Airco (multi unit)

Persoonlijk vind ik het wat prijzig.
Dus ze verdubbelen quasi de prijs van het materiaal voor hun werk. Wetende dat ze normaliter ook wel wat korting krijgen op het materiaal, is de marge dan nog wel iets groter. Maar laat ons er vanuit gaan dat met die korting ze die condenspomp hebben voorzien.
Ben er vrij zeker van dat die webshop betere prijzen heeft dan die kleine firma, dus niet zomaar prijzen vergelijken.
Koop die gerust maar aan via de webshop en installeer hem zelf als je het te duur vindt.
Niet vergeten dat je ook nog allerhande ander materiaal (koper, ...) nodig hebt en koeltechniekers rekenen snel €45/u excl. BTW.
Dus lijkt me correct geprijsd voor 1 dag werk met twee man.

Ben er vrij zeker van dat die webshop betere prijzen heeft dan die kleine firma, dus niet zomaar prijzen vergelijken.
Koop die gerust maar aan via de webshop en installeer hem zelf als je het te duur vindt.
Niet vergeten dat je ook nog allerhande ander materiaal (koper, ...) nodig hebt en koeltechniekers rekenen snel €45/u excl. BTW.
Of je vraagt gewoon aan die webshop om een prijs te geven voor de montage ervan. Die service leveren ze namelijk ook aan.

Voor de rest is 1 binnen en buitenunit zetten met 2 man en daar 1 dag voor uit trekken overkill.

Of je vraagt gewoon aan die webshop om een prijs te geven voor de montage ervan. Die service leveren ze namelijk ook aan.

Voor de rest is 1 binnen en buitenunit zetten met 2 man en daar 1 dag voor uit trekken overkill.
Doe maar, laat die nederlandse firma maar komen dan.
Mijn beste maat is koeltechnieker en je wil niet weten dat die allemaal tegenkomt van situaties. Een tijdje geleden heeft hij 2 diamantboren van +100€ kapotgemaakt in 1 dag omdat hij door beton moest boren met abnormaal veel ijzer in. Gewoon om zijn buizen naar binnen te krijgen.

Was mij nog wat verder aan verdiepen en inderdaad. Die webshop is inderdaad gewoon droog unit buiten en binnen, daarbij komt nog montage en materiaal.

Offerte is als volgt (incl btw 6% en afgeronde getallen);
- €1.500 buiten en binnen unit
- €600 installatie (sprak van 6u met 2man, als ik dit vergelijk met elektrische rolluiken die ik zelf achteraan plaatste; dus ook via platdak en dan naar binnen etc, lijkt mij dit realistich. Kan misschien in 5u, maar zeker halve dag).
- €400 materiaal (beugels, kabelgoot, leiding, condenspomp)

Merci allen, zal hier wel mee verder gaan.

Installatie kon al in oktober. Redenering was om dit toch te doen, zodat we hier 'vanaf' zijn. In maart 2e kind erbij hier thuis en ik wil ervoor gedaan hebben wat kan (er staan nog zaken op de plannen) Of is dit een domme redenering?

staat er eigenlijk bij:

dit komt op (vanaf) €2.229 incl tov de €2.500 die de lokale aannemer hier gaf en is maar voor 5m leiding. Gelet dit webshopprijzen zijn en de lokale aannemer hier effectief is komen zien, kan hier m.i. ook nog een en ander misgaan/duurder uitkomen bij 123klimaatshop. Keuze is rap gemaakt dan :)

Voor de volledigheid: ging dus over dit voor zij die meevolgden Diakin FTXM25R

Edit: tis formeel besteld met nog €120 euro eraf

Laatst bewerkt:
Ga deze topic nog maar eens misbruiken. Had hier ooit gelezen dat zo een mobiele airco energievreters zijn tov split-units. Maar als ge ne mobiele van 1kW hebt (wat al relatief groot is) versus een 2,5kW wandmodel, dan kan dat toch nooit energiezuiniger zijn en is het toch gewoon omgekeerd. Of mis ik hier iets :thinking:

Concreet, tot op heden gebruikte wij sporadisch mobiele gedoe 1kW met isolatieplaat voor raam+gat (standaard brik-brakoplossing). Dit werkte wel, maar was altijd gedoe om te plaatsen en weg te halen. Nu komt hier dus 2,5kW binnenunit, maar mag ik dan stellen dat dien eigenlijk niet altijd aan 2,5kW werkt?

