Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

Snap het ook wel: je wil eens goed gaan eten en daar hoort een goed glas wijn bij. Goed gaan eten met een waterke is een domper op de feestvreugde (tenzij je geen alcohol lust, dan is het rijprobleem meteen opgelost). Maar als je de grote meneer kunt uithangen op een gastronomisch restaurant, kan je ook wel een taxi betalen. Of je wijst iemand aan als bob of vraag dat iemand je komt ophalen.
Ik vind het toch opvallend dat je zonder wijn, bier, cocktail,... geen feestvreugde kan hebben? Zelf drink ik geen alcohol en kan perfect feestvreugde ervaren. Dus volgens mij is elke vorm van alcohol niet nodig. Als je het écht nodig vind om dat gevoel te ervaren, ben je verslaafd denk ik.

en idd, er bestaan genoeg alternatieven voor wanneer je toch wil drinken. Taxi's, BOB,...

Ik vind het toch opvallend dat je zonder wijn, bier, cocktail,... geen feestvreugde kan hebben? Zelf drink ik geen alcohol en kan perfect feestvreugde ervaren. Dus volgens mij is elke vorm van alcohol niet nodig. Als je het écht nodig vind om dat gevoel te ervaren, ben je verslaafd denk ik.

en idd, er bestaan genoeg alternatieven voor wanneer je toch wil drinken. Taxi's, BOB,...

Goh, ik dronk vroeger ook nooit maar ik moet zeggen dat wat wijn bij het eten toch écht wel lekker smaakt hoor.
Ik drink ook geen bier od, maar er zijn me toch echt weinig dingen die mij zo goed bij een pasta smaken als een glas wijn.
En wat rode wijn op een donkere winteravond in een gezellige setting vind ik toch ook echt wel niet te evenaren.

Maar inderdaad, als je dat drinkt weet je ook dat je niet meer moet rijden.
Ik snap die logica ook niet achter het ontwijken van die controlers.

Bij mij is de angst niet om een boete te krijgen door te veel drinken maar om een ongeval te krijgen (zelfs al mocht ik niet in fout zijn) en iemand anders zijn leven compleet te verwoesten. DAT zou de angst moeten zijn als je drinkt en rijdt, niet de angst om je rijbewijs te verliezen.

Ik ben zelden zo boos geweest als nu bij die rechtzaak rond Nick Bril die over een stagair reed.

Dat die het lef heeft om de vrijspraak te vragen is werkelijk ongelofelijk.
Met argumenten dat hij een nieuwe gsm had en die niet kon bedienen om naar de hulpdiensten te bellen.
Ik dacht dat bellen gewoon een groen telefoontje indrukken was op uw gsm.
Heeft 10 minuten geduurd voor er naar de hulpdiensten werd gebeld, maar ondertussen wel foto's maken van het zwaargewonde slachtoffer, wtf.

Als hier een milde straf op volgt krijgt mijn vertrouwen in het rechtsapparaat wel een serieuze deuk.

En de berichten die hij stuurde (hetgeen wel ging met zijn nieuwe gsm blijkbaar), ronduit degoutant. En dan zo de onschuldige proberen uit te hangen.

wtf, telefoon gewisseld na middernacht, dus hij kon geen noodnummer bellen (wat je zelfs kan terwijl uw gsm gelocked is), maar dan wel in staat zijn om uw contacten terug te vinden en berichtjes te sturen? Allez, als ge wilt liegen, zorg dan dat het een beetje logisch is he.

We spreken allebei vanuit ons eigen perspectief, het is niet omdat ik graag een glas drink dat ik ervan uit ga dat iedereen dat graag doet. Ik heb dan ook een hekel aan mensen die andere mensen per sé willen zatvoeren omdat ze vinden dat je pas plezier kan hebben als je zat bent. Quod non.

Ik vind het wél belangrijk dat je je verantwoordelijkheid moet nemen als je gaat drinken: kruip niet in de auto als je zat bent en neem voorzorgsmaatregelen.

Ik snap dat ge uzelf verdedigt bij een rechtzaak he, en uiteraard is dat een ongeval en heeft die dat niet gewild, maar neem toch eens uw verantwoordelijkheid man.

Alles minimaliseren, recht praten wat krom is, daar kijkt een normale mens toch gewoon door?

