. Het enige mogelijke verweer is de nieuwe gsm, maar als je foto's kan sturen, kan je de 112 bellen ook.
Je kan zeggen, hij heeft uiteindelijk toch gebeld na 10 minuten. Dat lijkt me dan hooguit een verzachtende omstandigheid, net zoals je meer mildheid mag verwachten maar nog steeds schuldig bent als je vluchtmisdrijf pleegt en je een uur later toch gaat aanmelden.
En volgens mij is het rijden zonder invloed gewoon één van de schuldvragen waarover de rechtbank zich moet uitspreken. Dronken rijden, niet in de hand houden van een voertuig, schuldig verzuim, onopzettelijke slagen en verwondingen door een gebrek aan voorzorg waren ze geloof ik.
Leuke typo.
Ik lees enkel zaken over
dronkenschap, niet over dronken rijden, want het argument van de verdediging daarin was dat hij weliswaar gedronken had, maar niet in staat van dronkenschap verkeerde:
Volgens Souidi is "dronkenschap" een te zware kwalificatie. "Hij had gedronken, maar dat is niet hetzelfde als dronkenschap. Het onderscheid is cruciaal. We kunnen niet anders dan de vrijspraak vragen. Volgens het medisch dossier van Joe Claridge had hij 2,69 promille in zijn bloed. Nick Bril 1,74 promille, dat is de helft."
Met een irrelevant whataboutisme over iemand die nota bene niet meer in een auto is gekropen erbovenop, klasse hoor die Souidi. Let ook opnieuw op de wel erg flexibele toepassing van de wetten van de wiskunde
Voor rijden onder invloed is enkel het promillage van tel, terwijl 'dronkenschap' voor interpretatie vatbaar is. Ik weet zelfs niet of er een juridische definitie van bestaat. Maar dus: wat met rijden onder invloed? Zelfs niet voor aangeklaagd? Dat zou toch lachwekkend zijn.