Het was een vergelijking met deze gelijkaardige getallen en voor eenzelfde ruimte, maar vind het niet meer terug als ik zoek op 'energie' enz.

Ga deze topic nog maar eens misbruiken. Had hier ooit gelezen dat zo een mobiele airco energievreters zijn tov split-units. Maar als ge ne mobiele van 1kW hebt (wat al relatief groot is) versus een 2,5kW wandmodel, dan kan dat toch nooit energiezuiniger zijn en is het toch gewoon omgekeerd. Of mis ik hier iets :thinking:

Concreet, tot op heden gebruikte wij sporadisch mobiele gedoe 1kW met isolatieplaat voor raam+gat (standaard brik-brakoplossing). Dit werkte wel, maar was altijd gedoe om te plaatsen en weg te halen. Nu komt hier dus 2,5kW binnenunit, maar mag ik dan stellen dat dien eigenlijk niet altijd aan 2,5kW werkt?

Het was een vergelijking met deze gelijkaardige getallen en voor eenzelfde ruimte, maar vind het niet meer terug als ik zoek op 'energie' enz.
Opgenomen vermogen koelen/verwarmen 560 W / 560 W

bron : https://www.123klimaatshop.nl/product/daikin-ftxm25rrxm25r-wand-unit-25-kw/
EDIT : nog duidelijkere bron : https://www.daikin.be/nl_be/producten/ftxm-m.html ga naar catalogi met jaarlijks koelverbruik van die oppervlakte : 101,16kwh
Als je die ruimte zou verwarmen met dezelfde unit : 686kwh

aha dat verklaart veel :). Thanks! Wist niet dat verbruik en output dan iets anders was; kon niet geheel uit aan de getallen

Hoe kan ik eigenlijk berekenen hoeveel kWh mijn airco zou verbruiken moest ik die een halfuur/uur laten opwarmen ?

Het is nog niet te koud om verwarming op te zetten (20.5-21°C), volgende week geven ze ook weer richting 20 graden buiten dus vloerverwarming opzetten is nog wat te zot.
Maar zo even de airco op om de koud te breken zoals ze zeggen zou wel even deugd kunnen doen als je thuis enkele uren stilzit om te werken.

Binnenmodel is een MSZ-LN50VG 6kw warmen

Hoe kan ik eigenlijk berekenen hoeveel kWh mijn airco zou verbruiken moest ik die een halfuur/uur laten opwarmen ?

Het is nog niet te koud om verwarming op te zetten (20.5-21°C), volgende week geven ze ook weer richting 20 graden buiten dus vloerverwarming opzetten is nog wat te zot.
Maar zo even de airco op om de koud te breken zoals ze zeggen zou wel even deugd kunnen doen als je thuis enkele uren stilzit om te werken.

Ik zou zeggen :
op basis van de technische specs hier : https://www.klimate.nl/mitsubishi-electric-msz-ln50vg-hw-wandmodel-singlesplit.html

1,48kw voor 1 uur, de helft voor 30minuten.
Wil je zekerder zijn, zet een kwhmeter op de lijn van dit toestel.

Als het de bedoeling is om te vergelijken wat goedkoper is u verwarming opzetten of u airco. Zou ik even kijken naar u COP van airco.

Met de link van Renega, zie ik dat de scop 4,6 is. Ik denk nu wel dat die hoger gaat liggen bij deze buitentemperaturen je zit toch hier toch +10°C. Ik denk je nu eerder aan 5 zult zitten.