Het is 6 uur 's morgens, en dan gaat ge zeggen dat dat zeker geen feestje was? De vrijmibo duurt niet tot 6u 'smorgens hier hoor. Ge hebt een glas wijn, 2 negroni's, 2 pinten en meerdere shots tequila binnen, maar dronken waart ge zeker niet? Ge belt niet naar de hulpdiensten tot ge aangesproken wordt, en als ge belt zegt ge niet dat ge over die man gereden zijt maar dat ge die gewoon zo gevonden hebt? En dan komt dat zogezegd door de shock? Dat is gewoon paniek omdat ge weet dat ge gezopen hebt en hoopt er nog zo vanaf te komen.

Ervaringsdeskundige Omar is uiteraard goed geplaatst om hem te verdedigen. Zelf een zwaar ongeval veroorzaken, wegvluchten, uw vrouw naar daar sturen om te zeggen dat zij reed, uw deur niet open doen voor de politie en later de rechtszaak zo lang rekken zodat ze in uw haarstaal uw drank- en druggebruik niet meer kunnen traceren, ja dan ben je de man om deze rechtszaak tot een 'goed' einde te brengen.

Elke mens is toch anders? :D Ik haat het als mensen conclusies maken voor een 'ander' of nog erger iemand iets willen opdringen omdat die andere persoon gewoon 'anders' is en er anders over denkt.

Ik zie het al voor mij :tongue:

NoUseForAName 'Makila je gaat toch echt dat wijntje niet drinken hé!'
Makila 'Jawel'
NoUseForAName 'Kan je u dan echt niet amuseren met waterkes!'
Makila 'Jawel maar feestdagen is voor mij éne drinken. Dat is een traditie hier'
NoUseForAName 'conclusie: Ge zijt verslaafd! Alcoholist!'
Makila zwijgt maar is geërgerd.

Of we draaien het om
Makila 'NoUseForAName je gaat toch echt niet zuiver waterkes drinken hé?'
NoUseForAName 'Jawel ik ben geheelonthouder. Ik amuseer mij zonder!'
Makila: 'Allé komaan één wijntje! Meer niet!'
NoUseForAName zwijgt maar is geërgerd.

Na het feestje
Makila: NoUseForAName heb je u geamuseerd?
NoUseForAName Dankzij U NIET! :tongue:
Makila: Dankzij U NIET! :tongue:

By the way: Mijn beste vriend is geheelonthouder. Mijn andere beste vriend zuipt mij onder tafel, wat hij kan binnenkappen .. ppfftttt. Beiden zijn geen vrienden van elkaar. ;)

We spreken allebei vanuit ons eigen perspectief, het is niet omdat ik graag een glas drink dat ik ervan uit ga dat iedereen dat graag doet. Ik heb dan ook een hekel aan mensen die andere mensen per sé willen zatvoeren omdat ze vinden dat je pas plezier kan hebben als je zat bent. Quod non.
Dit dus. Maar zie mijn grapje met NoUseForAName hierboven. :) Ook omgekeerd: Mij waterkes proberen op te dringen terwijl ik hooguit 2 glaasjes drink vind ik tevens not done.

Je kan dat vriendelijk vragen of argumenten aanbrengen waarom je het beter zou laten, maar als ik besluit om toch te drinken boos worden én .. (helaas effectief al mee gemaakt, ik vond dat echt niet tof en echt kinderachtig)

Laatst bewerkt:
Ik ben zelden zo boos geweest als nu bij die rechtzaak rond Nick Bril die over een stagair reed.

Dat die het lef heeft om de vrijspraak te vragen is werkelijk ongelofelijk.
Met argumenten dat hij een nieuwe gsm had en die niet kon bedienen om naar de hulpdiensten te bellen.
Ik dacht dat bellen gewoon een groen telefoontje indrukken was op uw gsm.
Heeft 10 minuten geduurd voor er naar de hulpdiensten werd gebeld, maar ondertussen wel foto's maken van het zwaargewonde slachtoffer, wtf.

Als hier een milde straf op volgt krijgt mijn vertrouwen in het rechtsapparaat wel een serieuze deuk.
Ik weet het toch niet, hoor... niemand doet iets af aan hoe vreselijk de gevolgen zijn, of hoe erg het is voor die man. Maar ik kom vaak op die plek en het is daar echt pikdonker 's avonds. Daarnaast zegt de deskundige zelf dat het slachtoffer zelfs voor nuchtere bestuurders totaal onzichtbaar was waar hij lag. Dan is het toch niet zo ontzettend vergezocht dat de dronkenschap het ongeval niet heeft veroorzaakt. En dat het niet meteen bellen van de ambulance (toegegeven, 10 minuten is wel erg lang) de gevolgen niet verergerd heeft, zou ook vaststaan... Dan vraag ik me af wat er dan nog erg sterk te bestraffen valt?

De vraag die daar gesteld wordt, is of je na een familiefeest achter je wagen gaat kijken om te zien of daar iemand zat ligt. Want dat was de enige manier waarop hij hem had kunnen zien. Ja, je zou kunnen zeggen dat hij dat had moeten doen... maar dat zou hij waarschijnlijk ook nuchter niet gedaan hebben.

Ik snap dat ge uzelf verdedigt bij een rechtzaak he, en uiteraard is dat een ongeval en heeft die dat niet gewild, maar neem toch eens uw verantwoordelijkheid man.

Alles minimaliseren, recht praten wat krom is, daar kijkt een normale mens toch gewoon door?

Het is 6 uur 's morgens, en dan gaat ge zeggen dat dat zeker geen feestje was? De vrijmibo duurt niet tot 6u 'smorgens hier hoor. Ge hebt een glas wijn, 2 negroni's, 2 pinten en meerdere shots tequila binnen, maar dronken waart ge zeker niet? Ge belt niet naar de hulpdiensten tot ge aangesproken wordt, en als ge belt zegt ge niet dat ge over die man gereden zijt maar dat ge die gewoon zo gevonden hebt? En dan komt dat zogezegd door de shock? Dat is gewoon paniek omdat ge weet dat ge gezopen hebt en hoopt er nog zo vanaf te komen.

Ervaringsdeskundige Omar is uiteraard goed geplaatst om hem te verdedigen. Zelf een zwaar ongeval veroorzaken, wegvluchten, uw vrouw naar daar sturen om te zeggen dat zij reed, uw deur niet open doen voor de politie en later de rechtszaak zo lang rekken zodat ze in uw haarstaal uw drank- en druggebruik niet meer kunnen traceren, ja dan ben je de man om deze rechtszaak tot een 'goed' einde te brengen.
Hij zegt niet dat het geen feestje was, maar wel dat het geen gepland feestje was. Dat is iets anders, en dat is toch niet onwaarschijnlijk? Hij ontkent ook niet dat hij geïntoxiceerd was. Hij zegt zelf dat hij zelfs te veel gedronken had. Echter is het enige wat bewezen is, de intoxicatie. Dronkenschap is een wettelijk begrip, en volgens mij heeft geen van de agenten of ambulanciers ooit gezegd dat Bril de controle over daden kwijt was. Als dat niet is, is het geen dronkenschap, maar intoxicatie.

Pas op, ik vind dat nultolerantie en een sterk verhoogde controle alleen maar positief zou zijn. Er is geen enkele reden waarom je voor mij mag drinken en sturen. Ik vind ook dat verkeersongevallen met schuld (of met alcohol) véél strenger mogen bestraft worden, genre doodslag of hoe dat ook juridisch in elkaar mag zitten. Maar soms is een ongeluk ook gewoon een ongeluk dat tragisch is maar niet anders had kunnen lopen.

Laatst bewerkt:
Ik weet het toch niet, hoor... niemand doet iets af aan hoe vreselijk de gevolgen zijn, of hoe erg het is voor die man. Maar ik kom vaak op die plek en het is daar echt pikdonker 's avonds. Daarnaast zegt de deskundige zelf dat het slachtoffer zelfs voor nuchtere bestuurders totaal onzichtbaar was waar hij lag. Dan is het toch niet zo ontzettend vergezocht dat de dronkenschap het ongeval niet heeft veroorzaakt. En dat het niet meteen bellen van de ambulance (toegegeven, 10 minuten is wel erg lang) de gevolgen niet verergerd heeft, zou ook vaststaan... Dan vraag ik me af wat er dan nog erg sterk te bestraffen valt?

De vraag die daar gesteld wordt, is of je na een familiefeest achter je wagen gaat kijken om te zien of daar iemand zat ligt. Want dat was de enige manier waarop hij hem had kunnen zien. Ja, je zou kunnen zeggen dat hij dat had moeten doen... maar dat zou hij waarschijnlijk ook nuchter niet gedaan hebben.
Ik denk dat vooral dat het schuldig verzuim een probleem zal zijn.