Wilt dus zeggen dat u airco 1kwh gaat verbruiken om 5kwh aan energie te leveren aan u ruimte (vorm van warmte). Dan kun je kijken naar u energiecontract hoeveel je betaald voor gas en elektriciteit per kwh. Is de verhouding tussen de beide kleiner dan 5, dan is het goedkoper om met u airco te verwarmen. Is dat groter dan 5 is het interessanter om met gas te verwarmen.
Uiteindelijk heeft u ruimte evenveel energie nodig om op te warmen, ongeacht u verwarmingsapparaat.

In dit geval zou ik direct de airco gebruiken, omdat het maar een beetje is en u rendement hoog ligt.

U EER is 7,6. Dus snap eigenlijk niet goed waarom er zoveel mensen zeggen dat airco's energieverslinders zijn? Had eigenlijk bij een airco daar nooit op gelet (heb er zelf geen)

U EER is 7,6. Dus snap eigenlijk niet goed waarom er zoveel mensen zeggen dat airco's energieverslinders zijn? Had eigenlijk bij een airco daar nooit op gelet (heb er zelf geen)
Komt dat niet eerder "van vroeger"? (of het is gewoon een fabeltje, dat kan ook)

Als het de bedoeling is om te vergelijken wat goedkoper is u verwarming opzetten of u airco. Zou ik even kijken naar u COP van airco.

Met de link van Renega, zie ik dat de scop 4,6 is. Ik denk nu wel dat die hoger gaat liggen bij deze buitentemperaturen je zit toch hier toch +10°C. Ik denk je nu eerder aan 5 zult zitten.

Wilt dus zeggen dat u airco 1kwh gaat verbruiken om 5kwh aan energie te leveren aan u ruimte (vorm van warmte). Dan kun je kijken naar u energiecontract hoeveel je betaald voor gas en elektriciteit per kwh. Is dat verschil tussen de beide kleiner dan 5, dan is het goedkoper om met u airco te verwarmen. Is dat groter dan 5 is het interessanter om met gas te verwarmen.
Uiteindelijk heeft u ruimte evenveel energie nodig om op te warmen, ongeacht u verwarmingsapparaat.

In dit geval zou ik direct de airco gebruiken, omdat het maar een beetje is en u rendement hoog ligt.
Die man die ze is komen plaatsen zei ook dat koelen amper nog verbruik geeft tegenwoordig, maar warmte zou wel wat kunnen oplopen. Maar dan denk ik inderdaad dat hij bedoelde om ze als volwaardige, continudraaiende verwarming te gebruiken.

Het is inderdaad niet om te vergelijken of ik goedkoper de verwarming opzet of de airco. Binnenkort gaat hier ook gewoon de verwarming op.
Gewoon nu om zo af en toe wat frissere momenten op te vangen als je stilzit.

Factuur erbij genomen. Gemiddelde prijs incl BTW voor stroom is 21c€.
Dus als ik een uur de airco laat draaien en renega zijn berekening klopt betaal ik daarvoor 0,31€. Dat is eigenlijk een no brainer dan
Verwarming was laatste 10maand gemiddeld 0.03€ maar dat zal nu wel wat opgeslagen zijn vrees ik (variabel contract)

Ik zou zeggen :
op basis van de technische specs hier : https://www.klimate.nl/mitsubishi-electric-msz-ln50vg-hw-wandmodel-singlesplit.html

1,48kw voor 1 uur, de helft voor 30minuten.
Wil je zekerder zijn, zet een kwhmeter op de lijn van dit toestel.
Die site en uitleg kende ik niet
Bedankt alletwee!
Het staat hier ook gewoon eigenlijk:
Opgenomen vermogen verwarmen (kWh)1,48

@Renegadexxripxx een kWh meter heb ik niet. Ik kan natuurlijk wel kijken op hoeveel de meter nu staat en op hoeveel die staat binnen een uur als ik hem opzet.
Moest dit natuurlijk toch tamelijk wat verbruiken (wat niet zo is aan jullie uitleg te horen) dan zou het weggegooid geld zijn natuurlijk om dit te testen en gewoon te weten :)