Wat ik me wel afvraag van dag 1: Is dat een privé-parking of een openbare? Dat zou toch veel kunnen schelen in de uitspraak op vlak van rijden onder invloed.

1. met 1,75 promille kruip je niet achter het stuur
2. je treuzelt niet met hulpdiensten bellen en vertelt geen foefkes daaromtrent (= schuldig verzuim)

dat 2de punt gaat zwaarst wegen idd

Maar moet dat laatste meetellen? Dus als je 'pech' hebt dat het wél een kwestie van minuten is, dan kom je er slecht vanaf? Als het toch niet meer uitmaakte, dan kom je er makkelijk vanaf?

Dat het ongeval ook had kunnen gebeuren in nuchtere toestand, kan goed zijn (en daar zal de rechter wel rekening mee houden).
Maar hij stapt wel ladderzat in zijn auto + talmt enorm lang om de hulpdiensten te bellen (te zat? proberen te schuld van zich af te schuiven?). Dat zijn toch zaken die zwaar bestraft mogen worden van mij.

Ik hoop vooral toch dat het slachtoffer een mooie schadevergoeding zal krijgen.

Ik denk dat vooral dat het schuldig verzuim een probleem zal zijn.

Wat ik me wel afvraag van dag 1: Is dat een privé-parking of een openbare? Dat zou toch veel kunnen schelen in de uitspraak op vlak van rijden onder invloed.
Ik weet niet exact waar hij stond. Een deel is openbare weg en op een bepaald moment staan er paaltjes waar je niet door kunt zonder brandweerpas. De parking die er daar is, is dus wel aan een -doodlopend- stuk openbare weg, maar enkel voor de paar zaken die er daaraan liggen. Zal dan wel openbaar zijn, zeker?

Maar moet dat laatste meetellen? Dus als je 'pech' hebt dat het wél een kwestie van minuten is, dan kom je er slecht vanaf? Als het toch niet meer uitmaakte, dan kom je er makkelijk vanaf?

Dat het ongeval ook had kunnen gebeuren in nuchtere toestand, kan goed zijn (en daar zal de rechter wel rekening mee houden).
Maar hij stapt wel ladderzat in zijn auto + talmt enorm lang om de hulpdiensten te bellen (te zat? proberen te schuld van zich af te schuiven?). Dat zijn toch zaken die zwaar bestraft mogen worden van mij.

Ik hoop vooral toch dat het slachtoffer een mooie schadevergoeding zal krijgen.
Dat laatste moet meetellen, omdat het zou kunnen zijn: Over het slachtoffer rijden was een ongeluk, kan iedereen gebeuren. Treuzelen met bellen is geen ongeluk, maar een daad. De schade van het ongeluk verhaal je niet op dezelfde manier als de schade van de daad. Als je hem dus vrijspreekt voor het ongeluk (=ongeluk, had iedereen kunnen overkomen) en er is geen bijkomende schade door de daad (hoe bewust ook), dan hebben zijn daden die je hem kwalijk kunt nemen geen gevolgen gehad.

Die schadevergoeding hoop ik uiteraard ook, en Bril heeft nooit anders gezegd dan dat hij hem zal vergoeden. Daarom wordt het leed niet minder of de schuld niet, maar dat is wel ook gewoon gezegd.

1. met 1,75 promille kruip je niet achter het stuur
2. je treuzelt niet met hulpdiensten bellen en vertelt geen foefkes daaromtrent (= schuldig verzuim)

dat 2de punt gaat zwaarst wegen idd
Vooral dit! Ik snap niet hoe je je in zoveel bochten kan wringen om proberen aan te tonen dat die 10 minuten extra geen enkele impact zou hebben op de mogelijke behandeling. Is toch gewoon de logica zelve dat je bij zo'n ongeval de hulpdiensten zo snel mogelijk ter plaatse wil hebben, dus vrijspraak is voor mij gewoon niet mogelijk en onverdedigbaar.

Laten we eerlijk zijn: het valt niet te bewijzen maar het is wel voor iedereen duidelijk dat zonder die jogger Nick Bril gewoon weggereden zou zijn en de hulpdiensten misschien helemaal nooit zou gebeld hebben.

Ik hoop op de strengst mogelijke straf, al is het maar om duidelijk te maken dat als zoiets gebeurt, je ONMIDDELLIJK de hulpdiensten hoort te bellen.

Vooral dit! Ik snap niet hoe je je in zoveel bochten kan wringen om proberen aan te tonen dat die 10 minuten extra geen enkele impact zou hebben op de mogelijke behandeling. Is toch gewoon de logica zelve dat je bij zo'n ongeval de hulpdiensten zo snel mogelijk ter plaatse wil hebben, dus vrijspraak is voor mij gewoon niet mogelijk en onverdedigbaar.

Laten we eerlijk zijn: het valt niet te bewijzen maar het is wel voor iedereen duidelijk dat zonder die jogger Nick Bril gewoon weggereden zou zijn en de hulpdiensten misschien helemaal nooit zou gebeld hebben.

Ik hoop op de strengst mogelijke straf, al is het maar om duidelijk te maken dat als zoiets gebeurt, je ONMIDDELLIJK de hulpdiensten hoort te bellen.

Omar zou hem alleszins inderdaad aanraden om weg te rijden en eventueel zijn vrouw naar daar te sturen.

Elke mens is toch anders? :D Ik haat het als mensen conclusies maken voor een 'ander' of nog erger iemand iets willen opdringen omdat die andere persoon gewoon 'anders' is en er anders over denkt.

Ik zie het al voor mij :tongue:

NoUseForAName 'Makila je gaat toch echt dat wijntje niet drinken hé!'
Makila 'Jawel'
NoUseForAName 'Kan je u dan echt niet amuseren met waterkes!'
Makila 'Jawel maar feestdagen is voor mij éne drinken. Dat is een traditie hier'
NoUseForAName 'conclusie: Ge zijt verslaafd! Alcoholist!'
Makila zwijgt maar is geërgerd.

;)
Gelukkig is elk mens anders:smile:

Conclusie die ik enkel maak is van wanneer mensen enkel een fijne avond kunnen hebben mét alcohol, zijn volgens mij verslaafd.
Af en toe alcohol drinken is echt geen probleem. Zoals enkel bij de feestdagen in jouw voorbeeld. :woohoo:

Of we draaien het om
Makila 'NoUseForAName je gaat toch echt niet zuiver waterkes drinken hé?'
NoUseForAName 'Jawel ik ben geheelonthouder. Ik amuseer mij zonder!'
Makila: 'Allé komaan één wijntje! Meer niet!'
NoUseForAName zwijgt maar is geërgerd.
En iemand onder druk zetten om alcohol, een hard drug, te drinken is nooit oké.

Na het feestje
Makila: NoUseForAName heb je u geamuseerd?
NoUseForAName Dankzij U NIET! :tongue:
Makila: Dankzij U NIET! :tongue:
Ik zou me zonder alcohol nog een leuke avond hebben gehad, zou Makila dat gekund hebben? :tongue:

Ik weet niet exact waar hij stond. Een deel is openbare weg en op een bepaald moment staan er paaltjes waar je niet door kunt zonder brandweerpas. De parking die er daar is, is dus wel aan een -doodlopend- stuk openbare weg, maar enkel voor de paar zaken die er daaraan liggen. Zal dan wel openbaar zijn, zeker?

Dat laatste moet meetellen, omdat het zou kunnen zijn: Over het slachtoffer rijden was een ongeluk, kan iedereen gebeuren. Treuzelen met bellen is geen ongeluk, maar een daad.

Over het slachtoffer rijden is (hopelijk) een ongeluk
Een 2e keer over het slachtoffer rijden, is dat dan ongelukkiger?

Als ik voel dat ik over iets rij dan stop ik of rij ik even verder en zet me aan de kant. De kans dat ik me in achteruit zet om er nog eens over te rijden (om zeker te zijn dat ik het juist gevoeld heb?) lijkt me quasi nul

Over het slachtoffer rijden is (hopelijk) een ongeluk
Een 2e keer over het slachtoffer rijden, is dat dan ongelukkiger?

Als ik voel dat ik over iets rij dan stop ik of rij ik even verder en zet me aan de kant. De kans dat ik me in achteruit zet om er nog eens over te rijden (om zeker te zijn dat ik het juist gevoeld heb?) lijkt me quasi nul
Je gaat er nu wel vanuit van een nuchter persoon en iemand die nuchter nadenkt. Hij was zo straal bezopen dat zijn verstand verdwenen was in zijne strontknikker hé.

Ik praat hem niet goed en voor mijn part mag hij zwaar gestraft worden maar het is wat het is.

Terug
Bovenaan