Die site en uitleg kende ik niet
Bedankt alletwee!
Het staat hier ook gewoon eigenlijk:
Opgenomen vermogen verwarmen (kWh)1,48

@Renegadexxripxx een kWh meter heb ik niet. Ik kan natuurlijk wel kijken op hoeveel de meter nu staat en op hoeveel die staat binnen een uur als ik hem opzet.
Moest dit natuurlijk toch tamelijk wat verbruiken (wat niet zo is aan jullie uitleg te horen) dan zou het weggegooid geld zijn natuurlijk om dit te testen en gewoon te weten :)
Daar had ik die ook uit gekopieerd.

In principe is het opgenomen vermogen hetgeen je verbruikt. En de COP die je bij die temperatuur haalt zorgt ervoor dat je zoveel kwh ermee genereert.
Het kan dan nog dat er nog wat afwijking is aangezien sommige toestellen kunnen moduleren, maar ik heb mij er nooit echt diep in verdiept om juist te weten hoe dat allemaal in elkaar zit.

Dus als uw cop 7 is, dan wil dat zeggen dat je met 1,48 kwh elektrische energie 10.36 kwh aan warmte genereert. Maar dat varieert nu eenmaal. Het is echter wel zo dat die cop bij lagere temperaturen afneemt. Bij -10°C haal je die 7 dus niet meer en mag je blij zijn als je 3 -4 haalt. Daarnaast hangt het ook allemaal af van welke temperatuur je afgeeft (Wanneer mijn boiler op 55°C ingesteld staat, dan is de cop nog maar 1,9 - 2 - terwijl bij 34 - 400C die vlot een COP van 3.6 haalt) Terwijl bij koelen je dat probleem veel minder hebt, al is het daar ook aanwezig.

Hiernaast is de warmte hier anders dan bij een centrale verwarming. Een centrale verwarming geeft continue warmte af (en bij vloerverwarming warmt die ook de betonmassa op zodanig dat die lange tijd erna ook nog warmte afgeeft). Met de lucht warmtepomp verwarmt die die betonmassa gewoon minder, waardoor je dat afkoelend effect sneller hebt of heb je het gevoel alsof het tochtig is. (terwijl bij van die UV verwarming het water in uw lichaam opwarmt en dat effect dan ook instant weg is indien je dat toestel af zet)

Mij lijkt het gewoon dat de airco's van vroeger gewoon een slechte cop hadden voor verwarmen. Maar er is een reden waarom men vroeger in de badkamer elektrische vuurtjes zette. Indien je er niet lang in verblijft is het zot om daar een continu verbruik te voorzien en dat continu op temperatuur te houden.
En je moet eerlijk zijn hé, als je een woning had van de jaren stillekes en je had 30.000kwh aan warmteverliezen. En je moest dat met 1kwh vuurtjes gaan opwarmen. Dan had je er 30 nodig... en verbruikte je elk uur 30kwh. En dat is dan gewoon pokkeduur. Zelfs al had je een cop van 2 dan moest je nog altijd 15 kwh verbruiken. En dat is nog altijd duur (want 15000 *0.2€ == 3000€).
Maar met onze focus op isolatie hebben we die warmteverliezen naar onder geduwd (vb 8000kwh). Wat die volkswijsheid van de airco te gebruiken om te verwarmen, dat is duur nu eenmaal teniet doet (8000/3,6 * 0.2 == 444€ of met de oude versies (cop 2) zou dit 800€ zijn)/ Maar opnieuw, dit is een ANDERE warmtesensatie.

Die man die ze is komen plaatsen zei ook dat koelen amper nog verbruik geeft tegenwoordig, maar warmte zou wel wat kunnen oplopen. Maar dan denk ik inderdaad dat hij bedoelde om ze als volwaardige, continudraaiende verwarming te gebruiken.
Ja de SCOP is 4,6, maar ik zou er niet van verschieten omdat het een airco is, dat deze metingen onder betere omstandigheden worden gedaan (in vergelijk met een L/W warmtepomp. Want 4,6 is zeer goed voor SCOP.
Ik vind geen COP waardes, enkel SCOP, dus kan niet goed vergelijken.

Maar u airco is eigenlijk gewoon een L/L warmtepomp, het is nu buiten 16°C. Dan zou ik er niet van verschieten dat je zelfs +5 COP haalt. Als het verder daalt en het is buiten 5 graden, wordt het een ander verhaal.

U SEER is 7,6. Maw je steekt er in 1kwh in en je krijgt er 7,6kwh terug (maar dan in vorm van koeling). Je haalt betere rendementen met u koeling, dan met u verwarming.

Om vergelijk te geven met een L/W warmtepomp (ben nu toevallig bezig met offertes voor warmtepompen . :D ).
Als ik kijk naar een viessmann L/W warmtepomp met actieve koeling en die heeft een EER van 4,1, als het buiten 35°C is en het water moet koelen naar 18°C.

WoW. Dat is wel 2x een heel technische uitleg 😅
Ik wist zonet zelfs nog niet wat een COP, SCOP of EER was 😁

De redenering klopt wel, staat nu een klein uur aan en +- 1kW verbruikt.

WoW. Dat is wel 2x een heel technische uitleg 😅
Ik wist zonet zelfs nog niet wat een COP, SCOP of EER was 😁

De redenering klopt wel, staat nu een klein uur aan en +- 1kW verbruikt.
Beetje meer randinformatie voor mensen die zich getriggerd voelen :

Ik ben aan het rondkijken voor een airco voor koelen, maar eigenlijk ook voor verwarmen gezien ik een compact appartement heb en ik in de tussenseizoenen wel wat gas kan uitsparen zo denk ik.

Ik vraag me wel af hoe ik de SCOPs en SEERs moet vergelijken met elkaar.
Is een SCOP van 5 zoveel beter dan een van 4 in realistisch gebruik? Of gaat het er op neerkomen dat die SCOP van 5 al snel daalt naar 4 bij 10° terwijl die andere dan nog een SCOP heeft van 3.9 (geen groot verschil dan).

Zelfde met SEER, misschien valt die impressionante SEER van 8.7 al snel terug naar 6 als u buitenunit in de zon staat?

Of kan er zeer rechtlijnig gezegd worden dat een unit met hogere SCOP/SEER altijd beter is dan een andere?

Ik ben aan het rondkijken voor een airco voor koelen, maar eigenlijk ook voor verwarmen gezien ik een compact appartement heb en ik in de tussenseizoenen wel wat gas kan uitsparen zo denk ik.

Ik vraag me wel af hoe ik de SCOPs en SEERs moet vergelijken met elkaar.
Is een SCOP van 5 zoveel beter dan een van 4 in realistisch gebruik? Of gaat het er op neerkomen dat die SCOP van 5 al snel daalt naar 4 bij 10° terwijl die andere dan nog een SCOP heeft van 3.9 (geen groot verschil dan).

Zelfde met SEER, misschien valt die impressionante SEER van 8.7 al snel terug naar 6 als u buitenunit in de zon staat?

Of kan er zeer rechtlijnig gezegd worden dat een unit met hogere SCOP/SEER altijd beter is dan een andere?
Met SCOP ben ikzelf ook eerder sceptisch dan met COP.

SCOP is een gemiddelde waarde over een jaar, maar is zeer invloedbaar van de momenten wanneer die wordt genomen. Met deze cijfers kunnen ze in mijn ogen meer 'sjoemelen". Ik had toch ook begrepen dat hier de fabrikanten niet dezelfde usecase gebruiken om hun scop te bepalen.

Als je bv een COP hebt van 4 bij (A2/W35) en bij de andere een COP van 4,5 (A2/W35), dan weet je wel zeker dat de 2de een beter rendement heeft bij buitentemperatuur van 2 graden en water naar 35°C te brengen. Daar werken ze nu eenmaal met vaste waardes voor de beide.

Terug
Bovenaan